DESIGN BERLIN
db Design Berlin
Als er één merk ondergewaardeerd wordt dan is dat m.i Design Berlin. Ik heb gezien dat het merk op het forum een aantal malen genoemd wordt. Ik wil daar mijn verhaal graag aan toevoegen. Design Berlin wordt volledig ondergesneeuwd door Vauen. Toch is er een markt voor hun pijpen (vnl. Duitsland) want ik ben al een poosje op de hoogte van hun bestaan. Ze maken een aantalseries "gewone"pijpen, hebben een serie bijzondere modellen en een kleine serie handgesneden modellen (o.a de adelaarsklauw)
Je krijgt voor je geld, de seriepijpen liggen in de middenklasse, een goede pijp. Weliswaar met filter en (sommigen vinden dat een nadeel) een dubbel rookkanaal. Ik heb er zelf 3 en ben er altijd mee in mijn nopjes geweest.http://www.pfeifen-db.de/
Je krijgt voor je geld, de seriepijpen liggen in de middenklasse, een goede pijp. Weliswaar met filter en (sommigen vinden dat een nadeel) een dubbel rookkanaal. Ik heb er zelf 3 en ben er altijd mee in mijn nopjes geweest.http://www.pfeifen-db.de/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Bananabox-Ninja
- Contacteer:
Re: db Design Berlin
Even naar de site gesurft, mooie pijpen
En volgens mij heb ik die 2013 pijp in de Danpipe catalogus gezien.
Maar DAMN toen ik de freehand pagina opende.

Wat een geweldig apparaat, ik vraag me af hoe die rookt.
Bedankt Gert-Jan, ik ga die site eens doorspitten verder.
En volgens mij heb ik die 2013 pijp in de Danpipe catalogus gezien.
Maar DAMN toen ik de freehand pagina opende.

Wat een geweldig apparaat, ik vraag me af hoe die rookt.
Bedankt Gert-Jan, ik ga die site eens doorspitten verder.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.
"Ninja des forums"
Float like a butterfly, sting like a ninja.
"Ninja des forums"
- maboc
Wat een vakmanschap. Prachtig
Toch zou ik 'm niet snel kopen. Ik denk niet dat deze lekker in de mondhoek blijft bungelen. En pijpen zie ik toch vooral als gebruiksojecten.
Toch zou ik 'm niet snel kopen. Ik denk niet dat deze lekker in de mondhoek blijft bungelen. En pijpen zie ik toch vooral als gebruiksojecten.
--
Cheers maboc
Cheers maboc
Ik heb een mailtje naar Pfeifen Huber gestuurd voor prijsopgave van de adelaarsklauw...... das mijn zwakke punt dat model 

- Laurens487
Ik kwam db tegen in mijn zoektocht naar Oost-Duitse pijpen, en ik moet zeggen dat ik het ook erg mooie modellen vind die ze maken. Binenkort mezelf maar eens trakteren op een mooie pijp van db.
- Laurens487
Ik bestel ze dan via internet. Er zijn genoeg recensies en betrouwbare handelaren te vinden in het linkjes topic hier dus dan zoek ik er daar eentje uit. Al kan het zijn dat ik op zoek ga naar een detaillist, dat weet ik nog niet.
Maar er zit nu een pakketje uit Hongarije aan te komen dus de komende tijd is mijn rookspaarpotje even leeg
Maar er zit nu een pakketje uit Hongarije aan te komen dus de komende tijd is mijn rookspaarpotje even leeg

Ik heb een afbeelding gedownload met o.a de adelaarsklauw. Mocht je interesse hebben in dat model dan moet ik je teleurstellen....niet meer leverbaar.En ik ben bang dat ook geldt voor de overige freehand modellen.
- maboc
Vooral nummer 401 vind ik persoonlijk mooi.
Alleen de slang (?) die er tegenaangeschroefd (ik zie een metaalig ding) is hoeft voor mij niet.
426 Komt daarna voor mij.
De dolfijn vindt ik vooral een prachtig stuk hout. Ik weet niet of het als pijp nu zo'n succes zou zijn.
Alleen de slang (?) die er tegenaangeschroefd (ik zie een metaalig ding) is hoeft voor mij niet.
426 Komt daarna voor mij.
De dolfijn vindt ik vooral een prachtig stuk hout. Ik weet niet of het als pijp nu zo'n succes zou zijn.
--
Cheers maboc
Cheers maboc
- Eliminator
- Moderator
Wel heel knap, die 416,.... dat zou een fraai damespijpje kunnen zijn,... in de mondhoek van een rocker of biker zie ik hem niet hangen, maar kunstzinnig is ie zeker !
Heb zelf enkele seriepijpen, jaarpijpen en freehands van DB. Prima rokers, al boren ze het gat in de seriepijpen nog weleens te nauw, waardoor schoonmaken met een rager best lastig is.
Van de freehands is het leuke, dat er tijdens het selecteren van de ebouchons voor de seriepijpen af en toe enkele mooie blokken gevonden worden: mooie straight grains bijvoorbeeld. Die houden ze dan apart en als ze genoeg hebben gaan 2 mensen (eentje van de directie en een pijpenmaker) enkele weken die mooie blokken tot de freehands maken.
Meestal nét voor de beurs in Dortmund (Intertabac).
Kon ik die vroeger rond een uur of 11-12 's morgens nog op mijn gemak uitzoeken op de beursstand van Planta/DB en kocht ik deze voor zeer goede prijzen, komen er de laatste 2 jaar steeds een stel Chinezen die direct na openingstijd van de beurs meteen een groot deel van de freehands opkopen. En ja, wij gaan met het open gaan van de beurs altijd in één streep nar de stand van STG voor de Winsløws, die ik daar zelf uitzoek.
Maar gelukkig waren we begin vorig jaar bij zowel Pfeifenstudie Hartmann (Thüringerwald, zij produceren daar o.a. de DB's voor Planta) en bij Planta (tabaksfabriek in Berlijn) zelf en heb ik nog wat mooie freehands kunnen scoren.
Van de freehands is het leuke, dat er tijdens het selecteren van de ebouchons voor de seriepijpen af en toe enkele mooie blokken gevonden worden: mooie straight grains bijvoorbeeld. Die houden ze dan apart en als ze genoeg hebben gaan 2 mensen (eentje van de directie en een pijpenmaker) enkele weken die mooie blokken tot de freehands maken.
Meestal nét voor de beurs in Dortmund (Intertabac).
Kon ik die vroeger rond een uur of 11-12 's morgens nog op mijn gemak uitzoeken op de beursstand van Planta/DB en kocht ik deze voor zeer goede prijzen, komen er de laatste 2 jaar steeds een stel Chinezen die direct na openingstijd van de beurs meteen een groot deel van de freehands opkopen. En ja, wij gaan met het open gaan van de beurs altijd in één streep nar de stand van STG voor de Winsløws, die ik daar zelf uitzoek.
Maar gelukkig waren we begin vorig jaar bij zowel Pfeifenstudie Hartmann (Thüringerwald, zij produceren daar o.a. de DB's voor Planta) en bij Planta (tabaksfabriek in Berlijn) zelf en heb ik nog wat mooie freehands kunnen scoren.
- lestat
Ik vond die bloem van hun (die hier nu niet bij staat) nog steeds de mooiste. Al mag de rest er ook zeker wezen. Van dit soort pijpen hou ik nog het meest.
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood
Die bloem hoort weer bij een andere serie pijpen. En deze soort pijpen, die bloem zeker,wordt gemaakt door kunstenaars die zich op pijpen maken hebben toegelegd. db heeft/had er een aantal in dienst die deze modellen creëerden. Ik kan me moeilijk voorstellen dat zoiets dergelijks machinaal tot stand komt.
- teunis
De 416, de dolfijn, verbaasde mij....
Een jaar of 2 geleden heb ik exact dezelfde pijp gezien op het amerikaanse pijpmakersforum...
Wie heeft nu wie gekopieerd, of gaan we er vanuit dat toevallig hetzelfde idee bij 2 heel verschillende makers is ontstaan?
Een jaar of 2 geleden heb ik exact dezelfde pijp gezien op het amerikaanse pijpmakersforum...

Wie heeft nu wie gekopieerd, of gaan we er vanuit dat toevallig hetzelfde idee bij 2 heel verschillende makers is ontstaan?
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.
- Martin Romijn
- Contacteer:
Mooie dingen bij, héél zeker!
Ons "aller" Haddocks heeft er ook heelwat op zijn site staan.
Ons "aller" Haddocks heeft er ook heelwat op zijn site staan.
Design Berlin
De naam is al wel eens gevallen op dit forum. Het is het 2e merk in Duitsland, na Vauen. Ze hebben verschillende series pijpen. De goedkopere soorten, vergelijkbaar met Vauen en Big Ben (daar heb ik dan geen ervaring mee) zijn er in verschillende soorten.
De wat duurdere series, zoals de Gotha, de Image en de Skipper(ook geven ze ieder jaar een jaarpijp uit en is er de sonderserie met unieke modellen) geven qua pijp waar voor hun geld, je hebt er een goede middenklasse pijp aan. Je moet alleen wel accepteren dat het een 9mm is en dat de pijp een dubbel rookkanaal heeft. (daar hebben ze patent op) Het voordeel van een dubbel rookkanaal is mij nooit duidelijk geworden.
Maar goed, als je je ,voor niet al teveel geld, wilt onderscheiden van de doorsnee roker kijk dan eens naar het assortiment van Design Berlin
De wat duurdere series, zoals de Gotha, de Image en de Skipper(ook geven ze ieder jaar een jaarpijp uit en is er de sonderserie met unieke modellen) geven qua pijp waar voor hun geld, je hebt er een goede middenklasse pijp aan. Je moet alleen wel accepteren dat het een 9mm is en dat de pijp een dubbel rookkanaal heeft. (daar hebben ze patent op) Het voordeel van een dubbel rookkanaal is mij nooit duidelijk geworden.
Maar goed, als je je ,voor niet al teveel geld, wilt onderscheiden van de doorsnee roker kijk dan eens naar het assortiment van Design Berlin
- Dukdalf
Re: Design Berlin
Uit de tijd toen Rudolf Apelt er nog werkte en ook van zijn hand:

Ik vond dit model de mooiste uit de serie.......volgens mij ook de eerste db die ik kocht......
- MilleLuci
- Contacteer:
Staan hele mooie exemplaren te koop tegen een zeer schappelijke prijs bij Haddocks!!
Die Gotha staat momenteel te koop voor rond de 65,= euro. De Image heeft geen enkele mij bekende webshop op voorraad. Dus ik heb een mailtje naar db gestuurd, morgen weet ik denk ik meer.....ik weet echt niet meer wat ik er zelf voor betaald heb.....Die Image is er trouwens één uit een serie he.... als je even googelt op design berlin kun je het hele aanbod bekijken.....
Aanvulling: Haddockspipeshop heeft één model (niet degene van mijn foto) voor 80,=. Maar als ik me niet vergis zat er prijsverschil tussen de modellen van eenzelfde serie
Model van Haddocks is en Image 1, en dat is precies wat er bij jou foto ook staat.
Alleen de kleur is anders.
Alleen de kleur is anders.
Ja je hebt gelijk, alleen ziet hij er op de foto van haddocks anders uit, maar dat zal wel door het kleurverschil komen........
Design Berlin (db)
Op de vraag waarom db nooit zo groot is geworden als Vauen kreeg ik als antwoord: omdat het uit Oost Duitsland komt. Zelf was ik- na bezoek van de website- best wel getroffen door een aantal van hun modellen. De website geeft een inzicht in de historie van het bedrijf en een overzicht van de modellen. Goed, een aantal series vind ik minder geslaagd maar bij de sondernmodelle en freehands zitten een aantal series die de moeite van het nader bestuderen waard zijn. De pijpen zijn naar mijn smaak Duits -dus gründlich- maar stralen tevens een artistieke waarde uit.
http://www.pfeifen-db.de/
Twee van mijn db's

db Gotha

db Image
http://www.pfeifen-db.de/
Twee van mijn db's

db Gotha

db Image