Mint!

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
ljaarsveld

Mint!

Bericht door ljaarsveld »

Goedenavond allen!

Ik rook nu een paar dagen wat meer baaitabak en er begint me iets op te vallen: ik proef in zowel Voortrekker, Friesche Heerenbaai alsook in Stad Ootmarsum hints van mint. Niet meteen een bakkes vol tandpasta, maar wel dat 'verkoelende' dat een blaadje munt kan geven. Zijn er meer forumleden die deze smaak proeven?
Ceci n'est pas une pipe

Gradje

Re: Mint!

Bericht door Gradje »

Net een flinke pijp Voortrekker zitten puffen; heerlijk genoten, ik ben echt fan van deze taak, maar munt is echt de laatste associatie die ik met deze tabak heb.

Maar heel typisch: toen ik van de week een pijp Florina "oude Semois" rookte had ik vreemd genoeg dezelfde sensatie. Niet de smaak van munt, verre van, maar hetzelfde koude gevoel op de tong. Ik dacht nog ik zal wel gek zijn, of het heeft iets te maken met wat ik gegeten had, maar kennelijk hebben meer mensen dat wel eens?

teunis

Bericht door teunis »

Bij de pijpjes met Semois heb ik ook een "verkoelende" sensatie. Bij mij treedt dit op in de 2e helft van de sessie.

Ik ben er nog niet achter of dit "normaal" is, of dat ik de baai toch nog te snel rook. Normaal gesproken ben ik een verstokte zoetroker van vooral Duitse tabakken die bij voorkeur Burley-based zijn.

Een gesausde tabak met mint/menthol heb ik tot nog toe niet gevonden, hoewel Davidoff blauw "claimt" koel te roken met een hele lichte minttoets. Althans, volgens de vertegenwoordiger. Ik heb het niet kunnen ontdekken.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Marco big-ben

Bericht door Marco big-ben »

voortrekker is een lekkere ontspan tabak !

vind hem lekkerder dan 20jaar geleden!
Groet
Marco

'Nunc Aut Nunquam'

Gradje

Bericht door Gradje »

teunis schreef:Bij de pijpjes met Semois heb ik ook een "verkoelende" sensatie. Bij mij treedt dit op in de 2e helft van de sessie.

Ik ben er nog niet achter of dit "normaal" is, of dat ik de baai toch nog te snel rook. Normaal gesproken ben ik een verstokte zoetroker van vooral Duitse tabakken die bij voorkeur Burley-based zijn.

Een gesausde tabak met mint/menthol heb ik tot nog toe niet gevonden, hoewel Davidoff blauw "claimt" koel te roken met een hele lichte minttoets. Althans, volgens de vertegenwoordiger. Ik heb het niet kunnen ontdekken.
Ah, misschien ben ik dan toch niet gek! Hoopgevend. :mrgreen:

ljaarsveld

teunis schreef:Bij de pijpjes met Semois heb ik ook een "verkoelende" sensatie. Bij mij treedt dit op in de 2e helft van de sessie.

Bij mij inderdaad ook als de pijp voor de helft gerookt is.
Ceci n'est pas une pipe

Gradje

Bericht door Gradje »

Nou je het zegt, bij mij merkte ik het ook zo'n beetje halverwege de pijp. Kwam er de rest van de pijp niet meer vanaf en vond het eigenlijk niet echt prettig. Sindsdien geen semois meer gerookt maar ben wel benieuwd of het bij de volgende semois-sessies weer terug komt.

ljaarsveld

Ik ervaar deze mintsmaak absoluut niet als onprettig hoor. Ik vind het juist wonderlijk dat er in zoiets 'normaals' als baaitabak weer smaakjes zitten die je ineens proeft.
Ceci n'est pas une pipe

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Zowel Voortrekker als Koopvaert zijn voor mijn gevoel de laatste 2 or f3 jaar iets anders gaan smaken, ik proef er inderdaad een heel licht 'saussmaakje' bij tegenwoordig, iets fruitiger dan vroeger. Ik ben heel slecht in smaken benoemen, bij fruitiger bedoel ik niet appel of banaan, maar iets uhm, zoeters? Niet heel zoet of zo, maar net iets...

Ik ben altijd erg voorzichtig met het constateren van smaakveranderingen omdat ik nooit weet wat het precies is. Hett kan komen omdat ik tegenwoordig meer Semois rook (die duidelijk 'droger' smaakt, zoals martini of wijn droger of zoeter kan zijn), het kan een gevolg van mijn hartmedicatie zijn (toen ik die kreeg smaakte in het begin zowat alles anders), het kan ook de overgang naar een andere fabrikant zijn geweest, en het geleidelijk opraken van voorraden oude tabak. En tenslotte is mijn geheugen voor smaak misschien niet echt heel goed...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Marco big-ben

Bericht door Marco big-ben »

daar heb je helemaal gelijk in janneman, medicatie in wat voor vorm dan ook kan dit zeker veroorzaken, en inderdaad ik merkte ook een verandering in mijn smaak beleving met voortrekker, mijn beleving was ook zeer positief in deze!

wat ik overigens met sail geel niet had, deze veranderde smaakbeleving was negatief, in mij ogen.
Groet
Marco

'Nunc Aut Nunquam'

Gradje

Bericht door Gradje »

Wat Voortrekker bereft, daar heb ik telkens het gevoel bij dat hij tè zoetig ruikt voor een volkomen naturel tabak, inderdaad alsof hij toch een licht fruitige toevoeging heeft maar de fabrikant blijft op de pouch beweren dat er geen aroma's toegevoegd zijn. Hoe dan ook, ik vind hem veel lekkerder dan ik me van vroeger herinnerde maar schrijf dat vooral toe aan het feit dat ik nu veel rustiger rook. Mijn vorige pijprook-periode is zo lang geleden dat ik echt niet kan proeven of hij veranderd is.

Maar bij voortrekker heb ik de mint achtige koude sensatie op de tong nooit.

teunis

Bericht door teunis »

Na veel geklooi ben ik er voor mijzelf betreft wel uit wat de "mint" zou kunnen zijn.

Een pijp met een grote kop en dan Semois, normaal gestopt zoals ik alle tabak (flakes uitgezonderd) stop: losse tabak onderin, dan heel licht aandrukken in het midden en de bovenste plukjes wat vaster.
met kleine pufjes roken en niet te vaak tampen. Resultaat: een verkoelende sensatie op de 2e helft.

Als ik de Semois rook in de falcon (relatief kleine kopjes die taps toelopen) heb ik met dezelfde stop- en rooktechniek, dezelfde resultaten.

De grote pijp met dezelfde stoptechniek maar sneller gerookt geeft als resultaat dat de mintsmaak uitblijft, maar de tongbite serieus op de loer ligt. Een falcon op deze manier gerookt is een regelrecht drama. De kop is niet meer vast te houden en de tongbite komt niet alleen van de vrijgekomen chemicaliën, maar naar mijn gevoel ook door de verschroeiend hete rook. Dit is technisch onmogelijk, maar mijn tong denkt daar nadrukkelijk anders over!

De grote pijp met Semois maar dan vanaf de bodem af aan vast gestopt tot aan boven aan toe, rustig gerookt en met regelmatig vasttampen geeft GEEN mintsmaak. Dit werkt ook bij de falcon, al is het vast stoppen op de bodem lastiger door de techniek van de pijp zelf en het tampen op het laatst is ook moeilijker door het conisch verloop.

Mijn conclusie: de mintsmaak wordt veroorzaakt door relatief koele lucht die door de tabak heen komt bij (te) los stoppen, matig tampen en rustig roken.

Gradje

Bericht door Gradje »

Aha, interessant! Ik stop de Semois ook altijd volgens de onder los, boven vast methode dus dat zou kloppen met jouw observatie. Ik ga het uitproberen, ben benieuwd.

MaartenS

Bericht door MaartenS »

Mint .. :?:

Ja hoor hiermee lukt het vast wel...............
Largo Mentol pijp Tabak DSCF4496.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
The ultimate tyranny in a society is not control by martial law.
It is control by the psychological manipulation of consciousness,
through which reality is defined so that those who exist within it
do not even realize that they are in prison.
They do not even realize that there is something outside of where they exist.

Barbara Marciniak

teunis

Bericht door teunis »

:shock:

Ik ben al een tijd op zoek naar mentholpijptabak....

Volgens schimmel bestaat dit niet...

Is dit een oud pakje, of is deze tabak nog in de handel?

Freark

Bericht door Freark »

teunis schreef::shock:

Ik ben al een tijd op zoek naar mentholpijptabak....

Volgens schimmel bestaat dit niet...

Is dit een oud pakje, of is deze tabak nog in de handel?
In de VS wordt dit soort tabak volop verkocht. Het gaat om iets grover gesneden shagtabak, die nog steeds goed te rollen zou zijn. Pijptabak wordt in de VS een stuk minder belast dan roltabak. Op het pakje staat pijptabak, in de marketing wordt het "dual purpose"-karakter van de tabak benadrukt.
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

teunis

Bericht door teunis »

Ah, de VS...

Weet je, ik ben nog wat old fashioned. Ik haal graag mijn tabak. Vroeger sprong ik op het ijzeren paard en reed, vaak met een omweg, naar een tabaksboer om een leuke voorraad te scoren. Tegenwoordig spring (correctie: laat mijzelf op de comfortabele zetel zakken :oops: ) ik in de ijzeren koets, maar met hetzelfde doel, en eveneens vaak met een omweg!

De enige keer dat tabak besteld werd, heet Paul (Winslow Collector) voor mij besteld, en ben ik dat in Zeeland gaan ophalen. Ook om bij de bron mosselen te eten, wat uiteindelijk een verrukkelijke kabeljauw is geworden, maar dat terzijde.

De VS is wat ver rijden, en ik ben bang dat mijn koets nog niet zo ver is gevorderd met zwemles dat ze de plas kan overzwemmen. Om kort te gaan, ik weet niet hoe ik moet bestellen, vrees douane en importproblemen, ben wantrouwend tegen dat bestellen, stel dat het fout gaat, hoe reclameer je en meer van dat soort ongemakken...... Ik ben nu eenmaal geen held in dit soort dingen.

Misschien kan ik in Heukelum iemand zo gek krijgen dat hij voor mij deze tabak wil meebestellen als er weer door hem een voorraad uit de VS wordt gehaald.

Gradje

Bericht door Gradje »

Hmmm. Roken voor de frisse adem :mrgreen:

Alle gekheid op een stokje: dit lijkt me smerig....

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Precies geen pepermunt o.i.d. in mijn tabak.

teunis

Bericht door teunis »

Ach, weet je, ik heb al een heel scala aan vreemde dingen in mijn tabak gerookt; rum, whisky, wijn, port, champagne, kers, appel, peer, mango, noten, vanille en waarschijnlijk nog wel iets wat ik vergeten ben....

Vroeger, toen ik nog shag rookte, stak ik wel eens een mentolshaggie op. Evergreen heette het meen ik. Dat was voor af en toe niet onaardig. Waarom zou voor af en toe dat ook niet in de pijp kunnen?

Als je het niet probeert, weet je het niet, toch?

Plaats reactie