Alles is eigenlijk gezegd. Ik heb ook een vergelijkbaar 'probleem' gehad (en heb het soms nog).
Na enige tijd slaag je er steeds beter in om pijp te roken, en even later lijkt niets nog te lukken?
Nee natuurlijk.
Hoe vreemd het ook klinkt, in zo'n fase moet je inderdaad terug naar de basics. En met de basics bedoel ik dan
niet dat je alles terug kapot moet analyseren (wat er fout gaat, waarom dit, waarom dat...) maar de échte basis
van pijproken: genietend roken.
Zet je in je favoriete stoel of zetel, in het zonnetje of binnen in een knusse hoek, met een drankje erbij... en genieten maar.
Rookt de pijp te nat, te heet, of whatever... niets van aantrekken! Het gaat om het genot! Desnoods leg je de pijp aan de kant
en begin je met een nieuwe.
Je zal merken: eenmaal je geniet zal je als het ware automatisch goed stoppen en een goed rooktempo ontwikkelen.
Mijn beste pijpen zijn al ALTIJD diegene geweest toen ik relaxed was. Relaxed betekent niet achteloos. Even de aandacht erbij houden
als je de 1-2-3 methode gebruikt om te stoppen. Maar aandacht erbij houden betekent niet meer dan dat je even afvinkt of de pijp niet
te vast/los gestopt is. En idem voor wat betreft het snel/traag roken.
That's all. Je zeker niet kapot concentreren
Eigenlijk heb ik het vanmorgen nog gehad. Had een langere middagpauze en wou in de zon genieten van mijn pijp. Vreemd genoeg gingen de eerste tien minuten/kwartier niet goed qua roken; en ik had nochtans de pijp goed gestopt. Hoe kwam het? Onbewust té geconcentreerd bezig om zogezegd het maximum uit de middagpauze (en pijp) te halen. Gevolg: afwisselend te snel en te traag roken zorgde ervoor dat ik té nauwkeurig ging letten op de pijp en het rooktempo ten koste van het genot, en de pijp ging 4-5 maal na een uit.
Gelukkig heb ik mezelf toen al die bedenking gemaakt. Sinds een aantal maanden train ik mezelf op het snel kunnen omschakelen naar relaxmodus (op velerlei vlakken, als gevolg van mijn burn-out - maar dat is een ander verhaal). Vaak lukt het, soms niet. Resultaat van de rooksessie: de resterende (maar grote) bowl in 1 keer uit gerookt.
En het ging om een zoete tabak (met dus gevaar voor vochtreutel) die zelfs ietsje té vochtig was, maar blijkbaar dus best te doen.
Moraal van het verhaal: