Laat ik mij even voorstellen: Beginner, 40-, getrouwd, vader van 2 jongens, whisky liefhebber (Single Malt), 'noorderling'.
Eerdere afleveringen...
Tijdens de zwangerschap van onze oudste ben ik, ondanks een rijke rook-historie van 2 decennia, 'cold-turkey' gestopt met het roken van shag en sigaretten..... omdat ik mijzelf niet met een 'peuk' achter de kinderwagen zag. Sinds die dag, inmiddels 9 jaar geleden, speel ik met de gedachte om pijp te gaan roken. Waarom aan de pijp? Mijn opa (en naamgever) was een gezellige pijproker en als kind heb ik daar aangename herinneringen aan overgehouden. Later op de middelbare school hadden wij een conrector die vanuit zijn kantoor aan het einde van de gang een heerlijke pijptabak aroma verspreide.
Deze aflevering
Na een incidentele sigaar heb ik twee weken geleden de stoute schoenen aangetrokken. Redelijk impulsief ben ik een tabakszaak in Brielle ingestapt om me te laten informeren over pijproken. Na wat heen-en-weer 'whatsappen' met mijn betere helft die met de kids in de speelgoedzaak aan de overkant bezig was, over het nut/noodzaak/pedagogische effect/oude mannetjes imago/etc. liep ik een klein halfuurtje later een beetje onzeker maar vol verwachting met mijn nieuwe rookwaren naar buiten. De keuze was gevallen op een eenvoudige rechte Angelo pijp met 9mm filter, een pakje Mac Baren 7 Seas Royal Blend, wat filters, pijpragers en een eenvoudig pijpbestekje.
Tot nu toe ben ik, dankbaar gebruik makend van dit forum en het boek/de filmpjes van Jan, mij nog aan het bekwamen in de kunst van het pijproken. Het stoppen, aansteken, brandend houden etc. heeft wat oefening nodig, gelukkig maar ....

Volgende aflevering
Inmiddels heb ik me iets meer verdiept in de verschillende soorten pijpen en tabakken. Via het forum heb ik van Kastho een paar pijpen overgenomen:
- Butz Choquin Montagnarde 4 (silver mark) - new
- Butz Choquin Montagnarde 4 (gold mark) (als bonus door Kastho erbij gedaan)
- Stanwell selected briar 95 mat N° 969-48 handmade - new