Guildhall London
- magicmarcello
Re: Guildhall London
Niet specifiek over die pijp maar wel over Guildhall/Comoy in z'n algemeen.
Heb zelf een Guildhall pot, een werkelijk sublieme roker voor het zwarte blad, en deze pijpen komen uit de Comoy stal, een typisch klassiek Brits tophuis.
Kijk ook maar eens op www.pipephil.eu onder Comoy's voor nadere info.
Heb zelf een Guildhall pot, een werkelijk sublieme roker voor het zwarte blad, en deze pijpen komen uit de Comoy stal, een typisch klassiek Brits tophuis.
Kijk ook maar eens op www.pipephil.eu onder Comoy's voor nadere info.
- Ribbon
Wauw. Ben zelf meestal niet zo kapot van zo'n zilveren ketelrand, maar ik vind dit toch wel een knappert.
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)
- magicmarcello
- MfOx
Zeer mooie pijp MagicMarcello, ook goede rookeigenschappen?
- magicmarcello
Absolute topper voor het zwarte blad; in deze pijp wordt uitsluitend Beck's Ol' Limey Bastard gerookt!
Het is een ietwat kleinere pijp (12,7 cm) en ik rook deze vaak als laatste van de dag, het snoepje voor het slapen gaan...
Vermoedelijk hebben dit soort Britse knollen van goede komaf net even wat fijnere rookeigenschappen voor latakia's omdat de ebouchons in olie gekookt worden, Arno zal daar het fijne wel van weten
Het is een ietwat kleinere pijp (12,7 cm) en ik rook deze vaak als laatste van de dag, het snoepje voor het slapen gaan...
Vermoedelijk hebben dit soort Britse knollen van goede komaf net even wat fijnere rookeigenschappen voor latakia's omdat de ebouchons in olie gekookt worden, Arno zal daar het fijne wel van weten

- Arno
- Contacteer:
Werden Comoy bowls in olie gekookt? Naar mijn weten alleen Dunhill.. Maar zal eens gaan researchen. Trouwens, de kwaliteit van Barling is legendarisch geworden omdat ze hele oude ebouchons gebruikten. Die werden ge-air-cured en niet in de olie gedipt.magicmarcello schreef:Absolute topper voor het zwarte blad; in deze pijp wordt uitsluitend Beck's Ol' Limey Bastard gerookt!
- magicmarcello
Daarom gaf ik ook het voorzetjeArno schreef:...Maar zal eens gaan researchen...

Toen ik mijn eerste Parker aanschafte ergens in begin 80-er jaren bij het Pijpenhuis in Breda heb ik even staan kletsen met een oudere en ogenschijnlijk zeer veel wetende pijproker die mij vertelde dat Dunhill, Parker en Comoy hun ebouchons in olie kookten.
Ben benieuwd wat je hierover aan info kunt vinden...
- Ribbon
Ben stiekem alvast een beetje gaan googelen Arno.
Afgaande op de site van R.D. Field was Dunhill de eerste maar niet de enige die aan oil curing deed.
Die Guildhall van jou is trouwens ook erg mooi MM.

Afgaande op de site van R.D. Field was Dunhill de eerste maar niet de enige die aan oil curing deed.
Hier het complete artikel: http://www.rdfield.com/Articles/curing.htmOil curing- originally invented by Alfred Dunhill as a way to short-cut the time needed for air curing but not the quality of an air cured block. I quote from the patent application filed with the United States Patent Office on October 14, 1918 by Alfred Dunhill:
"In the manufacture of tobacco pipes, from brier (sic) and other woods it is often advisable to employ oil in the preparation and finishing of the pipe, but such employment of oil is open to the objection that when such pipes are first used the heat of the burning tobacco causes such oil to exude, and not only impart an unpleasant flavor in the mouth of the smoker, but also destroy the finished glossy appearance of the exterior surface of the pipe. In order to overcome this objection, more especially in pipes of high quality, they are frequently stored for a considerable period, such as twelve months or longer, to insure the perfect incorporation of the oil with the fibers of the wood and to thoroughly season the pipe. But it will be obvious that such storage of manufactured or partly manufactured articles represents capital lying idle, and the object of the present invention is to prepare and season such pipes, as to render them ready for sale and use in a comparatively short space of time.(my italics)"
Dunhill led the way in developing a whole new curing system- a system that many people from around the world swear was and is the best in the world.
Die Guildhall van jou is trouwens ook erg mooi MM.

Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)
- magicmarcello
Thanx Robb, vind ik zelf ook wel, ben er zeer content mee!Robb schreef:...Die Guildhall van jou is trouwens ook erg mooi MM.

- Luys
- Moderator
@MM: inderdaad fraaie pijp, mooi donker! Qua vormgeving lijkt 'ie veel op een BB van me; en ook die is ideaal voor 'het donkere blad' met een L 

Pijproker des forums
- Dukdalf
Een merk waarvan ik zeker weet dat ze in olie koken is Ashton.Robb schreef:Afgaande op de site van R.D. Field was Dunhill de eerste maar niet de enige die aan oil curing deed.
- magicmarcello
Voilá, het lijstje aan Britse oliekokers groeit...Dukdalf schreef:Een merk waarvan ik zeker weet dat ze in olie koken is Ashton.Robb schreef:Afgaande op de site van R.D. Field was Dunhill de eerste maar niet de enige die aan oil curing deed.

- Ribbon
Volgens mij zijn er tegenwoordig ontelbare makers die aan 'oil-curing' doen. Waar ik meer benieuwd naar ben is wanneer Comoy's/Guildhall begon met de oliekokerij en welke makers Dunhill als eerste opvolgden hiermee.magicmarcello schreef:Voilá, het lijstje aan Britse oliekokers groeit...Dukdalf schreef:Een merk waarvan ik zeker weet dat ze in olie koken is Ashton.Robb schreef:Afgaande op de site van R.D. Field was Dunhill de eerste maar niet de enige die aan oil curing deed.
- Dukdalf
De meestal toch redelijk betrouwbare heren Liebaert en Maya zeggen helemaal niets over oil curing in hun boek. Frans chauvinisme, vermoed ik.
- magicmarcello
...daar zou je weleens helemaal gelijk in kunnen hebben...Dukdalf schreef:De meestal toch redelijk betrouwbare heren Liebaert en Maya zeggen helemaal niets over oil curing in hun boek. Frans chauvinisme, vermoed ik.

- Arno
- Contacteer:
Huh? In zoverre heb ik nog niets kunnen vinden waarin staat dat Comoy's aan oil-curing deed. Ben er inmiddels wel min of meer achter dat Dunhill aan oil-curing deed tot ±1968. Ook de tijd waarin veel bruyere-soorten bijna niet meer te krijgen waren (bv. Algerijns bruyere). Voor een echte zeker weten oil curing Dunhill moet je er eentje hebben uit de patent era, tot 1955. Trouwens, volgens Bill "Ashton" Taylor is het effect van oil curing (hij deed daar zelf idd ook aan) verdwenen na zo'n beetje 30 bowls roken. Dus als er zich wat cake gevormd heeft.Robb schreef:Volgens mij zijn er tegenwoordig ontelbare makers die aan 'oil-curing' doen. Waar ik meer benieuwd naar ben is wanneer Comoy's/Guildhall begon met de oliekokerij en welke makers Dunhill als eerste opvolgden hiermee.magicmarcello schreef:Voilá, het lijstje aan Britse oliekokers groeit...Dukdalf schreef:Een merk waarvan ik zeker weet dat ze in olie koken is Ashton.Robb schreef:Afgaande op de site van R.D. Field was Dunhill de eerste maar niet de enige die aan oil curing deed.
- Dukdalf
Niet onlogisch, toch? Zodra die cake er is staat de tabak niet meer in rechtstreeks contact met hout. Taylor stelde ook dat als hij dezelfde ketel zou draaien van een in water gekookte ebauchon en van een olie gekookte de laatste lichter zou zijn.Arno schreef:Trouwens, volgens Bill "Ashton" Taylor is het effect van oil curing (hij deed daar zelf idd ook aan) verdwenen na zo'n beetje 30 bowls roken. Dus als er zich wat cake gevormd heeft.
- Ribbon
Inderdaad, ik was misschien wat rap met het trekken van de conclusie. Maar ik krijg het idee dat het na Dunhill's introductie vrij snel is overgenomen door andere makers, en dus ook Comoy's. Heb je wel kunnen vinden dat ze het juist niet deden bij Comoy's, of wordt er niets over geschreven?Arno schreef:Huh? In zoverre heb ik nog niets kunnen vinden waarin staat dat Comoy's aan oil-curing deed.Robb schreef:Volgens mij zijn er tegenwoordig ontelbare makers die aan 'oil-curing' doen. Waar ik meer benieuwd naar ben is wanneer Comoy's/Guildhall begon met de oliekokerij en welke makers Dunhill als eerste opvolgden hiermee.magicmarcello schreef:Voilá, het lijstje aan Britse oliekokers groeit...Dukdalf schreef: Een merk waarvan ik zeker weet dat ze in olie koken is Ashton.
- Arno
- Contacteer:
Ik kan er nog niets over vinden.. Niets over Comoy's en air-curing (wat ik zelf denk) en Comoy's en oil-curing.Robb schreef:Inderdaad, ik was misschien wat rap met het trekken van de conclusie. Maar ik krijg het idee dat het na Dunhill's introductie vrij snel is overgenomen door andere makers, en dus ook Comoy's. Heb je wel kunnen vinden dat ze het juist niet deden bij Comoy's, of wordt er niets over geschreven?Arno schreef:Huh? In zoverre heb ik nog niets kunnen vinden waarin staat dat Comoy's aan oil-curing deed.Robb schreef:Volgens mij zijn er tegenwoordig ontelbare makers die aan 'oil-curing' doen. Waar ik meer benieuwd naar ben is wanneer Comoy's/Guildhall begon met de oliekokerij en welke makers Dunhill als eerste opvolgden hiermee.magicmarcello schreef: Voilá, het lijstje aan Britse oliekokers groeit...
- magicmarcello
...a blank void leaves us all guessing...
- Arno
- Contacteer:
Geef me wat tijd, ben nog niet echt diep aan het zoeken geweest, kom er wel achter 

- magicmarcello
- Dukdalf
Bill Taylor of Ashton pipe fame has remarked that, during all the twenty-plus years that he worked for Dunhill, he never observed any oil applied to a Dunhill bowl. David Field told me on two occasions that he is convinced that oil curing stopped after 1968, and after that Dunhill pipes were quite different. Thus, Dunhills after the mid 1960s do not appear to have been oil cured at all and, on top of that, their bowls seem to have come from different suppliers.
Bron: http://www.naspc.org/Archives/brandmyth.htm
Dunhill nam in 1918 een patent op 'oil-curing' (zelfde bron) maar stopte er mee halverwege de jaren zestig of eerder. Toen Taylor in 1984 voor zichzelf begon zou hij dus toch wel eens de eerste in lange tijd geweest kunnen zijn, tenzij een andere fabrikant na 1955 (zoals Arno meldt) of 1968 (Field) en voor 1984 (Taylor kocht vanaf het begin 'oliekook') hetzelfde proces heeft gebruikt. Van patenten na 1984 op naam van Ashton heb ik nog niks gevonden. Leuk is het wel, dit soort spijkers op laag water zoeken.
Bron: http://www.naspc.org/Archives/brandmyth.htm
Dunhill nam in 1918 een patent op 'oil-curing' (zelfde bron) maar stopte er mee halverwege de jaren zestig of eerder. Toen Taylor in 1984 voor zichzelf begon zou hij dus toch wel eens de eerste in lange tijd geweest kunnen zijn, tenzij een andere fabrikant na 1955 (zoals Arno meldt) of 1968 (Field) en voor 1984 (Taylor kocht vanaf het begin 'oliekook') hetzelfde proces heeft gebruikt. Van patenten na 1984 op naam van Ashton heb ik nog niks gevonden. Leuk is het wel, dit soort spijkers op laag water zoeken.
- dinck
En om nog verder off topic te gaan: toen Joel Sasieni, plant manager bij Dunhill, in 1919 voor zichzelf begon had hij zijn eigen methode waarvan hij dacht dat die beter was dan oil curing. De ebuchons werden in een oven verhit en regelmatig omgedraaid en schoon (droog) geveegd totdat ze klaar waren (temperatuur, interval van draaien en drogen, en duur van de behandeling zijn een goed bewaard geheim gebleven).
Sorry, ik ben hard aan het werk mijn imago als Sasieni-fan te vestigen.
Sorry, ik ben hard aan het werk mijn imago als Sasieni-fan te vestigen.

Lukt vrij aardigdinck schreef: Sorry, ik ben hard aan het werk mijn imago als Sasieni-fan te vestigen.

- Arno
- Contacteer:
- Ribbon
Interessant mannen.
Eventjes afsplitsen?

Eventjes afsplitsen?

- Dukdalf
We zijn inderdaad ondertussen aardig ver van Guildhall gedwaald... Inmiddels heb ik ook het werk van Hacker doorgespit, zonder resultaat. Wel verwijzingen naar oil curing bij Dunhill en Ashton, niets bij Comoy of een ander merk.
- Arno
- Contacteer:
Ik heb het maar gevraagd aan Neil Roan Archer, de bekendste Comoy verzamelaar, dit zei hij:
I have no idea whether Comoy oil cured or not. I am skeptical, because I have found no reference anywhere implying that they did. But I could be wrong.
Oftewel, hij weet het ook niet.. Van wat andere mensen kreeg ik te horen dat air-curing de standaard was/is en bij gebrek aan bewijs ga ik er dus maar van uit dat de pijpen air-cured zijn.
I have no idea whether Comoy oil cured or not. I am skeptical, because I have found no reference anywhere implying that they did. But I could be wrong.
Oftewel, hij weet het ook niet.. Van wat andere mensen kreeg ik te horen dat air-curing de standaard was/is en bij gebrek aan bewijs ga ik er dus maar van uit dat de pijpen air-cured zijn.