Kent u uw pijpen?
- Arno
- Contacteer:
Kent u uw pijpen?
Na sommige van mijn (latakia) pijpen veel te hebben gerookt begin ik hun rook en smaak eigenschappen aardig goed te kennen. Ik verwijs ook even naar het topic waar mijn pijpen in staan: http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=41&t=2294. Ik zal wat voorbeelden geven.
- Als ik een neutrale, all around rookbeurt wil pak ik mijn Dunhill Root Briar prince. Als ik mixtures proef denk ik vaak in geluidstermen: laag (bv. bitter, vol, donker), midden, hoog (bv. zoet). Deze pijp laat al die "geluiden" mooi doorkomen zonder dat een van ze domineert. Fijn is ook dat deze pijp droog rookt. Ik heb een beetje de neiging om tabak een tikje vochtig te roken.
- Mijn 2 GBD pijpen hebben allebei de eigenschap dat ze de hoge, zoetere tonen in een tabak accentueren. "Nadeel" is wel dat ze de midden-lage tonen niet zo goed laten proeven. Een blend als GL Pease Abingdon komt erg goed uit in deze pijpen. Het is een latakia-rijke, volle, assertieve mixture waarbij het juist goed is dat de midden-lage tonen van de latakia wat getemd worden ten faveure van de zoetere smaken van de oriëntaalse en virginia tabakken. Ik moet wel zorgen dat ik voldoende pijpenragers bij de hand heb als ik deze pijpen rook, ze roken vrij nat.
- De Dunhill Shell Briar prince heb ik nog niet zo lang maar begint nu langzaam aan helemaal ingerookt te raken. Ik ben er erg enthousiast over! In zoverre ik het nu zo kan proeven accentueert deze pijp de zoetere tonen zonder dat er verder iets wegvalt en tempert de pijp te bittere, lage ondertonen. De pijp rookt erg droog, misschien een goede eigenschap van het ietwat poreuze Algerijnse bruyere?
- Als ik een blend heb met weinig latakia die leunt op virginiatabakken kan ik het beste de Peterson K 20?5B nemen. De kop hiervan is iets hoger dan van de prince pijpen waardoor volgens mij de midden-hoog en hoge tonen goed duidelijk zijn en de lage en laag-midden tonen minder. Een mixture als GL Pease Robusto met daarin sigaarblad en latakia waarbij de virginia's de hoofdrol moeten spelen profiteert hiervan.
- Het rare is dat de smaken in de Dunhill Bruyere little prince vaak alle kanten opgaan. Ik krijg er geen grip op.. Deze pijp heeft me ook lang gefrustreerd totdat ik er Presbyterian uit rookte. Absoluut heerlijk en zodoende heb ik deze pijp volledig gewijd aan deze tabak. Nadeel is ook hier dat de pijp vrij nat rookt.
Het fijne van dit alles is dat ik langzaam aan begin te weten uit welke pijp ik een nieuwe mixture het beste kan roken. Bijv. veel latakia (laag) en niet zo veel zoet (hoog)? De GBD's. En anders rook ik een nieuwe mixture eerst een paar maal uit de neutrale Dunhill Root Briar prince en bepaal ik later in welke andere pijpen de blend goed zou smaken.
Kennen jullie ook je pijpen zo? Grijp je bij een bepaalde blend steeds naar een bepaalde pijp omdat je dan een volmaakte rookbeurt krijgt? Of hou je ervan alle smaken van een blend in verschillende pijpen te leren kennen? Als je een nieuwe blend wil gaan roken, let je dan (bewust of onbewust) op welke pijp je pakt? Let je ook op de vochtigheid van een mixture? Pas je je pijpkeuze hierop aan?
- Als ik een neutrale, all around rookbeurt wil pak ik mijn Dunhill Root Briar prince. Als ik mixtures proef denk ik vaak in geluidstermen: laag (bv. bitter, vol, donker), midden, hoog (bv. zoet). Deze pijp laat al die "geluiden" mooi doorkomen zonder dat een van ze domineert. Fijn is ook dat deze pijp droog rookt. Ik heb een beetje de neiging om tabak een tikje vochtig te roken.
- Mijn 2 GBD pijpen hebben allebei de eigenschap dat ze de hoge, zoetere tonen in een tabak accentueren. "Nadeel" is wel dat ze de midden-lage tonen niet zo goed laten proeven. Een blend als GL Pease Abingdon komt erg goed uit in deze pijpen. Het is een latakia-rijke, volle, assertieve mixture waarbij het juist goed is dat de midden-lage tonen van de latakia wat getemd worden ten faveure van de zoetere smaken van de oriëntaalse en virginia tabakken. Ik moet wel zorgen dat ik voldoende pijpenragers bij de hand heb als ik deze pijpen rook, ze roken vrij nat.
- De Dunhill Shell Briar prince heb ik nog niet zo lang maar begint nu langzaam aan helemaal ingerookt te raken. Ik ben er erg enthousiast over! In zoverre ik het nu zo kan proeven accentueert deze pijp de zoetere tonen zonder dat er verder iets wegvalt en tempert de pijp te bittere, lage ondertonen. De pijp rookt erg droog, misschien een goede eigenschap van het ietwat poreuze Algerijnse bruyere?
- Als ik een blend heb met weinig latakia die leunt op virginiatabakken kan ik het beste de Peterson K 20?5B nemen. De kop hiervan is iets hoger dan van de prince pijpen waardoor volgens mij de midden-hoog en hoge tonen goed duidelijk zijn en de lage en laag-midden tonen minder. Een mixture als GL Pease Robusto met daarin sigaarblad en latakia waarbij de virginia's de hoofdrol moeten spelen profiteert hiervan.
- Het rare is dat de smaken in de Dunhill Bruyere little prince vaak alle kanten opgaan. Ik krijg er geen grip op.. Deze pijp heeft me ook lang gefrustreerd totdat ik er Presbyterian uit rookte. Absoluut heerlijk en zodoende heb ik deze pijp volledig gewijd aan deze tabak. Nadeel is ook hier dat de pijp vrij nat rookt.
Het fijne van dit alles is dat ik langzaam aan begin te weten uit welke pijp ik een nieuwe mixture het beste kan roken. Bijv. veel latakia (laag) en niet zo veel zoet (hoog)? De GBD's. En anders rook ik een nieuwe mixture eerst een paar maal uit de neutrale Dunhill Root Briar prince en bepaal ik later in welke andere pijpen de blend goed zou smaken.
Kennen jullie ook je pijpen zo? Grijp je bij een bepaalde blend steeds naar een bepaalde pijp omdat je dan een volmaakte rookbeurt krijgt? Of hou je ervan alle smaken van een blend in verschillende pijpen te leren kennen? Als je een nieuwe blend wil gaan roken, let je dan (bewust of onbewust) op welke pijp je pakt? Let je ook op de vochtigheid van een mixture? Pas je je pijpkeuze hierop aan?
Re: Kent u uw pijpen?
Hallo Arno,
Daar de koppen van mijn pijpen, op een enkele uitzondering na, veel overeenkomsten vertonen en ik voornamelijk blends op virginiabasis (al dan niet met perique) rook, rook ik een tabak uit een pijp die me op dat moment het meeste aantrekt. Eén uitzondering: ik heb mijn Rattrays Cutty gewijd aan Troost Slices om te zien of dat werkelijk meerwaarde toevoegt. Ik kan dat nu nog niet beoordelen want het inrookproces is nog niet afgerond en voor mijn gevoel is de pijp "nog niet op smaak"
Daar de koppen van mijn pijpen, op een enkele uitzondering na, veel overeenkomsten vertonen en ik voornamelijk blends op virginiabasis (al dan niet met perique) rook, rook ik een tabak uit een pijp die me op dat moment het meeste aantrekt. Eén uitzondering: ik heb mijn Rattrays Cutty gewijd aan Troost Slices om te zien of dat werkelijk meerwaarde toevoegt. Ik kan dat nu nog niet beoordelen want het inrookproces is nog niet afgerond en voor mijn gevoel is de pijp "nog niet op smaak"
- Ribbon
Ik rook nu zo'n 3 jaar pijp, en ben nog steeds aan het zoeken op dit vlak. Er is me ondertussen wel duidelijk in welke pijp een bepaalde wel of niet smaakt. Dit weerhoudt me er overigens niet van af en toe flink te experimenteren.Arno schreef: Kennen jullie ook je pijpen zo? Grijp je bij een bepaalde blend steeds naar een bepaalde pijp omdat je dan een volmaakte rookbeurt krijgt? Of hou je ervan alle smaken van een blend in verschillende pijpen te leren kennen? Als je een nieuwe blend wil gaan roken, let je dan (bewust of onbewust) op welke pijp je pakt? Let je ook op de vochtigheid van een mixture? Pas je je pijpkeuze hierop aan?
Dat ik latakia mixtures beter niet in een smalle hoge kop kan roken is me duidelijk. Met latakia's experimenteer ik dus een stuk minder. Ik hou een paar pijpen apart voor latakia's, waarbij ik min over meer de regel hanteer: hoe meer latakia, hoe lager/breder de kop.
Echter, wat betreft de virginia's en de VaPer's valt er voor mij veel te ontdekken. Wat betreft flakes hou ik van een vrij dikke ketelwand en een vrij kleine kop. Losse (Va en VaPer) mixtures worden bij mij voornamelijk in de 'klassieke' billiard modellen gerookt.
Ik heb trouwens weinig tabakken/pijpen waarbij er een blijvende match is. Dit komt trouwens ook omdat ik geen enkele tabak 'vast in de roulatie' heb. Ik wil eerst nog even flink rondneuzen wat dat betreft

Voor Baai heb ik op de laatste Heukelum meeting een joekel van een James Upshall van Dukdalf gekocht.
Mijn keuze hangt bij mij niet van de vochtigheid af. Ik kies er eerder voor de boel wat te laten drogen dan.
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)
- maboc
mmmm....zo goed ken ik mijn pijpen helaas niet.
Kan ook niet echt zeggen dat de smaak van een tabak voor _mij_ wezenlijk anders is per pijp.
Kan ook niet echt zeggen dat de smaak van een tabak voor _mij_ wezenlijk anders is per pijp.
--
Cheers maboc
Cheers maboc
-
Op zich kijk ik niet zo nauw, toch heeft jouw verhaal mij aan het
denken gezet Arno.
denken gezet Arno.
- lestat
Ik rook nog niet lang genoeg om te kunnen zeggen uit welke pijp ik welke tabak moet roken. Soms merk ik wel tijdens het roken dat een tabak beter zijn smaak af geeft. Maar of dit nu komt doordat het die bepaalde pijp is, of door de vorm van de kop, of door een externe factor?
Op dit ogenblik is het nog gewoon uit proberen en me vooral richten op het rustig roken
Op dit ogenblik is het nog gewoon uit proberen en me vooral richten op het rustig roken

Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood
- dewitte
Zo goed ken ik mijn pijpen nog niet. Ervaring schiet me hiertoe te kort. Toch probeer ik bepaalde pijpen aan een bepaalde tabak toe te kennen. Ik denk dat ik daarbij meer op mijn gevoel af ga. Ik neem dus een tabak en dan de pijp die ik denk dat er het meest geschikt voor is. Soms is het meteen prijs, soms ook niet. En voorlopig heb ik het zo graag, dat laat me nog veel ruimte om te leren en experimenteren.
- St Patrick
Ik rook in principe wat ik wil, met een lichte voorkeur voor de handmades... Mijn BB Woody Wood verslijt ik echt tijdens het wandelen met de honden...

*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****
-
Voor de diverse smaken heb ik (nog) geen aparte pijpen.
Voor baai heb ik 2 pijpen met een grote kop.
Voor flake heb ik een paar pijpen met kleine(re) kop.
Voor de rest heb ik een paar pijpen met een middelmaat (standaard) kop.
Voor baai heb ik 2 pijpen met een grote kop.
Voor flake heb ik een paar pijpen met kleine(re) kop.
Voor de rest heb ik een paar pijpen met een middelmaat (standaard) kop.
- janneman
- Contacteer:
Ik heb inderdaad een aantal pijpen die in de loop der jaren naar bepaalde tabakken zijn toegegroeid; kleinere bredere koppen voor Latakia, grote koppen voor Baai en Semois.Tegelijk moet ik zeggen dat, om tabakken echt goed te vergelijken, ik ook een pijp heb waar echt alles uit gerookt wordt; mijn oudste nog vol in bedrijf zijnde pijp (een Big Ben Billiard).
Wat me wel vaker is overkomen is dat ik een pijp koop met een bepaald type tabak in gedachten, die vervolgens uiteindelijk op iets totaal anders uitkomt. Echt goed voorspellen welke tabak en welke pijp samengaan is voor mij dus niet echt bij voorbaat voorspelbaar, het is vooral een kwestie van proberen en langzaam groeiende ervaring met een bepaalde pijp.
Ongeveer op eenzelfde manier zijn er overigens ook bepaalde pijpen aan bepaalde momenten van de dag gekoppeld, of aan bepaalde gelegenheden. Het zal wel niet voor niets zijn, dat lange pijpen in het Nederlands wel vaker als leespijp zijn aangeduid (al zou de term tv-film-pijp ook nog wel te verdedigen zijn).
Wat me wel vaker is overkomen is dat ik een pijp koop met een bepaald type tabak in gedachten, die vervolgens uiteindelijk op iets totaal anders uitkomt. Echt goed voorspellen welke tabak en welke pijp samengaan is voor mij dus niet echt bij voorbaat voorspelbaar, het is vooral een kwestie van proberen en langzaam groeiende ervaring met een bepaalde pijp.
Ongeveer op eenzelfde manier zijn er overigens ook bepaalde pijpen aan bepaalde momenten van de dag gekoppeld, of aan bepaalde gelegenheden. Het zal wel niet voor niets zijn, dat lange pijpen in het Nederlands wel vaker als leespijp zijn aangeduid (al zou de term tv-film-pijp ook nog wel te verdedigen zijn).

Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
- teunis
Ik heb geen al te nauwgezette voorkeuren voor een pijp met een bepaalde tabak; wel rook ik baai bij voorkeur in een grotere kop, en flakes in een wat hogere, smallere kop.
Tenzij ik buitenhuis rook (hond uitlaten, op visite of op een vergadering of zo), dan gaat er één steel en een handvol koppen mee en een paar dozen tabak, wat van alles kan zijn. Dan rook ik rustig een baai in een kleine Falconkop.
Wel heb ik gemerkt dat de drie BB's die ik heb, altijd een natte prop onderin de ketel produceren en dan een bittere smaak afgeven: einde rooksessie!
Hieruit rook ik dus niet de duurdere of verfijnde tabakken. Dit heeft dus deels met smaak te maken, maar vooral met economie; dure tabak rook ik liever tot op het laatste kruimeltje op 
Tenzij ik buitenhuis rook (hond uitlaten, op visite of op een vergadering of zo), dan gaat er één steel en een handvol koppen mee en een paar dozen tabak, wat van alles kan zijn. Dan rook ik rustig een baai in een kleine Falconkop.

Wel heb ik gemerkt dat de drie BB's die ik heb, altijd een natte prop onderin de ketel produceren en dan een bittere smaak afgeven: einde rooksessie!

Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.
- Godo
Indrukwekkend Arno !
Op zulk verfijnd smaakgevoel kan ik alleen maar jaloers zijn.
Heeft dit te maken met een hoog aantal smaakpapillen of door je jarenlange rookervaring?
Ik vermoed beide... Hoeveel jaar rook je al pijp?
'k Heb ooit een documentaire gezien over 'smaak en proeven' in de reeks 'Overleven'
Blijkbaar zou 1-persoon-op-4 over beduidend meer smaakpalillen beschikken dan een doorsnee mens -)
(zie ook http://www.kwantum.biz/bier%20proeven.htm)
Zelf rook ik nog maar een dik jaar pijp en dan voornamelijk Semois. Heb wel al een aantal tabakken tussendoor geprobeerd.
Ik merk dat mijn Semois gerookt wordt uit een stevige pijp met grote kop en dat ik bij een tabak als Old Dublin eerder kies voor een minder hoge pijp.
('k vind het anders nét iets teveel van het goede -)
De keuze van mijn type pijp wordt ook mee bepaald door het moment van de dag (noen, namiddag, avond of nacht
)
Bovendien heb ik ook (nog -) te weinig kennis over de verschillende soorten tabakken om zulke mooie zinnen te zeggen of te denken als:
" Het is een latakia-rijke, volle, assertieve mixture waarbij het juist goed is dat de midden-lage tonen van de latakia wat getemd worden ten faveure van de zoetere smaken van de oriëntaalse en virginia tabakken."
'k Hoop dat ooit die dag mag komen
Maar nogmaals: hoed af voor je kennis !!
Op zulk verfijnd smaakgevoel kan ik alleen maar jaloers zijn.
Heeft dit te maken met een hoog aantal smaakpapillen of door je jarenlange rookervaring?
Ik vermoed beide... Hoeveel jaar rook je al pijp?
'k Heb ooit een documentaire gezien over 'smaak en proeven' in de reeks 'Overleven'
Blijkbaar zou 1-persoon-op-4 over beduidend meer smaakpalillen beschikken dan een doorsnee mens -)
(zie ook http://www.kwantum.biz/bier%20proeven.htm)
Zelf rook ik nog maar een dik jaar pijp en dan voornamelijk Semois. Heb wel al een aantal tabakken tussendoor geprobeerd.
Ik merk dat mijn Semois gerookt wordt uit een stevige pijp met grote kop en dat ik bij een tabak als Old Dublin eerder kies voor een minder hoge pijp.
('k vind het anders nét iets teveel van het goede -)
De keuze van mijn type pijp wordt ook mee bepaald door het moment van de dag (noen, namiddag, avond of nacht

Bovendien heb ik ook (nog -) te weinig kennis over de verschillende soorten tabakken om zulke mooie zinnen te zeggen of te denken als:
" Het is een latakia-rijke, volle, assertieve mixture waarbij het juist goed is dat de midden-lage tonen van de latakia wat getemd worden ten faveure van de zoetere smaken van de oriëntaalse en virginia tabakken."
'k Hoop dat ooit die dag mag komen

Maar nogmaals: hoed af voor je kennis !!
- Arno
- Contacteer:
Dank Godo! 
Nou ja, verfijnd smaakgevoel is wat overdreven.. Ik heb nog een hele lange weg te gaan. Ik heb het nog regelmatig dat ik sommige mixtures rook en dan recensies ervan lees waarin allemaal smaken worden beschreven die ik er niet uit haal.
Ik heb wel een gevoelige neus, extra smaakpapillen weet ik zo niet.. Ik proef wel eerder rare smaakjes aan voedsel waar mijn vriendin niets raars proeft. Het is denk ik meer bij mij dat me dingen gaan opvallen als ik dezelfde mixture uit verschillende pijpen rook.
Zelf rook ik nog niet zo lang pijpen, ongeveer 2,5 jaar nu.
Precies, baai-achtige tabakken (als Semois) uit grote ketels en latakia-houdende tabakken uit lagere koppen. Daarom is bij mij ook het prince model zo geliefd

Nou ja, verfijnd smaakgevoel is wat overdreven.. Ik heb nog een hele lange weg te gaan. Ik heb het nog regelmatig dat ik sommige mixtures rook en dan recensies ervan lees waarin allemaal smaken worden beschreven die ik er niet uit haal.
Ik heb wel een gevoelige neus, extra smaakpapillen weet ik zo niet.. Ik proef wel eerder rare smaakjes aan voedsel waar mijn vriendin niets raars proeft. Het is denk ik meer bij mij dat me dingen gaan opvallen als ik dezelfde mixture uit verschillende pijpen rook.
Zelf rook ik nog niet zo lang pijpen, ongeveer 2,5 jaar nu.
Precies, baai-achtige tabakken (als Semois) uit grote ketels en latakia-houdende tabakken uit lagere koppen. Daarom is bij mij ook het prince model zo geliefd

Bij mij is het, na de kennismaking met een nieuwe tabak, een kwestie van gevoel. Sta ik met een blik of pouch tabak in mijn handen, pak ik daar op gevoel een pijp bij.
Het is wél zo, dat ik 99% zoet (tot erg zoet) rook en heel af en toe eens een wat neutralere (S.G. Best Brown Flake beviel overigens erg goed). Die neutralere tabakken zijn doorgaans flakes en die rook ik graag in een smalle hoge ketel of soms in mijn Vauen Prince (waar ik overigens ook het zoete ready rubbed spul in rook).
Ik heb te veel pijpen om bij te houden wat ik precies waar in ga roken. Op enkele uitzonderingen na: een bijzondere Winsløw E-Grade is voorbehouden aan de Winsløw No.1 tabak en ik heb een BiBo pijp aangeschaf voor de BiBo-tabak. Michael Apitz van DTM heeft een pijp laten maken die bij de tabak past.
Verder rook ik de meeste tabakken door elkaar in alle pijpen en de flakes, ook de zoete flakes, in hoge smalle ketels. Het is toch voornamelijk zoet en gezien het grote aandeel Winsløw pijpen in mijn collectie zijn deze allen geschikt voor de zoete blends.
Het is wél zo, dat ik 99% zoet (tot erg zoet) rook en heel af en toe eens een wat neutralere (S.G. Best Brown Flake beviel overigens erg goed). Die neutralere tabakken zijn doorgaans flakes en die rook ik graag in een smalle hoge ketel of soms in mijn Vauen Prince (waar ik overigens ook het zoete ready rubbed spul in rook).
Ik heb te veel pijpen om bij te houden wat ik precies waar in ga roken. Op enkele uitzonderingen na: een bijzondere Winsløw E-Grade is voorbehouden aan de Winsløw No.1 tabak en ik heb een BiBo pijp aangeschaf voor de BiBo-tabak. Michael Apitz van DTM heeft een pijp laten maken die bij de tabak past.
Verder rook ik de meeste tabakken door elkaar in alle pijpen en de flakes, ook de zoete flakes, in hoge smalle ketels. Het is toch voornamelijk zoet en gezien het grote aandeel Winsløw pijpen in mijn collectie zijn deze allen geschikt voor de zoete blends.
- Martin Romijn
- Contacteer:
Ik heb mijn pijpen en tabaksvoorkeur op elkaar afgestemd. Latakia, VA's & VAPER's en Gearomatiseerd, voor elke groep een aantal pijpen. Ik ben misschien wat eigenwijs, maar ik laat niet alles van de vorm van de pijp afhangen. Zo heb ik tussen de latakia pijpen ook smalle en hoge ketels, rook ik sommige flake's in een grotere ketel etc. De match tussen pijp en tabak ontstaat na experimenteren. Soms is die andere vorm van ketel hetgeen dat de tabak voor mij nog meer doet spreken. Dat zoetje in de latakia blend dat net even versterkt wordt in die smalle ketel bijv. of die flake die helemaal uitgewreven in een brede ketel zo'n vol aroma loslaat....De zoektocht naar de ideale combi is één van de dingen die ik zo leuk en fascinerend vind aan het pijproken. Als ik een nieuwe pijp heb dan heb ik vaak al een idee wat ik er in ga roken maar soms wordt het toch wat anders dan ik vooraf dacht. Een enkele pijp is toegewijd aan 1 blend, dan is de combinatie ideaal en besluit ik de 2 aan elkaar te koppelen en wijk daar niet meer van af.
-
Voor mij is het 't belangrijkste dat de pijp die ik kies goed uitgedampt is en gereed en droog genoeg voor de volgende vlambeurt. Dit betekent dat er uit alle pijpen "alles" gerookt wordt, met één uitzondering en dat zijn twee pijpen die ik gereserveerd houd voor de forse latakia tabakken.
Voor het bovenstaande heb ik 14 pijpen ter beschikking maar het einde is nog niet in zicht en ik koop af en toe nog eens een pijp bij, zeker als ik weer eens bij Haddocks ben geweest haha.
grtz Roan
Voor het bovenstaande heb ik 14 pijpen ter beschikking maar het einde is nog niet in zicht en ik koop af en toe nog eens een pijp bij, zeker als ik weer eens bij Haddocks ben geweest haha.
grtz Roan
- hagar666
Ook ik heb een Winslow die ik alleen maar met Winslow No1 rook....Winslow Collector schreef: Ik heb te veel pijpen om bij te houden wat ik precies waar in ga roken. Op enkele uitzonderingen na: een bijzondere Winsløw E-Grade is voorbehouden aan de Winsløw No.1 tabak en ik heb een BiBo pijp aangeschaf voor de BiBo-tabak. Michael Apitz van DTM heeft een pijp laten maken die bij de tabak past.
.
@WC: Ik ben trouwens wel erg benieuwd naar jouw speciale BiBo-pijp... aangezien ik zelf ook liefhebber ben van BiBo geworden...
Wat maakt deze speciaal gemaakte pijp een echte BiBo-pijp?

Verders heb ik geen speciale pijpen voor speciale tabakken... (rook ook voornamelijk zoet)
Wel heb ik uiteraard mijn favoriete pijpen die ik gewoon vaker pak dan andere.
Voor echte genieten thuis in de tuin meestal de Winslows...
En voor onderweg BB Bora... die kunnen wel tegen een stootje en zijn redelijk compact om mee te nemen.

*Echte mannen eten geen honing, die kauwen bijen*
- lestat
kijk eens op danpipes bij BiBo; zeer waarschijnlijk is het die pijp 

Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
Eeeeuhm...., hij is ontworpen door Michael Apitz (één van de twee BiBo-makers) en er staat "BiBo" op het zilveren ringetje. Inderdaad de pijp die Lestat bedoelt:hagar666 schreef:@WC: Ik ben trouwens wel erg benieuwd naar jouw speciale BiBo-pijp... aangezien ik zelf ook liefhebber ben van BiBo geworden...
Wat maakt deze speciaal gemaakte pijp een echte BiBo-pijp?![]()
http://www.danpipe.de/Pfeifen-M-A--Bi-B ... 19143.html
Niets bijzonders, vond ik gewoon leuk omdat ik toch zeker 5-6 keer in de week een BiBo tabakje rook.
- Agarapijp
Ik rook geen specifieke tabak in een specifieke pijp. Ik rook ook voornamelijk zoet en als ik een een minder zoete rook, dan proef ik dat goed, ondanks dat ik alles door elkaar in alle pijpen rook
Doordat ik veel pijpen heb, kan ik ook steeds weer een andere pijp roken, zodat deze goed droog is. ook rook ik altijd met filter, hetgeen volgens mij ook wel iets met de smaak doet. Als ik soms vergeet een filter in de pijp te doen, proef ik dat direct, vind ik niet lekker.
Doordat ik veel pijpen heb, kan ik ook steeds weer een andere pijp roken, zodat deze goed droog is. ook rook ik altijd met filter, hetgeen volgens mij ook wel iets met de smaak doet. Als ik soms vergeet een filter in de pijp te doen, proef ik dat direct, vind ik niet lekker.
A good pipe is a joy for ever!
- Bommel
Ik ben al jaren een pijproker die in het verleden slechts enkele tabaken rookte.
Neptune en Alsbo Black stonden vaak op het programma met een uitstapje naar Mac Baren Original Choice.
Maar door het forum ben ik gelukkigerwijs in aanraking gekomen met een grote verscheidenheid van tabakken en pijpmerken.
Dit heeft bij mij een beweging los gemaakt om met wat meer aandacht te genieten van het pijproken.
Daarbij is mijn gedrag verandert en bemerk ik dat ik, naast de oude gewoonte alles in pijp te stoppen, zorgvuldiger keuzes maak.
Enkele pijpen worden gerookt met Latakia houdende tabakken en dat is eigenlijk uit een noodzaak geboren omdat Latakia de eigenschap heeft een ghost in de pijp achter te laten.
Weer andere pijpen worden gebruikt voor de zoete tabakken van een wat hoger kwaliteit die ook weer verdeeld zijn in gebruik voor bepaalde merken.
Dan heb ik ook nog de oude vertrouwde werkpaarden, mijn mandjes pijpen en enkele BB's die voor alles gebruikt worden, behalve tabak met Latakia.
Kan ik zeggen dat ik mijn pijpen ken?
Neen, want ik hou geen rekening met de grote of vorm van de ketel om een keuze te maken welke tabak ik rook.
Zo aandachtig ben ik ook weer niet.
Ik kan enkel zeggen dat ik mijn pijpen heb onder verdeeld naar behoefte, tabakssoort en omgeving.
Pijpen die mee mogen op wandeling, winkelen of anders, en pijpen die ik op rustige momenten binnenshuis of buitenshuis in de tuin of op ons buitenverblijf gebruik.
Neptune en Alsbo Black stonden vaak op het programma met een uitstapje naar Mac Baren Original Choice.
Maar door het forum ben ik gelukkigerwijs in aanraking gekomen met een grote verscheidenheid van tabakken en pijpmerken.
Dit heeft bij mij een beweging los gemaakt om met wat meer aandacht te genieten van het pijproken.
Daarbij is mijn gedrag verandert en bemerk ik dat ik, naast de oude gewoonte alles in pijp te stoppen, zorgvuldiger keuzes maak.
Enkele pijpen worden gerookt met Latakia houdende tabakken en dat is eigenlijk uit een noodzaak geboren omdat Latakia de eigenschap heeft een ghost in de pijp achter te laten.
Weer andere pijpen worden gebruikt voor de zoete tabakken van een wat hoger kwaliteit die ook weer verdeeld zijn in gebruik voor bepaalde merken.
Dan heb ik ook nog de oude vertrouwde werkpaarden, mijn mandjes pijpen en enkele BB's die voor alles gebruikt worden, behalve tabak met Latakia.
Kan ik zeggen dat ik mijn pijpen ken?
Neen, want ik hou geen rekening met de grote of vorm van de ketel om een keuze te maken welke tabak ik rook.
Zo aandachtig ben ik ook weer niet.
Ik kan enkel zeggen dat ik mijn pijpen heb onder verdeeld naar behoefte, tabakssoort en omgeving.
Pijpen die mee mogen op wandeling, winkelen of anders, en pijpen die ik op rustige momenten binnenshuis of buitenshuis in de tuin of op ons buitenverblijf gebruik.
- dr. Watson
Arno ik ben het met je eens zowel de pijp als de tabak moet met elkaar in harmonie zijn. Zo gebruik ik de dublins voor de flakes en een pot voor b.v. een zware latakia.
Als iemand b.v. beweerd dat een bepaalde tabak hem - al na 1 rookbeurt - niet bevalt, denk ik dat de fout in eerste instantie bij hem ligt: de juiste pijp is nog niet gevonden.
Misschien heel raar, maar mijn favorieten zijn pijpen die ik heb gekregen van mensen waarom ik geef.
Een gestolen pijp zal bij mij waarschijnlijk niet smaken
Als iemand b.v. beweerd dat een bepaalde tabak hem - al na 1 rookbeurt - niet bevalt, denk ik dat de fout in eerste instantie bij hem ligt: de juiste pijp is nog niet gevonden.
Misschien heel raar, maar mijn favorieten zijn pijpen die ik heb gekregen van mensen waarom ik geef.
Een gestolen pijp zal bij mij waarschijnlijk niet smaken

Gediplomeerd Clan Roker
- Robert
- Contacteer:
Natte tabak rook ik in een regenpijp en droge in een saxofoon. 

- janneman
- Contacteer:
discus123 schreef:Natte tabak rook ik in een regenpijp en droge in een saxofoon.

Groet, Janneman
- maboc
West-coast of east-coast Janneman?janneman schreef:discus123 schreef:Natte tabak rook ik in een regenpijp en droge in een saxofoon.Ik dacht dat je uit een saxofoon vooral coole tabak rookte
--
Cheers maboc
Cheers maboc
- janneman
- Contacteer:
Hmmm, Baker en Brubeck zijn west, Miles is east, Stan Getz is east maar klinkt west, ik heb nooit zoveel met east/west aangekund. 

Groet, Janneman
- maboc
Ik ken eigenlijk alleen maar de terminologie. Ik hoor dat soort verschillen gans nietjanneman schreef:Hmmm, Baker en Brubeck zijn west, Miles is east, Stan Getz is east maar klinkt west, ik heb nooit zoveel met east/west aangekund.

--
Cheers maboc
Cheers maboc
- Bommel
Sound of music.maboc schreef:Ik ken eigenlijk alleen maar de terminologie. Ik hoor dat soort verschillen gans nietjanneman schreef:Hmmm, Baker en Brubeck zijn west, Miles is east, Stan Getz is east maar klinkt west, ik heb nooit zoveel met east/west aangekund.of eigenlijk
- Robert
- Contacteer:
Ik neem een pijp waar ik op dat moment zin in heb, meestal mijn oudste en eerste pijp (Peterson bent) en daarbij de tabak die spontaan bij me opkomt. Zo rook ik dus allerlei combinaties.