Tampertechniek
-
Tampertechniek
Het stoppen, aansteken en roken van de pijp gaat intussen best aardig, maar tamperen vind ik nog lastig. Er komt zo'n moment dat het roken even wat minder gaat, en dan moet je de tabak even aandrukken. Mijn vraag is: hoe hard? Ik heb het gevoel dat ik het dan weer te zacht, dan weer te hard doe. Als ik de filmpjes van Jan kijk, lijkt het alsof hij de tabak nogal stevig aandrukt. Maar als ik dat doe, begint het te pruttelen. Ik heb ook nogal moeite met het bepalen van de juiste 'trek' door de pijp. Daarnaast merk ik dat flake weer een andere tampertechniek vereist. Vragen, vragen, vragen. Kan iemand mij verder helpen?
-
OnlineEliminator
- Moderator
Re: Tampertechniek
Tampen kun je je het beste aanleren door tijdens het tampen de pijp in de mond te houden en zachtjes, tijdens, trekjes te blijven nemen, zo kun je de tegendruk direct voelen.
Flakes zo min mogelijk tampen, zachtjes de as ietsjes aandrukken maar zo zachtjes dat het eigenlijk geen tampen mag heten, voor jet weet zit de boel vast !
Flakes zo min mogelijk tampen, zachtjes de as ietsjes aandrukken maar zo zachtjes dat het eigenlijk geen tampen mag heten, voor jet weet zit de boel vast !
- Kees Flake
Ben het met Eliminator eens en misschien nog een tip zoals Eli zegt zacht drukken tot je voelt dat het as tabak wordt en dan stoppen.
Je kunt beter twee keer zachtjes drukken dan een keer te hard.
Verder is het een gevoelen kwestie die je onder de knie moet krijgen.(aanhouder wint)
Dus as indrukken voel je tabak stoppen.
Succes en we horen het wel.
Je kunt beter twee keer zachtjes drukken dan een keer te hard.
Verder is het een gevoelen kwestie die je onder de knie moet krijgen.(aanhouder wint)
Dus as indrukken voel je tabak stoppen.
Succes en we horen het wel.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.
gr. kees Flake
gr. kees Flake
- Ribbon
Het hielp mij altijd om er aan te denken dat je het brandende gedeelte in aanraking moet brengen met het niet brandende gedeelte. Veel druk uitoefenen is dus totaal niet nodig. Op den duur wordt het een gewoonte waar je amper meer bij na hoeft te denken.
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)
-
Goede tips, dank jullie wel.
Ook bedankt Eliminator voor de flaketip. Gisteren voor het eerst Solani ABF gerookt en die heb ik waarschijnlijk veel te hard aangedrukt. Toen ik de tabak met mijn priem omhoog wipte ging het al beter, maar nog niet echt van harte. Daar oefen ik dus nog even mee. Wat Ribbon zegt heeft me trouwens wel een 'aha'-momentje bezorgd. Het is dus gewoon een kwestie van het brandende gedeelte van nieuwe brandstof te voorzien. Ik laat het weten!
Ook bedankt Eliminator voor de flaketip. Gisteren voor het eerst Solani ABF gerookt en die heb ik waarschijnlijk veel te hard aangedrukt. Toen ik de tabak met mijn priem omhoog wipte ging het al beter, maar nog niet echt van harte. Daar oefen ik dus nog even mee. Wat Ribbon zegt heeft me trouwens wel een 'aha'-momentje bezorgd. Het is dus gewoon een kwestie van het brandende gedeelte van nieuwe brandstof te voorzien. Ik laat het weten!
- capricorn
Jij kunt het ook eens met een 45 gr tamper proberen
- dinck
Leuk filmpje, van mijn stenen Romijntamper gebruik ik de schuine kant ook het meest, al is de hoek wel veel stomper dan 45 graden.
Uit ervaring werken de holle tampers ( van Kees) , en die van Martin ( schuin) het beste . Je kunt er een mooi bol kegeltje in je pijp mee tampen wat het egaal branden bevorderd . Tampen is verder een gevoelskwestie en geheel afhankelijk van welke tabak of flake je gebruikt .
Godfrey
Godfrey
- janneman
- Contacteer:
Op de filmpjes stamp ik inderdaad vrij stevig op de tabak, maar eigenlijk ligt dat alleen aan de tabakken die ik dar toevallig rook; in de meeste gevallen vrij droge, stevige tabakken (droge Semois, en bijna droge flake). Dat zijn nu net een paar tabakken die je bijna niet te hard kunt aandrukken in het begin.
Bij een wat 'kleffere tabak als Neptune moet ik veel voorzichtiger aandrukken. Ik heb bijna altijd ook een vinger van de hand waarmee ik aandruk tegen de pijp, om tegengas te geven. En zelfs de droge tabakken waarover ik hierboven sprak moeten, als ik eenmaal even aan't roken ben, veel voorzichtiger worden aangedrukt omdat ze dan vochtiger en beter plooibaar zijn geworden.
De tip van Eliminator is denk ik wel het meest belangrijk; tegelijk drukken en trekken zorgt dat je voelt wat er gebeurd.
Bij een wat 'kleffere tabak als Neptune moet ik veel voorzichtiger aandrukken. Ik heb bijna altijd ook een vinger van de hand waarmee ik aandruk tegen de pijp, om tegengas te geven. En zelfs de droge tabakken waarover ik hierboven sprak moeten, als ik eenmaal even aan't roken ben, veel voorzichtiger worden aangedrukt omdat ze dan vochtiger en beter plooibaar zijn geworden.
De tip van Eliminator is denk ik wel het meest belangrijk; tegelijk drukken en trekken zorgt dat je voelt wat er gebeurd.
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
-
Net als stoppen wordt aandrukken een automatisme op den duur.
Toch ga ik soms nog wel eens de mist in, wanneer ik (onnadenkend)
een flake aandruk als ware het losse latakia.
Trachten de prop los te peuteren is dan de enige oplossing, maar ik
vind het wel klooien.
Toch ga ik soms nog wel eens de mist in, wanneer ik (onnadenkend)
een flake aandruk als ware het losse latakia.
Trachten de prop los te peuteren is dan de enige oplossing, maar ik
vind het wel klooien.
-
OnlineEliminator
- Moderator
janneman schreef: De tip van Eliminator is denk ik wel het meest belangrijk

Zonder dollen, denk ik zonder Janneman en dit forum nu geen pijproker was geweest,..... en dat had toch erg jammer geweest, want al met al is het best een meerwaarde van mijn leven geworden !
-
Eens, het is iets dat ik niet verwacht had toen ik mij destijds aanmeldde.
Het bezoeken van meetings heeft daartoe ook zeker bijgedragen.
Het bezoeken van meetings heeft daartoe ook zeker bijgedragen.
- janneman
- Contacteer:
Hehehe, dat herken ik helemaal. Meestal komt er dan wel een moment waarop ik mijn verlies neem en de pijp gewoon leegmaak. Tijd voor een volstrekt verse poging...robvoorburg schreef:Trachten de prop los te peuteren is dan de enige oplossing, maar ik
vind het wel klooien.
Groet, Janneman
-

Klopt, in de regel wordt het niets meer.
- Bommel
Je kan dan beter toegeven dat de strijd gestreden is.
Althans, ik gooi dan de handdoek maar in de ring en grijp naar een andere pijp voor herkansing.
Althans, ik gooi dan de handdoek maar in de ring en grijp naar een andere pijp voor herkansing.
- dArtagnan
Wat nog weleens wil werken bij een prop:
- een ragger net doordrukken totdat de prop weer wat omhoog komt
- even met beleid een omgekeerde windrichting (blazen). Let op de temperatuur, maar dan droogt de onderkant van de losse prop vrij snel in. (Doe het niet met een vaste prop want dat zorgt voor een vulkaan
)
- een ragger net doordrukken totdat de prop weer wat omhoog komt
- even met beleid een omgekeerde windrichting (blazen). Let op de temperatuur, maar dan droogt de onderkant van de losse prop vrij snel in. (Doe het niet met een vaste prop want dat zorgt voor een vulkaan

"Een pijp roken is meer dan wat gedroogde bladeren in een uitgeboord stuk hout proppen en daar de brand in jagen."