Pijproken in gezelschap of op straat

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Eelco
Contacteer:

Pijproken in gezelschap of op straat

Bericht door Eelco »

Ik rook al vele jaren pijp, ook in het 'openbaar'. Tot voor kort leverde dat regelmatig rare blikken op, maar nu ik 36 ben, lijk ik 'er de leeftijd voor te hebben'. Dat maakt het roken op straat een stuk ontspannender.

En toch blijf ik een beetje terughoudend met het roken van een pijp in gezelschap of gewoon op straat. Dat heeft ook veel te maken met het feit dat roken in het algemeen minder geaccepteerd wordt - en met het feit dat ik me ontzettend stoor aan walmen sigarettenrook die in een drukke winkelstraat of bij de ingang van het station ongevraagd in mijn gezicht of mijn richting worden geblazen. Vooral 's ochtends op weg naar mijn werk vind ik dat erg vervelend. En de meningen over de geur van de rook van een pijp lopen nogal uiteen.

Ik rook dus eigenlijk alleen daar waar men er geen last van hoeft te hebben. Niet in winkelstraten, niet bij een straatoptreden tussen de mensen in, niet ergens voor een ingang, en niet in gezelschap van niet-rokers (tenzij ik weet dat ze het niet erg vinden). Ik weet nog steeds niet of dat misplaatste schuchterheid is of gewoon respect voor mijn medemens. Ik beeld me in dat het vooral het laatste is, trouwens.

Sowieso wordt er weinig pijp gerookt op straat, en dat terwijl er genoeg pijprokers in Hildesheim rondlopen (zoals ik laatst bij Neddermeyer heb gemerkt). Ik heb dus het idee dat meer pijprokers zich bewust niet als 'onbeschofte sigarettenrokers' proberen te profileren en liever in alle rust thuis of lopend in een park roken. Meer tijdens genietmomenten dus.

Aan de ene kant is dat mooi: pijprokers worden daardoor (hopelijk) als genietrokers gezien, nette mensen die hun omgeving niet met hun hobby lastig willen vallen. Aan de andere kant verdwijnt daardoor het pijproken uit het straatbeeld en worden we steeds 'exotischer' of 'vreemder'.

Waar steken jullie wel of niet een pijp op, en wat zijn de reacties die jullie zoal oogsten?

Bommel

Re: Pijproken in gezelschap of op straat

Bericht door Bommel »

Over het algemeen rook ik waar ik mag roken en stoor ik me aan weinig.
Als ik een enkele keer commentaar mag ontvangen, dat is dan meer door de welriekende geur van de rook, dien ik gelijk van repliek door te melden dat de aftershave of parfum van de klager van een slechtere kwaliteit is dan van mijn tabak.
Afbeelding

dinck

Bericht door dinck »

Ik begrijp je overwegingen, maar anderzijds vind ik het onzin om jezelf helemaal weg te cijferen. Op straat kan men op veel manieren overlast bezorgen, althans in deogen van derden. Mensen kunnen zich ergeren aan parfumwolken of juist aan de ongewassen medemens, aan de (vr)etende mens en aan de walmen van dat voedsel, aan druk of opvalled gedrag, aan kleding- of haarstijl en zullen dat alles afmeten aan hun norm van netheid en gepastheid. Als iedereen zich daaraan zou conformeren of daar rekening mee zou houden werd het snel een hele doodse bedoeling, niet alleen de pijp zou uit het straatbeeld verdwijnen. Mijn idee van de openbare ruimte is dat ik me daarin met tolerantie beweeg en accepteer dat in het samenzijn met anderen altijd enige ergernis - of constatering van het anderszijn - aanwezig kan zijn. Een beetje rekening houden en met de ander en beleefdheid is voor mij vanzelfsprekend, maar aanpassen aan overdreven eisen va correctheid gaat me te ver. Ik zie er dan ook geen been in om op straat te roken, en gezelschap dat principiële bezwaren heeft tegen het buiten roken zoek ik eenvoudigweg niet op.

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Als ik in een drukke winkelstraat pijp rook, dan veins ik La Tourette. Dat leidt de mensen wat af van het pijproken.

Zonder gekheid. Ik vind het prettiger als ik alleen ben óf als het niet te druk is in de omgeving.

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Ik rook waar ik kan... maar het liefst thuis of in de bossen als ik met de honden wandel.

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Robert
Contacteer:

Bericht door Robert »

Alleen thuis rook ik pijp, geldt overigens ook voor sigaren, buitenshuis heb ik altijd een pakje zware shag bij me.
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

gezel

Bericht door gezel »

De meeste pijpen rook ik thuis.
Binnen of als het weer het toelaat in de tuin.
Bij goed weer rook ik graag op een bankje langs de weg , in het park of op een terras.
Lopend pijp roken vind ik niet prettig.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Eelco schreef:en met het feit dat ik me ontzettend stoor aan walmen sigarettenrook
Sinds ik pijp rook irriteer ik me enorm aan de rook van sigaretten. Mijn logeeradres als ik in Brabant werk ligt op 1 hoog dus moet ik 2 trappen op in het trappenhuis. Vaak als ik 's ochtends weg ga is er net iemand voor me geweest die al rokend door het trappenhuis is gelopen, gatverrrr!!

Maaruhm, ik rook overal pijp. Ik hou wel rekening met de keuze van mijn tabak als ik in het openbaar rook. Dus geen latakia maar een aromaatje.
Afbeelding

Timmy

Bericht door Timmy »

Inderdaad valt me dat ook op, kringelende sigarettenrook vanuit de asbak is ronduit smerig en verpest de roomnote van m'n pijp. Ik overweeg dan ook de sigarettenrokers thuis naar het terras te verbannen. Op het terras (bij cafe's of restaurants) houd ik er wel zoveel mogelijk rekening mee hoe de wind waait, bij het uitzoeken van een geschikt plekje, zodat rook niet naar het terras toe kringelt.. Meerdere terrasjes werken nu al met (gedeeltelijk) rookverbod. Wandelen in een winkelstraat levert vaak toch leuke reacties op, maar bij voorkeur zoek ook ik een plekje op waar ik het wandelende volk rustig kan betrachten, onderwijl genietend van m'n privé wolkje.

Calinero

Bericht door Calinero »

Hoewel ik er geen probleem mee, rook ik nauwelijks op straat. Aangezien ik gewoon binnen kan roken, vind ik dat meer de plek om ontspannen een pijpje te roken.
Als ik weet dat ik een terrasje ga pakken daarentegen, neem ik wel weer een pijp mee!
Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Bart Iron schreef:Als ik in een drukke winkelstraat pijp rook, dan veins ik La Tourette. Dat leidt de mensen wat af van het pijproken.

Zonder gekheid. Ik vind het prettiger als ik alleen ben óf als het niet te druk is in de omgeving.
Jij? Tourette veinzen? Daar ben je veel te rustig voor zou ik denken!
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

keesvg

Bericht door keesvg »

Ik rook alleen op straat als ik naar van Renssen wandel voor de rest rook ik veel liever stilzittend.
O ik rook ook soms een aromaat als het rustig is in de rookruimte van de kroeg daar krijg ik meestal de opmerking van mensen die denken een heel goed proeforgaan te hebben "er zit vanille in" (maak niet uit wat voor tabak is), daar reageer ik meestal ja op om er gewoon maar weer vanaf te zijn.

Major_Tom

Bericht door Major_Tom »

Ik rook ook overal, de meeste mensen vinden het mooi en lekker ruiken.
ondanks mijn leeftijd (27) vinden mensen het eigenlijk niet echt raar.
ik heb standaart een full bent fiamata3 in de binnenzak van mijn jas.
en meestal ook 1 of 2 in mijn tas.
de rest 'dure en mooie' rook ik alleen thuis.
en in de kroeg vinden ze t ook prachtig, we zitten regelmatig met een man of 3/4 te paffen.
(midtown deventer als je in de buurt bent, of de Heks op een zonnige terrasdag ;) )
Afbeelding

Bommel

Bericht door Bommel »

Zoals aan gegeven rook ik waar ik mag roken maar de volgende anekdote wil ik jullie niet onthouden.
Een poos gelden rookte ik een ferme en lekkere pijp tijdens het uit laten van A&A in het gebied van Reeuwijk waar het goed toeven is voor de dames.
Wordt ik door een racemonster op zijn fiets, op het fietspad, staande gehouden onder het mom dat ik daar niet mag roken. :shock:
Zijn woorden waren dat dit ongezond is voor fietsende passanten. :shock:
Na een seconde van bijkomen wees is de boze heer op het feit dat het fietspad parallel loopt met de A12 en de fietsende passant voldoende ongezonde fijnstof inhaleer zodat mijn welriekend wolkje duurzame en overgeacijnsde tabak een welkome verandering is voor de inspannende longen.
Ik was een beetje op het randje dus toen deze heer in zijn snelle pakkie nog wat probeerde te zeggen zei ik nijdig dat hij op moest krassen op zijn overdetop fiets voordat ik zijn banden leeg zou prikken met mijn priem.
Hij kon niet weten dat ik de botte priem van mijn driepotertje bedoelde.
Hierbij keek ik de azijnpisser zo boosaardig aan dat hij snel op de pendalen sprong en zich van schrik vergiste in de versnellingstand zodat, met mijnpersoonlijke hilariteit, hij slingerend het hazenpad koos.
Afbeelding

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

:shock: :shock: Waar bemoeit 'tie zich mee,.. heer Bommel heeft zich nog netjes gedragen,... mijn antwoord had het personeel van het Daniel den Hoed rode oortjes gegeven :evil:
Afbeelding

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Tjezus! Weet die janl#l wel hoe dodelijk die fietsers zijn!!

teunis

Bericht door teunis »

Massis schreef:
Bart Iron schreef:Als ik in een drukke winkelstraat pijp rook, dan veins ik La Tourette. Dat leidt de mensen wat af van het pijproken.

Mijn zoon heeft het syndroom van La Tourette....

Verdere "humor" zou mij storen en pijn doen.....
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Bommel

Bericht door Bommel »

teunis schreef:
Massis schreef:

Mijn zoon heeft het syndroom van La Tourette....

Verdere "humor" zou mij storen en pijn doen.....
Ik vind sowieso grappen en grollen over aandoeningen niet om te lachen.
Afbeelding

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker »

Bommel schreef: Ik vind sowieso grappen en grollen over aandoeningen niet om te lachen.
En ondoordacht worden ze vaker gemaakt dan je denkt.. Zelf probeer ik er wel op te letten, maar het zit al in kleine woordjes die tegenwoordig 'geaccepteerd' zijn in de maatschappij..

Sorry voor de off-topic.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

kiske

Bericht door kiske »

Ik rook waar ik mag. Over het algemeen zijn de reacties wel leuk.

Mensen die op een terrasje klagen wijs ik erop dat ik ook 's winters buiten rook terwijl zij lekker warm binnenzitten en dat zij wat mij betreft ook nu lekker warm binnen mogen gaan zitten.

Laatst op een terrasje zit een afschuwelijk stuk zeik met voetjes, die al op iedere voorbijganger, de complete drankenkaart en al het personeel luidruchtig wat aan te merken had, met afgrijzen op haar gezicht te kijken hoe ik een pijp stop. Ik vroeg haar of ze er misschien problemen mee heeft als ik zou roken. Ja, zei ze want dat stinkt en is ongezond. Ik zei toen dat ze dan maar beter vlug ergens anders moest gaan zitten want mijn pijp steek ik nu aan!

Wel begin ik meestal met een aromaatje of een VaPer, maar als er gezeik is wordt de 2e altijd een latakia.

Kijk, als ik ergens ga zitten waar al iemand met een fles zuurstof achter op zijn rolstoel zit ga ik echt niet roken, ook al mag ik dat daar wel. Maar verder, we worden er al genoeg op gewezen waar het niet mag en krijgen ongevraagd opmerkingen over hoe ongezond en hinderlijk het is. Dus dikke l#l hoor. Ik loop ook niet te zeiken als zij luidruchtig zijn, hun kinderen niet in bedwang houden, zich ongevraagd een stoel toe eigenen, op alles lopen te zeiken of gewoon afschuwelijk lelijk zijn.

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker »

Het 'zeiken op rokers' is ook een vorm van kuddegedrag denk ik wel eens.. Nu mogen de shagrokers van mij ook wel opkrassen, en de sigarettenrokers al helemaal... tenzij buiten op een terrasje. Graag wel even rekening houden met de wind, maar wanneer het praktisch windstil is of er weinig wind staat, ruiken ze het een tafeltje verder niet meer. Zelf bewaar ik 't pijproken meestal voor de rustige momenten. Meestal thuis, of ergens in de natuur, maar dan niet tijdens het wandelen, want dat lunten vind ik niet wat. Te veel wind, te haastig trekken aan de pijp. Ofwel ik wandel te snel en moet daardoor ook wat vaker ademen en daarmee ook half de pijp trekken, of het waait te veel naar m'n zin.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Moonhowler

Bericht door Moonhowler »

Ik rook waar ik mag. Meestal thuis, stukje lunten (tijdens mijn vierdaagse trainen ook altijd wel wat bij me), terras, bij vrienden. Als ik in het bij zijn van vrienden rook. Komt een vriendin van me altijd naast me staan/zitten. Puur om van de geur te genieten.
Howling for the masses!
Alles voor de BTW (Bier, Tabak en Wartaal)

Mijn pijpen collectie: viewtopic.php?f=41&t=5573&p=157262#p157262
Mijn Tabak collectie: viewtopic.php?f=48&t=6027

Werner

Bericht door Werner »

Bommel schreef:Na een seconde van bijkomen wees is de boze heer op het feit dat het fietspad parallel loopt met de A12 en de fietsende passant voldoende ongezonde fijnstof inhaleer zodat mijn welriekend wolkje duurzame en overgeacijnsde tabak een welkome verandering is voor de inspannende longen. Ik was een beetje op het randje dus toen deze heer in zijn snelle pakkie nog wat probeerde te zeggen zei ik nijdig dat hij op moest krassen op zijn overdetop fiets voordat ik zijn banden leeg zou prikken met mijn priem.
Volstrekt geniaal! =D>

Overigens rook ik gewoon overal waar 't kan/mag. Ik ben me niet speciaal omgevingsbewust. Daarbij moet dan wel aangemerkt worden dat ik werkelijk nooit commentaar krijg of heb gekregen. Heeft er misschien mee te maken dat er in Brabant een iets meer ontspannen sfeer hangt rondom roken en volgens mij werkelijk iedereen nog rookt hier. Pijprokers zijn hier niet zo uitzonderlijk hier :)

Geoff

Bericht door Geoff »

Ik probeer te roken als een gentleman. Maw ik rook waar het mag, als ik zin heb en als ik mijn vast gezelschap (meestal vrouw en kinderen) daar niet te veel bij stoor. Van andere passanten of kijklustigen trek ik mij weinig of niets van aan. Maar dat heeft dan weer meer met mijn algemene instelling te maken. :D
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

smoorder
Dichter des Forum

Bericht door smoorder »

Ik rook in 't openbaar wanneer ik zin heb en waar het een ander niet stoort;
het laatste plaatsje op een overvol terras bemachtigen, en dàn een pijp opsteken kan wel eens op de zenuwen van de brave burger werken ..
anderzijds, als ik zit te roken en er komt zich iemand naast mij nestelen ... dan geeft het geen pas dat hij of zij een klaagzang opzet.

'k Vind overigens ook dat niet-rokers, die ervoor gezorgd hebben dat rokers in de winter op 't terras moeten roken, voor hun eigen gezondheid best binnenblijven, en de terrassen dan consequent ook in de zomer aan de rokers laten. Dit terzijde natuurlijk.

Hoedanook, pijproken in 't openbaar geeft wel altijd aanleiding tot "zekere" blikken, hetzij als een vorm van herkenning, hetzij licht monkelend.
Velen herkennen een geur, inderdaad vanille of appel ...
Je gaat in elk geval zelden ongemerkt voorbij.
S.

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Je hebt een fijne hand van schrijven Smoorder.

teunis

Bericht door teunis »

Ik weet niet hoe het in België is gegaan, maar in Nederland heeft een persoon met een longziekte een rookvrije werkplek " afgedwongen". Hierop is de overheid doorgeslagen en hebben we allerlei rookverboden gekregen. Dit terzijde, opdat niet elk niet-rokend persoon verdacht wordt van discriminatie.

Zelf rook ik thuis en op straat of terrasjes. Wel houdt ik min of meer rekening met degene die niet rookt als ik op een terras neerstrijk. Ik zoek de rokershoek op. Al flanerend op straat rook ik er lustig op los. De 'roomnote' waait wel weg.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

smoorder
Dichter des Forum

Bericht door smoorder »

robvoorburg schreef:Je hebt een fijne hand van schrijven Smoorder.
:wink:

Vroeger rookte iedereen op kantoor,
dan stond men "aan het raam" dat min of meer op een kier stond,
uiteindelijk ging men in de gang staan,
en sedert 2005 : buiten !
Maar, de blinkende keerzijde van de medaille :
als je in België een overheidsdienst nodig hebt ...
zoek een peukentapijt voor de inkomdeur ... :lol:

Geoff

Bericht door Geoff »

smoorder schreef:Maar, de blinkende keerzijde van de medaille :
als je in België een overheidsdienst nodig hebt ...
zoek een peukentapijt voor de inkomdeur ... :lol:
Jahaa... Vind ik altijd lekker zacht om over te lopen! :wink:
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

richard75
Contacteer:

Bericht door richard75 »

Als ex sigaretten roker ken ik de meeste uitroepen wel: Bah, wat vies, doe toch weg die troep! (En dan loop je gewoon buiten...)

Nu, afgelopen weekend naar de Elf Fantasy Fair geweest en heerlijk in de open buitenlucht voor plaatselijke bewolking gezorgd. Niet één mopperend persoon gehoord, wel de vraag of ik die pijp toevallig daar had gekocht want ze zochten er ook een... En een man die mij staande hield om me te vertellen hoe fijn die geur wel niet was! :shock:

Ik krijg in ieder geval, behalve de normale uitroepen van verbazing omdat iemand een pijp rookt, geen scheve gezichten, zelfs de niet rokers op de zaak vinden het prima als ik in de middagpauze even een klein keteltje kom roken :)
"Gun Bruyere een tweede ronde, weggooien is zonde!"

"Een pijp is voor een onrustige ziel gelijk aan de liefkozingen van een moeder bij haar zieke kind"
Indiaans gezegde

Plaats reactie