Butz Choquin Makalu - een reus uit de Himalaya

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
rivulus

Bericht door rivulus »

Een tijdje terug won ik op een e-bay veiling deze Franse pijp, een Butz Choquin Makalu model 1140. Deze had nog geen 9mm filter, iets wat de huidige versie wel heeft. Toen ik hem thuis had viel het pas op wat een monster dit is. Ik heb er ter vergelijking een Falcon naast gelegd, aangezien vrijwel ieder prf lid die wel eens in handen heeft gehad. Deze monsterpijp weegt 125 gram en heeft een ketel met een doorsnede van 23 mm en 6 cm diepte. De steel is eboniet. Het is een opknappertje; zo te zien amper gerookt, maar aan de diepe tandjes te zien heeft een of andere Fransoos geprobeert dit ding daadwerkelijk tussen z'n tanden geklemd mee te zeulen.
Butz Choquin Makalu 1140.jpg
Zoekende op internet naar wat achtergrond van deze pijp kwam ik het volgende tegen. De pijp is genoemd naar de Makalu, de op vier na hoogste berg ter wereld. Ze ligt in de Himalayas, tussen Nepal en China. De Makalu is in 1955 voor het eerst bedwongen. In 1971 was er een Franse expeditie die een alternatieve route nam.

Butz Choquin creeerde een serie pijpen voor de gelegenheid en gaf een van de deelnemers aan de expeditie, de Franse alpinist George Payot, een display case mee met wat waarschijnlijk de eerste modellen uit de Makalu serie waren om als gift aan de koning van Nepal te overhandigen. De displaycase werd nooit overhandigd en Payot, die in die tijd zelf pijp rookte, nam een aantal zelf in gebruik. Op Youtube is een recent interview te vinden met Payot. Let vooral op de lichte verbijstering bij de interviewer als deze zich realiseert wat Payot heef rondzwerven en wat hij er mee gedaan heeft.
seoulsmoke schreef: My friend, the French alpinist George Payot, was given a full set (likely the original) of Butz Chaquin pipes in 1971 straight from the factory, with the instruction to gift them to the King of Nepal as Mssr. Payot was on the French expedition to Makalu that year—hence their naming of the eponymous pipes. Well, most of the set is still in my friend's house in Chamonix, unsmoked and pristine. I note that Mssr. Payot took up pipe smoking on the day he became certified with La Compagnie des Guides de Chamonix Mont-Blanc in 1961, and quit on New Year's Day 1988.

Voor wie geinteresseerd is is hier het verslag van die expeditie:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Dukdalf

Re: Butz Choquin Makalu - een reus uit de Himalaya

Bericht door Dukdalf »

Erg leuk, dit 'verhaal achter de pijp'. Grappig om te zien ook dat Mr. Payot eigenlijk alleen maar goedkope troep heeft liggen met als grote uitzondering die cassette voor de koning van Nepal. De schurk heeft ze geeneens meegenomen :lol: . Je laatste link naar die expeditie zie ik overigens niet, maar dat kunnen we zelf wel googelen :wink: .

rivulus

Re: Butz Choquin Makalu - een reus uit de Himalaya

Bericht door rivulus »

Dukdalf schreef:Erg leuk, dit 'verhaal achter de pijp'. Grappig om te zien ook dat Mr. Payot eigenlijk alleen maar goedkope troep heeft liggen met als grote uitzondering die cassette voor de koning van Nepal. De schurk heeft ze geeneens meegenomen :lol: . Je laatste link naar die expeditie zie ik overigens niet, maar dat kunnen we zelf wel googelen :wink: .
Hoi Dukdalf,

http://www.alpinejournal.org.uk/Content ... Makalu.pdf

De embedded pdf viewer van dit forum heeft zo te zien een bandbreedte limiet, dis die doet 't af en toe niet.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Plaats reactie