Alden pipes

Alles over de pijp zelf...
Massis
Administrator
Contacteer:

Alden pipes

Bericht door Massis »

Ryan Alden is een collega pijpmaker op het amerikaanse pipemakers forum. Normaal kopieer ik weinig van daar naar hier, maar deze wilde ik toch met jullie delen.

Het is een olijfhouten bulldog. Het hout komt van een eeuwenoude olijfboomgaard in Bethlehem waar de bomen nooit omgehakt maar enkel bijgetrimd worden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze staat momenteel veruit op nr 1 op mijn wanted lijstje, jammer genoeg heb ik er geen geld voor :-( De prijs is thans niet om van achterover te vallen: $160 begreep ik van zijn facebook.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Godfrey59

Re: Alden pipes

Bericht door Godfrey59 »

Een koopje voor $ 160 , prachtige pijp.

Godfrey

Immler

Bericht door Immler »

Daar wil ik wel voor wakker gemaakt worden.
Waanzinnig mooi.
Afbeelding

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Massis schreef:Het is een olijfhouten bulldog. Het hout komt van een eeuwenoude olijfboomgaard in Bethlehem waar de bomen nooit omgehakt maar enkel bijgetrimd worden.
Het is een prachtige pijp, mooi gemaakt, met een heel fraai contrast in de tekening en die $160 lijkt me ook niks te veel. Maar als het goed begrijp is deze dus gemaakt van een olijftak, en niet van de wortel?

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Dukdalf schreef:
Massis schreef:Het is een olijfhouten bulldog. Het hout komt van een eeuwenoude olijfboomgaard in Bethlehem waar de bomen nooit omgehakt maar enkel bijgetrimd worden.
Het is een prachtige pijp, mooi gemaakt, met een heel fraai contrast in de tekening en die $160 lijkt me ook niks te veel. Maar als het goed begrijp is deze dus gemaakt van een olijftak, en niet van de wortel?
Dat is toch bij alle olijfhout zo? 't Is te zeggen, zover ik weet gebruikt men normaal de stam of takken, in elk geval het harthout, niet het zachtere hout aan de buitenrand. Enkel bij specifieke soorten zoals bruyere worden de wortelknollen gebruikt.

Zelfs daar, bij bruyere, is het niet echt de wortel maar de overgang tussen wortel en stam, die gebruikt wordt, althans zover ik weet.

Overigens lijkt het mij, door de groeiwijze van een olijfboom, perfect mogelijk een stam te verwijderen zonder de boom om te hakken?
Dit is bijvoorbeeld 1 boom van zo'n 1500j oud:
Afbeelding

Geloof

Bericht door Geloof »

Nu ben ik juist niet de man om iets vanuit Amerika te laten overvliegen, maar bij het zien van deze zou ik toch een uitzondering moeten maken.

Erg mooi exemplaar.

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Geloof schreef:Nu ben ik juist niet de man om iets vanuit Amerika te laten overvliegen, maar bij het zien van deze zou ik toch een uitzondering moeten maken.

Erg mooi exemplaar.
Weet wel dat ik dan eeuwig jaloers ga zijn :oops: Als ik het geld ergens vandaan kon halen momenteel, kocht ik hem :lol:

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Die olijfboom kan zeker wel een stukje missen zonder gelijk omgehakt te moeten worden :wink: . Alle bruyere dat voor pijpmaken gebruikt wordt komt inderdaad van de ondergrondse wortelknol, tussen stam en werkelijke wortels, maar ik dacht dat van olijf en peer naast bovengronds ook wel ondergronds hout, dus echte wortel, gebruikt wordt. Ik vroeg het vanwege de tekening in het hout, die nogal druk en grillig is en dat is meestal een teken van wortelhout. Hoe dan ook, ik vind het een bijzonder fraaie pijp. Mocht je overigens, als je atelier klaar is, behoefte hebben aan perenhout op leeftijd heb ik nog wel een boompje staan van 150 jaar oud :wink: .

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Dukdalf schreef:Die olijfboom kan zeker wel een stukje missen zonder gelijk omgehakt te moeten worden :wink: . Alle bruyere dat voor pijpmaken gebruikt wordt komt inderdaad van de ondergrondse wortelknol, tussen stam en werkelijke wortels, maar ik dacht dat van olijf en peer naast bovengronds ook wel ondergronds hout, dus echte wortel, gebruikt wordt. Ik vroeg het vanwege de tekening in het hout, die nogal druk en grillig is en dat is meestal een teken van wortelhout. Hoe dan ook, ik vind het een bijzonder fraaie pijp. Mocht je overigens, als je atelier klaar is, behoefte hebben aan perenhout op leeftijd heb ik nog wel een boompje staan van 150 jaar oud :wink: .

Die wil ik dan wel komen omhakken :-P

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Is goed. Het fruit zorgt wel voor overlast en werk, maar smaakt slechts matig. Je mag er uit zagen wat je wilt...

Robbie-san

Bericht door Robbie-san »

Hoi Massis,

Wat een mooie pijp zeg. Schitterende tekening, mooie vormgeving, :x ,..............( ff anti PKZ pilletje pakken).
Die tekening in dat hout, skitterend, echt waar.

Dank voor de foto's

Groet,

Robbie-san
Non sum qualis eram

Bommel

Bericht door Bommel »

Als we van tijd tot tijd hebben over een uitzonderlijk, jaloersmakend, slapeloze nachten brengende pijp van een oogverblindende schoonheid dan is dit weer zo'n exemplaar.
Deze zou ik de eerste tijd niet durven te roken. :shock: :shock: :oops:
Afbeelding

Bommel

Bericht door Bommel »

Dukdalf schreef:Is goed. Het fruit zorgt wel voor overlast en werk, maar smaakt slechts matig. Je mag er uit zagen wat je wilt...
Als jij hem alvast omhakt kan het hout goed drogen.
Tegen de tijd dat het atelier van Massis klaar is en ingewerkt zijn we toe aan de forum pijp 2016. :mrgreen:
Afbeelding

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Als we er meerdere bestellen in een koop in de US of A krijgen we mischien korting :lol:
En deze moet van de wortel zijn niet van de stam als ik de tekening zie . Bij Brog op de fabriek hadden ze ook stukken liggen die in ebouchons gezaagd waren , Van de wortel zagen eruit als deze en uit de stam of tak waren veel en veel fijner van nerf .

Godfrey

Whitesnake

Bericht door Whitesnake »

Prachtig!!!

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Geloof schreef:Nu ben ik juist niet de man om iets vanuit Amerika te laten overvliegen, maar bij het zien van deze zou ik toch een uitzondering moeten maken.

Erg mooi exemplaar.
Sorry Ad, deze is voor mij.

Heb net een te mooi aanbod gehad van Ryan om hem te laten liggen, dus ga ik hem kopen. :lol: :oops: :lol:

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Gefeliciteerd Nick, we zien de foto's wel tegemoet bij de nieuwe aanwinsten.

Dolledokus

Bericht door Dolledokus »

Kanonnen wat een fraai ding zeg! Wat een tekening joh! Fantastisch!

Ik meng me even in het gesprek dat gaat over waar het hout vanaf komt, tak of wortel. Ik heb het idee dat ze hiervoor altijd de vertakkingen nemen. Of kan iemand me uitleggen hoe het komt dat de nerf met de tige meeloopt, en vervolgens wel langs de ketel omhoog. Dat lijkt mij een vertakking. Dit buig je niet "eventjes". Of zit ik totaal mis? Dat is tenminste wat ik ervan denk. En hoe ik het zou doen! Maar goed, moi is no expert, dus dat laat ik de heren experts liever zeggen. Daarom ligt er een stukje peer aan de kant. Een knol van vertakkingen is het. En ik denk dat ze het op die manier doen.

Maar wat een mooie zeg! Ik ben niet van dit model. Helemaal niet zelfs, ik vind ze echt oerlelijk deze modellen. Maar man man man wat is dit een fraai ding zeg. Wat een pracht aan tekeningen daarin zeg. Fantastisch mooi. Wat goed dat je deze met ons deelt Massis. Waarlijk een schoonheid, zo niet een juweeltje!
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Dolledokus

Dukdalf schreef:Is goed. Het fruit zorgt wel voor overlast en werk, maar smaakt slechts matig. Je mag er uit zagen wat je wilt...
Massis, mag ik zo brutaal zijn om te vragen (als je het gaat doen) om nog een stukje af te zagen? (Mag dat Dukdalf?)
Boven arm dik en een onderarm lang is al meer dan zat, en word ik heel gelukkig van. Liefste een stuk waar zeer veel vertakkingen aanzitten. I.v.m de nerf ;p Die vind ik op die plekken altijd te gek.
Groet Dries,

Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Dolledokus schreef:
Massis, mag ik zo brutaal zijn om te vragen (als je het gaat doen) om nog een stukje af te zagen? (Mag dat Dukdalf?)
Boven arm dik en een onderarm lang is al meer dan zat, en word ik heel gelukkig van. Liefste een stuk waar zeer veel vertakkingen aanzitten. I.v.m de nerf ;p Die vind ik op die plekken altijd te gek.
Als het zover komt (zal nog wel 'n tijdje duren) mij prima. Moet ik wel nog sparen voor een zaag eerst :lol:

Dolledokus

Super van je! =D>
Alvast dank!
Groet Dries,

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

't is ook altijd wat met mij he :-(

Het amerikaanse forum was vandaag down, waardoor ik Ryan's aanbod pas vanavond (een uurtje terug) kreeg, en onmiddellijk reageerde. Wat blijkt nu: terwijl de site down was vandaag heeft hij al een ander aanbod gehad (voor ik zijn bericht uberhaupt kreeg dus) en is de pijp verkocht :twisted:

Hij gaat wel een nieuwe maken (details daarvan zijn er nog niet), maar toch...

Dolledokus

Oh neee!! :(
Ow, ow, das nou echt flauw zeg. Maar! Dit heeft ook een héééle goeie kant!! Want die andere pijp, gaat hij nu wel extra speciaal maken voor jou! Juist omdat hij dit ook niet leuk vind! Dus je krijgt er wel eentje met extra liefde!! Yihaa! :mrgreen:
Groet Dries,

Geloof

Bericht door Geloof »

Soms zijn hollanders sneller dan belgen.

Sorry Nick

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Geloof schreef:Soms zijn hollanders sneller dan belgen.

Sorry Nick
Gadverd...

Proficiat met je aankoop :-) Ik wist dat ik 'm eerst had moeten kopen voor ik hier iets zette.
Zoals ik tegen Ryan ook al zei: spijtig dat het amerikaanse forum het vandaag niet deed, maar eerst komt eerst maalt. Ik had net hetzelfde gedaan en dus groot gelijk voor beide partijen.

Het ziet er naar uit dat er nog een zusje komt, want hij heeft namelijk nog van hetzelfde blok hout ruim voldoende voor een tweede pijp.

Geloof

Bericht door Geloof »

Als je gister had gemeld dat je hem wilde kopen, en niet zoals je schreef er wel zin in had, maar het geld er niet voor had op dit moment, dan had ik er echt afgebleven, maar na deze post van jou kon ik het koopvirus helaas niet weerstaan.

Ik weet dat hij nog hout over had, want mij werd ook aangeboden om een iets grotere versie te maken, maar ik vind deze mooi zo.

Wachten we gewoon het zusje van af, voor Nick.

Geloof

Bericht door Geloof »

Ooooooow een nieuwe ZUS vannnnnnnn.

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Geloof schreef:Ooooooow een nieuwe ZUS vannnnnnnn.
:lol: Dank Ad, met deze maakte je net mijn dag weer goed.

En zoals ik al zei: no hard feelings. Groot gelijk voor beide partijen, ik had er ook echt het geld niet voor (nog steeds niet, maar ik wilde'm zo graag dat mijn liefste mevr Massis me wel even uit de brand wilde helpen) en door dat bericht ben je in je volste recht PKZ te laten toeslaan. Zelfs als ik het geld wel had: wie eerst komt eerst maalt he!

Deze is inderdaad een nosewarmertje (net 10cm begreep ik), maar wel zo leuk. Ik zie wel wat er van de volgende wordt!

Geloof

Bericht door Geloof »

Volgens mij kun je nog zelf aangeven of het een grote of een kleine zus gaat worden.

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Geloof schreef:Volgens mij kun je nog zelf aangeven of het een grote of een kleine zus gaat worden.
Ze wordt waarschijnlijk zo groot als het blok toelaat.

Plaats reactie