Happy Halloween

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Godfrey59

Happy Halloween

Bericht door Godfrey59 »

Afbeelding

Happy Halloween

Godfrey

Paasei

Re: Happy Halloween

Bericht door Paasei »

Afbeelding
Koninklijke Eikel Des Forums.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Afbeelding
Afbeelding

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Morgenavond mag ik als Beul/ Poortwachter publiek de stuipen op het lijf gaan jagen. Kan niet wachten!
http://www.mariekesoetebier.nl/index.ph ... tales-2014
Happy Halloween jongelui.

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker »

'n Gezegend Samhain... :mrgreen:
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Bommel

Bericht door Bommel »

Afbeelding
Afbeelding

richard75
Contacteer:

Bericht door richard75 »

10649683_392993660849299_4579530192584193462_n.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Gun Bruyere een tweede ronde, weggooien is zonde!"

"Een pijp is voor een onrustige ziel gelijk aan de liefkozingen van een moeder bij haar zieke kind"
Indiaans gezegde

Bommel

Bericht door Bommel »

Leuk als je als pijproker vanavond de deur open doet. :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De maker is Uwe Maier.
Www.pheifenwerk.de.
Afbeelding

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Happy Hallow's Eve. :twisted:

Afbeelding

Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Bommel

Bericht door Bommel »

Afbeelding
Afbeelding

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Nog maar eens even een oude getrouwe van stal halen...

Prettige avond allen, pleaz, valk this vay Shur....

Afbeelding
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Da's een mooie meerschuimert Janneman! Kan zo het museum in,
prachtig.

lestat

Bericht door lestat »

The_Undertaker schreef:'n Gezegend Samhain... :mrgreen:
Blessed be :wink:
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Paasei

Bericht door Paasei »

Aha, de foto met extra pink !

The_Undertaker
Administrator

Zo, nu het feestje weer voorbij is, wil ik toch het volgende eens delen...

Er zijn van die periodes waarbij ik me verbaas hoe half Nederland zo toeleeft naar gebeurtenissen die ik een beetje zie als de teloorgang van de eigen traditie, waar ze die in een Zwarte Pietendiscussie (zie topic 'Steunt uw Vaderlandsche Cultuur' hier op dit mooie forum) met hand en tand verdedigen.. Halloween is ook zo'n gebeurtenis bijvoorbeeld.

Overgewaaid vanuit de VS, door TV-series en cartoons die de Halloween-afleveringen ook hier gewoon uitzonden (terwijl dat niet echt interessant voor NL was op dat moment), evenals stripbladen zoals Donald Duck die ineens met een Halloween nummer komt (inmiddels ook al wel weer enkele jaren overigens). Ditzelfde geldt voor kerstmannen overigens. Overgewaaid vanuit de VS, en het heeft bar weinig te maken met ons Nederlandse referentiekader. Een jaar of tien geleden, jong als ik nog was, dacht ik hier al eens over na, en hetgene dat ik verwachtte is gebeurd. Het is er voorzichtig ingeslopen. Je ziet immers steeds meer halloween-artikelen, na verloop van tijd gingen kroegbazen halloween-feestjes organiseren, en inmiddels bereikte mij laatst het bericht dat de mensen thuis dit ook al doen.

Nu zijn we in Nederland massaal in de bres gesprongen voor Zwarte Piet. Omdat het onze traditie is. Nou vind ik dat allemaal prima. Maar het hypocriete is, dat waar we Zwarte Piet erin willen houden tegen elke prijs, we onze eigen tradities zomaar inruilen voor Amerikaanse pulp. Wat doen die kerstmannen hier tegen de kersttijd? En sinds wanneer gaan onze kinderen verkleed op 31 oktober de straat op om snoep op te halen? Sinds kort dus.

‘Zeur niet zo, joh, dat is toch leuk?’, hoor ik elke keer als ik voorzichtig probeer te mopperen over dit nieuwe feest. Maar de prijs is hoog: het verlies van de (Nederlandse) identiteit voor de vaderlandslievende persoon. Niet voor mij, want het zal me worst zijn, maar ik bekijk een grote groep andere Nederlanders wel eens met argusogen en verbaas me over hetgene dat ze aan de ene kant, en aan de andere kant aan het doen zijn. Immers, in Nederland vierden we Sint Maarten op 11 november: dan gingen de kinderen met lampionnen en liedjes langs de deuren om snoep op te halen. In Katholieke kringen werd er 2 november er stilgestaan bij de doden, en werden deze herdacht met de traditie genaamd 'Allerzielen'. Evenzo is het heidense Samhain rond 31 oktober de dag waarop de sluier tussen de wereld van de levenden en de onderwereld het dunst is. Met name de laatste twee zijn feesten met diepgang en hebben datgene in zich wat Halloween eruit destilleert: iets duisters. Maar in plaats van dat daar iets constructiefs mee gedaan wordt, wordt dat duistere, dat enge, gebruikt slechts ter vermaak. En het element van snoepjes wordt ontvreemd aan Sint Maarten, die stond voor barmhartigheid, om hem vervolgens over te laten aan de vergetelheid.

Ook zie ik dit met Sinterklaas/Kerst gebeuren. Steeds meer mensen om mij heen lijken deze twee te verruilen. Op Sinterklaas geen cadeautjes meer (behalve dan voor wat kinderen soms nog), nee, dan is er gewoon een gezellig samenzijn waarop bijv. uitgemaakt gaat worden wie voor wie een cadeautje moet gaan kopen voor onder de boom. Om maar een voorbeeld te noemen. Eigen tradities worden ondergeschoven waar andere, 'vreemde' tradities omarmd worden. Dit terwijl men zo vaderlandslievend en traditievast lijkt wanneer het om Zwarte Piet gaat.

Daarnaast, sinds jaar en dag verzetten Nederlanders zich tegen Valentijnsdag omdat die dag gezien wordt als gedreven door commercie, wat ook te zien is aan de cijfers. In 2007 deed 35 procent van de Nederlanders iets aan (Sint-)Valentijnsdag, in 2011 was dat gedaald tot 29 procent en in 2012 tot 24 procent. Maar door Halloween laat men zich lekker bang maken en omkopen met snoep. Aan de ene kant verzetten deze Nederlanders zich tegen de commercie (om over vader-,moeder-,oma-,opadag nog maar te zwijgen), maar aan de andere kant word deze omarmd. Datzelfde geldt voor tradities etc.

Nogmaals, het zal mij allemaal worst zijn wat een ander doet. Persoonlijk zoek ik liever zelf uit wat voor een feestjes/tradities bij mij als persoon passen, en doe ik daar wat mee, in plaats van dat ik me zal laten leiden door hetgeen wat de commercie en de maatschappelijke druk me opdragen. Als dat inhoudt dat ik me ergens eens totaal niet in kan vinden, dan vier ik mooi geen feestje. Dit schrijven komt dus vooral voort uit de verbazing.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

PPMP

Bericht door PPMP »

En zo verbaas ik me al jaren met je mee :roll: !!!
Goed stuk UT. Dat heb je mooi duidelijk verwoord...

(Een mede verbaasde) Pascal

The_Undertaker
Administrator

PPMP schreef:En zo verbaas ik me al jaren met je mee :roll: !!!
Goed stuk UT. Dat heb je mooi duidelijk verwoord...

(Een mede verbaasde) Pascal
Een enkele passage is schaamteloos gepikt, doch flink aangevuld. :wink:

dinck

Bericht door dinck »

Volkomen terechte verbazing, UT, en dan vooral over de discrepantie tussen het luidruchtig vasthouden aan details van een eigen traditie en het zwijgend tolereren of zelfs omarmen van vreemde tradities. Als ik nu heel gemeen zou zijn dan zou ik veronderstellen dat het heel anders zou liggen als halloween een 'zwart' feest zou zijn. Je zou het ook zo kunnen zien dat de eigen cultuur helemaal niet in steen is gebeiteld en zich constant ontwikkelt, en dat een homogene eigen cultuur steeds verder verbrokkelt.

Mij zal het ook worst zijn.

Asmodeus

Bericht door Asmodeus »

Helemaal mee eens UT. Veel mensen laten zich nou eenmaal graag verleiden door de commercie. Gelukkig hebben we het met zijn allen nog altijd zo goed dat we ons druk kunnen maken over zwarte pieten, pepernoten en pompoenen. Nog een betekenisloos feest erbij, waarom niet.

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Mooie post UT.

Zonder de discussie om zeep te willen helpen; er is nog niet zo heel lang geleden een poging gedaan om (aspecten uit) het Halloweenfeest met een van onze nationale tradities te verenigen. :wink:

Maar ook daar werd moeilijk over gedaan omdat het te schokkend zou zijn voor de kleintjes.

Wat leven we toch in een merkwaardig land...
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Paasei

Bericht door Paasei »

Vandaar ook mijn post met de pompoen hierboven, ik neem aan dat iedereen het sarcasme er van in ziet?
Ik heb namelijk ook helemaal niks met Halloween.
Maar gelukkig las ik dat de hele Halloween hype een beetje over is en dat er meer en meer mensen het opgedrongene ervan gaan inzien.

The_Undertaker
Administrator

Paasei schreef: Maar gelukkig las ik dat de hele Halloween hype een beetje over is en dat er meer en meer mensen het opgedrongene ervan gaan inzien.
Is dat zo? Wellicht een verschil tussen Vlaanderen en NL, want hier lijkt 't nog sterk in opkomst.. En anders:

Paasei

Bericht door Paasei »

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Ik ben het eens met jouw bijdrage UT, het ruikt gewoon naar geld,
heel goedkoop, aan zulke zaken doe ik per definitie nooit mee,
wel zitten we inmiddels mooi met de zwarte piet.

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Toch heb ik het idee dat het hier in de omgeving wel meevalt. Heb welgeteld 0 kinderen aan de deur gehad gisteren.

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Leuk onderwerp, ben het voor 99% met je eens, alleen wil ik de zaak (of mijn mening dan toch) ietsjes nuanceren.
Het feit dat men gaat steigeren bij de zwarte pieten discussie terwijl we wel US feestjes omarmen heeft niet per definitie zo veel met elkaar te maken dan jij nu omschrijft.
Allereerst is elk feest in mijn ogen zo commercieel als de pest, niet één uitgezonderd, de één verzonnen de ander door een gelovige achtergrond (al of niet ook verzonnen, maar da's een andere discussie), maar allemaal met één doel, knaken verdienen.
Dat mensen Halloween vieren, ach, inderdaad 'waarom niet, is toch gezellig', ikzelf doe er niet aan mee, maar doe ook niet een Sinterklaas en kerst, het kan mij allemaal gestolen worden !
TOCH maak ik me druk om de zwartepieten discussie, hecht ik zoveel waarde aan Sinterklaas, nee, waar ik me wel druk om maak is dat er groepen mensen zijn die het blijkbaar voor elkaar krijgen om het zelfs in de kamer op de agenda te krijgen, mensen die naar hier komen omdat het hier allemaal zo veel beter is (was) en de boel hier zo op stelten zetten dat ze zelfs dit voor elkaar krijgen, dat ze NL tradities willen omvergooien terwijl ik dan denk, als het hier zo slecht is, waarom kom je dan naar hier.
Sterker, men neemt zelf tradities mee die volgens het Nederlandse denken helemaal niet zouden moeten kunnen hier.
Maar waar ik me nog het allermeeste druk om maak is het geld wat het kost, de politiek (met bijbehorende salarissen), zendtijd, zelfs wij met z'n allen die ook in de baas zijn tijd hierover praten.
Vele miljoenen heeft het al gekost, als deze hele onzinnige discussie niet gestart was, hadden we nu niet met 6 miljoen een extra blauwe enveloppe tussen Sinterklaas en kerst (ow, de ironie) op de mat gehad (als voorbeeld).

Dus stoor ik me aan de zwarte pieten discussie, jazeker, en toch stoor ik me niet aan halloween.
Afbeelding

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Eliminator schreef:Leuk onderwerp, ben het voor 99% met je eens, alleen wil ik de zaak (of mijn mening dan toch) ietsjes nuanceren.
Het feit dat men gaat steigeren bij de zwarte pieten discussie terwijl we wel US feestjes omarmen heeft niet per definitie zo veel met elkaar te maken dan jij nu omschrijft.
Allereerst is elk feest in mijn ogen zo commercieel als de pest, niet één uitgezonderd, de één verzonnen de ander door een gelovige achtergrond (al of niet ook verzonnen, maar da's een andere discussie), maar allemaal met één doel, knaken verdienen.
Dat mensen Halloween vieren, ach, inderdaad 'waarom niet, is toch gezellig', ikzelf doe er niet aan mee, maar doe ook niet een Sinterklaas en kerst, het kan mij allemaal gestolen worden !
TOCH maak ik me druk om de zwartepieten discussie, hecht ik zoveel waarde aan Sinterklaas, nee, waar ik me wel druk om maak is dat er groepen mensen zijn die het blijkbaar voor elkaar krijgen om het zelfs in de kamer op de agenda te krijgen, mensen die naar hier komen omdat het hier allemaal zo veel beter is (was) en de boel hier zo op stelten zetten dat ze zelfs dit voor elkaar krijgen, dat ze NL tradities willen omvergooien terwijl ik dan denk, als het hier zo slecht is, waarom kom je dan naar hier.
Sterker, men neemt zelf tradities mee die volgens het Nederlandse denken helemaal niet zouden moeten kunnen hier.
Maar waar ik me nog het allermeeste druk om maak is het geld wat het kost, de politiek (met bijbehorende salarissen), zendtijd, zelfs wij met z'n allen die ook in de baas zijn tijd hierover praten.
Vele miljoenen heeft het al gekost, als deze hele onzinnige discussie niet gestart was, hadden we nu niet met 6 miljoen een extra blauwe enveloppe tussen Sinterklaas en kerst (ow, de ironie) op de mat gehad (als voorbeeld).

Dus stoor ik me aan de zwarte pieten discussie, jazeker, en toch stoor ik me niet aan halloween.
hear hear =D> mee eens.

Godfrey

lestat

Bericht door lestat »

Ik ben het helemaal met je eens UT. Behalve dat de origine van haloween dus niet van Amerika komt. Maar zoals je zelf aangaf van hier. Het komt voort uit samhain. Net zoals Allerheiligen voortkomt uit samhain. Het is dan van hier overgewaaid naar Amerika waar ze, zoals gewoonlijk, er een commercieel iets van hebben gemaakt. Als men dus Halloween zou vieren zonder het commerciële dan zou het mij niet zo storen. Net omdat de essentie van Halloween nog volledig die van samhain is. Het moment dat het dodenrijk en de levenden dicht bij elkaar zitten.

Halloween is dus een verloren gegane traditie op zich
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Hier in het zuiden hebben we altijd -in elk geval in mijn omgeving, Sittard en eerder ook Stein- vroeger altijd het St. Maartenfeest gehad, geen verkleden, wel rondgaan met lampionnen en snoep bedelen. (11 november in plaats van 31 oktober, maar toen en nu doorgaans het meest nabijgelegen weekend). Ik moet bekennen dat ik de lol van een 'leuk-griezelige' verkleedpartij voor kinderen wel zie, al hoeft dat niet meteen op gigantische gekochte toeters en bellen uit te lopen. Probleem is natuurlijk wie er nog tijd heeft om eens echt zelf met de kinderen leuk aan't knutselen te slaan...

De bijbehorende 'fokkepot' (een vel over een pot waar een stok doorheen loopt, en waar je ritmisch kabaal mee kon maken) was in mijn jeugd al ver verdwenen, maar wie met zoiets aankwam stal wel de show.

De traditionele lampionnen waren van hier bieten gemaakt, geen pompoenen. Maar dat werden zelfs in mijn jeugd al meer en meer papieren lampionnen. Een tijd geleden heb ik eens een pompoen voor iemand gesneden, en ik moet zeggen, dat was wel wat eenvoudiger dan zo'n biet heelhuids uithollen :shock: Aan de andere kant mis ik de geur van een langzaam door het kaarsje gaar wordende biet wel :D

Ik zie de huidige Halloween rage meer als een lichte verschuiving vanwege het minder belangrijk wordende religieuze onderdeel. Als je nog wat verder terug kijkt is het gewoon een lichtfeest bij het langer worden van de nachten, niet eens zo'n slecht idee. En elke smoes voor een feest mag van mij gebruikt worden, zelfs als ik zelf liever niet meedoe 8)
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

janneman schreef:En elke smoes voor een feest mag van mij gebruikt worden, zelfs als ik zelf liever niet meedoe 8)
Eigenlijk, zonder het financieele apsect, mijn idee in een notendop, feesten die mensen naar elkaar brengen prima, discussie, zeker onzinnige, die mensen uit elkaar drijft om tegen beter weten in gelijk te krijgen, stoor ik me mateloos aan.
Afbeelding

Plaats reactie