Olifant tabak

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Terpentijn

Olifant tabak

Bericht door Terpentijn »

Beste allen,

Ik ben al geruime tijd op zoek naar pijptabak van de bekende sigarenfabriek De Olifant in Kampen uit Nederland. Voorheen maakten naast sigaren ook pijptabak. Heeft iemand nog iets liggen, of kan iemand (Arno?!) mij misschien vertellen wat de samenstelling ongeveer was?

Met rook omwolkte groeten,

uw aller T.
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Immler

Re: Olifant tabak

Bericht door Immler »

Het enige wat ik kan vinden is dat men kerftabak verkocht die door de winkelier in de winkel versneden werd.
Tot wanneer hebben ze pijptabak geleverd?
Afbeelding

Terpentijn

Beste Immler bedankt voor je antwoord! Kerftabak? Wat is dat? Ik begreep tot begin 2000 ongeveer als ik het wel heb. Groeten, T.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Kerftabak is een verzamelnaam voor pijptabak, shag en pruimtabak. En ik heb ook geen idee wat De Olifant ooit maakte.. Maar Kampen ligt hier niet zover vandaan, ik kan er eens langs gaan voor een rondleiding en dan wat dingen vragen :)
Afbeelding

Immler

Bericht door Immler »

Kijk hier maar een halverwege de pagina.
http://www.tabakshistorie.nl/net-book.p ... &nnl=dutch
Wat ik begrijp is dat de tabak quasi als blad zonder nerf in balen werd geleverd en dat de winkelier op wensch van de klant de tabak
kon snijden. Voor sigaretten wat fijner, voor de pijp wat grover.
Dit is in ieder geval tot voor 1930/40 gebruikelijk.
Afbeelding

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

En aangezien tabak in Nederland niet meer los verkocht mag worden, is het prachtige stukje geschiedenis van Immler helaas geen mogelijkheid/werkelijkheid meer. In o.a. Groot-Brittannië mag dat nog wel: daar wegen ze voor je af wat je wilt, alles uit grotere voorraadpotten gepakt.

Voor zover ik weet, hebben we in Nederland geen fabrikant meer voor pijptabakken. De laatste zou Douwe Egberts zijn (Amphora), maar die wordt tegenwoordig bij Mac Baren in Denemarken gemaakt, alwaar ik deze vorig jaar maart door de verpakkingmachines zag rollen.

Of er nog kleine tabaksproducerende hobbyisten in NL zijn, durf ik niet te zeggen.

Terpentijn

Heren Immler, Arno en WC, hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ik zal nog eens proberen te achterhalen hoe ze het ongeveer maakten. Lijkt me een lekker pittige tabak te zijn geweest, net als de sigaren.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Winslow Collector schreef:Voor zover ik weet, hebben we in Nederland geen fabrikant meer voor pijptabakken. De laatste zou Douwe Egberts zijn (Amphora), maar die wordt tegenwoordig bij Mac Baren in Denemarken gemaakt, alwaar ik deze vorig jaar maart door de verpakkingmachines zag rollen.
Jawel, naar mijn weten nog eentje: De firma Heupink & Bloemen Tabak BV die Stad Ootmarsum maakt. Maar dat is ook de enige pijptabak die ze maken, heb ze ooit gebeld..
Afbeelding

Plaats reactie