Verzorging voor beginners

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
mistermark
Contacteer:

Verzorging voor beginners

Bericht door mistermark »

Na een tijdje stilgelegen te hebben ben ik mijn pijpen weer opgepakt maar kwam ik erachter dat deze wat "aangeslagen" waren. Het mondstuk proefde wat bitter en de kop is was minder glimmend eruit gaan zien.

Kan iemand mij in de goede richting helpen voor wat betreft het schoonmaken en verzorgen van mijn pijpen?

Ik ben nu wat gaan kijken op de webshop van deze pijpwinkel in Kopenhagen "Fa. Poul Hansen" (zeer leuke winkel in het hartje van de stad) om daar een pijp en wat spulletjes van te bestellen. Als iemand me wat tips kan geven, van wat ik eventueel nog meer in mijn winkelmandje kan doen betreft onderhoudsmiddelen voor ik de bestelling verstuur, dan zou dat zeer welkom zijn.
Elke dag kan zomaar je laatste zijn. Geniet er dus van met volle teugen.

PJ

Re: Verzorging voor beginners

Bericht door PJ »

Voor pijpenreiniging gebruik ik bioethanol of propylalcohol. Eerste wordt gebruikt voor ethanolhaarden en koop ik bij de Gamma. Een vies smekend ebonietmondstuk poets ik of met speciale cleaner die ik nog heb of met jif of tandpasta. Werkt prima op mondstukken die jaren hebben liggen oxideren in een lade.

Inderdaad leuke winkel, jammer dat ze geen euro hebben in Denemarken, want dat maakt betalen duur. Ik ben er nu 1 keer in real life geweest. Kleine winkel met een grote selectie.

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Laat pijpen niet in het licht liggen, zeker niet in de zon, dat
scheelt al een hoop uiterlijk onderhoud.

Marco big-ben

Bericht door Marco big-ben »

in principe kan dat best alleen je mondstukken even insmeren met labello,vaseline of wal noten olie!

als mondstukken een beetje smerig smaken pijpragger met een beetje citroen sap paar uurtjes weg leggen dan zul je zien dat de smerige smaak weg is
Groet
Marco

'Nunc Aut Nunquam'

mistermark
Contacteer:

Bericht door mistermark »

Ik zal vanavond dan toch maar eens de tandpasta voor de dag halen en het mondstuk op zijn minst even schoon schrobben. Daarna even wegleggen met een ragger en citroensap. Dan zal het grootste euvel al wel verholpen zijn.

Bedankt voor alle tips zover.
Elke dag kan zomaar je laatste zijn. Geniet er dus van met volle teugen.

Plaats reactie