Nieuwe pijpen van oude voorgedraaide stummels

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Readburd

Nieuwe pijpen van oude voorgedraaide stummels

Bericht door Readburd »

In mijn dagelijks leven probeer ik waar (praktisch) mogelijk, te recyclen. Uit oogpunt van ontlasten van het milieu (geen nieuw grondstoffen nodig) maar ook de portemonnee, kijk ik veelal naar het alternatief van hergebruik.

Binnen de hobby van het pijproken probeer ik dit eveneens toe te passen. Veelal uit dit zich in estatepijpen en oude tabak. Hoewel ik wel degelijk zo nu en dan nieuwe pijpen aanschaf, gaat mijn voorkeur hierbij dan in eerste instantie uit naar pijpen van zgn. factory pre-turned old stummels, oftewel oude voorgedraaide stummels van vergeten merken/fabrieken.

Niet alleen is dit een vorm van hergebruik, maar tevens betreft het dan vaak ook zeer oud bruyère, wat naar mijn gevoel het roken ten goede komt.

Nu heb ik een aantal goede pijpenmakers onder mijn favorieten staan waar ik geregeld kijk of er nog iets interessants bij zit, maar ik sta altijd open voor nieuwe suggesties.

De volgende pijpenmakers werken (o.a.) met oude voorgedraaide stummels:
Elie - E-delacour (overigens niet alle E-delacour zijn van oude stummels; het staat er altijd bij vermeld)
David Enrique - Gamme DE
Trever Talbert - Ligne Bretagne

Dus als jullie nog meer (goede) makers kennen die aantoonbaar met oude voorgedraaide stummels werken, zou ik dat heel graag horen.

Let op: ik maak onderscheid tussen voorgedraaide oude stummels en onbewerkte oude stummels; deze laatsten maken ongetwijfeld ook fijne pijpen, maar in dit kader niet relevant.

Immler

Re: Nieuwe pijpen van oude voorgedraaide stummels

Bericht door Immler »

Ofschoon ik de laatste regel niet echt begrijp (foto's)
Zou je hier eens kunnen kijken:
http://www.calabriapipe.com/it/componen ... /vmcchk,1/
Afbeelding

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Namen en andressen heb ik niet voor je, maar in Saint Claude (Frankrijk) kun je veel van dit soort halffabrikaten vinden. Op zolders, onder de bedden van ex-pijpenmakers, enz. Mocht je toevallig "frankofiel" zijn, zou ik zeker eens een vakantie in die regio boeken.

:? En om even de taalpurist uit te hangen: voorgedraaide koppen gebruiken is eigenlijk geen recycling, maar uitgestelde productie. En gerecyclede tabak bestaat niet (van as kun je geen tweede keer tabak maken), oude tabak kopen en roken is verschoven consumptie. Ofwel in beide gevallen: de schade aan het milieu is simpelweg op een ander tijdstip geschied, het gebruik of aanschaf van de zaak is gewoon eenmalig en nog geen tweede keer gebeurd. :wink: :lol:

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Winslow Collector schreef:Namen en andressen heb ik niet voor je, maar in Saint Claude (Frankrijk) kun je veel van dit soort halffabrikaten vinden. Op zolders, onder de bedden van ex-pijpenmakers, enz. Mocht je toevallig "frankofiel" zijn, zou ik zeker eens een vakantie in die regio boeken.

:? En om even de taalpurist uit te hangen: voorgedraaide koppen gebruiken is eigenlijk geen recycling, maar uitgestelde productie. En gerecyclede tabak bestaat niet (van as kun je geen tweede keer tabak maken), oude tabak kopen en roken is verschoven consumptie. Ofwel in beide gevallen: de schade aan het milieu is simpelweg op een ander tijdstip geschied, het gebruik of aanschaf van de zaak is gewoon eenmalig en nog geen tweede keer gebeurd. :wink: :lol:
Volledig mee eens. Bovendien is er in dat opzicht ook geen verschil tussen voorgedraaide koppen en onbewerkte koppen. Beide zijn gewoon bruyereblokken waarbij het productieproces ergens halverwege is stilgelegd.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Readburd

Bericht door Readburd »

Voor de goede orde, het gaat mij niet om de oude stummels op zich; ik ben geen pijpenmaker, maar juist om pijpenmakers die gebruik-maken-van oude stummels.

Ten aanzien van of het reclycing betreft of niet, kun je er vanuit taalkundig perspectief ongetwijfeld van alles over zeggen, maar het feit dat het anders mogelijk niet gebruikt wordt, of -in het ergste geval- wordt weggegooid/verbrand is voor mij tenminste een vorm van 'hergebruik'. Dit geldt eveneens voor oude tabak.

Ik waardeer die pijpenmakers die i.p.v. simpelweg 'nieuwe' bruyère kopen, oude reeds voorgedraaide (al dan niet voorbewerkte) stummels opkopen om daar vervolgens nog iets moois van te maken.

Laafke

Bericht door Laafke »

@Readburd,

Buiten het ontlasten van het milieu...merk je werkelijk dat er oud(er) bruyere is gebruikt?? Ik heb verschillende pijpen van verschillende merken maar om nou te kunnen constateren dat de rookeigenschappen aan ouder bruyere zouden liggen....dat is mij nog nooit gelukt.....

Readburd

Bericht door Readburd »

Laafke schreef:@Readburd,

Buiten het ontlasten van het milieu...merk je werkelijk dat er oud(er) bruyere is gebruikt?? Ik heb verschillende pijpen van verschillende merken maar om nou te kunnen constateren dat de rookeigenschappen aan ouder bruyere zouden liggen....dat is mij nog nooit gelukt.....
Ze lijken mij in ieder geval goed gedroogd. Van enkele (oude) gerenomeerde merken heb ik begrepen dat zij hun bruyère erg lang laten drogen (tot wel 15 à 20 jaar of langer). Het zou mij niets verbazen als deze oude stummels minstens zo oud zijn, zo niet ouder.

Ik heb twee E-delacours van Elie die van mijn 35 gerookte pijpen absoluut de lekkerste smaak hebben en allebei in de top 5 staan van mijn favoriete pijpen. Mijn derde E-Delacour, Ligne Bretagne en Gamme DE heb ik nog niet gerookt, dus daar kan ik nog niets over zeggen.

Dus wie zal het zeggen of het aan het oude hout ligt; er zijn natuurlijk meer factoren die bepalen of een pijp goed rookt of niet. Het oude hout is in dit verband bijzaak, maar naar mijn idee zeker geen nadeel.

Plaats reactie