Indian Summer werkelijk puur?

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
RonV

Indian Summer werkelijk puur?

Bericht door RonV »

Goededag,

Naast Orlik Golden Sliced en Asthon Gold Rush ben ik ook begonnen aan een pouch Indian Summer. Bevalt zeker. Er werd mij vertelt dat dit een pure tabak is zonder toevoegingen. Is dat werkelijk zo? De geur lijkt erg geparfumeerd. Kan pure tabak werkelijk zo ruiken?

Groet,

Ron

Dukdalf

Re: Indian Summer werkelijk puur?

Bericht door Dukdalf »

Pure tabak zonder toevoegingen is nauwelijks verkrijgbaar. Indian Summer heeft net als vrijwel elke andere pijptabak een casing meegekregen (die wordt toegevoegd aan het begin van het produktieproces en bevat vocht- en textuurregulators, conserveermiddelen en smaakstoffen) en volgens mij ook een topping, een laatste toevoeging van smaakstoffen voor de tabak verpakt wordt. Het is lang geleden dat ik deze tabak gerookt heb want ik vond het drie keer niks, maar in mijn herinnering zit er wat honing en vanille door. Wil je echt pure tabak roken dan zul je het zelf moeten kweken. Onlangs bood iemand, ik dacht Massis, een deel van zijn oogst aan.

Laafke

Bericht door Laafke »

Dit zegt tobaccoreviews ervan:

Tin Description: Golden tobaccos. Refined with tobacco cultivated by Amish people. Indian-cut. Hand blended.
Country of Origin: UK
Curing Group: Flue Cured
Contents:
Burley
Virginia
Oriental
Cut: Coarse Cut

In de beschrijvingen die de leden geven komen vrijwel overal het woord aromatisch en honing voor. Ik heb zelf in het verleden een pakje gerookt (om idd de beschrijving "pure tabak") maar was er niet weg van.

RonV

Bericht door RonV »

Dank.

Het gaat mij er niet om pure tabak te roken :). De verkoper zei dat het een tabak zonder toevoegingen zou zijn. Ik heb het waarschijnlijk verkeerd begrepen. Wellicht alleen 'gouden tabakken' als in alleen Virgina tabakken...en dan door Indianen gesneden en gecultiveerd door de Amish :roll: ...

Gr. Ron

diego

Bericht door diego »

Dukdalf schreef:Pure tabak zonder toevoegingen is nauwelijks verkrijgbaar. Indian Summer heeft net als vrijwel elke andere pijptabak een casing meegekregen (die wordt toegevoegd aan het begin van het produktieproces en bevat vocht- en textuurregulators, conserveermiddelen en smaakstoffen) en volgens mij ook een topping, een laatste toevoeging van smaakstoffen voor de tabak verpakt wordt. Het is lang geleden dat ik deze tabak gerookt heb want ik vond het drie keer niks, maar in mijn herinnering zit er wat honing en vanille door. Wil je echt pure tabak roken dan zul je het zelf moeten kweken. Onlangs bood iemand, ik dacht Massis, een deel van zijn oogst aan.
dag ,Dukdalf
misschien is de tabak van vincent manil (fleur de semois) nog wel een pure tabak
diego
savinelli,winslow,bigben,dirk claessen
greetz diego

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Ik vermoed dat de winkelier bedoelt, dat er geen "topping" op de tabak zit. De topping wordt aan het eind van het proces toegevoegd door een heel sterk (vaak kunstmatig gemaakt, maar dat maakt niet veel uit) aroma te vermengen met alcohol. De tabak draait dan in een grote trommel en via sproei-nozzles wordt het alcohol/aroma mengsel op de draaiende tabak gesproeid. De trommel kan verwarmd worden, indien gewenst.

De alcohol dient als drager van de aromastoffen en die alcohol verdampt weer heel snel uit de tabak. De aroma's blijven achter en tabak is een erg goede opnemer van andere aroma's.

Dat is het verhaaltje van de topping.

Echter, NAGENOEG ELKE tabak heeft ook een "casing". En die casing wordt helemaal aan het begin van het proces toegevoegd. De casing kan bestaan uit (soms een combinatie van): witte chocolade, munt, laurier, esdoornsiroop, honing, karamel en nog een paar, meestal natuurlijke, stoffen. Ook is daar water of polyglycol aan toegevoegd om de tabak vochtig te maken en in geval van polyglycol schimmels te weren.

Tabak die rechtstreeks uit de balen komt is kurkdroog en is niet te bewerken. Want elke bewerking in een trommel, op lopende band of in machines waar de nerven uit de bladeren gestript worden en de tabak in verschillende stadia fijngesneden wordt, zou zorgen voor het totaal tot stof vermalen van de kurkdroge en best wel delicate dunnen bladeren.

Het vocht tijdens het "casen" (water/polygycol) zorgt voor een soepel tabaksblad dat de verschillende bewerkingen kan ondergaan zonder heel broos af te breken tot stof. De toevoegingen in de casing zorgen voor het aroma, dat wij als "pure tabak" zonder topping ervaren. Als je aan de pure balen tabak ruikt, met name aan alle Virginia's en Burley's, lijkt dit een beetje op het aroma dat ik vergelijk met die potjes visvoer (vroeger weleens een goudvis gehad?). Uitzonderingen zijn Latakia, dat gewoon in droge toestand al naar Latakia ruikt, en Perique, dat in de houten vaten heel erg zuur ruikt.

Dus een lange uitleg om het verschil tussen "natuurlijke" tabak die alleen een casing heeft aan te geven in vergelijking met een tabak die naast en casing, ook een topping heeft met een aroma dat wij dan een gesausde tabak noemen. Wat wij denken als "pure Virginia" te roken, heeft in 99 van de 100 gevallen zeker wel een casing gehad. Er zijn uitzonderingen, maar die moet je, zoals Dukdalf al aangeeft, met een vergrootglas zoeken. Van Semois weet ik te weinig om daar een uitspraak over te doen.

Zie voor meer uitleg en een heleboel foto's over het productieproces bij Mac Baren, Planta en DTM het verslag van een rondreis die ik gemaakt heb, door op de link hieronder in het onderste topic de PDF te downloaden van "Verslag rondreis Denemarken-Duitsland, maart 2012":
http://www.pijprokenzeeland.nl/pennevruchten.html

RonV

Bericht door RonV »

Aha. Helder! Een tabak met waarschijnlijk alleen casing dus :B

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

diego schreef:dag ,Dukdalf
misschien is de tabak van vincent manil (fleur de semois) nog wel een pure tabak
diego
Dat zou heel goed kunnen. In Frankrijk heb ik wel tabak gezien en gerookt die 'unbelassen' was, bij een boer die het verbouwde en zelf ook zo in zijn pijp stopte. Dat vroeg een sterke maag, zal ik maar zeggen :mrgreen: .

Plaats reactie