Geur herinneringen
- Nekker
- Erelid
Geur herinneringen
Zoals ik onlangs in mijn startersverhaal opperde, dacht ik dat ik nooit was beïnvloed geweest door iemand die in mijn omgeving pijp rookte. Echter was ik mis, even een passage vanuit mijn startersverhaal:
Ik was één van die mensen die eigenlijk altijd dacht dat hij nooit geïnspireerd is geweest door iemand uit zijn buurt die ook pîjp rookte. Opeens gisteren herinnerde ik mij dat ik eigenlijk net wel geïnspireerd ben geweest. Ik heb vroeger (in een vorig leven) gevoetbald. En mijn trainer rookte steevast bij elke match een pijp. Als ik dan langs de kant stond (dat gebeurde niet heel erg vaak) dan ging ik zo dicht mogelijk bij hem staan om die geur te kunnen opvangen. Het was niet zozeer de pijp die me bij hem deed dromen naar het pijproken, maar zijn hele persoon. Hij was iemand die nooit kwaad werd en altijd zijn geduld wist te bewaren. Het was een zacht man, maar straalde ook op zijn manier een vorm van autoriteit uit.
Dit verhaal heeft nu een vervolg gekregen, een week geleden heb ik een aantal nachten achtereen gedroomd over die herinnering. En vreemd genoeg kon ik de geur opnieuw volledig herinneren. Hoe raar is dat? Het is niet dat ik de geur was vergeten, hij zat gewoon diep in mijn herinneringen verscholen. Het toeval wil dat ik ook toevallig zijn zoon ben tegengekomen. Nadat ik hem heb verteld over welke herinneringen ik aan zijn vader en die pijp die hij rookte had, brandde uiteraard de vraag naar het merk van tabak op mijn tong. Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat mijn vermoeden klopte. Het was een Semois tabak. Meer bepaalde Florina - Grove Snede. Als ik dat opzoek dan krijg ik als zoekresultaat het Windels - Grove Snede. Ik vraag me af of dit wel klopt?
Hoe dan ook, ik ben eigenlijk heel blij dat datgene waar ik al zolang achter ben aan het zoeken in alle waarschijnlijkheid de eerste tabak is die ik ooit in mijn leven heb gerookt.
Ik was één van die mensen die eigenlijk altijd dacht dat hij nooit geïnspireerd is geweest door iemand uit zijn buurt die ook pîjp rookte. Opeens gisteren herinnerde ik mij dat ik eigenlijk net wel geïnspireerd ben geweest. Ik heb vroeger (in een vorig leven) gevoetbald. En mijn trainer rookte steevast bij elke match een pijp. Als ik dan langs de kant stond (dat gebeurde niet heel erg vaak) dan ging ik zo dicht mogelijk bij hem staan om die geur te kunnen opvangen. Het was niet zozeer de pijp die me bij hem deed dromen naar het pijproken, maar zijn hele persoon. Hij was iemand die nooit kwaad werd en altijd zijn geduld wist te bewaren. Het was een zacht man, maar straalde ook op zijn manier een vorm van autoriteit uit.
Dit verhaal heeft nu een vervolg gekregen, een week geleden heb ik een aantal nachten achtereen gedroomd over die herinnering. En vreemd genoeg kon ik de geur opnieuw volledig herinneren. Hoe raar is dat? Het is niet dat ik de geur was vergeten, hij zat gewoon diep in mijn herinneringen verscholen. Het toeval wil dat ik ook toevallig zijn zoon ben tegengekomen. Nadat ik hem heb verteld over welke herinneringen ik aan zijn vader en die pijp die hij rookte had, brandde uiteraard de vraag naar het merk van tabak op mijn tong. Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat mijn vermoeden klopte. Het was een Semois tabak. Meer bepaalde Florina - Grove Snede. Als ik dat opzoek dan krijg ik als zoekresultaat het Windels - Grove Snede. Ik vraag me af of dit wel klopt?
Hoe dan ook, ik ben eigenlijk heel blij dat datgene waar ik al zolang achter ben aan het zoeken in alle waarschijnlijkheid de eerste tabak is die ik ooit in mijn leven heb gerookt.
Groet, Nekker
.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.
.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.
- Immler
Re: Geur herinneringen
Je veronderstelling dat Windels = Florina klopt volgens mij niet.
In de reviews worden deze apart genoemd. Op de site van Huize Verloo staan ze ook apart.
Of het de Grove Snede (mooi woord) weet ik natuurlijk niet.
Je verhaal gaf mij een flashback. Mijn leraar Duits van de middelbare school, Drs. Bezemer, getooid in tweedpakken en stevige bruine
sandalen in de zomer, stond altijd met een Dunhill in de mondhoek op het schoolplein tijdens de pauzes.
Zo'n heerlijke rum/caramel wolk ging dan over het schoolplein. Ik weet het merk niet meer en de man is al jaren in het Walhalla.
De pijp werd ook niet uitgemaakt als de pauze voorbij was maar ging mee het lokaal in. (dat kon toen nog)
Zelfs de schwere Wörter waren dan nog te doen.
En ik moeten zeggen van zijn lessen heb ik nog jaren plezier gehad in m'n werk en bij het lezen van goede Duitse literatuur.
Dank voor het triggeren van een mooie jeugdherinnering.
In de reviews worden deze apart genoemd. Op de site van Huize Verloo staan ze ook apart.
Of het de Grove Snede (mooi woord) weet ik natuurlijk niet.
Je verhaal gaf mij een flashback. Mijn leraar Duits van de middelbare school, Drs. Bezemer, getooid in tweedpakken en stevige bruine
sandalen in de zomer, stond altijd met een Dunhill in de mondhoek op het schoolplein tijdens de pauzes.
Zo'n heerlijke rum/caramel wolk ging dan over het schoolplein. Ik weet het merk niet meer en de man is al jaren in het Walhalla.
De pijp werd ook niet uitgemaakt als de pauze voorbij was maar ging mee het lokaal in. (dat kon toen nog)
Zelfs de schwere Wörter waren dan nog te doen.
En ik moeten zeggen van zijn lessen heb ik nog jaren plezier gehad in m'n werk en bij het lezen van goede Duitse literatuur.
Dank voor het triggeren van een mooie jeugdherinnering.
- magicmarcello
Zeer herkenbaar mijne heeren, had zelf een geschiedenisdocent die ook altijd een pijp in zijn hoofd had in de klas, geweldig, dat kon toen nog!
De beste man rookte baai, geen idee welk merk, ben nooit een liefhebber van baai geweest maar deze herinnering triggert klaarblijkelijk toch een latent verlangen om de baaitabakken opnieuw een kans te geven...
Goed topic
De beste man rookte baai, geen idee welk merk, ben nooit een liefhebber van baai geweest maar deze herinnering triggert klaarblijkelijk toch een latent verlangen om de baaitabakken opnieuw een kans te geven...
Goed topic

- Toon
Herkenbaar topic, Nekker.
Frappant dat bij de meeste nu genoteerde herinneringen het altijd een docent (of trainer in jou geval) was.
Ook ik heb mijn oudste pijpherinneringen aan mijn docent, dhr. Heino Blaauw, conrector en leraar latijn op het Gymnasium Celeanum te Zwolle. Ik herinner me dat hij altijd in zijn conrectorshok zat te roken, maar ook gewoon rokend door de gangen ging.
Het was ook de vader van een goede vriend van mij, dus ik kwam ook vaak bij hen thuis. Ook daar heb ik de pijptakaksgeur altijd heerlijk gevonden.
Frappant dat bij de meeste nu genoteerde herinneringen het altijd een docent (of trainer in jou geval) was.
Ook ik heb mijn oudste pijpherinneringen aan mijn docent, dhr. Heino Blaauw, conrector en leraar latijn op het Gymnasium Celeanum te Zwolle. Ik herinner me dat hij altijd in zijn conrectorshok zat te roken, maar ook gewoon rokend door de gangen ging.
Het was ook de vader van een goede vriend van mij, dus ik kwam ook vaak bij hen thuis. Ook daar heb ik de pijptakaksgeur altijd heerlijk gevonden.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --
- culann
Hier ook een leraar als oudste pijptabaksrook herinnering. Een leraar van de lagere school. Die dampen op het school plein, heerlijk om achteraan te lopen... Een toen al oudere man. Die overigens ook de kunst machtig was om elke week in de klas een half uur lang uit zijn hoofd een verhaal over de bokkerijders te vertellen. Een mooie man die ik best nog wel eens zou willen ontmoeten.
-
tja hier ook van en leraar, ook bij hem in de klas gezeten maar toen mocht roken op/in school niet meer ergens begin jaren '80.. maar ik was bevriend met zijn zoon, die een jaar of 2 ouder is dan ik dus kwam regelmatig bij hun over de vloer.. de rest mag zich laten raden denk ik.. het zal mede zijn om die herinnering dat ik het pijproken op 16 jarige leeftijd wel zag zitten.
Groet,
Tom
Tom
-
mijn praktijkleraar rookte ook semois
in het praktijk lokaal hing dan ook altijd een heerlijke geur
in het praktijk lokaal hing dan ook altijd een heerlijke geur
rasta live up!!
beat down babylon!!
Clan-smoker

beat down babylon!!
Clan-smoker
-
Mijn oudere broers rookten pijp, gek genoeg heb ik daar geen geurherinneringen aan.
Op de middelbare school was de leraar geschiedenis pijproker. Een vriendelijke, rustige
man die prettig les gaf.
In mijn herinnering heb ik hem alleen een Peterson pijp zien roken, daarnaast een vaste
tabak, Mac Baren Golden Blend, maar dat gold voor de meeste pijprokers destijds.
( eind jaren 60)
Natuurlijk moest ik hem nadoen en bezat dus ook zo'n Peterson en rookte ik Golden Blend.
Ik kwam er toen achter dat de geurbeleving afhangt aan welke kant van de pijp je staat.
Op de middelbare school was de leraar geschiedenis pijproker. Een vriendelijke, rustige
man die prettig les gaf.
In mijn herinnering heb ik hem alleen een Peterson pijp zien roken, daarnaast een vaste
tabak, Mac Baren Golden Blend, maar dat gold voor de meeste pijprokers destijds.
( eind jaren 60)
Natuurlijk moest ik hem nadoen en bezat dus ook zo'n Peterson en rookte ik Golden Blend.
Ik kwam er toen achter dat de geurbeleving afhangt aan welke kant van de pijp je staat.
- Bommel
- dewitte
Ik ben nog steeds op zoek naar de tabak van een oom. Ik heb er erg goeie herinneringen aan en het inspireerde me ook om zelf pijp te roken.Helaas kan ik het de man niet meer vragen.Ik kan het best omschrijven als een warme ,volle, sigaarachtige geur. We situeren ons dus zo'n 25 jaar geleden. De man was nogal een zuinig mens met één falcon.Het moet dus een tabak geweest zijn die bij de plaatselijke tabaksboer te verkrijgen was in Belgie of zelfs in de supermarkt. Mijn vage herinneringen zeggen me dat het pouches waren en geen blikjes.Ik denk ook steeds dat een groene pouch moet geweest zijn, let op dit kan iets zijn dat ik er zelf bij gefantaseerd heb.Moest iemand een idee hebben en ik zou de tabak vinden, ben ik u eeuwig dankbaar.Misschien de ietwat oudere pijprokers op het forum een idee?
@ dewitte:
Zou het één van de semois-soorten kunnen zijn?
Dan kunnen de semois-liefhebbers hier je misschien op weg helpen, of je kunt even zoeken naar topics over semois.
Dan kunnen de semois-liefhebbers hier je misschien op weg helpen, of je kunt even zoeken naar topics over semois.
- Paasei
Clan zat/zit in groene pouches, maar heeft hoegenaamd geen sigaarachtige geur...
Zal idd wel een semois zijn geweest, die toendertijd idd in de supermarkten te koop was.
Zal idd wel een semois zijn geweest, die toendertijd idd in de supermarkten te koop was.
Koninklijke Eikel Des Forums.
-
Destijds en nog steeds naar mijn weten was er Sail Groen
van Niemeijer, maar ook daar zat weinig in dat aan een
sigaar doet denken.
van Niemeijer, maar ook daar zat weinig in dat aan een
sigaar doet denken.
- dewitte
Daar dacht ik ook al aan WC. Beschrijving klopt het meest. Ik wist echter niet dat het vroeger in de supermarkt te krijgen was. Ik moet dus dringend wat semois zien te bemachtigen. Thanks heren.Winslow Collector schreef:@ dewitte:
- Nekker
- Erelid
Ik zou naar mijn gevoel ook de Semois eens proberen. Het probleem is wel dat iemand anders het voor jou zou moeten kunnen roken. Want als je het zelf rookt, ruik je daar hoegenaamd eigenlijk bitter weinig van.
Groet, Nekker
- dewitte
Ik zal mijn vrouw dwingen te roken Nekker.Nekker schreef:Ik zou naar mijn gevoel ook de Semois eens proberen. Het probleem is wel dat iemand anders het voor jou zou moeten kunnen roken. Want als je het zelf rookt, ruik je daar hoegenaamd eigenlijk bitter weinig van.

Nu hopen dat ik in augustus de tijd vind om eens een bezoek te brengen aan Vincent Manil.Stond toch al op de planning.
- Nekker
- Erelid
dewitte schreef:Ik zal mijn vrouw dwingen te roken Nekker.Nekker schreef:Ik zou naar mijn gevoel ook de Semois eens proberen. Het probleem is wel dat iemand anders het voor jou zou moeten kunnen roken. Want als je het zelf rookt, ruik je daar hoegenaamd eigenlijk bitter weinig van.![]()
Nu hopen dat ik in augustus de tijd vind om eens een bezoek te brengen aan Vincent Manil.Stond toch al op de planning.

Als je wil stuur ik je een sample op, of krijg je van mij op 1 september een gulle grote sample? Het is hoe je het zelf wil, stuur me maar gerust een PB als ik je daarbij kan helpen.
Groet, Nekker