tweedehands pijpen of gebruikte

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
erikkie

tweedehands pijpen of gebruikte

Bericht door erikkie »

Ik heb waarschijnlijk een vreemde vraag...

Mij lijkt het niet fris dan wel prettig aan iemands andere pijp te lurken.

Zie ik iets over het hoofd ?

Ik zag hier een mooie gebruikte peterson aangeboden. Maar dat houdt mij tegen....
Het komt zoals het gaat, het gaat zoals het komt....
komt het niet zoals het gaat, dan gaat het zoals het komt

Paasei

Re: tweedehands pijpen of gebruikte

Bericht door Paasei »

Vragen aan de verkoper of en hoe ze gereinigd werd.
Bij twijfel : flesje ontsmettingsalcohol om mondstuk te reinigen... hoe staat bij het opkalefateren beschreven. Zo haal je nl ook gelijk alle aanslag uit het mondstuk.

Ik heb ook een antaal tweedehandse, en ik heb er geen problemen mee.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Je ziet niets over het hoofd maar een pijp is redelijk goed schoon te maken hoor. Een mondstuk een nacht in de alcohol leggen (90+%, geen bier :D ) zorgt ervoor dat alle evt. aanwezige bacteriën het loodje leggen. Denk dat bijna iedereen op dit forum er meerdere heeft die niet nieuw gekocht zijn. Er zijn diverse verhandelingen over schoonmaken te vinden op ht forum.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Ik heb enkele argumenten die in het voordeel spreken van eerder een gebruikte pijp, dan een nieuwe pijp te kopen:

1. Prijs: Aangezien wij met een hobby zitten waar een beperkt aantal mensen rookt, zijn de prijzen van tweedehands pijpen enorm laag = Vraag en aanbod. Uitzonderingen zijn uiteraard dan weer wel limited editions, uitzonderlijke stukken of merken met een goede naam (Dunhill).

2. Charme: Ik heb al altijd een voorliefde gehad voor gebruikte spullen. Ik kan dat maar op één manier uitleggen. Die spullen hebben een bepaalde gebruikte charme voor mij. Het is als het ware of ze er al een heel leven hebben opzitten, en ik vind het dan altijd een eer dat ik ze mag verder gebruiken.

3. Hygiëne: Dit zou uiteraard één van de redenen zijn waarbij je jezelf laat tegenhouden. Echter een rager met 90% alcohol erdoor, en even het mondstuk proper maken elimineert deze zorg. Dan zou alleen het idee van vorig gebruik je nog kunnen doen tegenhouden, maar dat zit tussen beide oren.

4. Recycleren: Je doet er niet alleen jezelf een plezier mee, maar ook de wereld. Hoe we het ook draaien of keren, onze hobby is één van de 10 kleine negertjes, en toen was er nog één minder. Waardoor tenslotte ook de voorraad aan pijpen groeit, door een overproductie. Je wilt niet weten hoeveel pijpen nog steeds in Saint-Claude stof liggen te vangen, dan spreek ik niet over duizenden... Dat is allemaal over-productie die men niet kwijt geraakt. Als ik enkele pijpen al kan recycleren, dan is dat bruyere niet voor niets gerooid geweest, en draag ik mijn steentje bij aan nog eens 100 jaar van groei bij de bruyere. Want net zoals olie, is dit ook een fossiele grondstof, die zomaar eventjes kan verdwijnen. Wat overigens bijna gebeurd is, in het begin van 1900. Ondertussen is ze weer mooi en gestaag aan het groeien. In dat opzicht is de terugval een zegen.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

lestat

Bericht door lestat »

Prijs van zo'n speciaal merk zoals Dunhill kost al snel een volledige euro :twisted:

het merendeel van mijn pijpen zijn tweede hands. Zo heb ik ook toegang tot prachtige pijpen die ik anders niet kon betalen. Nog een voordeel is dat de pijp zijn eerste inrookbeurten gehad heeft en al volledig op smaak is
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

lestat schreef:Prijs van zo'n speciaal merk zoals Dunhill kost al snel een volledige euro :twisted:

het merendeel van mijn pijpen zijn tweede hands. Zo heb ik ook toegang tot prachtige pijpen die ik anders niet kon betalen. Nog een voordeel is dat de pijp zijn eerste inrookbeurten gehad heeft en al volledig op smaak is
Die had ik zien aankomen... :lol: :mrgreen:

En dat argument was er ééntje dat zeker ook thuishoort, in het kamp van de voorstanders. Die pijpen smaken vaak voortreffelijk omdat ze veelvuldig gerookt zijn geweest, en je moet het karwei van inroken niet meer doorstaan. Ik doe het alleszins niet graag, het inroken van een pijp. Anderen dan weer wel, omdat ze er zo een betere band mee opbouwen.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Berend72

Bericht door Berend72 »

Plus natuurlijk t hele proces van opkalefateren. Dat is op zich al heel erg leuk om je pijpen weer helemaal op te zien knappen... En een gebruikte pijp is idd makkelijker gekocht dan een nieuwe. Dan ben je toch veel kritischer...
Nulla Tenaci Invia Est Via

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Na Meindert zijn ultrasoonbad met alcohol , soda en detol leeft er geen enkele bacterie of virus meer
in de gebruikte pijp :lol:

Godfrey

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Ik vind de vergelijking met bestek altijd wel treffend. Dat neem je ook niet mee naar een restaurant.

erikkie

Bericht door erikkie »

Wowbagger schreef:Ik vind de vergelijking met bestek altijd wel treffend. Dat neem je ook niet mee naar een restaurant.
Haha ... een zeer komische vergelijking. Er zijn er natuurlijk ook genoeg te bedenken die ook treffend het tegendeel bewijzen...

Maar goed, mijn conclusid is dat ik er eens een zal proberen. Maar gevoelsmatig koop ik hem nog steeds liever gewoon in de winkel.

Grtz en allemaal bedankt voor jullie input.
Het komt zoals het gaat, het gaat zoals het komt....
komt het niet zoals het gaat, dan gaat het zoals het komt

meindert

Bericht door meindert »

Ik ben vandaag begonnen met het opkalefateren van 13 pijpen in opdracht
van de eigenaar , de man is jaren geleden gestopt met pijproken , maar is
weer begonnen , ( alle mondstukken waren bruin met witte kalkaanslag )
mondstukken gepolijst , morgen ontsmetten in de ultrasoon , napoetsen
en de koppen even in de canaubawax en ze zijn als nieuw , ik heb zelf zo,n
8 pijpen die ik heb gekocht op de vlooienmarkt , opgekalefaterd , en ik rook
ze dagelijks , "niets mis mee!
Dus die Peterson maar aanschaffen en schoonmaken (een buitenkansje!!!)
Als je vragen hebt Erikkie , stuur je mij maar een P.B.

Groet,Meindert
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Wowbagger schreef:Ik vind de vergelijking met bestek altijd wel treffend. Dat neem je ook niet mee naar een restaurant.
Je mag het aanstellerij of smetvrees noemen, maar ik ben van de andere school en vind daarom de vergelijking met bowlingbaanschoenen beter: het blijft iets viezigs hebben. Net als restaurantbestek, overigens :wink: .

Plaats reactie