Dagelijkse omgang.
- Bommel
Dagelijkse omgang.
Ik bezit "heilige pijpen" pijpen die ik ernstig koester, bijna knuffelt en zorgzaam zuinig op ben.
Pijpen die, al zittend op de goddelijke plek in het huis, gestopt worden met even zo " heilige " tabak.
Tabak die in rust genoten moet worden.
Daarnaast heb ik pijpen die " werkpaarden " zijn.
Niet minder vertroeteld in onderhoud als de " heiligen " doch die in omgang minder zorgzaam behandeld worden.
Ze gaan mee op wandelingen, korte reizen, in weer en wind en als klap op de vuurpijl worden ze ook nog eens ballorig na bewezen dienst pardoes in een jas of broekzak gemoffeld.
Bij thuiskomst worden ze neder gelegd en later op de dag onderhouden.
Nu vraag ik mij af of ik in deze de enige ben in het stellen van dit onderscheidend gedrag of dat jullie ook een twee deling hebben in " heilige " en " werkpaard " pijpen.
Pijpen die, al zittend op de goddelijke plek in het huis, gestopt worden met even zo " heilige " tabak.
Tabak die in rust genoten moet worden.
Daarnaast heb ik pijpen die " werkpaarden " zijn.
Niet minder vertroeteld in onderhoud als de " heiligen " doch die in omgang minder zorgzaam behandeld worden.
Ze gaan mee op wandelingen, korte reizen, in weer en wind en als klap op de vuurpijl worden ze ook nog eens ballorig na bewezen dienst pardoes in een jas of broekzak gemoffeld.
Bij thuiskomst worden ze neder gelegd en later op de dag onderhouden.
Nu vraag ik mij af of ik in deze de enige ben in het stellen van dit onderscheidend gedrag of dat jullie ook een twee deling hebben in " heilige " en " werkpaard " pijpen.
- Sidekickelvis
Re: Dagelijkse omgang.
Ikke niet, maar ik ben dan ook een luie hond!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!
- Robert
- Contacteer:
Een pijp is slechts een gebruiksvoorwerp en wordt door mij ook zo behandeld.
- Calinero
Same here, af en toe een poetsbeurt met de siliconendoek!
Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!
- multiballs
Hier precies hetzelfde Bommel,
geen enkele Winslow verlaat de woning,
ook enkele andere neem ik echt niet mee naar buiten,
en verder heb ik enkele auto pijpjes,
en andere gebruik ik als visite of uitgaan/dagjes weg pijpen...

geen enkele Winslow verlaat de woning,
ook enkele andere neem ik echt niet mee naar buiten,
en verder heb ik enkele auto pijpjes,
en andere gebruik ik als visite of uitgaan/dagjes weg pijpen...

WINSLOW Waarom niet ?
- janneman
- Contacteer:
Ik heb ook wel een beetje een indeling in uhm, luxepijpen en werkpijpen, al is die, op een paar uitzonderingen na, niet heel strikt.
Het heeft toch wel wat logisch om de lange leespijpen vooral voor thuis te bewaren, en voor de rustige momenten. Dat heb ik ook met mijn meest favoriete meerschuim; die komt alleen thuis af en toe uit zijn doosje voor een soort van 'hoogmis' van pijproken. En zo zijn er nog een paar pijpen waar ik zuinig op ben, ook al om ze bijzonder te houden en er niet helemaal aan te wennen.
Aan de andere kant van het spectrum zijn er ook pijpen die ik als eerste grijp als ik de deur uitga. Tegenwoordig is dat mijn setje Falcon's, vroeger waren dat een aantal andere vaste pijpen.
Maar op reis gaat toch ook wel vaker een lange leespijp mee, er zijn reizen waarop ik ook wel eens een avondje voor de tent wil zitten, wijds uitzicht voor de neus, en de leespijp in de hand. En de Falcon's smaken thuis eigenlijk ook best wel... Het is dus geen absolute indeling.
Het heeft toch wel wat logisch om de lange leespijpen vooral voor thuis te bewaren, en voor de rustige momenten. Dat heb ik ook met mijn meest favoriete meerschuim; die komt alleen thuis af en toe uit zijn doosje voor een soort van 'hoogmis' van pijproken. En zo zijn er nog een paar pijpen waar ik zuinig op ben, ook al om ze bijzonder te houden en er niet helemaal aan te wennen.
Aan de andere kant van het spectrum zijn er ook pijpen die ik als eerste grijp als ik de deur uitga. Tegenwoordig is dat mijn setje Falcon's, vroeger waren dat een aantal andere vaste pijpen.
Maar op reis gaat toch ook wel vaker een lange leespijp mee, er zijn reizen waarop ik ook wel eens een avondje voor de tent wil zitten, wijds uitzicht voor de neus, en de leespijp in de hand. En de Falcon's smaken thuis eigenlijk ook best wel... Het is dus geen absolute indeling.
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
Enkele pijpen waar ik echt zuinig op ben rook ik enkel thuis en binnen of op andere binnenlocaties zoals bij de pijprookclubs. Zoals de Vauen Purism, de meerschuimers, de Bugatti, een paar bijzondere Elie's, Jan-Eriks en freehands van DB, en een enkele Winsløw waar ik extra zuinig op ben.
Dan zijn er veel pijpen die ik ook buiten rook (alleen bij harde wind rook ik nooit een pijp buiten). Dat zijn eigenlijk alle andere pijpen die ik bewust om de rookkwaliteiten en omdat ik ze mooi vind heb gekocht. Ook tijdens licht werk zoals de tuin sproeien of wat opruimen in- of buitenshuis.
En dan zijn er pijpen, meestal die ik tijdens een wedstrijd koop (ik rook niet mee, maar als het een filterpijp is koop ik hem meestal wel), die echt als werkpaarden dienen. Als het werk wat intensiever is of tijdens schilderwerk. Als zo'n pijp op straat valt vind ik dat jammer, maar rouw ik er niet te lang om.
Dan zijn er veel pijpen die ik ook buiten rook (alleen bij harde wind rook ik nooit een pijp buiten). Dat zijn eigenlijk alle andere pijpen die ik bewust om de rookkwaliteiten en omdat ik ze mooi vind heb gekocht. Ook tijdens licht werk zoals de tuin sproeien of wat opruimen in- of buitenshuis.
En dan zijn er pijpen, meestal die ik tijdens een wedstrijd koop (ik rook niet mee, maar als het een filterpijp is koop ik hem meestal wel), die echt als werkpaarden dienen. Als het werk wat intensiever is of tijdens schilderwerk. Als zo'n pijp op straat valt vind ik dat jammer, maar rouw ik er niet te lang om.
Hoi Bommel,
Mijn enige luxe paarden zijn de meerschuimers die rook ik heel bewust en alleen binnen. Werkpaarden zijn mij 2 Peterson Barrels en de Tankard. Ideale pijpjes voor alle omstandigheden, behalve regen en harde wind (bang voor doorbranden) Verder heb ik wel enkele speciale pijpen, die speciaal zijn omdat er een verhaal achter zit: mijn eerste 2 Stanwell's (brassband) tevens kennismaking met de winkel van Rudi en het gesprek van meer dan een uur tijdens de verkoop waarbij mijn toenmalige vriendin geïrriteerd de winkel uitliep om in 1 of andere winkel jurkjes te gaan passen. Mijn eerst Winslow, waarbij Rudi zeker een paar maand de blaren op zijn tong moest lullen voordat ik die pijp kocht.(er zat een acryl applicatie op die ik afschuwelijk vond en t was een 9mm!!) Mijn eerste Wallenstein (Longford) na uitgebreide correspondentie over de voordelen van dat model, het heeft heel wat mB's gekost voor Roger die pijp aan mij wist te verkopen ,hij was toen nog onbekend en verkocht nog zelf.(achteraf heb ik er spijt van geen 2 gekocht te hebben, nu maakt ie ze niet meer), de Titan van Roger waar ik 3 maanden heb lopen twijfelen, de pijp trok aan en stootte af, de Cutty van Roger die hij speciaal voor mn huwelijk heeft gemaakt en ga zo maar door. Maar ook de pijpen met verhaal worden gewoon gerookt, alleen niet buiten, naja af en toe als het echt mooi weer is.
Mijn enige luxe paarden zijn de meerschuimers die rook ik heel bewust en alleen binnen. Werkpaarden zijn mij 2 Peterson Barrels en de Tankard. Ideale pijpjes voor alle omstandigheden, behalve regen en harde wind (bang voor doorbranden) Verder heb ik wel enkele speciale pijpen, die speciaal zijn omdat er een verhaal achter zit: mijn eerste 2 Stanwell's (brassband) tevens kennismaking met de winkel van Rudi en het gesprek van meer dan een uur tijdens de verkoop waarbij mijn toenmalige vriendin geïrriteerd de winkel uitliep om in 1 of andere winkel jurkjes te gaan passen. Mijn eerst Winslow, waarbij Rudi zeker een paar maand de blaren op zijn tong moest lullen voordat ik die pijp kocht.(er zat een acryl applicatie op die ik afschuwelijk vond en t was een 9mm!!) Mijn eerste Wallenstein (Longford) na uitgebreide correspondentie over de voordelen van dat model, het heeft heel wat mB's gekost voor Roger die pijp aan mij wist te verkopen ,hij was toen nog onbekend en verkocht nog zelf.(achteraf heb ik er spijt van geen 2 gekocht te hebben, nu maakt ie ze niet meer), de Titan van Roger waar ik 3 maanden heb lopen twijfelen, de pijp trok aan en stootte af, de Cutty van Roger die hij speciaal voor mn huwelijk heeft gemaakt en ga zo maar door. Maar ook de pijpen met verhaal worden gewoon gerookt, alleen niet buiten, naja af en toe als het echt mooi weer is.
- Kees Flake
ik heb ook werk pijpen en luxe pijpen.
mijn big ben bora en zelfgemaakt pokertje zijn werk pijpen .
deze pijpen zijn beide alles branders en hier test ik de nieuwe tabak mee of samples.
mijn amphora faros 404 en big ben barbados zijn luxe pijpen en voor de flakes.
ga in de toekomst als ik meer pijpjes heb pijpen speciaal houden voor een soort tabak.
mijn big ben bora en zelfgemaakt pokertje zijn werk pijpen .
deze pijpen zijn beide alles branders en hier test ik de nieuwe tabak mee of samples.
mijn amphora faros 404 en big ben barbados zijn luxe pijpen en voor de flakes.
ga in de toekomst als ik meer pijpjes heb pijpen speciaal houden voor een soort tabak.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.
gr. kees Flake
gr. kees Flake
- Dolledokus
Ook hier zijn er enkelen "heilig", maar ook enkelen die worden "misbruikt". Maar ook zeker "werkpaardjes" in de stal hier.
De beide Terminusjes zijn mijn werkpaarden hier. Naast de Church van Brog, die steeds en steeds meer word gerookt.
De Winslow die ik van MetalTom had, is me heilig. Eigenlijk vallen de beide Terminussen hier ook onder, maar daar zit nog verschil in. Ze worden behandelt alsof ze juweeltjes zijn.
De andere pijpjes, zoals de Piccadilly (ochtendpijpje voor in de tuin) of de Big Bens (tijdens-het-hobbiën-pijpjes) in mijn rovershol, worden een enig misbruikt. Die zien ook wat weinig doeken of ragers. Slechts als ze gebruikt worden dus. Anders liggen ze te liggen en wachten op vulling en behandeling. Wel elke pijp word hier voor gebruik schoongemaakt, met een lap en een rager. Zeker de Terminussen! (die krijgen zelfs special treatment elke dag)
Bij bijvoorbeeld de "misbruikers" ben ik makkelijker qua schoonmaak, dan is het even uitkloppen, uitblazen, eventueel een rager, en stoppen maar en hop de fik erin
Loopt dat uit de hand, dan even "groot onderhoud" doen.
Dus verschil is er zeker weten wel.
De beide Terminusjes zijn mijn werkpaarden hier. Naast de Church van Brog, die steeds en steeds meer word gerookt.
De Winslow die ik van MetalTom had, is me heilig. Eigenlijk vallen de beide Terminussen hier ook onder, maar daar zit nog verschil in. Ze worden behandelt alsof ze juweeltjes zijn.
De andere pijpjes, zoals de Piccadilly (ochtendpijpje voor in de tuin) of de Big Bens (tijdens-het-hobbiën-pijpjes) in mijn rovershol, worden een enig misbruikt. Die zien ook wat weinig doeken of ragers. Slechts als ze gebruikt worden dus. Anders liggen ze te liggen en wachten op vulling en behandeling. Wel elke pijp word hier voor gebruik schoongemaakt, met een lap en een rager. Zeker de Terminussen! (die krijgen zelfs special treatment elke dag)
Bij bijvoorbeeld de "misbruikers" ben ik makkelijker qua schoonmaak, dan is het even uitkloppen, uitblazen, eventueel een rager, en stoppen maar en hop de fik erin

Dus verschil is er zeker weten wel.
Groet Dries,
Lid van de Terminus-club.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist
Lid van de Terminus-club.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist

-
Als ik van huis ga neem ik de pijpen mee die het makkelijkste mee te nemen zijn.
BB Bora in de broekzak en een corncob in een vestzak.
Blikje Troostslices en een pluk Semois.
2 gevulde aanstekers
driepoot en paarse ragers.
BB Bora in de broekzak en een corncob in een vestzak.
Blikje Troostslices en een pluk Semois.
2 gevulde aanstekers
driepoot en paarse ragers.
-
Ik maak geen onderscheid tussen mijn pijpen, behalve wanneer deze te
groot zijn buiten de deur roken. (grotere Winsløws, calabash)
Vanaf de eerste jaren (mandjes pijpen) tot op de dag van vandaag ben
ik altijd voorzichtig omgegaan met mijn pijpen en heb ik tijdig onderhoud
gepleegd.
Toen ik een jaar of 7/8 was en mijn oudere broers pijp zag roken wist
ik onwillekeurig dat er iets niet klopte.
Er stegen "rochelende" geluiden op uit hun pijpen, de pijp legen ging
(soms met kracht) tegen de harde rand van de asbak, net zo makkelijk.
Eens klaagde mijn oudste broer dat de pijp niet meer trok, waarop hij
er een pakje pijpenragers bijhaalde.
Met ontzag heb ik zag ik de ene na de andere rager er wit ingaan en er
vervolgens weer zwart uitkomen.
Mijn broers voldoen aan het hier geschetste beeld van de gemiddelde
pijproker uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw, beiden 3/4 pijpen
en ieder 1 vaste tabak.
Beiden zijn enige jaren later met het roken van een pijp gestopt.
groot zijn buiten de deur roken. (grotere Winsløws, calabash)
Vanaf de eerste jaren (mandjes pijpen) tot op de dag van vandaag ben
ik altijd voorzichtig omgegaan met mijn pijpen en heb ik tijdig onderhoud
gepleegd.
Toen ik een jaar of 7/8 was en mijn oudere broers pijp zag roken wist
ik onwillekeurig dat er iets niet klopte.
Er stegen "rochelende" geluiden op uit hun pijpen, de pijp legen ging
(soms met kracht) tegen de harde rand van de asbak, net zo makkelijk.
Eens klaagde mijn oudste broer dat de pijp niet meer trok, waarop hij
er een pakje pijpenragers bijhaalde.
Met ontzag heb ik zag ik de ene na de andere rager er wit ingaan en er
vervolgens weer zwart uitkomen.
Mijn broers voldoen aan het hier geschetste beeld van de gemiddelde
pijproker uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw, beiden 3/4 pijpen
en ieder 1 vaste tabak.
Beiden zijn enige jaren later met het roken van een pijp gestopt.
- Dr. Jefferson
Het enige onderscheid dat ik maak is dat de Latakia in de niet filterpijpen gaan en dat ik mijn pijpen rook op volgorde van favorietheid:
Eerst mn zwarte pijpen (zijn allemaal gebogen), dan overige gebogen en dan recht.
Een aangezien ik neit heel veel pijpen rook kom ik dus nooit aan de rechte pijpen toe
Eerst mn zwarte pijpen (zijn allemaal gebogen), dan overige gebogen en dan recht.
Een aangezien ik neit heel veel pijpen rook kom ik dus nooit aan de rechte pijpen toe

Mvg Jeffrey
Spelfouten worden mede mogelijk gemaakt door mijn dyslexie
http://www.last.fm/user/Dr_Jefferson
Mijn verzameling pijpen
Spelfouten worden mede mogelijk gemaakt door mijn dyslexie

http://www.last.fm/user/Dr_Jefferson
Mijn verzameling pijpen
- Bommel
Het is leuk te lezen dat sommigen van ons bewust of onbewust het zelfde doen als ik.
Pijpen voor in de luie stoel, vaak zijn dat bijzondere of onhandelbare tijdens bewegelijke activiteiten.
Andere pijpen worden juist gebruikt tijdens activiteiten.
Het blijkt dat juist die mee graaiers makkelijk in de zakken van de gedragen kledij te vervoeren zijn.
Begrijpelijk dat de " bijzondere " pijpen gebruikt worden tijdens de rust momenten binnenshuis of op thuisterras.
Ik ben een bewuste kiezer in deze, maar vind het wel leuk te weten dat dit geen neurotische pijprook afwijking is.
Pijpen voor in de luie stoel, vaak zijn dat bijzondere of onhandelbare tijdens bewegelijke activiteiten.
Andere pijpen worden juist gebruikt tijdens activiteiten.
Het blijkt dat juist die mee graaiers makkelijk in de zakken van de gedragen kledij te vervoeren zijn.
Begrijpelijk dat de " bijzondere " pijpen gebruikt worden tijdens de rust momenten binnenshuis of op thuisterras.
Ik ben een bewuste kiezer in deze, maar vind het wel leuk te weten dat dit geen neurotische pijprook afwijking is.

- Eliminator
- Moderator
Hier zeker onderscheid, duurdere, zwaardere en kwetsbare pijpen uitsluitend zittend en vanuit de hand,..... de middenmoot , de pijpen die steevast in de mondhoek hangen (helaas zichtbaar door het schots en scheven gebit) en idd in de broekzak verdwijnen na roken,..... en dan nog een derde groep, een hele oude BB, de Falcons, de corncob, pijpen die slechts aangeschaft zijn om te doen wat ze moeten doen, niet meer dan dat, die worden soms slecht behandeld, maar het rookgenot is er niet minder om (zoals vandaan, lekker in het zonnetje, op de scooter langs de Rotte, rond 'de meren' en over de 3 B's* terug naar huis, dan hangen ze tijdens het rijden in de mondhoek,... niet slim, ondanks het relaxte tour-rijgedrag is rijwind funest, maar dan hadden het maar geen goedkope pijpjes moeten worden, dan hadden ze maar door moeten leren en een Winslow moeten worden
)
* Blijswijk, Bergschenhoek en Berkel

* Blijswijk, Bergschenhoek en Berkel
- Bommel
Als oude Schiedammer begreep ik direct de 3B'sEliminator schreef:* Blijswijk, Bergschenhoek en Berkel

-
Tureluurlijk de 3B-hoek, best een heel aardig gebied.
- Dukdalf
Vanmiddag liet ik bijna een pijp die doorgeleerd heeft voor Reiner in een zeven meter diepe sluiskolk vallenEliminator schreef:hadden het maar geen goedkope pijpjes moeten worden, dan hadden ze maar door moeten leren en een Winslow moeten worden)

- Calinero
Dat is schrikken, dan ga je er inderdaad even over nadenken!
Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!
-
Tijdens risicovolle ondernemingen moet je inderdaad de pijp
even terzijde leggen, want dat is je geluk verzoeken.
even terzijde leggen, want dat is je geluk verzoeken.
- janneman
- Contacteer:
Uhm, daar was je toch zeker wel even achteraan gedoken, niet Dukdalf? Ik bedoel, met zo'n bericht wil toch elke pijproker wel even in de krant komen...

Groet, Janneman
- Bommel
- Dukdalf
Het ging inderdaad net goed, Bommel. Ik probeerde robvoorburg's advies op te volgen maar het wegleggen verliep niet naar wens. Janneman's idee was achteraf ook bij me opgekomen, maar drijft bruyere? Of beter gezegd, drijft de gemiddelde halfvolle pijp inclusief mondstuk? Zo ja: dan was ik er met ware doodsverachting en in volledige tegenspraak met alle werkvoorschriften achteraan gesprongen
.

- Eliminator
- Moderator
- Dukdalf
Ja, maar niet veel langer dan een minuut of vijf
.

- Bommel
Ken niet genoeg zijn.Dukdalf schreef:Ja, maar niet veel langer dan een minuut of vijf.
Op hulpdiensten moet men dan niet rekenen, de aanrijtijden worden steeds langer.

- The_Undertaker
- Administrator
Mooi altijd om te zien wat voor vlucht zo'n topic ineens kan nemen
Hier, tja, ik mik ze allemaal bij elkaar in een fototasje. Jep, alle pijpenkoppen zo tegen elkaar aan. Ik moet zeggen, nog geen beschadigingen gehad. Maar ik heb dan ook geen pijpen duurder dan 65 euro's ofzo. Nu moet ik zeggen dat ik 2 pijpen toch wel bijna een speciaal plekje zou gaan geven, omdat het m'n favoriete pijpen zijn. Maar afijn...

Hier, tja, ik mik ze allemaal bij elkaar in een fototasje. Jep, alle pijpenkoppen zo tegen elkaar aan. Ik moet zeggen, nog geen beschadigingen gehad. Maar ik heb dan ook geen pijpen duurder dan 65 euro's ofzo. Nu moet ik zeggen dat ik 2 pijpen toch wel bijna een speciaal plekje zou gaan geven, omdat het m'n favoriete pijpen zijn. Maar afijn...
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle
- Dukdalf
Bel je 112 voor (binnen-)brand, dan heb je binnen acht minuten een auto voor de deur. Meld je 'persoon te water', dan duurt het minstens twintig minuten en vaak meer dan een half uur voor er duikers zijn. Ambu doet er hier in het Groene Hart soms ook twintig minuten over, bij de politie weet je het maar nooit.Bommel schreef:Ken niet genoeg zijn.Dukdalf schreef:Ja, maar niet veel langer dan een minuut of vijf.
Op hulpdiensten moet men dan niet rekenen, de aanrijtijden worden steeds langer.