3 x 3 dezelfde pijpen

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
kiske

3 x 3 dezelfde pijpen

Bericht door kiske »

Er zijn zoveel verschillende pijpen beschikbaar. In vorm, materiaal, merk, enzovoorts. Toch heb ik voor een groot deel van mijn standaard tabakken, per tabakssoort, 3 dezelfde pijpen in mijn "collectie".

Het betreft hier de Big Ben 205 voor gesausde tabakken, de Big Ben 110 voor gesausde tabakken als ik die uit een grotere ketel wil roken en de Big Ben 100 voor ongesausde tabakken, baaitabakken en (Engelse) blends. Deze tabakken rook ik tenminste enkele malen per week en omdat ik mijn dames voldoende rust gun, heb ik ervoor gekozen om, nadat ik wist dat deze pijpen voor deze tabakken zeer geschikt waren, van ieder meerdere in de collectie op te nemen.

Deze pijpen neem ik dus bijna automatisch ter hand wanneer ik 1 van de genoemde tabakken wil roken. Voor de andere tabakken kan ik dan altijd kiezen uit de andere pijpen uit de collectie. Zo heb ik enkele pijpen voor de latakia houdende tabakken als Peterson Old Dublin en Dunhil Nightcap, enkele voor de "frisse" tabakken als de Irish Oak en Orlik Golden Sliced, enkele voor de hele specifiek gesausde en enkele voor de dagelijkse rokerij.

Nu ben ik benieuwd of ook anderen pijprookidioten zover gaan dat ze meerdere van dezelfde pijpen, niet alleen van merk maar ook van model, gebruiken of dat ik de enige idioot op dit forum ben.

Ik lees graag jullie reacties!

Goeds!

Kiske

Laafke

Re: 3 x 3 dezelfde pijpen

Bericht door Laafke »

Hoi Kiske,

Nadat ik door de jaren heen van diverse pijpmakers (met een voorkeur voor Stanwell en Winslow) diverse modellen heb gekocht ben ik sinds een tijdje Cutty's en Cavaliers aan het verzamelen. Als ik een pijpje opsteek is dat ook 9 van de 10 keer er één van deze modellen. Ik rook er Troost slices of OGS uit. Andere tabakken rook ik vrijwel niet meer.Eén verschil met jou: ik heb de pijpen niet voor de tabak gekocht maar voor het model. Andere pijpen ben ik niet van plan te kopen (die heb ik genoeg) maar zie ik één van deze modellen dan begint mijn hart sneller te kloppen. Verder volg ik de vorderingen en creaties van Roger Wallenstein (heb er nu 3) maar aangezien zijn freehands een forse aanslag op het budget betekenen denk ik dat het nog wel een poosje duurt voor er eentje bijkomt.

robvoorburg

Re: 3 x 3 dezelfde pijpen

Bericht door robvoorburg »

Het is van de laatste tijd dat ik hieraan vaak moet denken.
Zolang ik een pijp rook heb ik naast de bekende pijptabakken latakia
gerookt.

Sinds anderhalf jaar rook ik latakia's en ernaast voor de afwisseling
een virginia en zo nu en dan een mixture.

Iedere tabak schijnt zijn eigen vorm te moeten hebben om de tabak
het best tot z'n recht te laten komen en dat is nu hetgeen mij zo
bezighoudt.

Mocht mijn voorkeur voor latakia zo blijven, dan houdt dat in dat ik
mezelf een beperking opleg wanneer het om het kopen van een
nieuwe pijp gaat.

Toch zal ik mezelf een strak aantal pijpen voor de diverse pijptabakken
niet opleggen, ik zie wel zoals het komt.

Plaats reactie