Van allesroker naar....

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
robvoorburg

Van allesroker naar....

Post by robvoorburg »

Zolang ik een pijp rook weet ik niet beter dat ik alles, op z'n tijd, graag
mocht roken.
Een jaar of drie geleden kwam daar verandering in. Steeds vaker rookte ik iets
met latakia erin, virginia's en zoet rookte ik steeds minder.
Sinds een klein jaar krijg ik een pijp gestopt met virginia niet meer leeg,
ik ervaar het als een harde en scherpe tabak.
Vanmiddag heb ik, voor de afwisseling, Winsløw no. 1 gerookt, ook deze
pijp kreeg ik niet meer leeg.

Het genot dat ik ervaar van latakia schijnt te zijn toegenomen, ik smul ervan!
Ik vraag me af of iemand onder ons een soortgelijke ervaring heeft gehad.

kiske

Re: Van allesroker naar....

Post by kiske »

Hoi Rob,

Ondanks dat ik nog maar kort aan den pijp lurk heb ik mezelf beloofd om geen zoet meer in huis te halen. Wat ik nog heb rook ik op en thats it! Mijn voorkeur zijn latakiahoudende mixtures (en dat mag een flink aandeel zijn) en VaPer. Ik kom steeds verder van de aromatics af te staan. In het begin was het echter vooral zoet wat ik rookte. Ook merk ik dat flakes meer en meer de voorkeur krijgen.

Eliminator
Moderator

Post by Eliminator »

Moeilijk om hier antwoord op te geven als betrekkelijk groentje in pijprokersland, maar sluit me aan bij Kiske, minder en minder zoet en qua snede meer en meer flakes,.... en heb zelfs de door mij zo geliefde filters vrijwel nooit meer in de pijp.

Jos

Post by Jos »

Zoete aromatische tabakken heb ik nooit gerookt, niet zozeer mijn smaak. Maar ook ik begin de laatste jaren steeds meer latakia te roken en te waarderen, 's middags en 's avonds, jawel nr.11 nu rokend met Lancers Slices :wink:

ROOKSCHEMA
1. direct na het opstaan paar-minuten pijp met Stierenogen (Peter Stokkebye Luxury Bulls Eye Flake)
2. na het ontbijt volle pijp met Stierenogen
3en4. om ca. 10.30 en 11.30 korte pijp met Stierenogen
5. na de lunch volle pijp met Charles Fairmorn Lancers Slices
6en7. om ca. 14.30 en 15.30 pijpje met Lancers Slices
8. de borreluurpijp, belangrijkste van de dag, met Samuel Gawith Balkan Flake
9. pijpje met Lancers Slices direct na het diner
10. wat later eerste volle after dinner pijp met Samuel Gawith Balkan Flake
11. en voor bedtijd nog een volle pijp met Lancers Slices

Toelichting voor lage IQ'ers onder u: VET wordt nu gerookt

teunis

Post by teunis »

vanaf het begin dat ik pijp rook, heb ik moeite gehad met Virginia. Steeds maar een au-tong. Langzaam roken helpt niet, breath-smoking helpt niet. Er iets bij drinken of eten helpt niet. Alleen de Jannemanflake kan ik zo eens in de maand verdragen. Het enige wat echt helpt is het niet te roken. :D

Nu zoek ik dan ook steeds naar mengsels met Burley erin en zo min mogelijk of liefst geheel geen aandeel Virginia. Wel moet het zoet zijn. Die smaak bevalt mij heel goed. Mocht ik al eens een stapje buiten het zoete pad nemen, dan is het Troost Slices, Sail Groen, The Raven of Jannemanflake. En binnemkort weer eens Semois. :wink:

Ook ontdek ik dat ik steeds minder geneigd ben om achter al dan niet lovende recenties van diverse "excotische" of moelijk verkrijgbare tabakken aan te lopen. Of dat de ontwikkeling van een eigen smaak is of een verregaande vorm van luiheid weet ik niet, maar niet al te veel keuze in relatief makkelijk verkrijgbare tabak bevalt mij wel. Ik heb 6 of 7 soorten tabak in uiteraard diverse smaken (aroma's) of verschijningsvorm en dat is genoeg voor mij. Dat zijn vooralsnog de blijvertjes. Daar hoef ik er geen tientallen van. Uiteraard loop ik het risico een sublieme tabak te missen, maar dat is dan het gevolg van mijn eigen keuze en daar zeur ik dan ook niet over.

kiske

Post by kiske »

Eliminator wrote:Moeilijk om hier antwoord op te geven als betrekkelijk groentje in pijprokersland, maar sluit me aan bij Kiske, minder en minder zoet en qua snede meer en meer flakes,.... en heb zelfs de door mij zo geliefde filters vrijwel nooit meer in de pijp.

Nou, nou, nou, da's nog wat teveel gevraagd he!

Eliminator
Moderator

Post by Eliminator »

Vandaar de ',....' tussen het 'aansluitdeel' en de aanvulling van ondergetekende himself, keep filtering my friend :mrgreen: :wink:

Ribbon

Post by Ribbon »

Leuk onderwerp Rop. :)

Bij mij werkt het anders. In het prille begin had ik de voorkeur voor Virginia's en Engelse mixen. Ik dacht dat mijn smaak daar lag. Omdat ik toch graag dingen blijf uitproberen heb ik van zowat alle 'groepen' pijptabak wel wat geproefd. Hierdoor ben ik er achter gekomen dat ik geen groepen uitsluit. Het zijn bepaalde blends die ik links laat liggen, niet hele groepen. Er zijn goede lekkere Virginia's, Burleys, Latakia's, Aromaten etc., maar ook minder goeie.

Misschien komt die uitgesproken voorkeur nog, maar vooralsnog blijf ik een veelvraat.

St Patrick

Post by St Patrick »

Hier is het eigenlijk net zo verlopen. In den beginne rookte ik veel zoete tasbakken, nu niet meer. Mijn smaak is verandert sinds ik via Arno begonnen ben aan een blik Frog Morton on the Bajou, wat een fantastische tabak.... Eigenlijk sinds die tijd meer Latakia en Virginia tabak gekocht en gerookt.
Ik heb nog een aantal blikken zoet en die maak ik idd tzt leeg en thats that.

:B

janneman

Post by janneman »

Ik herken het verschijnsel van die veranderende smaak heel goed. Voor mezelf weet ik wel dat het ook een beetje een cyclisch proces is; mijn smaak veranderd over de jaren, maar maakt ook rondjes. De afgelopen 3 jaar heb ik weinig Neptune gerookt, maar de afgelopen maanden heb ik al twee blikken leeg gerookt. Ineens is hij weer terug. Ik draai van die trage rondjes tussen baaiachtigen, Virginia's, Latakia's -nu ik het schrijf realiseer ik me dat ik eigenlijk al maanden geen echt Latakiakanon meer gerookt heb- en oude getrouwen zoals Neptune en Troost flake.
Vroeger schrok ik dan wel eens van mijn voorraad tabak; zoveel van dit of dat,. en ineens rook ik het nauwelijks meer... Maar gelukkig blijk ik dan jaren later ineens heel erg blij te worden van die voorraad.
Ik merk dat ook met andere zaken; bier/wijn/whisky bijvoorbeeld. Jaren wijn drinken, en ineens slaat dat om en drink ik jaren met veel plezier ferme Belgische bieren. En sedert het vorig jaar is bij mij ineens de whisky weer terug in beeld.
Round, like a circle in a spiral...

gezel

Post by gezel »

De meeste zoete tabakken vind ik te zoet.
Wel lekker maar gewoon te zoet.
Ik meng die met een ready rubbed virginia flake, tot de voor mij gewenste zoetheid.
Flakes of ready rubbed geniet bij mij de voorkeur boven loose cut.
Loose cut tabakken meng ik steevast met de rubbed virginia.
De rubbed virginia no1 van Mac Baren vind ik wat aan de zoete kant en de roomnote ervan wordt door MM niet gewaardeerd.
De broken (rubbed) virginia van John Aylesbury daarentegen heeft volgens MM een prettige roomnote en smaakt mij ook beter.
MB vanilla cream rook ik regelmatig puur maar ook wel gemengd met de J.A. broken virginia.

De top 3 door mij gerookte tabak zijn:
J.A. broken virginia. puur en gemengd met zoet
J.A. luxury virginia flake. puur
MB vanilla cream puur en gemengd met broken virginia.

Verder, om te proberen, koop ik regelmatig een tabakje dat ik nog niet gehad heb.
Sommigen daarvan koop ik dan later nog wel eens.
Ik rook dus van alles maar momenteel is het overgrote deel de geperste virginia.

Bommel

Post by Bommel »

Bij is het zelfde aan de gang, er is verandering opkomst.
Als ras echte Neptune en Alsbo Black liefhebber moet ik bekennen dat ik al geruime tijd deze tabakken niet meer in huis heb. :oops:
Wat rook deze heer van stand dan wel tegenwoordig?
Wel ik ben aan het Flaken en zoek hierin mijn weg.
Eerst nog aan de zoete kant, ik blijf toch van de zoette, maar ook meer richting tabak met minder topping en zoetig van nature.
Daar ik nog voldoende losse tabak open heb kan ik de zoektocht nog afwisselen.
Naast het Flaken bemerk ik dat Solani 779 steeds meer rook.
Ik focus mij op dit moment op flakes die gewoon bij de tabaconist in den lande verkrijgbaar is.
De enige flake die ik over de grens ga betrekken is Janneman.
Wat er verder gaat gebeuren op deze reis laat ik over mij heen komen.

Whitesnake

Post by Whitesnake »

Ben niet echt een Latakia liefhebber. Ik rook het wel eens in de herfst-winterperiode. Mijn voorkeur gaat dan naar de Dunhill tabakken, de Squad Leader en de Skiff mix.

meindert

Post by meindert »

Ik ben een echte zoetroker ,toen ik begon in 1967 waren er bijna geen zoete tabakken, al thans
niet te koop in het dorp waar ik woonde,clan was de eerste zoete tabak die ik rookte ,
ik rookte toen ook nog voortrekker,heerenbaai,coopveaart, schippers tabak e.d.
Nu rook ik uitsluitend zoete tabak , zo als black vanilla flake,winslow no1,nappa valley,
sweet vanilla honeydew,mystical summer night ,winter night ,the rose&crown en de zoete tabakken
van Mac Barens vind ik allemaal lekker!
Latakia heb ik wel geproefd maar absoluut niet mijn smaak!

Godfrey59

Post by Godfrey59 »

Smaken verschillen bij mensen en dat is maar goed ook . Over scherpe en zware tabakken is al veel geschreven .
Er zijn scherpe Virginia,s maar ook super zachte , Er zijn zware Latakia bommen maar ook hele zachte . Dit is per merk en soort afhankelijk en moet je ervaren en uitzoeken wat een lange weg kan zijn gezien het aanbod ( zeker over de grens)

Zo gaat er bij mij niets boven de Penzance met Latakia , maar ik rook ook graag de superzoete Bibo , of Vanilla Flake . Meestal heeft dit te maken met de tijd van de dag en de stemming . Ik heb nog een paar USA tabakken liggen om te ondekken . In Nederland is het aanbod om te vergelijken en te testen vrij klein . Ook zijn de werkelijke juweeltjes alleen in het buitenland te koop maar dat is mijn eigen ervaring na 30 jaar pijproken.

Godfrey

Stevie Ray Vaughan

Post by Stevie Ray Vaughan »

Mijn smaak heeft zich ontwikkelt van alle soorten baai (voortrekker, 4hbaai, stad ootmarsum, enz) naar de zoete soorten. Hier ten huize komt latakia er niet in en dat is niet alleen omdat ik dat niet kan waarderen, de huisgenoten hebben hier ook een stem in :wink:

Ik kan wel zeggen dat MB Vannila cream dagelijkse kost is, maar ook de zoetere petterson soorten kan ik erg waarderen. Mijn smaak heeft zich dus juist ontwikkelt naar de zoetigheid toe.

Stevie

kiske

Post by kiske »

meindert wrote:Ik ben een echte zoetroker ,toen ik begon in 1967 waren er bijna geen zoete tabakken, al thans
niet te koop in het dorp waar ik woonde,clan was de eerste zoete tabak die ik rookte ,
Nu rook ik uitsluitend zoete tabak , zo als black vanilla flake,winslow no1,nappa valley,
sweet vanilla honeydew,mystical summer night ,winter night ,the rose&crown en de zoete tabakken
Ook wel eens de zoete petersons geprobeerd?

Calinero

Post by Calinero »

Ik rook nu bij voorkeur aromatische flakes en virginia's en sommige VaPer's:
Erinmore Flake, The Rose & Crown Flakes, M.B. Vanilla Cream Flake (Mijn absolute favoriet!), M.B. Navy Flake, M.B. Virginia Flake, M.B. Mixture Flake, Dunhill Flake, Solani Virginia Flake (blend 633), Solani Silver Flake (blend 660), Rattray's Marlin Flake, Orlik Golden sliced, Robert McConnell Scottish Flake, Peterson University Flake, Esoterica Stonehaven (Niet aan te komen! :evil: ), Bosun Cut Plug, Escudo Navy de Luxe.

Ik ben begonnen met aromatische loose cut tabak, Ik heb nog wel wat loose cuts staan, maar die rook ik nauwelijks meer:
Solani X Sweet mistery nr. 113, Blue Note (DTM), Winslow Harlekin, Planta black vanilla(die vind ik dus weer lekkerder dan de flake), Kentucky Bird (Vind ik een prettige tabak om nieuwe pijpen mee in te roken!)

En ik schaam mij diep, maar ik heb Janneman flake en Genietmoment nog dicht staan! :oops:
Last edited by Calinero on 09 May 2014 13:17, edited 1 time in total.

Enrique

Post by Enrique »

Leuk om jullie smaakevoluties te lezen. Ik ervaar de golfbeweging zoals eerder beschreven. Ik heb tijden veel latakia gerookt maar ben nu vooral van (al dan niet gesausde) virginia en burley tabak aan het genieten. Perique tabakken zijn niet zo naar mijn goesting maar ook dat zal wel eens veranderen gok ik. Toen ik twee jaar geleden in Bouillon was kocht ik daar Semoistabak van Vincent Manil omdat ik er op dit forum veel over gelezen had. Na een paar keer roken moest ik concluderen dat het niet mijn ding was (de sigaren van dezelfde tabak overigens wel). Een paar maanden geleden, toen ik een nieuwe pijp gekocht had die ingerookt moest worden met iets neutraals, heb ik de Semois weer gerookt. En wat een openbaring, ik vond het heerlijk! Echte pure tabakssmaak die eigenlijk nergens mee te vergelijken is, het doet me denken aan bosgrond en paardenstal. Voorheen rookte ik voornamelijk flakes maar tegenwoordig grijp ik steeds vaker naar een mixture. Voor mij houd de variatie het juist extra leuk, verandering van spijs doet roken zullen we maar zeggen :wink:

meindert

Post by meindert »

kiske wrote:
meindert wrote:Ik ben een echte zoetroker ,toen ik begon in 1967 waren er bijna geen zoete tabakken, al thans
Ook wel eens de zoete petersons geprobeerd?
Nee , zou ik best wel eens willen proberen :wink:

Laafke

Post by Laafke »

In het begin van mijn pijprookcarriere ben ik begonnen, zoals zo velen, met de Sail, Neptune, Troost special, Amphora noem maar op. Ik verhuisde naar Zeeland, kreeg internet werd lid van een Duits forum, ontdekte de zaak in Middelburg en sloeg aan het uitproberen. Al snel kwam ik terecht bij de VaPers. Dat beviel mij veel beter als de zoetgesausde mixtures die ik voordien rookte. Tot op een gegeven moment ik een plakje Troost kreeg aangeboden. Dat was voor mij het "Aha-erlebnis". Ik heb boven in de kast nog verschillende tabakken liggen die ik heel af en toe rook (er gaat meer werk in het vers houden zitten dan dat ik ze rook). Bij iedere pijp grijp ik haast automatisch naar de Troost slices. Het is zover gekomen dat ik pijpen begon te kopen waarbij de eerste vraag was: Past er een hele flake in. Dat leverde me een assortiment aan Cutties, Peterson Barrel en Tankard op. Bij de overgang naar de nieuwe Troost zat ik dus met de handen in het haar. Een te grote pijp vind ik niet lekker in de mond hangen en een te kleine daar past geen hele flake in. Enfin, de volgende oplossing bedacht: Een flake opvouwen en knakken, in de pijp schroeven en dat er bovenuit blijft steken afknippen.Het restantje gaat in een blikje en wordt opgerookt met de kleinere pijpjes. Bij alle lekkers wat er dus is is er voor mij eentje die eruit springt:Troost Slices!

MaartenS

Post by MaartenS »

GeTroost Uzelfe met de nieuwe maat Flake

Eelco

Post by Eelco »

Gearomatiseerde tabakken hebben mij nooit echt kunnen bekoren, met uitzondering van een paar McBaren-blends. Cherrytabak, brrr. Dat hangt vast samen met het feit dat ik sowieso eerder van hartig dan van zoet hou.

Verder ben ik een beetje een allesroker, de afwisseling maakt de hobby zo leuk (en lekker). In de lente (nu dus) krijg ik vaak een flake-aanval. In de zomer graag Virginia's of VaPer. Burley vind ik weer typisch iets voor de herfst - in de herfst komt er ook vaker dan gebruikelijk latakia in mijn pijp (ik rook nu minder latakia dan vroeger, mijn partner vindt de geur echt niet te harden). Ik heb eigenlijk altijd zo'n vier à vijf verschillende blikken tabak geopend.

meindert

Post by meindert »

Latakia ruikt naar verbrand rubber , ook beslist niet mijn smaak!!!

kiske

Post by kiske »

Begrijp ik nu goed heer Meindert dat u een tabak met een heerlijke roomnote, het best te beschrijven als een stukje A2, vermengd met een vaakgebruikt en overjarig stromatras een hint van vooroorlogse autoband en een vleugje afgewerkte olie, niet kunt waarderen?

Schande!

meindert

Post by meindert »

kiske wrote:Begrijp ik nu goed heer Meindert dat u een tabak met een heerlijke roomnote, het best te beschrijven als een stukje A2, vermengd met een vaakgebruikt en overjarig stromatras een hint van vooroorlogse autoband en een vleugje afgewerkte olie, niet kunt waarderen?

Schande!
Geef mij maar lekker zoet!!!

JoskeB

Post by JoskeB »

Helaas moet ik het met heer Meindert eens zijn. Ik vind Latakia ook niet te roken en thuis wordt de roomnote ervan absoluut niet gewaardeerd door Mme. :D

kiske

Post by kiske »

Vanaf heden praat ik niet meer met Meindert en JoskeB! :mrgreen:

Bananabox-Ninja

Post by Bananabox-Ninja »

Zie ik daar nu weer een beetje de oude Kiske bovenkomen?
Dat doet me goed, ga zo door heren. :mrgreen:

meindert

Post by meindert »

kiske wrote:Vanaf heden praat ik niet meer met Meindert en JoskeB! :mrgreen:
Pas maar op jij , anders leg ik een knoop in de nieuwe steel!! :mrgreen: :mrgreen: :wink: :lol: :lol: