Slecht weer-pijp

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Boswachter

Slecht weer-pijp

Bericht door Boswachter »

Geachte mede-rokers ,

Na een zeer warm welkom te hebben ontvangen hier-waarvoor mijn dank- wil ik jullie graag een eerste vraag stellen: met dit slechte weer ,en dan met name de harde wind , is er een pijp (soort) of een manier van pijp roken wellicht die het roken onder zulke omstandigheden toch goed mogelijk maakt ??
(ik zie al van allerlei soorten pijpen waaronder hele diepe , met deksels, lange- of juist heel korte steel ?? ) Heeft iemand hier ervaring mee ?
Ik heb er vandaag al een mooie lange wandeling opzitten namelijk, mooi proefmonster geprobeerd van de tabakswinkel hier in zutphen maar ik merkte dat de pijp wel erg warm werd .De tabak brandde dus veel te hard door de wind die haar aanblies. Fijn tegen kouwe handen, wat minder voor de smaak ;) Alle info is welkom,en ik wens een ieder alvast een fijne dag.

Vriendelijke groet,

boswachter

Arno
Contacteer:

Re: Slecht weer-pijp

Bericht door Arno »

Ik heb ontdekt dat ik de Falcon een fijne buitenpijp vind. Als je de bowl daarvan dan vult met iets van flakes gaat de pijp ook wat langer mee.
Afbeelding

Boswachter

Arno schreef:Ik heb ontdekt dat ik de Falcon een fijne buitenpijp vind. Als je de bowl daarvan dan vult met iets van flakes gaat de pijp ook wat langer mee.
Aha! Dank voor dit idee-ik weet een mooie falcon te liggen,en dit is natuurlijk de perfecte reden om weer eens iets moois aan te schaffen ;) Ze lijkt me een wat lichter model wat bij het wandelen een prettige eigenschap is .(of is dit gelijk aan vloeken in de kerk ? ik weet dat men met een goede cigaar eigenlijk niet behoort te lopen ..)
En als ik vragen mag: wat is nou de meerwaarde van 'flakes'?? In mijn tabakszaak kon men mij dit niet vertellen namelijk .

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Boswachter schreef:
Arno schreef:Ik heb ontdekt dat ik de Falcon een fijne buitenpijp vind. Als je de bowl daarvan dan vult met iets van flakes gaat de pijp ook wat langer mee.
Aha! Dank voor dit idee-ik weet een mooie falcon te liggen,en dit is natuurlijk de perfecte reden om weer eens iets moois aan te schaffen ;) Ze lijkt me een wat lichter model wat bij het wandelen een prettige eigenschap is .(of is dit gelijk aan vloeken in de kerk ? ik weet dat men met een goede cigaar eigenlijk niet behoort te lopen ..)
En als ik vragen mag: wat is nou de meerwaarde van 'flakes'?? In mijn tabakszaak kon men mij dit niet vertellen namelijk .
Waarom zou je met een pijp niet mogen lopen? Tuurlijk is het niet de meest ideale omstandigheid om van alle facetten van de tabak te kunnen proeven, maar wie zegt dat dat altijd moet?
En de meerwaarde van flakes in relatie tot het buiten roken is gelegen in het feit dat flakes trager branden. Denk maar aan het verschil in brandsnelheid tussen kleine takjes of grote blokken hout. Buiten is de wind een hele grote factor (aanvoer van zuurstof), waardoor een pijp snel de neiging heeft om te heet te worden. Als dan de tabak de eigenschap heeft wat minder snel te branden is dat dus een voordeel.

metaltommy

Bericht door metaltommy »

misschien schijnt deze pagina wat licht op het geheel.
http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic ... es#p112542
Groet,
Tom

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Wowbagger geeft hier al het antwoord :)
Afbeelding

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Idd leent een Falcon zicht perfect voor dit weertype... Voordeel is dat als de kop te warm wordt je deze kan vervangen voor een nieuwe en dan lekker verder roken (moet je deze kop wel weer ff vullen met tabaka natuurlijk). Uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat, doordat de steel van aluminium is deze de rook beter koelt waardoor de smaak van de tabak nog beter overkomt...
Succes met deze winderige dagen...:)

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Het warm worden komt omdat de pijp door wat wind een stuk harder gaat branden, en ik ben en groot liefhebber van dekselpijpen als oplossing. Maar er bestaan losse dekseltjes om op elke pijp te zetten, die het probleem aardig oplossen. In mijn meest gebruikte tasjes voor buitenroken heb ik die losse dekseltjes altijd paraat.

Afbeelding

Ze zijn op meerdere plekken te krijgen, onderandere bij De Oude Leeuw (http://www.deoudeleeuw.nl/?p=producten&md=det&prod=1762)
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Rob

Bericht door Rob »

Mijn favoriete buitenpijp is een mandjespijp van 4€ nog wat. Hij is klein en gebogen en mocht 'ie doorbranden dan is er geen man overboord want ik ben dan maar vier eurootjes kwijt. Rookt wel wat warm inderdaad... ik doe er Scottish Blend van Mac Baren in. Lijkt een beetje op flakes qua rooksnelheid, maar vaak ook gewone tabak. Ik accepteer dan maar dat de helft van de pijp door mij wordt gerookt en de andere helft door de wind. :D

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Hmmmm. Bij slecht weer (= harde wind en/of regen) gaan mijn pijpjes helemaal niet naar buiten. Dus eigenlijk nooit nagedacht over de vraag van Boswachter.

Bommel

Bericht door Bommel »

Ik kan het niet zo snel terug vinden maar ergens op het forum waard er een ondersteboven pijp rond.
Het is een pijp die men van boven stopt maar van onderen aan steekt waardoor men minder last krijgt van de herfstige winderigheid en die men tijdens het roken kan bijvullen.
Ideaal voor uiterst langdurige wandelingen.
Iemand een idee in welke topic deze pijp met afbeelding staat?
Afbeelding

Rob

Bericht door Rob »

Bommel schreef:Ik kan het niet zo snel terug vinden maar ergens op het forum waard er een ondersteboven pijp rond.
Het is een pijp die men van boven stopt maar van onderen aan steekt waardoor men minder last krijgt van de herfstige winderigheid en die men tijdens het roken kan bijvullen.
Antonius bezit er een. Check zijn pijpenverzameling; hij noemt 'm de bottom burner.

Bommel

Bericht door Bommel »

Rob schreef:
Bommel schreef:Ik kan het niet zo snel terug vinden maar ergens op het forum waard er een ondersteboven pijp rond.
Antonius bezit er een. Check zijn pijpenverzameling; hij noemt 'm de bottom burner.
Thanks Rob die bedoelde ik.
Afbeelding

Martin Romijn
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Wat dacht je van deze....apart ding dat ik al een tijdje in mijn bezit heb maar nog nooit gerookt. Is overigens een boswachterspijp heb ik me laten vertellen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Afbeelding pijpmaker

Pieter

Bericht door Pieter »

Ik vind het werkelijk een prachtige pijp, Martin.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Rob

Bericht door Rob »

Pieter schreef:Ik vind het werkelijk een prachtige pijp, Martin.
Zeker! Doet denken aan de Vauen Zeppelin.

Wallace

Bericht door Wallace »

Martin, als je tegenwind hebt hoef je niet eens een trekje te nemen, je wordt gewoon gedwongen om te roken :sherlock:
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Ooit (40/45 jaar geleden) heb ik zo'n pijp gerookt.

Het ding rookte voor geen meter (ging steeds uit) en bij de
kop met schuif werd het door rookaanslag een smeerboel.

Het is geen succes gebleken want deze pijp is bij mijn weten
slechts eenmalig op de markt geweest.

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Gewoon de pijp ondersteboven roken helpt ook al.
Groeten,
jarnogab

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik sluit me even bij Robvoorburg aan; ik heb ook zo'n ding; heel bijzonder, maar niet echt handig om te roken...

Aangaande die van onderaf rookbare pijp, ik meen me te herinneren dat Antonius zo'n ding had, maar ik herinner me geen toppic...
Laatst gewijzigd door janneman op 31 okt 2012 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Janneman

Boswachter

En nou zit ik toch al een hele tijd te zoeken naar een beetje een fatsoenlijke afbeelding van een 'slecht weer-pijpje' wat ik gevonden had..blijkt het dus de hele tijd al hierboven te staan: de 'vauen zeppelin'.
Weer wat geleerd .. hartstikke bedankt voor het meedenken en vooral d e l e n van al jullie kennis mensen !

(wat ik gevonden had..wat ik dus had w i l l e n melden hier ;) ..is de 'sports briar' - zie bijgevoegde oude advertentie .

En op deze link :

http://briarmeditations.blogspot.nl/201 ... ation.html

-is hetzelfde product n o g maals uitgevonden,wat in de reclame wereld wel meer voorkomt..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Wat ging bestellen toen toch gemakkelijk hè? Stuur een papieren strookje waar je in 2 tellen je naam en adres (dus geen e-mail adres telefoonnummer, sofi-nummer, geboorte-datum etc.) op hebt geschreven. Vervolgens komt de postbode langs, je betaald de man 3 dollar cash en je hebt zo'n ding in je hand.
Vroeger was wellicht niet alles beter, maar er zijn dingen die ik zó terug zou willen...

Pieter

Bericht door Pieter »

Remboursverzending kan nog steeds, hoor...

En ik ken geen enkele tabakshandelaar die van mij meer moet weten dan mijn naam en adres.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

antonius

Bericht door antonius »

kunnen jullie die slecht weer pijp niet doven????het heeft nu wel genoeg geregend :evil: :evil: :mrgreen: :mrgreen: :-?

gr antonius

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Ik mis nog een tip, die elders op het forum ook genoemd is (nee, ik weet even niet waar, en ga het zeker niet opzoeken!):

Houd de hand over de kop heen, en wel zodanig dat je de wind afschermt maar de ketel niet geheel afsluit. Als ik het me goed herinner doet Janneman dit ook weleens, door z'n vinges over de kop te leggen met een kleine kier ertussen. Op die manier houd je de wind tegen, maar komt er wel nog lucht in de ketel.

Uiteraard opletten dat als je pijp net gestopt is je je hand niet verbrand ;)
Pijproker des forums

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Luys schreef:Ik mis nog een tip, die elders op het forum ook genoemd is (nee, ik weet even niet waar, en ga het zeker niet opzoeken!):

Houd de hand over de kop heen, en wel zodanig dat je de wind afschermt maar de ketel niet geheel afsluit. Als ik het me goed herinner doet Janneman dit ook weleens, door z'n vinges over de kop te leggen met een kleine kier ertussen. Op die manier houd je de wind tegen, maar komt er wel nog lucht in de ketel.

Doe ik inderdaad buiten ook veel. In de eerste plaats omdat ik niet echt een "klemmer" ben. Bijkomend voordeel van met de pijp in je hand rondlopen is dat je geen dikke vingers meer krijgt tijdens lange wandeltochten.

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Wowbagger schreef: Bijkomend voordeel van met de pijp in je hand rondlopen is dat je geen dikke vingers meer krijgt tijdens lange wandeltochten.
+1!
Groeten,
jarnogab

Ribbon

Bericht door Ribbon »

In de categorie: 'Kennen jullie deze nog...nog...nog :wink:

Afbeelding

Afbeelding
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

lestat

Bericht door lestat »

Luys schreef:Ik mis nog een tip, die elders op het forum ook genoemd is (nee, ik weet even niet waar, en ga het zeker niet opzoeken!):

Janneman legt zijn vingers met een kier op de kop om een uitgaande pijp weer beter aan de gang te krijgen. Dat meen ik mij toch te herinneren.
Daaruit verder denkend lijkt het me dan weer niet raadzaam om dit dus te doen bij veel wind want dan creëer je een geconcentreerde luchtstroom. Dat zorgt ervoor dat de pijp nog sneller brand. Of vergis ik mij?
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Zoals Lestat al schreef leg ik normaal mijn vingers even over de kop om hem nu net wat harder te laten branden, maar dat is vooral als je een trek neemt terwijl je maar een smal spleetje vrijlaat. Zolang je geen trek neemt vermoed ik dat een paar vingers over de kop inderdaad de wind wel buiten houden.
Groet, Janneman

Plaats reactie