Bo Nordh

Alles over de pijp zelf...
dinck

Bo Nordh

Bericht door dinck »

Zou dit de duurste pijp ter wereld zijn? € 19.500, - over smaak valt niet te twisten maar wie koopt nou zoiets?

Afbeelding

Gezien bij http://www.peterheinrichs.de/Bo-Nordh_d ... 7_413.html

franz

Laafke

Re: Bo Nordh

Bericht door Laafke »

Een liefhebber, verzamelaar....met voldoende geld in zijn portemonnee.

Calinero

Bericht door Calinero »

Het lijkt wel een midwinterhoorn! :) Een hele dure!
Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Een blinde met de geldpest?
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

kiske

Bericht door kiske »

Sidekickelvis schreef:Een blinde met de geldpest?
Die ook geen gevoel in z'n vingertoppen heeft en doof is voor ieder verkoopargument dan toch!

Laafke

Bericht door Laafke »

Jammer dat er niet serieus met deze vraag wordt omgegaan. Bo Nordh is net als bv. Sixten Ivarsson een begrip in de historie van de pijp. Als er dan een pijp van hem te koop wordt aangeboden dan heeft dat gewoon zijn prijs. We geven bij bv een oldtimer die -tig euro moet opbrengen toch ook geen antwoorden als bovenstaande??

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Vind dit een prachtige pijp. Maar ja, niet voor zo'n bedrag, natuurlijk.

Ik denk dat met dit soort prijzen op een gegeven moment de (intrinsieke) waarde niet meer reëel is, maar er een verzamelaarsprijs/statusprijs op geplakt wordt. Het wordt dan als "kunstobject" gezien.

Van wat ik op de foto zie, is het hout niet beter dan een Grade PC van Winsløw en ook de met de vorm meelopende nerf is niet uniek. Alleen het prijskaartje is nogal verschillend. :|

Laafke

Bericht door Laafke »

+1

Sidekickelvis

Laafke schreef:Jammer dat er niet serieus met deze vraag wordt omgegaan. Bo Nordh is net als bv. Sixten Ivarsson een begrip in de historie van de pijp. Als er dan een pijp van hem te koop wordt aangeboden dan heeft dat gewoon zijn prijs. We geven bij bv een oldtimer die -tig euro moet opbrengen toch ook geen antwoorden als bovenstaande??

Ikke wel.

Even goeie vrienden hoor maar als je voor die pijp bijna 20 ruggen neertelt ben je niet goed wijs.... Ook niet als je zwemt in het geld. Heeft niks met smaak te maken ook want er zijn ongetwijfeld pijpen die er gelijkend uitzien voor veel vriendelijker prijzen te koop.

Geldt mijns inziens trouwens voor veel extreem dure dingen. Die zijn het geld vaak gewoon niet waard en dus gewoon oplichting door firma's die weten dat met het stijgen van je bankrekening je intelligentie niet gelijkopgaand meestijgt! Dat ding kost geen 20.000 euro om te maken.... Ik denk dat je boven de 1000 euro voor een pijp echt gaat betalen voor de naam ofzo... Beetje onzin vind ik dat...

Laafke

Bericht door Laafke »

Sidekickelvis schreef:
Laafke schreef:Jammer dat er niet serieus met deze vraag wordt omgegaan. Bo Nordh is net als bv. Sixten Ivarsson een begrip in de historie van de pijp. Als er dan een pijp van hem te koop wordt aangeboden dan heeft dat gewoon zijn prijs. We geven bij bv een oldtimer die -tig euro moet opbrengen toch ook geen antwoorden als bovenstaande??

Ikke wel.

Even goeie vrienden hoor maar als je voor die pijp bijna 20 ruggen neertelt ben je niet goed wijs.... Ook niet als je zwemt in het geld. Heeft niks met smaak te maken ook want er zijn ongetwijfeld pijpen die er gelijkend uitzien voor veel vriendelijker prijzen te koop.

Geldt mijns inziens trouwens voor veel extreem dure dingen. Die zijn het geld vaak gewoon niet waard en dus gewoon oplichting door firma's die weten dat met het stijgen van je bankrekening je intelligentie niet gelijkopgaand meestijgt! Dat ding kost geen 20.000 euro om te maken.... Ik denk dat je boven de 1000 euro voor een pijp echt gaat betalen voor de naam ofzo... Beetje onzin vind ik dat...
Goed, dat je het onzin vind is jouw idee, er zijn liefhebbers die er volstrekt anders over denken.....

Winslow Collector

Sidekickelvis schreef:Geldt mijns inziens trouwens voor veel extreem dure dingen. Die zijn het geld vaak gewoon niet waard en dus gewoon oplichting door firma's die weten dat met het stijgen van je bankrekening je intelligentie niet gelijkopgaand meestijgt!
Precies. Zo zijn er schilderijen waar 20 euro materiaal in zit en laten er 1000 werkuren in zitten, dan nog is het geen tientallen miljoenen waard.

Aan de andere kant: als iemand het er wél voor wil geven, waarom zou je dan zeggen "doe mij maar 500 euro, want die 20 ruggen wil ik niet"? Mijn uurtarief ligt ook hoger dan het tarief waarvoor ik mijn huidige werk wil doen en ook goed kan leven. Ik zal wel gek zijn, om een hoger bod af te slaan, haha.

Er zijn vast mensen met het geschikte budget en de wil om het te betalen. Mijn prijscategorie is het beslist niet, maar ik gun het de mogelijke koper van harte, hoor.

Sidekickelvis

Laafke schreef: Goed, dat je het onzin vind is jouw idee, er zijn liefhebbers die er volstrekt anders over denken.....
Gelukkig wel want anders bleef de beste man met al zijn pijpen zitten. En zoals eerder gezegd, Over smaak valt wel te twisten maar eruit komen lukt nooit!

gezel

Bericht door gezel »

dinck schreef:Zou dit de duurste pijp ter wereld zijn? € 19.500, - over smaak valt niet te twisten maar wie koopt nou zoiets?
Misschien iemand die ook een BH van $2.500.000 koopt :?:
Afbeelding

En dit is niet de duurste BH.
Ze hebben er nog een van 15 miljoen.

Winslow Collector

gezel schreef:
dinck schreef:Zou dit de duurste pijp ter wereld zijn? € 19.500, - over smaak valt niet te twisten maar wie koopt nou zoiets?
Misschien iemand die ook een BH van $2.500.000 koopt :?:
Afbeelding

En dit is niet de duurste BH.
Ze hebben er nog een van 15 miljoen.
Nou, voor zoveel geld houd ik ze ook wel even vast hoor. :twisted:

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Als je er een paar nullen af haalt zou ik me wel kunnen voorstellen dat je het uitgeeft voor de inhoud (per 20 minuten :oops: )

p.s. zeker niet dinck , pijpen gaan soms wel voor hogere bedragen weg, onzin of niet, da's aan de koper !

Er zijn ook mensen die hun jacht uit laten voeren met gouden kranen, of deurknoppen ingelegd met diamanten,...... kan me niet voorstellen dat ik het er ooit voor zou uitgeven,.. ook al win ik de staatsloterij, maar het gebeurt wel !
Afbeelding

dinck

Bericht door dinck »

Ik denk dat ik te traditioneel ben voor dit soort pijpen én te traditioneel voor zulke uitgaven. BH's van 2.500.00? Gouden kranen? Met diamanten ingelegde deurknoppen? Dat is ronduit vulgair en poenerig maar ook voor een pijp ben ik geneigd Sidekickelvis gelijk te geven. Daarbij is de belangrijkste vraag nog niet eens gesteld, kun je er prettig uit roken? En zo ja, zou je het ook doen?

franz

Sidekickelvis

dinck schreef:Ik denk dat ik te traditioneel ben voor dit soort pijpen én te traditioneel voor zulke uitgaven. BH's van 2.500.00? Gouden kranen? Met diamanten ingelegde deurknoppen? Dat is ronduit vulgair en poenerig maar ook voor een pijp ben ik geneigd Sidekickelvis gelijk te geven. Daarbij is de belangrijkste vraag nog niet eens gesteld, kun je er prettig uit roken? En zo ja, zou je het ook doen?

franz

Een pijp kopen en er dan niet uit roken zal ik ook nooit begrijpen... Daarom zal ik ook ooit een Winslow bezitten, gewoon om er eens 1 te roken.

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Beter duur dan niet te krijgen, zei mijn moeder al. Deze Bo Nordh zou een mooi voorbeeld van beleggen in pijpen kunnen zijn. Nieuw zal hij ook niet goedkoop geweest zijn, maar zeker geen bedrag als dit: als dit de eerste eigenaar is heeft hij zijn geld verveelvoudigd in misschien tien jaar tijd. Nordh is al zeven jaar dood dus meer pijpen komen er niet bij, hij maakte misschien veertig stuks per jaar dus ze zijn zeldzaam. Als ik het geld had liggen zou ik een serieus bod overwegen en ik zou hem niet roken :mrgreen: . Deze horn is ook niet mijn smaak overigens, maar dit is wel een heel erg mooi ding van Bo:

http://pipedia.org/images/5/54/Bo_Nordh_Ramses01.jpg

Eliminator
Moderator

Sidekickelvis schreef: Een pijp kopen en er dan niet uit roken zal ik ook nooit begrijpen...
Als pijproker zou ik zeggen 'eens', maar als je de investering ziet als belegging, waarom niet ?
Afbeelding

Sidekickelvis

Eliminator schreef:
Als pijproker zou ik zeggen 'eens', maar als je de investering ziet als belegging, waarom niet ?

OOh, doe wat je niet laten kunt maar ik ben toch meer van de gedachte dat het een gebruiksvoorwerp betreft. Ik zie pijpen niet als beleggingsobject. Dat hele gedoe met verzamelen heb ik nooit zo goed begrepen.

Eliminator
Moderator

Sidekickelvis schreef:doe wat je niet laten kunt
Wil niet zeggen dat ik beleggingen doe in pijpen hoor (dit staat wel heeeel raar trouwens :mrgreen: ) maar ik bedoel alleen maar te zeggen dat ik het wel begrijp !
Als je een paar knaken over hebt kan een belegging, waar dan ook ik, waardevoller zijn dan het 'op de bank zetten', inflatie gaat rapper dan je rente,.... of pijpen dan de beste keus is laat ik in het midden, maar investeren in producten die voor andere doeleinden bedoeld zijn kan misschien wel eens slimmer zijn dan de 'normale' spaarrekening !

Maar goed, laten we ontopic gaan, dit is een hele andere discussie,....... back to 'Bo Nordh' !
Afbeelding

Laafke

Bericht door Laafke »

Volgens mij gaan een Eltang, een Axmacher, en er is een japanner waar ik de naam even kwijt van ben, na hun dood dezelfdw kant op. Als je ziet welke astronomische bedragen er nu al voor hun werk betaald wordt......en het verkoopt zich ook nog.

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

yep, waarschijnlijk wel Laafke.

Overigens is deze Bo Nordh ook wel een uniek exemplaar. Dit stukje bruyere is echt de perfectie zelve, en de pijp die eruit gemaakt is, is dan ook nog eens perfect op de grain aangepast.
De straight grain aan de zijkanten is subliem, en de birdseye aan de onderzijde zo mogelijk nog knapper.

Als ik echt ZWOM in het geld (en dan moet er toch al een bedrag van 8 cijfers - zonder komma :wink: - op mijn rekening staan), zou ik hem direct kopen...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Winslow Collector

Massis schreef:yep, waarschijnlijk wel Laafke.

Overigens is deze Bo Nordh ook wel een uniek exemplaar. Dit stukje bruyere is echt de perfectie zelve, en de pijp die eruit gemaakt is, is dan ook nog eens perfect op de grain aangepast.
De straight grain aan de zijkanten is subliem, en de birdseye aan de onderzijde zo mogelijk nog knapper.

Als ik echt ZWOM in het geld (en dan moet er toch al een bedrag van 8 cijfers - zonder komma :wink: - op mijn rekening staan), zou ik hem direct kopen...
Uniek? Nee, echt niet. Er zijn meer van dit soort pijpen met dito nervatuur (mooier zelfs nog).
Hmmmm, helemaal perfect? Nee, ook niet echt. Kijk eens goed naar de nerf in de zijkant, daar zitten 2 behoorlijk grote lichtere stukken in (1 in het midden, 1 vlak bij het mondstuk). Bovendien verschillen de breedtes van de nerven ook. Er bestaan mooiere en fijnere (structuur) straight grains.

Maar, het is een prachtige pijp, zeer zeker zeldzaam, toch ken ik mensen ( :roll: ) met gelijkaardige pijpen hoor.

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

zijn er twee dezelfde van deze horns dan? Nee? dan is ie uniek :mrgreen:

Enneuh: gelieve geen links te posten naar die nog mooiere pijpen die je kent, want dan wil ik die ook weer hebben!
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

dinck

Bericht door dinck »

Dukdalf schreef:Nieuw zal hij ook niet goedkoop geweest zijn, maar zeker geen bedrag als dit: als dit de eerste eigenaar is heeft hij zijn geld verveelvoudigd in misschien tien jaar tijd.
Ik zou me wel erg moeten vergissen maar ik had de indruk dat deze pijp wél nieuw was, zij wordt te koop aangeboden op de site van Peter Heinrichs en daar staat zij gewoon met een nogal magere Produktinformation tussen alle andere pijpen, uit voorraad leverbaar. Nou had ik nog nooit van Bo Nordh gehoord en ik wist ook niet dat hij dood was. Nou ja dit soort pijpen is definitief niets voor mij. Ik zie wel dat het een mooi stukje hout is, maar dat is dan ook alles.

Afbeelding

Overigens heb ik datzelfde gevoel bij die met diamanten ingelegde schedel van Damien Hirst, als het al kunst is dan toch meer barokke kunst die al vanaf de conceptie diende om te imponeren en de macht en welvaart van de bezitter of opdrachtgever uit te drukken. Helaas is een heleboel kunst die vanuit hele andere motieven is ontstaan inmiddels ook verworden tot statussymbool, maar dat is wéér een ander verhaal.

franz

Winslow Collector

dinck schreef:..., zij wordt te koop aangeboden op de site van Peter Heinrichs en daar staat zij gewoon met een nogal magere Produktinformation tussen alle andere pijpen, uit voorraad leverbaar.
Aha, dan zal ik eind van de maand eens even kijken of hij er nog ligt. Nee, het budget heb ik er niet voor, dus ik zal niet de toekomstig eigenaar worden. :mrgreen:

Laafke

Bericht door Laafke »

@Massis :mrgreen:

Hier nog eentje. Geldt ook voor een Eltang, Axmacher, Ivarsson.
Bij de laatste nog een kleine anekdote: Toen ik de eerste keer bij Rudi kwam voor tabak kreeg ik de nieuwe katalogus van Stanwell mee. (Hoe gemeen met al die schitterende pijpen) Een voor mij toen nog totaal onbekend merk. Enfin, erin gebladerd en gebladerd. Twee pijpen sprongen eruit eruit, voor slechts 120,= gulden per stuk. Daar werd ik spontaan verliefd op. Later toen ik wat meer onderzoek deed naar deens design bleken het beide pijpen te zijn ontworpen door Sixten.

Silas

Bericht door Silas »

Over smaak valt zeker te twisten. Ooit hoorde ik de volgende wijsheid "Als je het te duur vind is het 't niet waard".
Dit geld dus voor iedereen persoonlijk.
Aangezien ik een liefhebber ben van klassieke modellen spreekt deze pijp mij niet aan. Voor de toekomstige koper zal het echter een goede investering zijn denk ik.
Maarten

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

dinck schreef:
Dukdalf schreef:Nieuw zal hij ook niet goedkoop geweest zijn, maar zeker geen bedrag als dit: als dit de eerste eigenaar is heeft hij zijn geld verveelvoudigd in misschien tien jaar tijd.
Ik zou me wel erg moeten vergissen maar ik had de indruk dat deze pijp wél nieuw was, zij wordt te koop aangeboden op de site van Peter Heinrichs en daar staat zij gewoon met een nogal magere Produktinformation tussen alle andere pijpen, uit voorraad leverbaar. franz
Het is maar hoe je 'nieuw' definieert, denk ik: hij is nooit gerookt en dus in nieuwstaat, maar hij is toch echt minstens zeven jaar geleden gemaakt en waarschijnlijk zelfs meer in de richting van zeventien jaar geleden. Het zou ook best kunnen dat Heinrichs er meer dan eentje heeft liggen en dus echt 'uit voorraad' kan leveren, al zou me dat wel verbazen.

Plaats reactie