Ik lust geen gearomatiseerde tabak meer ...
- Pijpke
Sinds ik enige tijd geleden aan de Engelse melanges ben gegaan (Davidoff Royaly, Dunhill London Mixture, Dunhil MyMixture 965) lust ik geen gearomatiseerde tabak meer.
Wanneer ik nu bijvoorbeeld een pijpje Larsen Mellow & Tasty opsteek, dan heb ik het gevoel warme bubbelgum te roken. Ook de Troost Slices lijken nergens smeer naar te smaken... Hete lucht met wat aroma...
Herkennen jullie dit?
Ik vind het overigens niet erg, want die Engelse blends bevallen me uitstekend!
Groetjes!
Wanneer ik nu bijvoorbeeld een pijpje Larsen Mellow & Tasty opsteek, dan heb ik het gevoel warme bubbelgum te roken. Ook de Troost Slices lijken nergens smeer naar te smaken... Hete lucht met wat aroma...
Herkennen jullie dit?
Ik vind het overigens niet erg, want die Engelse blends bevallen me uitstekend!
Groetjes!
Re: Ik lust geen gearomatiseerde tabak meer ...
Herkenbaar. Ikzelf ben ook helemaal klaar met aromatische tabakken. De Virginia's, VaPers maar vooral de latakiahoudende tabakken hebben nu duidelijk de voorkeur.
- Bommel
Zie hier het schoolvoorbeeld van de ontwikkelimg van smaak.
Iedere pijproker ontwikkeld een smaak palet, de ene gaat van beginners aromatische tabak naar nog aromatischer en de andere ontwikkeld zich de andere kant op.
En daar zitten ook weer ontwikkel smaken in.
Wat is pijproken toch een geweldige hobby.
Iedere pijproker ontwikkeld een smaak palet, de ene gaat van beginners aromatische tabak naar nog aromatischer en de andere ontwikkeld zich de andere kant op.
Wat is pijproken toch een geweldige hobby.
-
Zolang ik pijprook altijd een allesroker geweest, echter sinds ruim 3 jaar
langzaam maar zeker naar uitsluitend latakia houdende tabak gegaan.
Heel aparte gewaarwording, ben er erg blij mee, gewoon het prettigst
en het lekkerste dat je in de pijp kan stoppen.
Wat mij wel bezighoudt: is er iemand onder ons die het omgekeerde
heeft meegemaakt, dus van latakia naar zoet.
langzaam maar zeker naar uitsluitend latakia houdende tabak gegaan.
Heel aparte gewaarwording, ben er erg blij mee, gewoon het prettigst
Wat mij wel bezighoudt: is er iemand onder ons die het omgekeerde
heeft meegemaakt, dus van latakia naar zoet.
- Eliminator
- Moderator
'niet meer lusten', gaat in mijn geval wat te ver, de extremere zoet bommen heb ik wel achter me gelaten, ze hebben me heel veel plezier gebracht, niet slechts er over, maar ben er wel een beetje klaar mee.
Naast de virginia's en va-pers (en soms een burley) komt er wel af en toe nog een zoetere flake in huis, een Rose & Crown of Black Vanilla blijven voor soms wel lekker.
Naast de virginia's en va-pers (en soms een burley) komt er wel af en toe nog een zoetere flake in huis, een Rose & Crown of Black Vanilla blijven voor soms wel lekker.
- Geoff
Herken ik helemaal! Hoewel ik af en toe een nog ietwat zoete tabak rook, krijgen ze helemaal niet meer de voorkeur.
Ook op vlak van pijpen zelf, koop ik nu slechts nog filterloze pijpen waar dat vroeger er alleen waren met filter.
Ook op vlak van pijpen zelf, koop ik nu slechts nog filterloze pijpen waar dat vroeger er alleen waren met filter.
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -
- Ribbon
Hier op inhakend:Bommel schreef:Zie hier het schoolvoorbeeld van de ontwikkelimg van smaak.
Wat is een aromatic? Wat is zoet?
Op dit moment rook ik zo'n 4,5 jaar pijp. Ik begon met oriënteren in smaakgroepen. Met de zoete gesausde tabakken waar ik mee begon had ik het snel gehad. Alsbo Gold, Indian Summer, de zoetere Peterson's, Stanwell Vanilla; ik raakte er snel op uitgekeken en vond dat de 'naturel' tabakken meer mijn ding waren. Ik maakte kennis met latakia en virginia flakes, burley's, orientals, VaPer's etc. Het einde is ondertussen zoek, maar dat vind ik fantastisch.
Inmiddels heb ik ook geleerd dat er prachtige blends zijn met subtiel gebruik van zoet(ig)e toppings. In bepaalde zin zijn dit ook wel aromatics te noemen, maar de tabakssmaken zelf worden niet overstemd. De laatste tijd ben ik steeds meer waardering beginnen te krijgen voor de minder zoete en uitgebalanceerde 'aromatics'. Momenteel heb ik een een blikje Erinmore Flake uit de Murray's periode openstaan, en dit is echt verschrikkelijk lekker. Ook de (niet meer geproduceerde) Ashton Type 3 is een mooi voorbeeld van. En China's Heaven van HU is er ook zo een; echt een kunststukje zonder 'in your face' zoet te zijn.
Na al die jaren ben ik dus wat genuanceerder over aromatics gaan denken terwijl ik nog niet eens zo heel lang geleden alle als aromatic bekend staande tabakken links liet liggen.
Dat dus. Een immer voortdurende reis.Bommel schreef:Wat is pijproken toch een geweldige hobby.

Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)
-
Goed verhaal Ribbon.
Ik heb ervan geleerd minder snel te oordelen, of nog erger andermans
tabaksvoorkeuren te veroordelen, inmiddels weet ik dat zoiets
geheel onterecht is.
geheel onterecht is.
- Bommel
Smaken verschillen nu eenmaal.robvoorburg schreef:Goed verhaal Ribbon.
geheel onterecht is.
De een zweert bij.......ahum Clan terwijl dan ander dat doet bij Latakia.
- meindert
Ik ben een grote liefhebber van zoete tabak!!!, The Rose&Crown voert bij mij de boventoon,
maar ook b.v. vanilla tabakken , nappa valley en bibo vind ik lekker!!
Groet van Pijpmaker Meindert
as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !
as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !
Eventjes terugkomend. Ik veroordeel zeker niemand die wel aromatics kan waarderen. Ikzelf ben er echter geen liefhebber (meer) van.
Mijn persoonlijke tabaksreis heeft me een andere kant op gebracht. Die diversiteit in voorkeuren vind ik juist heel bijzonder en maakt dit forum en de wereld van tabak alleen maar interessanter.
Iedereen maakt een zelfde reis maar de bestemmingen zijn telkens weer anders. Ikzelf heb echter niet het idee al op mijn eindbestemming op het gebied van tabak en pijproken te zijn en ik hoop deze ook nooit te bereiken!
Mijn persoonlijke tabaksreis heeft me een andere kant op gebracht. Die diversiteit in voorkeuren vind ik juist heel bijzonder en maakt dit forum en de wereld van tabak alleen maar interessanter.
Iedereen maakt een zelfde reis maar de bestemmingen zijn telkens weer anders. Ikzelf heb echter niet het idee al op mijn eindbestemming op het gebied van tabak en pijproken te zijn en ik hoop deze ook nooit te bereiken!
- Marielle32
Daar sluit ik me bij aan alleen is mijn nr. 1 op dit moment Winslow nr. 1meindert schreef:Ik ben een grote liefhebber van zoete tabak!!!, The Rose&Crown voert bij mij de boventoon,
Zeer veel pijprokers die net beginnen storten zich op de zoete , liefst zo zoet mogelijke tabak ( kijk de fora vragen er maar op na ) pas later met meestal de buitenlandse soorten ( omdat er in Nederland niet veel meer te ondekken valt) komt men erachter hoe subtiel goede blenders tabak in elkaar zetten . Zo kan een zwarte latakia achtige soort zoetig en mild zijn terwijl een zoete caramel of topping tabak scherp en sterk kan roken .
Reuk zegt niets over scherpte , smaak , sterkte of tongbite. Na 30 jaar pijproken ondek ik ook nu nog steeds nieuwe en interessante tabakken samengesteld door fantastische blenders .
Iedereen komt vroeg of laat zijn sublieme tabak tegen die voor hem gemaakt lijkt te zijn . Welke ? is voor iedereen verschillend.
Godfrey
Reuk zegt niets over scherpte , smaak , sterkte of tongbite. Na 30 jaar pijproken ondek ik ook nu nog steeds nieuwe en interessante tabakken samengesteld door fantastische blenders .
Iedereen komt vroeg of laat zijn sublieme tabak tegen die voor hem gemaakt lijkt te zijn . Welke ? is voor iedereen verschillend.
Godfrey
- Smokomang
Ala beginnende pijp roker heb ik (nog) geen inhoudelijke kennis toe te voegen. Het is echter wel moeilijk ( misschien complex) om te ontdekken wat "lekker" is ik pak vaak de MB green maar rook nu John alyesbury broken virginia. Gister avond voor het slapen gaan early morning pipe van Dunhill en ze ze hebben voor mij alledrie een "iets" wat ik lekker vind ???? Verwarrende materie
maar een lekkere verwarrende materie. Blijven proberen dan ?

The fact is, the moment a man takes to a pipe, he becomes a philosopher. It's the poor man's friend; it calms the mind, soothes the temper, and makes a man patient under difficulties. It has made more good men, good husbands, kind masters, indulgent fathers, than any other blessed thing on this universal earth.
- St Patrick
Hier ook een natuurlijke tabaks liefhebber...
Ik heb nog wel wat zoete maar prefereer toch liever een mooie Virginia flake...

*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****
-
Het is niet anders, al doende wordt het voor jou steeds duidelijke wat je nuSmokomang schreef:Ala beginnende pijp roker heb ik (nog) geen inhoudelijke kennis toe te voegen. Het is echter wel moeilijk ( misschien complex) om te ontdekken wat "lekker" is ik pak vaak de MB green maar rook nu John alyesbury broken virginia. Gister avond voor het slapen gaan early morning pipe van Dunhill en ze ze hebben voor mij alledrie een "iets" wat ik lekker vind ???? Verwarrende materiemaar een lekkere verwarrende materie. Blijven proberen dan ?
eigenlijk wilt, daarbij zal jou smaak zich ook ontwikkelen.
Zie het niet als een opgave, want dan kan het je gaan tegenstaan, ik ervaar
het na 47 jaar nog steeds als een uitdaging.
- colourpipe
Waarschijnlijk zit ik momenteel ( misschien al een tijdje) in dezelfde fase. Aangezien ik dus vaker heb aangegeven dat ik ook gek ben op hele zoete tabakken, heb ik de laatste tijd ook het idee dat mijn vertrouwde Peterson tabakken ( Sunset Breeze, de Luxe etc. minder herkenbaar zoet worden. Ik heb mijn pijpen even goed schoongemaakt omdat ik dacht dat het daaraan lag. Misschien smaakgewenning of zo.. Maar ik herken het......
Heb net nog trouwens een zoete tabak besteld en is net binnen. Voor de liefhebbers van Peterson Tabak.
Het gaat om Delicious Mixture No 1. Het betreft hier eigenlijk de: Peterson 2010 Special Reserve Jaartabak. Een mixture van Black Cavendish, Virginia en Burley. De fruitige melange bestaat uit een dressing van gele pruimen, nougat en vanille. Deze blikken waren verkrijgbaar in een gelimiteerde oplage en op een gegeven moment niet meer leverbaar. Ik weet dus niet of ik de leverancier erbij mag zetten maar het zit in een 100 grams blik met groen etiket en witte letters. Ik wou even een foto maken maar het uploaden lukt niet op de een of andere manier. Aangezien er blijkbaar toch vraag naar was is het onder een andere naam opnieuw geblend. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar hoop dat de mederokers die deze blend als Peterson Special Reserve 2010 wel konden waarderen en er niet maar aan kunnen komen hier wat aan hebben.
Heb net nog trouwens een zoete tabak besteld en is net binnen. Voor de liefhebbers van Peterson Tabak.
Het gaat om Delicious Mixture No 1. Het betreft hier eigenlijk de: Peterson 2010 Special Reserve Jaartabak. Een mixture van Black Cavendish, Virginia en Burley. De fruitige melange bestaat uit een dressing van gele pruimen, nougat en vanille. Deze blikken waren verkrijgbaar in een gelimiteerde oplage en op een gegeven moment niet meer leverbaar. Ik weet dus niet of ik de leverancier erbij mag zetten maar het zit in een 100 grams blik met groen etiket en witte letters. Ik wou even een foto maken maar het uploaden lukt niet op de een of andere manier. Aangezien er blijkbaar toch vraag naar was is het onder een andere naam opnieuw geblend. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar hoop dat de mederokers die deze blend als Peterson Special Reserve 2010 wel konden waarderen en er niet maar aan kunnen komen hier wat aan hebben.
Beter al het water naar de zee moeten dragen dan in één keer een volle emmer leeg te moeten drinken....
- Pijpke
Mooi gezegd en helemaal mee eens!kiske schreef:Iedereen maakt een zelfde reis maar de bestemmingen zijn telkens weer anders. Ikzelf heb echter niet het idee al op mijn eindbestemming op het gebied van tabak en pijproken te zijn en ik hoop deze ook nooit te bereiken!
- Bart Iron
- Moderator
Hear,hear!robvoorburg schreef: Heel aparte gewaarwording, ben er erg blij mee, gewoon het prettigst
- lindbergh-nl
Yep, maar dan wel Clan Highland Gold voor overdag en 's avonds een keuze uit zoet(sunset breeze o.i.d) of Latakia.(965)Bommel schreef:Smaken verschillen nu eenmaal.robvoorburg schreef:Goed verhaal Ribbon.
geheel onterecht is.
De een zweert bij.......ahum Clan terwijl dan ander dat doet bij Latakia.
Karel
- wiele
Ik ben zelf ook begonnen met een zoete tabak. peterson special reserved 2014. geen verkeerde tabak. daarna een vanilla cream van mac baren. ook niet slecht.
ik groeide na veel gelees en samples door naar latakia's. vooral door nieuwsgierigheid (en vergelijking met keuzes op andere vlakken. bvb ik lust ook liever smoked wiskey's dan de zachtere).
vanaf toen zou ik ook gezweerd hebben dat de aromatische tabakken ook maar "zoethouders" waren, maar het echte werk meer de "stevigere tabakken" waren zoals latakia's, periques, ..; .
maar nu ben ik wat gematigder. ik lust een ferme latakia, maar durf al eens voor de afwisseling een oud brugge in mijn pijp te stoppen (erg zoet, net een pas gebakken cake).
waar het bij mij op neerkomt is dat ik iedere tabak probeer te doorgronden, uit te zoeken wat andere ervaringen zijn, wat zit erin, hoe is ie gemaakt, waar komt ie van, ... . en dat is voor mij de tabaksreis. en dat maakt het interessant. ik zou (zoals sommige forumleden hier) ook aan een hele lijst willen komen met geprobeerde tabakken.
maar om terug op dat punt te komen. ik was ook minder voor de aromatics na andere tabakken geprobeerde te hebben. maar ik ben terug gekomen van die beslissing (en ik wild eerst mijn pijpen allemaal ombuigen naar latakia's
ik groeide na veel gelees en samples door naar latakia's. vooral door nieuwsgierigheid (en vergelijking met keuzes op andere vlakken. bvb ik lust ook liever smoked wiskey's dan de zachtere).
vanaf toen zou ik ook gezweerd hebben dat de aromatische tabakken ook maar "zoethouders" waren, maar het echte werk meer de "stevigere tabakken" waren zoals latakia's, periques, ..; .
maar nu ben ik wat gematigder. ik lust een ferme latakia, maar durf al eens voor de afwisseling een oud brugge in mijn pijp te stoppen (erg zoet, net een pas gebakken cake).
waar het bij mij op neerkomt is dat ik iedere tabak probeer te doorgronden, uit te zoeken wat andere ervaringen zijn, wat zit erin, hoe is ie gemaakt, waar komt ie van, ... . en dat is voor mij de tabaksreis. en dat maakt het interessant. ik zou (zoals sommige forumleden hier) ook aan een hele lijst willen komen met geprobeerde tabakken.
maar om terug op dat punt te komen. ik was ook minder voor de aromatics na andere tabakken geprobeerde te hebben. maar ik ben terug gekomen van die beslissing (en ik wild eerst mijn pijpen allemaal ombuigen naar latakia's