Eindelijk...goed gestopt...

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
gipsy

Eindelijk...goed gestopt...

Bericht door gipsy »

Ik weet niet of het onder dit draadje thuis hoort, maar het volgende:

Vandaag heb ik na 2 dagen in het bezit te zijn van mijn eerste pijp, in mijn ogen en visie, de pijp goed kunnen vullen.
Het is mij reeds opgevallen dat pijp roken een ware sport en behendigheid is.

Ik begin het steeds leuker te vinden om me te verdiepen in pijp roken, fijne is, dat ik er ook erg van geniet en min of meer het mij een bepaalde rust geef.

Ook word ik steeds nieuwsgieriger naar soorten tabak, maar dat zal nog even moeten wachten, gezien ik niet gelijk diversen baaltjes tabak (budgettair) kan aanschaffen, al zou ik het wel willen doen uit enthousiasme, maar dan word het wel in ene een hele dure hobby.

Maar ik vind het fijn om de wereld van de "pijp"te hebben ontdekt.....het geeft mij min of meer erg veel rust, en loop niet meer continue gestrest mijn baal zware shag te zoeken.

metaltommy

Re: Eindelijk...goed gestopt...

Bericht door metaltommy »

leuk om te horen!
Groet,
Tom

Wallace

Bericht door Wallace »

Goed om te lezen dat het pijproken je tot nu toe bevalt. Ben erg benieuwd welke tabakken je in de komende tijd gaat of wil gaan roken.
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Dat is zeker leuk Gipsy!

Er zijn soms wilde sample(ruil) acties hier op het forum.
Je zou hier eens een oproep kunnen plaatsen: http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=2112
En op bijeenkomsten ie er altijd wel een sample te vinden.

Als je mij per pb je adres geeft (als je daar al aan toe bent :) ) dan stuur ik je wel wat op.

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Inderdaad goed om te horen. Keep up the good work. :)
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

leonardo

Bericht door leonardo »

:D leuk dat jij ook net of weer net begonnen bent ,ik ben iemand die pijp gerookt heeft maar voor korte periode en nu weer begonnen bent.
het stoppen van de pijp is op hele makkelijke manieren te doen en ik ben van plan deze manier van stoppen ook te gaan proberen .
het gaat als volgt,je legt je tabak op je palm van je hand en maakt draaiende bewegingen met de kop dus omgekeerd en dan loopt hij vanzelf vol je drukt hem aan en dan doe je wat los tabak boven op en steekt hem aan ,ach het is weer is een stoere manier van vullen denk ik dan maar weer.
in ieder geval veel plezier met roken ik ben nu toe aan black ambrosia en vind de tabak erg lekker om te roken beter dan bv vanilla maar die is ook erg goed om te doen. ik denk als ik het geld heb om een peterson te kopen ook de tabak ga proberen want ik hoor alleen maar goede dingen van peterson , maar goed dat zal net als alle andere tabakken persoonlijk zijn want over smaak valt wel te twisten......

groetjes leonardo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
als je kop niet vast zat........was je zeker vergeten hem vast te maken aan je mondstuk..........

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Die manier van stoppen word doorgaans aan beginners aangeleerd, Leonardo. Voornamelijk eigenlijk in de VS is dit een populaire stop-methode bij beginners. Toegegeven, het is echt wel een effectieve methode. Mijn enigste tegenargument is dat je dit best buiten doet. Anders hangen je kleren en tafel nogal makkelijk vol met tabak. Wij hier in Europa zijn nog veel meer verknocht aan onze oudere tradities en krijgen steevast de 1-2-3 methode van opa mee (iedereen kent hem wel, maar hier nog eens schematisch:

- Pijp volledig vullen met tabak tot je de bovenkant bereikt, zonder aan te drukken. vervolgens:

- 1 = Héél zachtjes aandrukken, alsof je in de hand van een kind knijpt.

- Pijp een tweede maal op de eerste laag volledig vullen tot je de bovenkant bereikt, zonder aan te drukken:

- 2 = Iets harder aandrukken, alsof je in de hand van een vrouw knijpt.

- Pijp voor een laatste maal vullen tot de bovenkant:

- 3 = Stevig aandrukken, alsof je in de hand van een man knijpt. Dit die je terwijl je de pijp in de mond houdt, ondertussen trekjes nemen terwijl de pijp nog uit is. Je moet een beetje weerstand voelen, maar niet zoveel dat je zo hard moet gaan lurken dat je er sterretjes van ziet.

Normaal gezien heb je dan een perfect gestopte pijp. In principe zou je hem dan in je jaszak moeten kunnen stoppen, zonder dat er nog een plukje tabak uit valt. In theorie uiteraard, meestal verlies je wel enkele plukjes. Maar als je jaszak vol zit met tabak, dan heb je hem veel te los gestopt.

Het aansteken doe ikzelf ook in drie keer. Aansteken en de vlam goed over de tabak laten gaan tot alles opkrult. Ondertussen pufjes nemen. Normaal gaat de pijp meteen weer uit, voor je hem opnieuw aansteekt, even lichtjes aandrukken met je tamper of de vinger van je vrouw/vriendin. Vervolgens opnieuw mooi de vlam erin. Normaal gezien gaat de pijp opnieuw uit na 3 pufjes. Vervolgens weer aantampen en dan een laatste maal aansteken, geen zorgen als je tabak niet gelijkmatig brand. Dat proces hersteld zich tijdens het roken.

Zo even een uitleg van iemand die zichzelf nog als een leek beschouwd in het pijproken, ik hoop hier alvast een beetje mee te hebben geholpen. Naar diegene die net hun eerste stapjes zetten. Ik leer hier nog dagelijks zelf dingen bij.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Bommel

Bericht door Bommel »

Perfect genoteerd Nekker.
Niets meer aan toe te voegen, alleen het aantal keren aanvlammen.
Hetzij afhankelijk van de tabak hoe vaak de pijp aan de gang gebracht wordt.
Is de tabak aan de droge kant dan zal deze makkelijker aan gaan dan wat vochtiger tabak.
Remedie voor de wat vochtiger tabak en het moeilijk aan de gang krijgen is wat tabak, voor dat men de pijp wilt gaan stoppen, even te drogen legt op een schoteltje of iets anders die men voor dat doel wilt gaan gebruiken.
Afbeelding

gipsy

Bericht door gipsy »

Allemaal weer bedankt voor de tips.....Gaat helemaal goed komen met Geertje en zijn pijp.
Gisterenavond nog een filmpje gekeken op Youtube van een ene Jan (zal wel de bewuste Janneman zijn waar eerder over gesproken werd). Was een zeer leuke leerzaam filmpje....
.
.
En dan nu een iets minder berichtje;
Ik had vandaag de pruttel in de pijp hahahahaha.....allemaal leermomenten...

Greatz,
Gerard.

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

gipsy schreef: Ik had vandaag de pruttel in de pijp hahahahaha.....allemaal leermomenten...
Dat overkomt zelfs de meest geoefende pijproker, indien je zonder filter rookt, gewoon even je rager er door halen en 't vocht laten absorberen. Dan kan je er weer tegenaan. Maar dat heb je waarschijnlijk al in die prachtige filmpjes van onze eigenste janneman gezien... :wink:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Bommel

Bericht door Bommel »

Je kan ook uiterst voorzichtig zachtjes via het mondstuk in de pijp blazen.
Het vocht komt dan weer bij de tabak.
Doe het echt zachtjes, zo nodig met enkele vingers op de ketel.
Anders vliegt de as je om de oren.
Afbeelding

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Juist, Bommel. Dat is inderdaad ook een zeer goede tip! Vooral wanneer je met filter bent aan het roken...

Wat betreft dat aansteken, dat is inderdaad afhankelijk van tabak. Dus ook daar heeft heer Bommel gelijk in. :D
Groet, Nekker

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

Wat nog een derde optie is... mocht je avontuurlijker zijn ingesteld, en buiten zijn.... (dit doe ik zelf nog wel eens) is je hand over de kop leggen, de pijp goed vast houden, en dan met een ferme zwiep al het vocht uit het mondstuk slingeren. Wel even erna het mondstuk afvegen, en er voorzichtig doorheen blazen de pijp weer in.
Groet, Mark

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Deadl0ck schreef:Wat nog een derde optie is... mocht je avontuurlijker zijn ingesteld, en buiten zijn.... (dit doe ik zelf nog wel eens) is je hand over de kop leggen, de pijp goed vast houden, en dan met een ferme zwiep al het vocht uit het mondstuk slingeren. Wel even erna het mondstuk afvegen, en er voorzichtig doorheen blazen de pijp weer in.
Hmm dat is een techniek die ik niet kende...
Groeten,
jarnogab

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Bommel schreef:Je kan ook uiterst voorzichtig zachtjes via het mondstuk in de pijp blazen.
Het vocht komt dan weer bij de tabak.
Doe het echt zachtjes, zo nodig met enkele vingers op de ketel.
Anders vliegt de as je om de oren.
Je kan ook een luciferdoosje gebruiken, mits je deze bij de hand hebt.

gezel

Bericht door gezel »

leonardo schreef::D leuk dat jij ook net of weer net begonnen bent ,ik ben iemand die pijp gerookt heeft maar voor korte periode en nu weer begonnen bent.
het stoppen van de pijp is op hele makkelijke manieren te doen en ik ben van plan deze manier van stoppen ook te gaan proberen .
het gaat als volgt,je legt je tabak op je palm van je hand en maakt draaiende bewegingen met de kop dus omgekeerd en dan loopt hij vanzelf vol je drukt hem aan en dan doe je wat los tabak boven op en steekt hem aan ,ach het is weer is een stoere manier van vullen denk ik dan maar weer.
groetjes leonardo
De handpalmmethode gebruik ik nu sinds een aantal weken.
Voor mijn doen bevalt deze methode het beste.
Ik steek de rager tot in de kop.
Denk dat de rager inmiddels niet meer nodig is, maar ben nog niet zo heel zeker van mezelf.
Laat wat tabak in de kop vallen.
Leg een hoopje op mijn handpalm.
Dan een aantal keren draaien, totdat er een plaatje (schijfje) samengedrukt bovenop blijft liggen.
Dat pluk ik er dan weer af.
Dan de duim over de kop leggen en zachtjes aanduwen.
Erover dus en niet erin.
Als je hem erin stopt dan duw je extra aan en is het effect van de methode weg.
Voor de "draadjestabak" draai ik de pijp nog eens op de muis van mijn hand, daarmee kan ik de pijp iets steviger vullen.

Ben begonnen met de 1 - 2 - 3 methode met wisselend succes.
De ene keer te los en dan weer te vast.
Het voelt bij verschillende pijptypen en andere tabakken toch weer iedere keer anders.

De Frank methode, waarbij je met 2 duimen de tabak naar binnen masseert.
Een aantal keren ging het prima.
Uiteindelijk stop ik vaak, te vast bovenin.
Denk dat ik te gulzig ben, bang dat ik er niet genoeg instop. ;p
Ik krijg dan een harde plaat bovenop het vuur, alwaar ik dan wat gaatjes in moet prikken om weer wat rookontwikkeling te krijgen.

gezel

Bericht door gezel »

Maar al doende leert men.
Na zo'n 1000 pijpjes gestopt te hebben, lukt het me nu heel af en toe wel eens om een pijpje uit de losse hand te stoppen. :D

Een schep uit de pouch, beetje aandrukken, klaar.
:-?

Plaats reactie