Eigen kweek Basko

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
basko

Eigen kweek Basko

Bericht door basko »

Dit jaar ga ik mijn eigen tabak opnieuw kweken, het zaad ligt klaar maar ik heb één probleem nl of er nog een tabakskerverij bestaat die voor particulier tabak kan kerven. mocht iemand een tip hebben ik ben dringend op zoek. De tabak is legaal bedoeld met de nodige betalingen van de accijnstaksen. Ik ben woonachtig in oost-vlaanderen Belgie maar mocht het buiten belgie bestaan geen probleem

gezel

Re: Eigen kweek tabak

Bericht door gezel »

Een kerverij ken ik niet.

Je kweekproces hier beschrijven zou machtig interessant zijn en denk dat het de nodige pijprokende vrijwilligers zal opleveren om je bij het kerven te helpen.

Hoeveel planten ga je zetten en hoeveel manuren denk je dat het kerven kost?

basko

Eigen kweek tabak

Bericht door basko »

Eigen kweek tabak.

Zaden

Zaaien begin maart in serre of broeikas, ik gebruik als soort de witte Burley. Zeer fijn zaad, in 1 g zitten duizenden zaden dus mengen in zand oid. om uit te zaaien.
Na ongeveer 3 weken de plantjes repiceren en uitplanten in bakken op 20 cm van elkaar of in potten kan ook maar nog steeds beschermd in serre, hoeft geen verwarming maar toch vorstvrij.
Voldoende water geven want de tabak groeit biezonder snel en vrij gemakkelijk.

Grond.

Tabak groeit vrijwel op alle gronden maar hoe lichter de grond hoe zwaarder de tabak wat betreft nicotine. Klimatologische veranderingen bepalen eveneens de kwaliteit van de tabak.
Speciale bemesting van de grond is niet vereist toch houd tabak van een grond met wat patentkali wat de verbranding positief zou beinvloeden. Vermits zijn snelle groei vraagt tabak ook voldoende water natuurlijk. Een afscherming tegen wind en storm is eveneens een meerwaarde.De bekende Semois tabak met zijn unieke smaak groeit in een rotsachtige grond in de valleien maar deze soort is enkel voor deze omgeving voorbehouden. Eenmaal geprobeerd in onze vlaamse contreien en de Semois viel volkomen tegen, hij laat zich namelijk niet gedijen buiten zijn oorspronkelijke habitat.

Afharden/verplanten

Vooraleer buiten te planten de plantjes wat afharden om gewend te raken aan de buitenlucht.
Na de vorstperiode uitplanten in volle grond rond half mei in rijen 70 cm van elkaar en eveneens op de rijen 70 cm tussenruimte laten.
Afhankelijk van het klimaat groeit de tabak nu 100 dagen tot de oogst.
Wat korrels tegen de slakken want deze vreten soms de tabak integraal op vooral bij vochtig weer.
Rest nu nog alleen tijdens de groei alle okselscheuten te verwijderen teneinde de bruikbare bladeren optimaal te laten gedijen. Ook de bloemtoppen verwijderen om dezelfde redenen maar men laat 1 of 2 planten doorgroeien met de bloemen om later zaad te oogsten voor volgend seizoen.

Oogsten.

Wanneer de bladeren geel beginnen te kleuren deze vanonder af aan plukken en op draad of koord aaneenrijgen om te drogen in luchtig lokaal of schuur.
Voor de grootbladerige Burley zijn de hoofdnerven de moeilijkste om te drogen, als het blad reeds droog is lijkt de hoofdnerf nog amper gedroogd en om die reden haalt men soms de hoofdnerf uit het blad vanaf de top van het blad rond de hand rollen en zo de nerf verwijderen en niet gebruiken voor uiteindelijke verwerking van de tabak.
Ook kan men de bladeren van de plant plukken en samenbinden met een blad aan de top met de nerven omlaag om zodoende de nerven extra te drogen.
Na het volledig gedroogd zijn van de bladeren en nerven kan de tabak verwerkt worden om hem rookbaar te maken. Bij voorkeur in een tabaksbedrijf waar men antischimmel (grootste boosdoener) en glycol toevoegd om de tabak mals te maken. De tabak wordt eveneens bewerkt in een trommel bij vocht en temperatuur invoeging, aldus bekomt men bij goede tabak één geheel, de tabak moet aaneen hangen. Zelf snijden is quasi niet mogelijk omdat men niet de juiste werkwijze kan bewerkstelligen.
Nu kan de tabak gerookt worden mits nog enige nadroging en bewaring op een droge plaats.
Af en toe omkeren komt de tabak ten goede. Hoe ouder de tabak hoe kwalitatief beter door fermentatie waardoor bijtende scherpe stoffen geeilemineerd worden.
Succes met de kweek, hij is aan iedereen te proberen. Uw eigen tabak zal altijd de beste zijn!

maboc

Bericht door maboc »

Gaaf Basko.

Het enige waar ik het (op voorhand) zie misgaan in mijn schuur is de fermentatie.
Ga je dat zelf doen, of ga je dat inderdaad ergens proffesioneel laten doen?

uhmmmm slakkenkorrels??? Daar stem ik dan weer niet mee in :-)
--
Cheers maboc

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

maboc schreef:Gaaf Basko.

Het enige waar ik het (op voorhand) zie misgaan in mijn schuur is de fermentatie.

Ik was er ook tegen Maboc, tot ik zelf tabak had staan die volledig weggevreten werd door slakken...

Afbeelding
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

gezel

Bericht door gezel »

Erg leerzaam Basko, dankjewel.
De dikke nerf, gelijk na het plukken, plet ik door er met iets hards op te duwen.

Na het luchtdrogen de bladeren een nacht in suikerwater laten weken.
Een tot meerdere dagen laten uitlekken.
Rechthoekige mal van een paar plankjes (dikke panlatten) met losse bodem en bovenkant.
De losse stukken moeten in de rechthoek kunnen schuiven met iets speling.
leg er een stuk kaasdoek in of een stuk van een laken.
doek dichtvouwen en bovenkant erop.
Met 2 a 3 lijmklemmen de boven en onderkant naar elkaar toe klemmen.
Om de paar dagen een beetje bijdraaien.
De mal met tabak ligt bij mij boven een gashaard waar de temperatuur om en nabij de 50 graden komt.
Na 2 maanden had ik een stevige plug van 150 gram waar mooie slices van te snijden zijn.

maboc

Bericht door maboc »

Massis schreef:

Ik was er ook tegen Maboc, tot ik zelf tabak had staan die volledig weggevreten werd door slakken...

Afbeelding
We hebben het er al eens eerder over gehad Massis :-)

UIteraard ben ik ook niet helemaal heilig. Als het me te gortig zou worden dan zou ik ook iets gaan doen met een bestijdingsmiddel vermoed ik.
Als ik de verhalen van Basko zo belees, gaat het bij hem ook niet over 3..4..5 plantjes maar eerder om een klein veld...kijk dan wordt het langzaam steeds moeilijker om met de hand tegen die slakken te vechten.

Kortom ... ik begrijp het wel, maar ben nog steeds geen fan van chemische bestrijding.
--
Cheers maboc

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Hoe ga je slakken met de hand bevechten? Ik zou het graag doen, maar ik heb geen idee hoe. Voornamelijk omdat ze altijd 's nachts ten strijde trekken en 's ochtends je planten eraan zijn.

maboc

Bericht door maboc »

Massis schreef:Hoe ga je slakken met de hand bevechten? Ik zou het graag doen, maar ik heb geen idee hoe. Voornamelijk omdat ze altijd 's nachts ten strijde trekken en 's ochtends je planten eraan zijn.
Nouja....met de hand....
Ik zet meestal biervallen in de tuin...werkt als een speer.

Daarnaast bij het wieden, ieder slak die ik zie gaat naar de overkant (gnigni da's een voetbalveld met een sloot ertussen)
--
Cheers maboc

witte rasta

Bericht door witte rasta »

een koperdraad rond je plant leggen helpt ook....
rasta live up!!
beat down babylon!!
Clan-smoker

Afbeelding

teunis

Bericht door teunis »

Waarom maak je jezelf zo'n zorgen over fermenteren?

De Semois wordt beslist niet gefermenteerd, heb ik zelf kunnen constateren op de meeting ter plaatse, en in een ander topic heb ik gelezen dat burley ook niet wordt gefermenteerd. Zonder fermentatie zal je eigen tabak een soort semois-achtige baai zijn, dat ligt ook aan de snede, maar daar is toch niets mis mee?
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

maboc

Bericht door maboc »

teunis schreef:

De Semois wordt beslist niet gefermenteerd, heb ik zelf kunnen constateren op de meeting ter plaatse, en in een ander topic heb ik gelezen dat burley ook niet wordt gefermenteerd. Zonder fermentatie zal je eigen tabak een soort semois-achtige baai zijn, dat ligt ook aan de snede, maar daar is toch niets mis mee?
hmmmmm nu komt naar boven dat ik al mijn kennis aan de hand van internet bijelkaar heb ge-you-tubed. :-) (itt. ervaring)
Uit alles wat ik heb gelezen/gezien tot nu toe, zie ik dat alle tabakken veeeeels te veel nicotine en andere stoffen bevatten na het drogen. Roken van dergelijke tabak word niet echt aangeraden.
Wat ik heb gezien/gelezen wordt ook burley gefermenteerd, om diverse schadeljike stoffen te verwijderen.

In het licht van bovenstaande bevreemd het mij dat semois niet wordt gefermenteerd.

Ik kwam ondermeer volgende tegen op mijn zoektocht: Klik
Als je op de plaat klikt vergroot deze. In de rechterbovenhoek heeft men het ook over drogen en fermentatie.

Nuja, wellicht heb ik wat teveel in een richting gezocht. Ik zoek gewoon verder, en probeer een wat meer open blik te houden.
--
Cheers maboc

gezel

Bericht door gezel »

Fermentatie wordt verkregen door een behoorlijke hoeveelheid tabakbladeren op een hoop te leggen.
Vergelijkbaar met een composthoop.
Zo werd het vroeger met grote hoeveelheden gedaan.
Met kleine (hobby) hoeveelheden werkt deze methode niet.
De hoeveelheden zijn simpelweg te klein.
Bovendien vereist het een hoop ervaring om de juiste temperatuur in de hoop te handhaven.
Een te hoge temperatuur doet de tabak in compost veranderen en kan zelfs spontaan ontbranden.

Op amerikaanse sites zijn voorbeelden te vinden van broeikasten waar men de tabak in fermenteerd door de tabak kunstmatig op de juiste temperatuur en vochtigheid houden.

Bladeren met een vochtigheid van ongeveer 70% in een plastic zak, eventueel nog in een blik, enkele maanden op of achter een verwarmingsradiator proppen zou de truuk ook moeten doen.

Het resultaat zal wat wisselender zijn dan van een volledig gecontroleerde situatie in een (broei) fermenteerkast.
Laatst gewijzigd door gezel op 06 feb 2013 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

jarnogab

Bericht door jarnogab »

witte rasta schreef:een koperdraad rond je plant leggen helpt ook....
+1
Groeten,
jarnogab

Boswachter

Bericht door Boswachter »

slakken in je tuin kan zeker een ramp zijn,mee eens !
Dank voor de -mij nog onbekende-bestrijdingstips, da's altijd handig.
Vraagje : zo'n 'fermenteer-kast' - is dat zelf te bouwen ? Heeft iemand een link van zo'n kast wellicht ? (ik ben al an 't google'n ondertussen..)

Denk dat ik deze week ook maar 'ns die befaamde 'semois-tabak' ergens ga halen (wellicht bij Schimmel alhier) Werkelijk geen idee hoe/of deze smaakt.
Maar..smaak of geen smaak ,een mooie uitdaging is het zowiezo ! dat kweken van tabak .

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Semois is een tabak die veel verkocht wordt, en populair is, bij onze zuiderburen of semois te koop is bij Willem Schimmel vraag ik me ernstig af eerlijk gezegd.
Wellicht kan één van de liefhebbers je op weg helpen er aan te komen, maar dat zal niet via een Nerderlandse winkel zijn denk ik !
Afbeelding

Boswachter

Hartstikke bedankt voor 't mee-denken ! Ik heb flink wat info over de semois tabak bij elkaar gesprokkeld inmiddels en ik vind 't alleen al om de geschiedenis ervan de moeite waard om eens te gaan proberen !

Ben nu naarstig op zoek naar online - tabaksspeciaalzaken in belgie die willen versturen en als d a t niet lukt maar eens een oproepje op ons mooie forum plaatsen denk ik.

In ieder geval bedankt voor alle info .

gezel

Bericht door gezel »

Boswachter schreef:Vraagje : zo'n 'fermenteer-kast' - is dat zelf te bouwen ? Heeft iemand een link van zo'n kast wellicht ? (ik ben al an 't google'n ondertussen..)
Een oude koelkast of een zelfgemaakte en geisoleerde kist.
Voor de warmte een of twee ouderwetse gloeilampen aangesloten op een thermostaat.

http://www.howtogrowtobacco.com/forum/viewforum.php?f=6

http://www.seedman.com/wkiln.htm

Paasei

Bericht door Paasei »

Boswachter schreef:Hartstikke bedankt voor 't mee-denken ! Ik heb flink wat info over de semois tabak bij elkaar gesprokkeld inmiddels en ik vind 't alleen al om de geschiedenis ervan de moeite waard om eens te gaan proberen !

Ben nu naarstig op zoek naar online - tabaksspeciaalzaken in belgie die willen versturen en als d a t niet lukt maar eens een oproepje op ons mooie forum plaatsen denk ik.

In ieder geval bedankt voor alle info .
Hoe is je Frans?
drie websites, van drie verschillende fabrikanten :

http://www.tabacsemois.be/

http://www.tabac-semois.com/

http://www.tabacsemois.com/
Koninklijke Eikel Des Forums.

teunis

Bericht door teunis »

maboc schreef:
teunis schreef:

hmmmmm nu komt naar boven dat ik al mijn kennis aan de hand van internet bijelkaar heb ge-you-tubed. :-) (itt. ervaring)
Uit alles wat ik heb gelezen/gezien tot nu toe, zie ik dat alle tabakken veeeeels te veel nicotine en andere stoffen bevatten na het drogen. Roken van dergelijke tabak word niet echt aangeraden.
Wat ik heb gezien/gelezen wordt ook burley gefermenteerd, om diverse schadeljike stoffen te verwijderen.

In het licht van bovenstaande bevreemd het mij dat semois niet wordt gefermenteerd.

Ik kwam ondermeer volgende tegen op mijn zoektocht: Klik
Als je op de plaat klikt vergroot deze. In de rechterbovenhoek heeft men het ook over drogen en fermentatie.

Nuja, wellicht heb ik wat teveel in een richting gezocht. Ik zoek gewoon verder, en probeer een wat meer open blik te houden.
Zie http://kerftabak.nl/ en dan aan de zijlijn over het product en curing. (topic: kerftabak)

Zoals IK het lees wordt de burley vooral ongefermenteerd gebruikt voor in sigaretten.....

Voor wat betreft de semois: uit de film die we daar ter plekke hebben gezien, wordt de tabak gedroogd in de speciale schuren (air-cured) dan in grote balen verpakt, naar de "fabriek" versleept, vochtig gemaakt om te kunnen snijden, dan weer gedroogd met hete lucht in een ronddraaiende trommel, en dan verpakt. Zie ook het topic daarover van Janneman

Ik weet niet hoelang de tabak in die balen verpakt blijft voordat er verder verwerkt wordt, en dan zou er zomaar spontaan fermentatie kunnen optreden, maar omdat het product uniform moet zijn over het gehele jaar, denk ik niet dat dat plaats vindt. Semois uit de eerste (ongefermenteerde) baal moet net zo smaken als die uit de allerlaatste baal (en mag dan niet gefermenteerd zijn!).
Daarnaast denk ik dat als er zoveel nicotine en schadelijke stoffen in de Semois blijven zitten, het in ieder geval binnen Europa niet verkocht mag worden, of er vanuit de antirookhoek véél meer aandacht voor de Semois zou zijn, toch?
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Boswachter

Mijn hartelijke dank voor de links !

(en mijn frans is verschrikkelijk vrees ik maar..ik ga er vast uitkomen..;)

gezel

Bericht door gezel »

Vorige week een half zaadbolletje binnen gezaaid.
Misschien wat vroeg, maar wilde de kiemkracht weten.
Zie nu enkele honderden kleine groene dingetjes opkomen.
Goed zaad, dus. :sherlock:

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

ik ga ergens de komende dagen/weken een poging wagen met mijn tabakszaadjes van vorig jaar.
Ik ben benieuwd!

Eliminator
Moderator

Topic verplaatst naar 'tabak algemeen'.
Afbeelding

smoorder
Dichter des Forum

Bericht door smoorder »

Een kerverij is een accijnsdepot met opslag onder toezicht; alle "passerende" tabak komt in principe in een register, met verwijzing naar de herkomst bij inslag en accijnsbetaling bij uitslag.
Vermits je als particulier enkel mag telen voor eigen gebruik - beperkt dus - kàn je niet legaal aan een kerver leveren; als part. teler heb je trouwens vrijstelling van accijnzen.
Zoek een Semois-"fabrikant" in de buurt van Menen, (artisanaat heeft gewoonlijk wat minder strikt toezicht) , wellicht draait hij je oogst in een paar minuten door het snijmachien.
Succes bij het kweken,
en hou de slakken in 't oog, en uit de buurt !

S.

Eliminator
Moderator

Re: Eigen kweek Basko

Topics samengevoegd
Afbeelding

Frans de Pijp

Bericht door Frans de Pijp »

Massis schreef:Hoe ga je slakken met de hand bevechten? Ik zou het graag doen, maar ik heb geen idee hoe. Voornamelijk omdat ze altijd 's nachts ten strijde trekken en 's ochtends je planten eraan zijn.

Wat dacht je er van om wat kippen los te laten lopen in je veld, hoop alleen dat ze van de tabaks plant af kunnen blijven :)
“Life is 10% what happens to me and 90% of how I react to it.”

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

De post is van 2013 . De planten en tabak zou al klaar moeten zijn ? Hoe is het vergaan ?

Godfrey

gezel

Bericht door gezel »

Al opgerookt :?: ;p

gezel

Bericht door gezel »

Ik heb hier een stapel gedroogd blad van vorig en dit jaar liggen en wil daar nog eens een 17e eeuwse zeemansrol van maken.
Het plaatje heb ik geleend van http://personaltobacco.com/zaden-en-benodigdheden/

Afbeelding

Plaats reactie