Ik moet nodig terug naar de basics !

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Mikali

Ik moet nodig terug naar de basics !

Bericht door Mikali »

Ja zoals de titel al aangeeft loop ik tegen wat probleempjes op die het pijproken er niet aangenamer op maken ...
Na inmiddels bijna anderhalf jaar pijproken (met de nodige ups and downs) loop ik tegen het probleem dat ik geen enkele
pijp meer droog en leeg gerookt krijg ...
Hierdoor is de twijfel toegeslagen over of ik de pijp wel goed stop, of niet te snel rook, of ...
Ben al uren lang aan het lezen/kijken naar "het" antwoord gggggrmmmmbl :(
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Bommel

Re: Ik moet nodig terug naar de basics !

Bericht door Bommel »

Denk niet na hoe je de pijp stop, die techniek heb je onder de knie gehad.
Steek de pijp aan zonder te peinzen hoe het ook al weer moest.
Ga zitten of doe iets als je maar niet te krampachtig ga roken.
Probeer zeker niet de perfecte pijp roker te zijn, ontspan en geniet.
Het is niet erg als je de pijp niet tot de bodem leeg rook, hou de pijp niet tussen de tanden geklemd dan komt mondvocht de pijp in, accepteer gewoon dat het even niet lukt.
Je zult zien dat als je ontspannen rookt je eerder bij je persoonlijke doel komt dan nu het geval is.
Succes en hou je taai.
Afbeelding

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Ik vind eigenlijk de uitleg die Heer Bommel geeft, de meest perfecte. Ik zou het niet beter kunnen zeggen. Ik heb zo rond dezelfde periode als jij, datzelfde gevoel gekregen. Uiteindelijk heb ik geleerd dat we misschien soms wat te bewust met techniek bezig zijn. Een pijp dient nog altijd ter ontspanning. Lukt het een keer niet? Doe de pijp uit en straf je niet nodeloos met het lijden onder een te nat gerookte pijp. Morgen is er een nieuwe dag en overmorgen ook... Geniet!
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Precies!
Na enige tijd, verschilt per pijproker, weet je niet eens meer
waarover het ooit ging en rook een pijp zoals je een auto
bestuurt.

lestat

Bericht door lestat »

In het topic 'vreemde evolutie' dat ik zelf geopend heb, zeg ik ongeveer hetzelfde. Plots lukt het gewoon niet. Je maakt je er druk in en het blijft maar mislukken.
Mijn ommekeer in de goede richting kwam tijdens de meeting in Wuustwezel. Daar ging het ineens weer wel. Waarschijnlijk zoals gezegd doordat ik er niet zo bewust mee bezig was
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

kiske

Bericht door kiske »

Streef weer naar genieten in alle rust in plaats van naar perfectie. Beter een pijp die smaakt en eindigt met een natte pro, dan een pijp die perfect maar krampachtig tot op de bodem is leeggerookt.

Als een pijp me niet bevalt stop ik een andere. De eerste haal ik nadat ie is afgekoeld leeg en maak ik dan schoon voor de volgende keer. Tijdens de minimeeting net nog gebeurd. Geen probleem, deze beviel niet, de volgende waarschijnlijk wel.

Wie zegt dat een pijp perfect gerookt moet zijn om gesmaakt te hebben?

Terug naar de basics? Natuurlijk niet, terug naar genieten hoogstens!

Charlie

Bericht door Charlie »

Hier ben ik het volkomen mee eens. Ik rook nu sinds 2011 en ook ik loop af en toe nog aan tegen problemen (vaak aansteken, nat roken), maar het soort mij eigenlijk niet zo. Gisteren heb ik een erg lekkere pijp gerookt en het kwam denk ik doordat ik er niet zo veel aandacht aan besteedde.

Zoals wij in Engeland zeggen:

Afbeelding

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Alles is eigenlijk gezegd. Ik heb ook een vergelijkbaar 'probleem' gehad (en heb het soms nog).
Na enige tijd slaag je er steeds beter in om pijp te roken, en even later lijkt niets nog te lukken?
Nee natuurlijk.

Hoe vreemd het ook klinkt, in zo'n fase moet je inderdaad terug naar de basics. En met de basics bedoel ik dan
niet dat je alles terug kapot moet analyseren (wat er fout gaat, waarom dit, waarom dat...) maar de échte basis
van pijproken: genietend roken.

Zet je in je favoriete stoel of zetel, in het zonnetje of binnen in een knusse hoek, met een drankje erbij... en genieten maar.
Rookt de pijp te nat, te heet, of whatever... niets van aantrekken! Het gaat om het genot! Desnoods leg je de pijp aan de kant
en begin je met een nieuwe.
Je zal merken: eenmaal je geniet zal je als het ware automatisch goed stoppen en een goed rooktempo ontwikkelen.

Mijn beste pijpen zijn al ALTIJD diegene geweest toen ik relaxed was. Relaxed betekent niet achteloos. Even de aandacht erbij houden
als je de 1-2-3 methode gebruikt om te stoppen. Maar aandacht erbij houden betekent niet meer dan dat je even afvinkt of de pijp niet
te vast/los gestopt is. En idem voor wat betreft het snel/traag roken.
That's all. Je zeker niet kapot concentreren :wink:

Eigenlijk heb ik het vanmorgen nog gehad. Had een langere middagpauze en wou in de zon genieten van mijn pijp. Vreemd genoeg gingen de eerste tien minuten/kwartier niet goed qua roken; en ik had nochtans de pijp goed gestopt. Hoe kwam het? Onbewust té geconcentreerd bezig om zogezegd het maximum uit de middagpauze (en pijp) te halen. Gevolg: afwisselend te snel en te traag roken zorgde ervoor dat ik té nauwkeurig ging letten op de pijp en het rooktempo ten koste van het genot, en de pijp ging 4-5 maal na een uit.
Gelukkig heb ik mezelf toen al die bedenking gemaakt. Sinds een aantal maanden train ik mezelf op het snel kunnen omschakelen naar relaxmodus (op velerlei vlakken, als gevolg van mijn burn-out - maar dat is een ander verhaal). Vaak lukt het, soms niet. Resultaat van de rooksessie: de resterende (maar grote) bowl in 1 keer uit gerookt.
En het ging om een zoete tabak (met dus gevaar voor vochtreutel) die zelfs ietsje té vochtig was, maar blijkbaar dus best te doen.

Moraal van het verhaal: Afbeelding
Groeten,
jarnogab

Mikali

Bericht door Mikali »

Thanks, voel mij er in elk geval al veel beter door 8)
Begin op te merken dat ik er vaker "last" van heb met filter pijpen.
Vermoed dat ik ze toch een beetje te vast stop, zoals ik doe bij de niet-filter pijpen waar de trek zowieso beter gaat...

In elk geval, met dit weer, natte of geen natte pijp, ze smaakt eens zo goed :mrgreen:
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Mikali schreef: Begin op te merken dat ik er vaker "last" van heb met filter pijpen.
Vermoed dat ik ze toch een beetje te vast stop, zoals ik doe bij de niet-filter pijpen
Dat kan zeker een oorzaak zijn.
Groeten,
jarnogab

Bommel

Bericht door Bommel »

Mikali schreef:Thanks, voel mij er in elk geval al veel beter door 8)
Begin op te merken dat ik er vaker "last" van heb met filter pijpen.
Vermoed dat ik ze toch een beetje te vast stop, zoals ik doe bij de niet-filter pijpen waar de trek zowieso beter gaat...

In elk geval, met dit weer, natte of geen natte pijp, ze smaakt eens zo goed :mrgreen:
Ik weet niet of je tijdens het stoppen de trek test, is dat het geval hou dan het filter uit de pijp en doe die er pas in als je daadwerkelijk gaat roken.
De filter geeft namelijk een ander gevoel qua trek waardoor je op het verkeerde been kan worden gezet
Probeer maar wellicht is dit een oplossing.
Afbeelding

Plaats reactie