Model Cavalier, diverse makers
Cavalier
Een klassieke manier van tabak genieten is het roken van een cavalier. Het is echter een model dat zelden voorkomt, er zijn weinig fabrikanten en pijpmakers die brood zien in dit model.
Mijn eerste cavalier was een Ascorti en ik moet zeggen dat bij de eerste keer roken een wereld voor me open ging. Daarna ben ik verder gaan zoeken op internet maar die zoektocht leverde slechts één model op: een Il Ceppo. Het mooie van dit model is dat hij erg lijkt op de cavalier die Dunhill maakt(e?) Het grootste verschil is de prijs!
De Blakemar was een verrassing omdat ik daar zelf in mee kon beslissen hoe de pijp er uiteindelijk uit zou zien. Ook de prijs was een verrassing en de hele afhandeling was een ervaring die alleen maar positief genoemd kan worden.
Sinds die tijd zoek ik het internet af naar nieuwe modellen (die niet in de prijsklasse van Dunhill liggen)
Ps: de afbeeldingen staan in omgekeerde volgorde afgebeeld
Mijn eerste cavalier was een Ascorti en ik moet zeggen dat bij de eerste keer roken een wereld voor me open ging. Daarna ben ik verder gaan zoeken op internet maar die zoektocht leverde slechts één model op: een Il Ceppo. Het mooie van dit model is dat hij erg lijkt op de cavalier die Dunhill maakt(e?) Het grootste verschil is de prijs!
De Blakemar was een verrassing omdat ik daar zelf in mee kon beslissen hoe de pijp er uiteindelijk uit zou zien. Ook de prijs was een verrassing en de hele afhandeling was een ervaring die alleen maar positief genoemd kan worden.
Sinds die tijd zoek ik het internet af naar nieuwe modellen (die niet in de prijsklasse van Dunhill liggen)
Ps: de afbeeldingen staan in omgekeerde volgorde afgebeeld
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Re: Cavalier
een groot kirsten en eliefreehand gehalte.
niet dat ik ze niet mooi vind he
gr antonius
niet dat ik ze niet mooi vind he
gr antonius
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
Cavaliers zijn een ras apart. Het toeval wil dat de "pipe in the hat trade" op het amerikaanse pipemakersforum dit jaar over cavaliers gaat, en ik ga vermoedelijk meedoen. Ik ben dus zelf volop aan de slag aan een cavalier!
Als het lukt wordt het een speciaaltje, een bruyere kop en tige, maar een olijfhouten voet en een padouk extensie bovenaan.
Als het lukt wordt het een speciaaltje, een bruyere kop en tige, maar een olijfhouten voet en een padouk extensie bovenaan.
Hoi Massis,
Begrijp ik het goed?? Je gaat zelf een Cavalier bouwen?? En heb je misschien een link naar het desbetreffende topic?? Ik heb al op t forum gezocht maar kan niets vinden.
Wat dat Kirsten gehalte betreft...... ik vind de Cavaliers van Kirsten een hoog Falcon gehalte hebben en mijlenver afstaan van de Cavaliers die ik tot dusver heb gezien (en dat zijn er nogal wat....Google is een dankbare bron)
Begrijp ik het goed?? Je gaat zelf een Cavalier bouwen?? En heb je misschien een link naar het desbetreffende topic?? Ik heb al op t forum gezocht maar kan niets vinden.
Wat dat Kirsten gehalte betreft...... ik vind de Cavaliers van Kirsten een hoog Falcon gehalte hebben en mijlenver afstaan van de Cavaliers die ik tot dusver heb gezien (en dat zijn er nogal wat....Google is een dankbare bron)
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
Yup, je begrijpt het goed, ik ga zelf een Cavalier bouwen. De kop staat al in zijn ruwe vorm en is al geboord, en het voetje is ook al klaar.
De extensies en het mondstuk moet ik nog aan beginnen. Momenteel staat er nog nergens iets over online, dat volgt later als hij af is en deelgenomen heeft aan de pipe in the hat trade op pipemakersforum.com. Eerst ook eens kijken of het mij wel lukt want ik zie nog wat moeilijkheden aankomen bij het schuren
De extensies en het mondstuk moet ik nog aan beginnen. Momenteel staat er nog nergens iets over online, dat volgt later als hij af is en deelgenomen heeft aan de pipe in the hat trade op pipemakersforum.com. Eerst ook eens kijken of het mij wel lukt want ik zie nog wat moeilijkheden aankomen bij het schuren

Ik ga het goed in de gaten houden! Zo'n thema is wel het mooiste verjaardagscadeautje dat ik me wensen kon. Als je foto's hebt van het proces houd ik me (brutaal ik weet het) van harte aanbevolen!
Succes gewenst, de cavalier en de cutty worden door de meeste pijpmakers als de moeilijkst te realiseren modellen beschouwd!
Succes gewenst, de cavalier en de cutty worden door de meeste pijpmakers als de moeilijkst te realiseren modellen beschouwd!
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
En gelijk hebben ze, een Cavalier is een echt kreng, zeker met wat kleinere blokken bruyere zoals de mijne. Ik ga dan ook verschillende trucjes moeten toepassen zoals de tige in beide richtingen verlengen met een extensie, waarbij de extensie aan de onderzijde zelfs doorboord zal worden voor het luchtkanaal.Laafke schreef:Ik ga het goed in de gaten houden! Zo'n thema is wel het mooiste verjaardagscadeautje dat ik me wensen kon. Als je foto's hebt van het proces houd ik me (brutaal ik weet het) van harte aanbevolen!
Ik zal even kijken of ik wat foto's kan maken van de huidige stand van zaken en hoe we verder gaan. Ik vind de Cavalier wel razend interessant dus ik denk dat de volgende er ook eentje wordt!
Ik feliciteer je met je goede smaak! (ahum). Mocht je foto's nodig hebben om te zien hoe andere pijpenmakers bepaalde problemen te lijf zijn gegaan..... ik heb een kleine verzameling van foto's van makers uit verschillende landen. (Er zit nogal verschil tussen de manier waarop een europeaan,rus of japanner met het thema omgaat.)
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
Bedankt voor het aanbod, voorlopig heb ik gelukkig een goed genoeg idee waar ik mee bezig ben.
Het nadeel voor een beginnende pijpmaker is dat je beginnersfouten maakt zoals je kamer net een paar graden de verticaal boren, waardoor het erg moeilijk wordt om de kamer met het luchtkanaal te verbinden zonder door de kop uit te boren etc...
Al doende leert men, dus gewoon een blokje hout erbij en beginnen, dan zien we wel waar we uitkomen
De nerf op het stukje waar ik nu mee bezig ben is alvast schitterend!
Het nadeel voor een beginnende pijpmaker is dat je beginnersfouten maakt zoals je kamer net een paar graden de verticaal boren, waardoor het erg moeilijk wordt om de kamer met het luchtkanaal te verbinden zonder door de kop uit te boren etc...
Al doende leert men, dus gewoon een blokje hout erbij en beginnen, dan zien we wel waar we uitkomen

- smoking-rob
Die Dunhill Cavalier van de foto heb ik ook, alleen in Tanshell uitvoering.
Ik vind toch dat ie snel gaat reutelen, voordeel is wel dat je het mondstuk er snel en zonder schade uit kunt trekken om dan door te blazen.
Ik vind toch dat ie snel gaat reutelen, voordeel is wel dat je het mondstuk er snel en zonder schade uit kunt trekken om dan door te blazen.
Veel van mijn geld gaat in rook op...
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
kan je niet even de onderkant eruit halen en een rager gebruiken? dat is normaal het hele punt van een cavalier...smoking-rob schreef:Die Dunhill Cavalier van de foto heb ik ook, alleen in Tanshell uitvoering.
Ik heb doelbewust afgezien van een Dunhill. Ik kwam een speciale aanbieding tegen.....nu voor bijna 800,=euro. Goed, de Tanshell is een stuk voordeliger maar ik vond het nog steeds een hoop geld...... 

- smoking-rob
Ook dat behoort tot de mogelijkhedenMassis schreef:kan je niet even de onderkant eruit halen en een rager gebruiken? dat is normaal het hele punt van een cavalier...smoking-rob schreef:Die Dunhill Cavalier van de foto heb ik ook, alleen in Tanshell uitvoering.

- Massis
- Administrator
- Contacteer:
Voor zij die de foto's van mijn eerste poging wilden zien: http://pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=61&t=5264
Verder kwam ik onlangs deze tegen van Parks Pipes, een prachtige Cavalier blowfish: http://www.parkspipes.com/Pipe_Specific ... erties.htm
Verder kwam ik onlangs deze tegen van Parks Pipes, een prachtige Cavalier blowfish: http://www.parkspipes.com/Pipe_Specific ... erties.htm
@Massis,
Die is dus al verkocht. Ben benieuwd wat voor prijskaartje er aan hing. Vraagje: ze hebben een aantal (in mijn ogen) Cavaliers op hun site en die noemen ze Ballerina. Wat is het verschil tussen een Cavalier en een Ballerina???
Die is dus al verkocht. Ben benieuwd wat voor prijskaartje er aan hing. Vraagje: ze hebben een aantal (in mijn ogen) Cavaliers op hun site en die noemen ze Ballerina. Wat is het verschil tussen een Cavalier en een Ballerina???
- smoking-rob
Volgens mij moet je bij een Cavalier de onderkant kunnen opschroeven, zoals de eerste foto van de Dunhill laat zien.
Het is dus toch een soort systeempijp.
Het is dus toch een soort systeempijp.
Het verschil zou hem zitten in het feit dat een Ballerina geen afschroefbaar gedeelte heeft en zelfstandig kan staan. Maar ik wacht nog op 2 antwoorden en hoop dan duidelijkheid te hebben. Vraag ik me wel af hoe je in vredesnaam een ballerina reinigt. Het ontwerp, zo leerde ik net, staat op naam van Bo Nordh.
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
Ik veronderstel dat een ballerina gewoon geboord wordt langs boven tot aan de hoogte van de kop en dan verbonden door vanuit de kop aan de tige in te boren. Kuisen doe je dus met een pijprager langs beide kanten.
Een cavalier heeft een doorgeboord luchtkanaal tot onder en kan je langs daar dus volledig reinigen. De verbinding met de kop is identiek.
Laafke: wil je eens proberen om in het vervolg je tekst na te lezen waar je hem typt en niet op voorbeeld te duwne, en je bericht van de eerste keer te bevestigen ipv op voorbeeld te klikken? Misschien zit daar het probleem met je dubbele posts. Het is in elk geval een hoop werk voor ons moderators om bij elk bericht je dubbeltje te wissen. Je kan dat overigens zelf gedurende 6u na het plaatsen. Gewoon in je post op het kleine kruisje rechts klikken en bevestigen om te verwijderen.
Een cavalier heeft een doorgeboord luchtkanaal tot onder en kan je langs daar dus volledig reinigen. De verbinding met de kop is identiek.
Laafke: wil je eens proberen om in het vervolg je tekst na te lezen waar je hem typt en niet op voorbeeld te duwne, en je bericht van de eerste keer te bevestigen ipv op voorbeeld te klikken? Misschien zit daar het probleem met je dubbele posts. Het is in elk geval een hoop werk voor ons moderators om bij elk bericht je dubbeltje te wissen. Je kan dat overigens zelf gedurende 6u na het plaatsen. Gewoon in je post op het kleine kruisje rechts klikken en bevestigen om te verwijderen.
Waren we eindelijk tot de conclusie gekomen aan welke eisen een Cavalier en een Ballerina moeten voldoen komt daar in ene de japanse pijpenmaker Hiro Tokutomi met zijn interpretatie van een Cavalier.......
- jarnogab
Als ik het goed begrijp, zit het voordeel van een cavalier 'm vooral in het reinigen? En dat ie veelal kan staan? Dus handzaam is.
Groeten,
jarnogab
jarnogab
Hallo jarnogab,
Ja, een Cavalier heeft aan de onderzijde een afneembaar deeltje waardoor je vanaf onder door het rookkanaal naar de pot gaat. Een ballerina heeft dat niet. Verder heb je Cavaliers met afneembare kop waardoor het reinigen ook wordt vergemakkelijkt. (er zijn ook Cavaliers met vaste kop) Waar je je in vergist is dat een Cavalier kan staan. Dat is juist een eigenschap van de Ballerina. Maar goed, ik vermoed dat de Tokutomi wel kan staan. Maar dat weet ik niet zeker.......
Ja, een Cavalier heeft aan de onderzijde een afneembaar deeltje waardoor je vanaf onder door het rookkanaal naar de pot gaat. Een ballerina heeft dat niet. Verder heb je Cavaliers met afneembare kop waardoor het reinigen ook wordt vergemakkelijkt. (er zijn ook Cavaliers met vaste kop) Waar je je in vergist is dat een Cavalier kan staan. Dat is juist een eigenschap van de Ballerina. Maar goed, ik vermoed dat de Tokutomi wel kan staan. Maar dat weet ik niet zeker.......
- jarnogab
Alfred Dunhill bracht in 1977 een volledig uit elkaar te halen Cavalier op de markt inclusief een handig opbergetui. Hij noemde de pijp Oldtimer. Deze pijp wordt nu niet meer gemaakt.
- smoking-rob
Dat is dezelfde als op de eerste foto: in een etuitje had ik hem nog niet eerder gezien. Mooi!
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
Bij de PITH op het pipemakersforum zijn de eersten ondertussen klaar. Er zitten enkele schitterende Cavaliers tussen!
Een glimpje:
Christian van Tarock briar:
Cavalier 1:

Cavalier 2:

Vermont freehand: (te groot om hier te plaatsen)
http://imageshack.us/a/img853/48/2013pith.jpg
"Fuchi-jeg":

Eric Paulson (deze vind ik een van de mooiste):

Roger Wallenstein:

Don Marshall:

Een glimpje:
Christian van Tarock briar:
Cavalier 1:

Cavalier 2:

Vermont freehand: (te groot om hier te plaatsen)
http://imageshack.us/a/img853/48/2013pith.jpg
"Fuchi-jeg":

Eric Paulson (deze vind ik een van de mooiste):
Roger Wallenstein:
Don Marshall:

- Bananabox-Ninja
- Contacteer:

Laten we deze echte Massis ook niet vergeten

An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.
"Ninja des forums"
Float like a butterfly, sting like a ninja.
"Ninja des forums"
Hoi Massis,
Dank voor het overzicht. Het zijn stuk voor stuk juweeltjes maar de pijp die ik persoonlijk het mooist vind is die van Roger Wallenstein.
Zelf vind hij van niet. Hij noemt het model zelfs "doof". (vertaald: vervelend) Op het pijpmakersforum krijgt hij daarover echter veel tegengas.
Dank voor het overzicht. Het zijn stuk voor stuk juweeltjes maar de pijp die ik persoonlijk het mooist vind is die van Roger Wallenstein.
Zelf vind hij van niet. Hij noemt het model zelfs "doof". (vertaald: vervelend) Op het pijpmakersforum krijgt hij daarover echter veel tegengas.
- Wowbagger
Wat mij betreft natuurlijk eerst de enige echte Massis Cavalier
en dan de Don Marshall (tenminste een beetje handzaam denk ik).

- Massis
- Administrator
- Contacteer:
Mijn PITH Cavalier is gisteren aangekomen uit de Verenigde Staten.
Zover ik weet bezit ik nu een van de weinige CNC-pijpen (ja, computergestuurd gemaakt grotendeels), maar ze is prachtig!
Voor zij die haar willen zien in real life, ze gaat mee naar Wuustwezel morgen!
Zover ik weet bezit ik nu een van de weinige CNC-pijpen (ja, computergestuurd gemaakt grotendeels), maar ze is prachtig!
Voor zij die haar willen zien in real life, ze gaat mee naar Wuustwezel morgen!