Nog nooit gerookt, maar wil het toch proberen

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Nicnomz

Nog nooit gerookt, maar wil het toch proberen

Bericht door Nicnomz »

Beste leden van het pijprokersforum,

Na een aantal keer getwijfeld te hebben, sta ik nu toch op het punt een pijp ter hand ...ehh mond te nemen. Graag nog uw mening voor ik het doorzet.

Over mijzelf: ik ben 26 en heb nog nooit gerookt. Geen sigaretten, sigaren, pijp, niets. Ik vond met name sigaretten ronduit smerig: een zuur-bittere lucht die de neus irriteerde en op de longen sloeg. Niks voor mij. Sigaren en pijp daarentegen vond ik altijd een aangename, vriendelijke geur hebben. Ook het meditatieve dat van een pijproker uitgaat sprak me aan. Maar aangezien jongeren sigaretten roken (geen pijp, want 'dat is voor oude lullen') heb ik dat pad nooit gevolgd. Tot nu.

Ik sta op het punt een beginnerssetje aan te schaffen: maispijpje, bestek, Neptune (jaja, ik heb het forum doorgespit). Toch zit ik met een prangende vraag: ik heb nog nooit gerookt, dus is het wel wat voor mij? Ik lees over de zachte, subtiele smaken die pijptabak heeft en dat spreekt me erg aan. Maar vaak is dat geschreven vanuit een rijke rookervaring. Ik vrees dat een absolute beginneling zoals ik het allemaal nogal heftig zal vinden. Wat vinden de ervaren leden van het pijprokersforum er van? Mijn 'plan' is om niet heel regelmatig een pijp op te steken, zeker niet dagelijks. Ik wil het bewaren voor een meditatief moment in het groen, zittend tegen een boom of in de tuin van mijn ouders. Binnen roken gaat niet gebeuren.

Bedankt voor de reacties alvast,
~ Nicnomz

Nekker
Erelid

Re: Nog nooit gerookt, maar wil het toch proberen

Bericht door Nekker »

Eigenlijk vraag je ons een vraag te beantwoorden, die we niet kunnen beantwoorden. Ik kan je alleen maar zeggen, als dat het gene is waar je voor vreest. Hou het dan zo goedkoop mogelijk, zodat je niet onnodig veel geld op doet. Maar ik zie dat je al kiest voor een maïskolf pijpje en niet al te dure tabak. Naar mijn mening kan je geen betere start nemen, dan in de context dat je het nu doet.

Ik raad je aan om vooral niet meteen op te geven. Pijp roken is een kunst, en net zoals een kok enkel de juiste ingrediënten met de juiste ervaring en technieken dient te hanteren, om tenslotte tot een heerlijk maal te komen. Is dat ook zo bij pijp roken zo. Je dient vooral veel geduld te oefenen. Als je zoiets als een uitdaging ziet, zal je beloond worden met een heerlijke rustgevend lichtpunt in je leven. Beschouw je zoiets dergelijks als een last, dan zal je de pijp snel aan Maarten geven.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Geloof

Bericht door Geloof »

Ik kan je maar 1 advies geven.
Nog nooit gerookt, en zelf twijfelen om hieraan te beginnen.....
Doe het gewoon niet, het werkt verslavend, je raakt van de drup in de regen, en de enige die je gelukkig maakt is de belastingdienst.

kiske

Bericht door kiske »

Nooit gerookt en je zoekt iets rustgevends. Ik raad je aan er dan niet mee te beginnen.

Je gaat eerst een hoop irritatie krijgen. Het gaat je de eerste tijd verdomde slecht smaken. Het is duur. Je speelt, zij het in mindere mate dan met sigaretten, met je gezondheid. Enzo-de nodige cliches erbij-voorts.

Pak een goed boek, wandel in de natuur, mediteer, neem een veel te lange douche, ga vissen, luister naar je favoriete muziek of doe wat dan ook waarmee je tenminste een half uur alleen maar bezig bent met iets wat jou volledig boeit. Dat is ook rustgevend.
Ikzelf was ooit een zware sigarettenroker, ben toen gestopt en na vele jaren rookte ik weer regelmatig een sigaar voor de smaak. Later ben ik overgestapt op den pijp omdat daar meer en grotere smaakverschillen te genieten zijn. Echter voordat je echt kan genieten van iets wat je in de fik steekt en daar de rook van in je mond laat stromen, moet je toch verdomde veel gerookt hebben. Tuurlijk zijn hier echt wel de nodige uitzonderingen op en is dit mijn persoonlijke mening. Ik heb gelukkig de wijsheid zeker niet in pacht.

Een raar verhaal, niet alleen voor de lezer maar ook voor mij, want pijproken is iets waar ik veel plezier aan beleef. Dit plezier gun ik iedereen en ik begroet graag nieuwe forumleden. Echter iemand die nooit gerookt heeft aan te gaan raden dit te gaan doen, nee, in alle eerlijkheid, dat kan ik niet.

nogmaals; mijn persoonlijke mening.

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Je bent volgens mij niet de enige op het forum die deze weg bewandelt of wil gaan bewandelen. Bij mijn weten had bijv. Dr Jefferson ook nooit sigaretten ofzo gerookt. Misschien moet je hem eens benaderen.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

MfOx

Bericht door MfOx »

Heb zelf ook nooit sigaretten gerookt, enkele keer een sigaar en met veel plezier geniet ik nu van het pijproken. Veel plezier en succes gewenst. Je komt er vanzelf achter of het ook iets voor jou is :)

Rob

Bericht door Rob »

Waar jij nu staat lijkt op waar ik was zo'n vijf jaar geleden : nog nooit gerookt maar wel geintesseerd. Ik zette me schrap maar het viel niet tegen (inderdaad, het was niet een wauw-sensatie). Ik genoot van de geurige zoete tabakjes. De verslaving is nu met name mentaal. Soms rook ik weken niet omdat het weer het buiten het niet toelaat zonder dat ik afkickverschijnselen vertoon.
Ik heb wel honderden euro's uitgegeven nu aan pijpen omdat ik het leuk vind om ze te verzamelen.
Dus mijn advies is: pas inderdaad op. Met name via dit forum kan het verslavend werken!

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Ik ben begonnen met de pijp als nooit roker op mijn 40e.
Altijd al eens willen proberen en eigenlijk vergeten totdat ik een keer een pijpje vond. Op marktplaats toen een zeer bescheiden gebruikt setje gekocht voor een tientje en goed schoongemaakt. Dan is het leuk. €30,00 of meer betalen voor iets waar je nog niet van weet of het wat voor je is maakt de drempel wel hoog.
Misschien is het een aanrader om een goede tweedehands pijp te kopen die goed is schoongemaakt (refurbished of opgekalefaterd zoals we dat hier noemen)
Het lijkt een vies idee, zo merk ik van sommigen, maar ze zijn echt goed schoon.
Kijk eens op de puffaway marktplaats http://marktplaats.puffaway.nl/index.py of kijk op hier: http://www.pijprokersforum.nl/viewforum.php?f=10

Wat eerder ook al is gezegd, het zal in het begin best lastig zijn.
Maar als je het leuk vind dit te proberen en je beleeft plezier aan de ontdekkingstocht langs kennis en kunde dan is het de moeite waard.

Ik ben blij dat ik het toch geprobeerd heb, want ik rook nu regelmatig een pijp en geniet daar enorm van.
De verslaving vind ik persoonlijk meevallen, ik rook pas als ik er zin in en tijd voor heb. Ik denk als je komt van 1 of twee pakjes sigaretten per week of erger en je begint met pijproken omdat je de voordelen ziet van het niet inhaleren enzo, dan ben je misschien geneigd er ook meerdere per dag op te steken.
Voor mijzelf schommelt het tussen 1-3 pijpjes per week en ook regelmatig een paar weekjes niet. Het is maar net hoe de situatie is en of ik er behoefte aan heb.

Let wel! Ook met pijproken neem je minder goede stoffen tot je, maar de voordelen zoals de rust en het plezier hebben ook een gunstig effect. Tenminste bij mij wel. Dat vind ik zwaarder wegen dan de nadelen.

Ik wens je veel wijsheid in je besluit en natuurlijk een warm welkom.
(HS)

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Wijze woorden Heeren! Mogelijk zal je de eerste malen (zeker uit een nieuwe
pijp) slechts hete rook proeven, zonder smaak dus.
De lucht uit het pakje/blikje komt in het geheel niet overeen met de brandende
pijp. (dat komt later pas)
Rook de eerste malen kort, dit om misselijkheid te voorkomen en
inhaleer niet per ongeluk.

Succes!

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Ik heb inderdaad een paar keer de wc ternauwernood kunnen halen, door de nicotinerush. :lol:
Teveel achter elkaar gerookt en flink hijsen om het maar in de brand te houden. Ook een teug nicotine-water in de mond door het vocht wat vrijkomt door de verwarming van de tabak zijn geen pretje.
Het is net als met motorrijden of paardrijden. Soms moet je vallen om te weten waar je grens ligt.
Ervaring is de som van de gemaakte fouten.

Bas

Bericht door Bas »

goede tip tav het kortere roken als start: mijn eerste keer, toen ik 24 jaar was zo'n beetje, heb ik de wc nog net wel gehaald ivm misselijkheid...'t moest er wel uit.
(Toch weer doorgaan daarna....hmmm :roll: )
Afbeelding Rook 'm uit z'n Afbeelding
Klik op 't konijn voor mijn pijpencollectie

Nicnomz

Bericht door Nicnomz »

Bedankt voor alle wijze woorden en advies! Ik ga het naar aanleiding van jullie bemoedigende woorden binnenkort eens proberen.

Bedankt ook voor de zorgen omtrent mijn gezondheid. Ik maak me daar echter niet zo'n zorgen om. Ik ga met mate roken, net zoals ik met mate drink. Ik ga het in ieder geval niet doen omdat het van mijn lichaam 'moet' (voorzover pijp roken dat kan veroorzaken).
kiske schreef:Pak een goed boek, wandel in de natuur, mediteer, neem een veel te lange douche, ga vissen, luister naar je favoriete muziek of doe wat dan ook waarmee je tenminste een half uur alleen maar bezig bent met iets wat jou volledig boeit. Dat is ook rustgevend.
Ikzelf was ooit een zware sigarettenroker, ben toen gestopt en na vele jaren rookte ik weer regelmatig een sigaar voor de smaak. Later ben ik overgestapt op den pijp omdat daar meer en grotere smaakverschillen te genieten zijn. Echter voordat je echt kan genieten van iets wat je in de fik steekt en daar de rook van in je mond laat stromen, moet je toch verdomde veel gerookt hebben.
Op vissen na houd ik er deze activiteiten al op na, en het is niet mijn bedoeling ze te vervangen door pijp te gaan roken. Ik doe het echt omdat ik er benieuwd naar ben. Ik wil het proeven, net zoals ik bijvoorbeeld nieuwe gerechten proef uit nieuswgierigheid. Overigens, ik mag dan geen roker zijn, ik heb wel degelijk eelt op mijn tong. Ik ben een fervent theedrinker (ik heb waarschijnlijk net zoveel soorten thee als jullie tabak in de kast hebben staan - en geen zakjes hoor!) en drink mijn thee heel heet. Ook vind ik pittig eten erg lekker. Wellicht dat deze gewoonten mij iets beter in staat zullen stellen van de eerste paar keer te genieten? We zullen het zien.
Bart Iron schreef:Ik heb inderdaad een paar keer de wc ternauwernood kunnen halen, door de nicotinerush.
Daar ben ik wel een beetje voor beducht. Aan welke kant kwam het eruit? Ik woon in het centrum van Amsterdam, met het Vondelpark om de hoek. Dat is de enige plek in de buurt waar ik momenteel kan roken. Gelukkig hebben ze daar in de zomer Dixietoiletten staan :lol:. Bedankt voor de tip over de tweedehandsjes. Ik ga morgen even kijken bij Berkman, daar hebben ze in ieder geval tabak en accesoires. En misschien vind ik daar ook wel een leuke pijp. Is het trouwens een idee voor mij om tabak te nemen met een laag nicotinegehalte? Of moet ik daar niet teveel op letten/tast dat de smaak aan? Heeft iemand suggesties in deze richting?

Affijn, binnenkort horen jullie er meer van!
~ Nicnomz

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Als beginners tabak kom ik de naam Neptune vaak tegen. Het brandt
makkelijk en is niet al te scherp.
Vele, inmiddels, ervaren pijprokers roken dit nog altijd zo begrijp ik.

Rob

Bericht door Rob »

Mijn beginnerstabak was zeer zoet: Alsbo Vanilla. Nooit spijt van gehad. Mijn advies: neem een tabak die je aanspreekt en lekker vindt ruiken. Je smaak ontwikkelt zich vanzelf wel.
Tweede tip: bezoek een meeting en ruik eens aan al die lekkere tabakken! Ik geloof dat Heukelem de eerstvolgende is.

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Hier http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=65 kun je een hoop lezen wat 'men' goede beginnerstabak vindt !
Afbeelding

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Nicnomz schreef: Aan welke kant kwam het eruit?
~ Nicnomz
Wil je het echt weten..?
Wees gewaarschuwd

Afbeelding

Afbeelding

Robbie-san

Bericht door Robbie-san »

Hoi Nicnomz,

Beginnen met pijproken is geen sinecure. Net als het pad van een ninja, of zen meester, zul je vele frustraties op je pad tegenkomen. Frustraties die je leren om stap voor stap het juiste pad te kiezen. Je wens om te beginnen lijkt mij een solide wens.
Een wens die je wilt gaan omzetten in een daad een aktie.
Wanneer je zeker bent van het pad dat je wilt gaan volgen, maak gebruik van de raad die je hier, op dit prachtige forum wordt aangereikt om je op je pad te helpen, echter vergeet 1 ding niet, namelijk dat het jouw pad is en dat je je eigen weg moet zien te vinden............

Dit gezegd hebbende, geniet man, maar begin rustig. Latakia kan altijd nog :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groet

Robbie-san
Laatst gewijzigd door Robbie-san op 04 aug 2014 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Non sum qualis eram

Bas

Bericht door Bas »

Ik heb ook het idee dat binnen roken en relatief minder ventilatie de misselijkheid versterkt. Buiten roken helpt mij wel, dan adem je minder rest-rook in.
Afbeelding Rook 'm uit z'n Afbeelding
Klik op 't konijn voor mijn pijpencollectie

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Bas schreef:Ik heb ook het idee dat binnen roken en relatief minder ventilatie de misselijkheid versterkt. Buiten roken helpt mij wel, dan adem je minder rest-rook in.
In combinatie met alcohol gaat het ook niet goed bij mij. Ook al rook ik buiten.

Nicnomz

Bericht door Nicnomz »

Even een update. Ik heb nu tweemaal een pijpje opgestoken. Mijn oordeel? Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik doe het dan ook nog niet zoals het moet. Deels bevalt het me erg, maar sommige dingen vallen me ook tegen.

Allereerst mijn pijp. Ik heb een klein, recht bruyèrepijpje aangeschaft. Het is een leuk, simpel ding. Tweedehands van een speciaalzaak, dus ik vertrouw de kwaliteit. Als tabak wilde ik eigenlijk Neptune, maar de verkoper bezwoer me dat Sweet Dublin een betere starterstabak zou zijn. Die heb ik dus maar geroken. Wat een enorm zoete lucht! Ik ben niet zo'n zoetekauw dus ik was een beetje skeptisch, maar eenmaal aangestoken bleef van die zoete lucht weinig over. Ik rook met name een vage vanilleachtige lucht en iets wat me aan pannenkoekenbeslag deed denken. Niet onaardig!

Ik heb bij mijn eerste poging 18 (!) lucifers gebruikt voordat de pijp leeg was, bij de tweede 'slechts' 12. De tweede keer was verrassend genoeg minder aangenaam dan de eerste, omdat ik wilde proberen mijn pijp aan te houden. De subtiele smaken die ik de eerste keer proefde waren minder aanwezig de tweede keer. Ik denk dat ik de pijp de volgende keer wat steviger stop, zodat ik niet zo flink hoef door te roken.

Ik had nog twee vragen. Ik heb nu een paar keer gezien dat er vlak na het aansteken even een vlammetje uit de ketel kwam. Heb ik de lucifer er dan te lang bij gehouden? Of is dit geen probleem? Het vlammetje verdween vrijwel direct. Ook houd ik enkele uren na het roken een wat onprettige smaak over in mijn mond, die niet echt met water, thee of eten weg te krijgen is. Is dit het resultaat van verkeerd roken? Of hoort het erbij?

Bedankt nog voor al jullie adviezen! Het was dus zoals gezegd zeker geen onprettige ervaring, maar ik ben nog niet geheel overtuigd. Ik ben van plan het nog een aantal keer te proberen voor ik mijn eindoordeel opmaak. Mochten jullie nog tips hebben, dan zijn die van harte welkom!

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Bericht door Bananabox-Ninja »

Wellicht rook je te hard en heb je tongue burn?

Als ik vragen mag, is dat 2e hands pijpje helemaal schoon?
Heb je wellicht een foto?
Misschien is ie niet goed gereinigd.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

kiske

Bericht door kiske »

Dat het niet meteen "haleluja" is, is geheel volgens verwachting. Misschien heb je de 2e pijp wat te snel na de 1e gerookt en was de pijp onvoldoende gedroogd en uitgewasemd. Ook kan je vooral in het begin meer last hebben van een nasmaak en/of tonghbite.

Volhouden en blijven proberen is de boodschap. Rustig roken dan komt het vanzelf goed. Het veelvuldig opnieuw aansteken is ook heel normaal. Kom eens naar een meeting zodat je eens kan zien en horen hoe anderen het doen.

Even doorzetten, je krijgt er echt geen spijt van!

lestat

Bericht door lestat »

Beter een keer te veel aansteken dan uit alle macht proberen je pijp aan te houden. Dit zorgt alleen maar voor te snel roken met gevolg hete rook die de tong in brand zet. Ook wordt bij te snel roken je tabak nat door het vocht dat vrij komt en niet kan verdampen. Dit zorgt voor een scherpere smaak en je krijgt de pijp maar moeilijk leeg.

Vaster stoppen kan ook zorgen dat je harder moet trekken om er lucht door te krijgen. En dan komen we weer bij bovenstaande. Stop liever iets losser en druk eventueel nadien wat bij. Andersom is moeilijker.
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Nicnomz

Bericht door Nicnomz »

Bananabox-Ninja schreef:Wellicht rook je te hard en heb je tongue burn?

Als ik vragen mag, is dat 2e hands pijpje helemaal schoon?
Heb je wellicht een foto?
Misschien is ie niet goed gereinigd.
Ik heb hem gekocht bij Smokiana in Amsterdam. Ik begreep uit de informatie op het forum dat het om een bekwame vakman gaat. Hieronder een drietal foto's. Zo kunnen jullie ook zien wat ik in huis gehaald heb :).

Afbeelding
De pijp in al zijn glorie. Er staat Parker Bruyere op de zijkant, en daarnaast '146/F'. Is dat de maat?

Afbeelding
Van boven. Er is niet heel goed in de kop te fotograferen.

Afbeelding
Nog een foto van de kop.
kiske schreef:Misschien heb je de 2e pijp wat te snel na de 1e gerookt en was de pijp onvoldoende gedroogd en uitgewasemd.
Er zat een week tussen, dat lijkt me wel genoeg toch?
lestat schreef:Beter een keer te veel aansteken dan uit alle macht proberen je pijp aan te houden. Dit zorgt alleen maar voor te snel roken met gevolg hete rook die de tong in brand zet. Ook wordt bij te snel roken je tabak nat door het vocht dat vrij komt en niet kan verdampen. Dit zorgt voor een scherpere smaak en je krijgt de pijp maar moeilijk leeg.
Daarom heb ik er ook 18 lucifers voor gebruikt :P. Van tongbite had ik eigenlijk nauwelijks last. Dat laatste herken ik wel een beetje. De smaak werd inderdaad wat scherper: zuurder en bitterder vooral.
kiske schreef:Even doorzetten, je krijgt er echt geen spijt van!
Wat dacht je! Ik ga meteen met jullie tips aan de slag :)!

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Bericht door Bananabox-Ninja »

Erh, ik zeg dat je teveel betaald hebt ongeacht de prijs.
Die scheur is onacceptabel!
Afbeelding
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Geloof

Bericht door Geloof »

+1 BBN.
Als het zulke vakmensen zijn, moeten ze deze pijp meteen weg smijten.
Ook de zijkant is namelijk erg doorbrand.
Het niet verkoopbaar zijn wil niet zeggen dat je hieruit niet kan roken.
Ik zou nog eens heel goed de filmpjes van Jan Kusters er bij nemen, en dan stap voor stap aan de slag gaan.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Bij Smokiana zijn ze duur en arrogant. En ze verkopen ook rotzooi zie ik nu. Zo'n scheur en geblakerde kop.. Bovendien hebben ze volgens mij de steel van een big ben ("B" in een cirkel) aan de kop van een Parker gezet (past ook niet lekker zie ik). Parker heeft namelijk een wiebervorm met een "P" erin als logo. Ik vrees dat je bent opgelicht...
Afbeelding

Kees Flake

Bericht door Kees Flake »

De pijp op de foto is totaal uitgeleefd en niets meer van te maken.
Terug gaan en een andere pijp vragen dit is te gek voor woorden.
Koop anders een pijp bij Puffaway of koop een starters set.
Heb je in ieder geval iets redelijks om mee te beginnen.
Succes.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Nicnomz

Bericht door Nicnomz »

Ik vrees dat de foto's de realiteit geen recht doen.
Bananabox-Ninja schreef:Erh, ik zeg dat je teveel betaald hebt ongeacht de prijs.
Die scheur is onacceptabel!
De foto doet het erger lijken dan het is. Dat is geen scheur, het is een kras. Hij is zo geprononceerd op de foto omdat het licht van de zijkant kwam. Het lijkt inderdaad een grote scheur :shock: !
Geloof schreef:Ook de zijkant is namelijk erg doorbrand. [...] Ik zou nog eens heel goed de filmpjes van Jan Kusters er bij nemen, en dan stap voor stap aan de slag gaan.
Aan welke kant? Hoe zie je dat? De pijp ziet er lichtelijk gehavend uit, maar hij lijkt (volgens mijn ongetrainde oog) redelijk gelijkmatig qua dikte. Ik heb de filmpjes van Jan er de eerste keer bij gehad, dat hielp erg :). De tweede keer wilde ik het zelf proberen, maar wellicht was ik iets te snel.
Arno schreef:Bij Smokiana zijn ze duur en arrogant. En ze verkopen ook rotzooi zie ik nu. Zo'n scheur en geblakerde kop.. Bovendien hebben ze volgens mij de steel van een big ben ("B" in een cirkel) aan de kop van een Parker gezet (past ook niet lekker zie ik). Parker heeft namelijk een wiebervorm met een "P" erin als logo. Ik vrees dat je bent opgelicht...
Ik heb er €20 voor betaald. Hij was er overigens wel eerlijk over hoor, hij zei dat hij koppen en stelen die hij over had schoonmaakte en dit als een soort 'beginnerscollectie' had in een lage prijsklasse. Hij gaf aan dat het een instapmodel was en dat het absoluut geen toppijp was, maar wel goed genoeg om mee te beginnen. De steel zit wel stevig in de kop, hij floept er niet zomaar uit maar je hoeft ook niet superveel kracht te zetten om hem er uit te krijgen.
Kees Flake schreef:De pijp op de foto is totaal uitgeleefd en niets meer van te maken.
Terug gaan en een andere pijp vragen dit is te gek voor woorden.
Koop anders een pijp bij Puffaway of koop een starters set.
Heb je in ieder geval iets redelijks om mee te beginnen.
Succes.
Hoe zien jullie dit? Ik ben toch benieuwd.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Nicnomz schreef:
Arno schreef:Bij Smokiana zijn ze duur en arrogant. En ze verkopen ook rotzooi zie ik nu. Zo'n scheur en geblakerde kop.. Bovendien hebben ze volgens mij de steel van een big ben ("B" in een cirkel) aan de kop van een Parker gezet (past ook niet lekker zie ik). Parker heeft namelijk een wiebervorm met een "P" erin als logo. Ik vrees dat je bent opgelicht...
Ik heb er €20 voor betaald. Hij was er overigens wel eerlijk over hoor, hij zei dat hij koppen en stelen die hij over had schoonmaakte en dit als een soort 'beginnerscollectie' had in een lage prijsklasse. Hij gaf aan dat het een instapmodel was en dat het absoluut geen toppijp was, maar wel goed genoeg om mee te beginnen. De steel zit wel stevig in de kop, hij floept er niet zomaar uit maar je hoeft ook niet superveel kracht te zetten om hem er uit te krijgen.
Ah, als de verkoper er eerlijk over is, is het een andere zaak. Maar dan nog, €20 voor een samengestelde 2e hands pijp vind ik persoonlijk te duur.. De kras en het geblakerde hadden ze eraf kunnen schuren en dan opnieuw beitsen en waxen. Nu is de pijp waarschijnlijk alleen geruimd (koollaag eruit gehaald) en that's it.

En wat Kees zegt, http://marktplaats.puffaway.nl/index.py is een beter adres voor goedkope 2e hands pijpen. Daar weet je zeker dat je iets goeds krijgt voor een uiterst faire prijs.
Laatst gewijzigd door Arno op 18 aug 2014 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Plaats reactie