Assmaak tijdens het roken

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Davidoff

Assmaak tijdens het roken

Bericht door Davidoff »

Hallo,

Telkens ik een pijp rook, krijg ik de indruk dat ik een hinderlijke smaak of zelfs een nare assmaak ondervind.
Nochtans na elke rooksessie lepel ik de asresten er volledig uit, wrijf ik de binnenkant van de pijpekop nog eens proper met keukenrol en leg ze dan omgedraaid. Daar ik mijn pijp meestal s'avonds rook, wacht ik tot de dag erna om ze uiteen te halen en met de pijperager door de steel te gaan. Toch blijft er een vervelende asgeur achter.
Ik rook Stanwell (appel), WØ Larsen(sweet aromatic),Ashton (smooth sailing) en Indian Summer. Bij de laatste tabakssoort lijkt het wel nog mee te vallen.

Wat doe ik fout?

Sidekickelvis

Re: Assmaak tijdens het roken

Bericht door Sidekickelvis »

Andersom in de mond nemen???

(Sorry, flauw)
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Op zich denk ik niet dat je iets fout doet.

Gun je pijp eens een wat langere rusttijd.

Je pijp geeft zelf aan wanneer er weer eentje uit gerookt
kan worden; ze ruikt weer uitnodigend!

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Hallo Davidoff,

Niet direct een reden of oplossing, maar ik zou het volgende doen:

1. De pijp(en) eerst eens goed reinigen, om zeker te weten dat mogelijke vuiligheid uit eerdere rookbeurten weg is. Bijvoorbeeld reinigen zoals je gewend bent en daarna rookkanaal in kop en mondstuk met pijpenrager + alcohol te reinigen en de ketel van binnen ook even met alcohol op een doekje. Goed laten drogen.

2. De structuur van de verschillende tabakken en de manier van stoppen, vooral de vastheid van de tabak na het stoppen bekijken of er verschillen zijn. Omdat je het bij 1 tabak niet hebt, zou het kunnen zijn dat de structuur van de verschillende tabakken bij de ene tabak meer as naar beneden laat vallen dan bij de andere.

3. Wat vaker de as van de tabak tijdens het roken in de asbak laten vallen. Ik doe dat een keer of 4-5 tijdens het roken van een pijp. Misschien doe jij dat veel minder. Ik lees weleens verhalen dat mensen bijna een hele pijp leegroken zonder de as te verwijderen. Dat komt op een gegeven moment ook voor het rookkanaal te zitten.

Het is giswerk van mijn kant, maar na een goed schone pijp is het proberen zaken één voor één te elimineren tot de boosdoener gevonden is.

Succes.

culann

Bericht door culann »

Ik zelf laat de as altijd gewoon zitten en tamp deze gewoon mee tijdens de rooksessie. Zelf ondervind ik hier geen enkele hinder van, ook geen as smaak. Zelf heb ik sowieso nooit last van as smaak tijdens het roken, of misschien weet ik gewoon niet beter? Wel herken ik wat Robvoorburg zegt, een pijp geeft zelf aan wanneer ze weer gerookt wil worden. Als ik een pijp niet genoeg rust gegeven heb, laat ze dat wel merken qua smaak.
En wellicht wil experimenteren met de manier van stoppen bij verschillende tabakken helpen., aangezien je het bij die ene tabak niet hebt en bij de ander wel.

Immler

Bericht door Immler »

Wat doe ik fout?
Rook je een pijp met of zonder filter?
Afbeelding

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Het is maar een ideetje, maar misschien ligt het aan het stoppen.

Vroeger durfde ik wel eens iets te vast stoppen, en bij het aantampen was het natuurlijk helemaal te vast.
Dus woelde ik al eens heel zachtjes de tabak losser met het prikkertje van het pijpenbestek. Voldoende om weer trek te hebben,
ik had natuurlijk niet de hele tabak zitten door mekaar husselen.
Alleen: ondanks mijn voorzichtigheid kwamen er daardoor wel vaak asdelen naar beneden, tot in het rookkanaal.

Misschien herken je er iets in?
Groeten,
jarnogab

Robert
Contacteer:

Bericht door Robert »

Zorg dat bij het stoppen de tabak goed onder in de kop komt.
Er is dan geen reservoir waar zich as e.d. kan ophopen.
Ik hoop dat het helpt.
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

Whitesnake

Bericht door Whitesnake »

Ik heb daar eerlijk gezegd (tot nu toe...) nog geen problemen mee gehad.

Robert
Contacteer:

Bericht door Robert »

Whitesnake schreef:Ik heb daar eerlijk gezegd (tot nu toe...) nog geen problemen mee gehad.
kooknie :mrgreen:
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

gezel

Bericht door gezel »

Heb dat weleens gehad nadat ik in het laatste restje heb zitten roeren.

Een pijp die niet genoeg rust heeft gehad, kan ook weleens slecht smaken.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Eerste vraag van mij is hoe as smaakt; ik heb wel eens wat as uit de pijp via een vingertop op mijn tong gedaan (ja ja, ik ben van het zelf alles proberen). Onaangename, korrelige ervaring, maar geen smaak...

Wat ik in een pijp de dag erna tegenkom is vooral de oude rooklucht, en die vind ik doorgaans aangenaam. Ik ben dan ook geneigd te denken dat je misschien ook eens wat andere tabakken kunt proberen; de Stanwell en de Larssen zijn beiden nogal sterk gearomatiseerde tabakken in mijn beleving. Misschien dat daar iets van achterblijft dat niet bevalt.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Paasei

Bericht door Paasei »

Zat ik eerlijk gezegd ook te denken : oude rooklucht, of misschien slechte techniek waardoor het op het einde bitter/zuur begint te smaken.
Koninklijke Eikel Des Forums.

lestat

Bericht door lestat »

het enige wat ik met as al ervaren heb is het te hevig trekken naar het einde van de pijp met een grote boring. Mond vol as. Geen pretje.
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

antonius

Bericht door antonius »

Davidoff schreef:Hallo,

Telkens ik een pijp rook, krijg ik de indruk dat ik een hinderlijke smaak of zelfs een nare assmaak ondervind.
Nochtans na elke rooksessie lepel ik de asresten er volledig uit, wrijf ik de binnenkant van de pijpekop nog eens proper met keukenrol en leg ze dan omgedraaid. Daar ik mijn pijp meestal s'avonds rook, wacht ik tot de dag erna om ze uiteen te halen en met de pijperager door de steel te gaan. Toch blijft er een vervelende asgeur achter.
Ik rook Stanwell (appel), WØ Larsen(sweet aromatic),Ashton (smooth sailing) en Indian Summer. Bij de laatste tabakssoort lijkt het wel nog mee te vallen.

Wat doe ik fout?
probeer eens met filter te roken\

gr antonius

gezel

Bericht door gezel »

Erg vervelend al die as. :sherlock:
Afbeelding

Wallace

Bericht door Wallace »

Ik laat de as altijd in de kop zitten en heb tot op heden geen last van een as-smaak of andere bijsmaken.
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

Wallace schreef:Ik laat de as altijd in de kop zitten en heb tot op heden geen last van een as-smaak of andere bijsmaken.
Past er nog wel tabak in de kop, als je de as er al zo lang in laat zitten? Lijkt mij dat er dan vanzelf nog maar weinig tabak bij kan. :)
Groet, Mark

Wallace

Bericht door Wallace »

Deadl0ck schreef:
Wallace schreef:Ik laat de as altijd in de kop zitten en heb tot op heden geen last van een as-smaak of andere bijsmaken.
Past er nog wel tabak in de kop, als je de as er al zo lang in laat zitten? Lijkt mij dat er dan vanzelf nog maar weinig tabak bij kan. :)
:D hahaha LOL
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

Even serieus, rook je met of zonder filter? Het zou ook kunnen dat je namelijk wat koolstof gruis binnen krijgt uit het filter. Als tip daartegen: even door het filter heen blazen voor je het in de pijp stopt.

Wat eventueel nog als tip kan dienen, is een stoffen doek op het mondstuk, en daar doorheen roken. Niet zozeer omdat het stopt, maar als je inderdaad as binnen krijgt zal dat terug te vinden moeten zijn in de doek, of het mondstuk, na die tijd.
Groet, Mark

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Deadl0ck schreef:Even serieus, rook je met of zonder filter? Het zou ook kunnen dat je namelijk wat koolstof gruis binnen krijgt uit het filter.
Dat heb ik idd ook al wel eens gehad, niet dat er smaak aan zit, maar onverwacht van die zwarte korrels (of dunne staafjes zijn het eigenlijk meer) in je mond is best wel ranzig !
Afbeelding

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Is het niet zo dat een half bent of full bent pijp wat natter rookt? Als er vocht in de tige zit dan zal er minder as doorkomen toch?? Misschien eens een half of Full bent proberen??

(zei hij met zijn biggegezicht, alsof ik er wat van afweet)
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

Eliminator schreef: Dat heb ik idd ook al wel eens gehad, niet dat er smaak aan zit, maar onverwacht van die zwarte korrels (of dunne staafjes zijn het eigenlijk meer) in je mond is best wel ranzig !
Zeker mee eens, het is me zelf een paar keer overkomen met filters die een tijd in mijn pijpentasje hadden gezeten. Dat is ook de reden dat ik mijn fiilters tegenwoordig even doorblaas, een tip die ik eigenlijk nog niet eerder op het forum heb gezien.

Let wel, vanaf de kant die de kop in gaat naar de kant die het mondstuk in gaat blazen. Anders druk je de losse gruis alleen maar naar binnen om het later alsnog binnen te krijgen en het gevoel te hebben dat je zandkorrels tussen je tanden hebt. Men leert door vallen en opstaan, zullen we maar zeggen.
Groet, Mark

Tati60

Bericht door Tati60 »

Vreemde ervaring... Ik heb er nog nooit last van gehad. Zoals Janneman al vroeg, hoe smaakt as ? Maar als je de geur van de tabak die in de pijp werd gerookt (vooral als het tabakken betreft met Latakia): daar geraak je enkel vanaf als je je pijp regelmatig eens doorpoetst met een rager die gedrenkt is in alcohol of pipe sweetener (zoals bv. DanPipes die verkoopt). Overigens vind ik ook die restgeur van de gebruikte tabak wel leuk.
Vriendelijke groet,
B.

Davidoff

Bericht door Davidoff »

Ik rook altijd met filter. Ik probeer het laatste restje tabak dat er nog in zit nog eens aan te steken en het op te roken. Misschien dat laatste restje niet meer oproken, zodat er niets meer van as onderaan in de kop blijt zitten met het risico dat er as in het rookkanaal terechtkomt.
Ook ga ik proberen iets rustiger te roken...tja, ik geef toe dat ik nog wat groen in het vak ben en dan is het leren uit je fouten en proberen een evenwicht te zoeken.

Alvast bedankt voor jullie feedback!

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Davidoff schreef: Ook ga ik proberen iets rustiger te roken...tja, ik geef toe dat ik nog wat groen in het vak ben en dan is het leren uit je fouten en proberen een evenwicht te zoeken.

Ach,
ik rook twee jaar en leer elke dag bij. En er zijn er hier op het forum die veel langer roken en ook met foutjes of verrassende rookbeurten geconfronteerd worden waaruit ze leren.

Dat maakt het zo interessant en fijn!

Dus vraag maar als er nog problemen zijn!
Groeten,
jarnogab

Bommel

Bericht door Bommel »

In het verleden heb ik wel eens slapstick achtige rookacties gehad, maar nog nooit as " gerookt ".
Wat ik wel merk als de pijp bijna leeg is dat de smaak wat stoffig overkomt.
Voor mij een teken dat een rooksessie weer volbracht is.
Afbeelding

Jensen

Bericht door Jensen »

Davidoff, ik sluit me aan bij Janneman. De genoemde tabakken zijn niet de makkelijkste voor een beginner om te roken (vochtigheid kan aan de hoge kant zijn, zeker als de verpakking net geopend wordt, waardoor meer condensvorming optreedt dan wenselijk). Daarnaast zou je met filter geen as binnen mogen krijgen, asmaak zou qua consistentie basisch moeten zijn, dus naar zeep smaken, is dat zo? Als dit niet zo is, denk ik ook aan afgekoelde rooklucht en dus de pijp rust gunnen, anders krijg je rookgenot alla Stalin (bekend vanwege zijn "mishandeling" van Dunhill-pijpen ;p . Qua filters zou je het ook eens met Balsa-filters van Savinelli kunnen proberen (gemaakt van balsahout). Ik hoop dat we je toch nog aan het juiste genot van een pijp kunnen helpen, as is voor het hiernamaals. :D
Davidoff schreef:Ik rook altijd met filter. Ik probeer het laatste restje tabak dat er nog in zit nog eens aan te steken en het op te roken. Misschien dat laatste restje niet meer oproken, zodat er niets meer van as onderaan in de kop blijt zitten met het risico dat er as in het rookkanaal terechtkomt.
Ook ga ik proberen iets rustiger te roken...tja, ik geef toe dat ik nog wat groen in het vak ben en dan is het leren uit je fouten en proberen een evenwicht te zoeken.

Weten wat juist is en het niet in praktijk brengen, is gelijk aan gebrek aan moed

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Ik lees de hele tijd 'ass-smaak'. :?
:-T

maboc

Bericht door maboc »

Bart Iron schreef:Ik lees de hele tijd 'ass-smaak'. :?
:-T
Waar 't hart vol van is loopt de mond van over
--
Cheers maboc

Plaats reactie