Ik zou hier graag een informatie uitwisseling opstarten over verschillende ketelvormen en de
bijbehorende gevolgen voor het roken en alles wat daarbij hoort. Zelf heb ik pijpen met
verschillende (binnen) vormen van ketels. Aangezien ik nu voor het eerst echt kan genieten
van mijn Comoy met conische ketel nu ik er blijkbaar de juiste tabak en stoptechniek voor heb
gebruikt.
Variabelen in ketelvormen zijn de volgens mij de hoogte, de breedte en de tapsheid van de
binnenwanden. Nou kan ik het mis hebben, maar volgens mij lopen de wanden bij heel veel
pijpen een paar graden taps toe richting de bodem. Maar er zijn ook pijpen (ik heb er 2) die
significant taps toelopen. Zelf geef ik de voorkeur aan wat smallere (18 a 19mm) en niet te
hoge kop met (nagenoeg) paralelle wanden van maximaal 4 cm hoogte. Een redelijk gangbare
maatvoering volgens mij.
- Hebben jullie een voorkeur voor ketelvormen?
- Wat kunnen jullie zeggen over verschillen van stoptechniek die worden bepaald door de ketelvorm?
- Welke tabakssoorten gebruik je bij welke ketelvorm het liefst?
- En over de effecten van ketelvorm op smaakontwikkeling en dergelijke?
Ik ben benieuwd

Oja, dit vond ik nog ergens op het forum... http://pijprokersforum.nl/viewtopic.php ... vorm+ketel
Martin Romijn schreef:Mooi omschreven Janneman ! Het enige wat ik er nog aan toe kan voegen is dat ook de vorm van de ketel van invloed is van de smaakontwikkeling tijdens het roken. Een tabak die je al een tijdje kent kan je doen verbazen wanneer je hem eens in een heel ander type pijp rookt.