De knetter in de pijp.
- The_Undertaker
- Administrator
De knetter in de pijp.
Alaaf,
het is mij opgevallen, dat wanneer ik een Kentucky Bird of bijv. een Voortrekker rook, dat ik soms gewoon de tabak in de pijp aan het knetteren heb. Het klinkt als zacht geknisper, zoals bijv. een open haard, maar dan zachter.
Hoe komt dit?
De pijpkop wordt niet overdreven heet...
Tabak te droog?
het is mij opgevallen, dat wanneer ik een Kentucky Bird of bijv. een Voortrekker rook, dat ik soms gewoon de tabak in de pijp aan het knetteren heb. Het klinkt als zacht geknisper, zoals bijv. een open haard, maar dan zachter.
Hoe komt dit?
De pijpkop wordt niet overdreven heet...
Tabak te droog?
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle
- Wallace
Re: De knetter in de pijp.
Niets erg aan, dit betekent dat je pijp en tabak op perfecte bedrijfstemperatuur zijn 

De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.
- Eliminator
- Moderator
Zolang het geen 'pruttel' wordt is er niets aan de hand, als de pijp gaat pruttelen rook je waarschijnlijk te snel en zit er vocht in de pijp.
- The_Undertaker
- Administrator
Geen last mee, rook ook praktisch nooit natte proppen.. Altijd schone as, met her en der een stukje tabak die niet volledig verbrand is.Eliminator schreef:Zolang het geen 'pruttel' wordt is er niets aan de hand, als de pijp gaat pruttelen rook je waarschijnlijk te snel en zit er vocht in de pijp.
Een geruststellende gedachteWallace schreef:Niets erg aan, dit betekent dat je pijp en tabak op perfecte bedrijfstemperatuur zijn

"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle
-
Dat lichte geluid heb ik ook wel eens gehoord, ik vermoed dat
het veroorzaakt wordt door kleine stukjes van de tabakssteel
die soms belanden tussen het tabaksblad.
het veroorzaakt wordt door kleine stukjes van de tabakssteel
die soms belanden tussen het tabaksblad.
- Bart Iron
- Moderator
Ik denk eigenlijk dat de verhouding 'vrijkomend vocht' en hitte in de ketel in perfecte verhouding is. De verdamping van het vocht houdt dan gelijke tred met het ontstaan ervan.
Als ik dat geluid hoor, is voor mij een teken dat ik in de gaten moet houden dat ik niet sneller moet gaan roken. Anders neemt het vocht de overhand en wordt het snel gepruttel.
Het verschil in pruttelen en knetteren:
- Pruttelen is tijdens de trek
- Knetteren is tussen de trekjes in
Knetteren is goed!
Als ik dat geluid hoor, is voor mij een teken dat ik in de gaten moet houden dat ik niet sneller moet gaan roken. Anders neemt het vocht de overhand en wordt het snel gepruttel.
Het verschil in pruttelen en knetteren:
- Pruttelen is tijdens de trek
- Knetteren is tussen de trekjes in
Knetteren is goed!
- The_Undertaker
- Administrator
Hij blijft knetteren, ook na de trek, en ook tijdens de (rustige) trek.Bart Iron schreef: - Knetteren is tussen de trekjes in
Knetteren is goed!
Maar mooi dat 't goed is, ik vind 't helemaal goed

Kan het ook niet zijn dat misschien het tabak te droog is? Ik ken namelijk het geluid wanneer ik droog tabak rook dat er een knisperend geluid kan ontstaat.
- Nekker
- Erelid
Ik ervaar dit voornamelijk wanneer ik Semois rook. Aangezien voortrekker ook een baai is, en dus bijgevolg op Semois lijkt, vermoed ik dat het voor een groot deel met de droogte te maken heeft.
Groet, Nekker
.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.
.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.
Inderdaad vooral met baai/semois tabakken. Waar ik over spreek is met heeren-baai of voortrekker.Nekker schreef:Ik ervaar dit voornamelijk wanneer ik Semois rook. Aangezien voortrekker ook een baai is, en dus bijgevolg op Semois lijkt, vermoed ik dat het voor een groot deel met de droogte te maken heeft.
- lestat
bij het roken van shag krijg je het knetter geluid bij de takjes. Waarom dat is weet ik ook niet.
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood
Dacht altijd dat dit de samengeperste stukjes tabak waren die, door warmte en condenserend vocht, uitzetten en dan (mogelijk door de opgesloten lucht die uitzet) "ontploffen". Met name omdat ik dit alleen bij bepaalde tabakken heb en vaak ook vlak na het aansteken ervan.