Advies gevraagd.

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Krelis

Advies gevraagd.

Bericht door Krelis »

Huidige situatie:
Zware shag roker dus inhaleren.
Doel: Pijproken zonder inhaleren.
Ben al maanden aan het stuntelen om van de shag af te komen en over te gaan op pijproken zonder te inhaleren.
Dit lukt tot nu toe niet. Wat is de methode: Ineens stoppen met de zware shag en pijproken'
of: Shag afbouwen en pijproken opbouwen.
Welke ervaringsdeskudige kan mij een goed advies geven.
Bij voorbaat hartelijk bedankt.
Krelis.

Paasei

Re: Advies gevraagd.

Bericht door Paasei »

Mijn twee centen...

Eens je merkt dat het pijproken op zich begint te lukken (dus niet te veel tongbite, niet te heet roken etc...) gewoon cold turkey gaan wat betreft de sigaretten. Je gaat wat afkickverschijnselen vertonen, omdat je je nicotine nu slechts op een paar rooksessies binnen krijgt ipv elke keer je er aan denkt een sigaret op te steken.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Ik heb nooit sigaretten gerookt, maar ik lees hier wel eens dat sommige ook een wat zwaardere tabak af en toe nemen. De zogenaamde 'Nicotinebom'
Dit zorgt dan voor hun nicotineshot zonder te inhaleren of bijna niet. Er wordt dan toch genoeg opgenomen blijkbaar.
Bijvoorbeeld Rope tabak.

Ik laat de details graag aan de ervaringsdeskundigen over.

culann

Bericht door culann »

Zelf heb begin ik vorig jaar de stap gemaakt van shag naar pijp. Ik rookte 1 buil shag, Javaanse Jongens 3/4, in twee dagen leeg. Vaak pogingen gedaan te stoppen. Echter nooit succesvol. De laatste poging waar ik de overstap gemaakt heb met de pijp, heb ik zelf eerst een ruime maand de shag drastisch afgebouwd. Soms een dag niet roken, af en toe een sigaret bietsen, en voornamelijk alle restjes gruis die in huis rondslingerden opgerookt. Bij de overstap naar pijp, ik had nog enkele liggen van een eerder avontuur met pijproken, heb ik de eerste maanden ook geen sjekkie of sigaret meer aangeraakt. En eerlijk gezegd had ik daar ook geen enkele behoefte meer aan. :D Vooral ook omdat ik weer plezier in het roken had! Nu kan ik weer af en toe een buil shag kopen. bijvoorbeeld voor een festival, waar een collectie pijpen meenemen niet echt handig is. Echter als de buil leeg is, ben ik blij dat ik weer een pijp op kan steken en geen enkele behoefte nog een buil te kopen.
Pijp roken doe ik zonder te inhaleren. Automatisch eigenlijk... (ok, af en toegaat er wel een haal over de longen, afhankelijk van de tabakssoort, maar dit is bij mij hooguit een paar hijsjes per pijp, en vaker niet dan wel)
Bij mij is de overstap dus eerst afbouwen geweest, daarna bij start van de pijp dus geen shag meer.
Maar voor iedereen zal het wel anders gaan. Belangrijkste is denk ik bewust zijn van de overstap. en genieten van de pijp.
Je moet het denk ik niet zien als stoppen met roken, eerder als bewuster gaan roken.
En voor mij is de (her)ontdekking van de pijp een groot plezier geworden.
Succes met de mooie hobby die pijproken heet!

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

culann schreef: Je moet het denk ik niet zien als stoppen met roken, eerder als bewuster gaan roken.
Dat heb je eigenlijk heel mooi gezegd, een volledige +1!

Ik ben ondertussen een boekje aan het lezen dat ik van Animalis heb gekregen, "De ernstige roker", uit het jaar 1950. Dit boekje is hilarisch tot de laatste letter, ik heb me al vele malen verslikt in mijn pijp bij het lezen van dit boekje. Al in 1950 klaagt de schrijver aan hoe we meer en meer onbewust zijn beginnen roken. Hoe we minder en minder smaak zijn gaan waarderen en hoe we alles op dezelfde lijn zijn gaan zetten. Zo is een fles wijn tegenwoordig gewoon een fles wijn en kopen mensen vaak een groot kartonnen vatje, dit dient enkel en alleen maar om te drinken niet om te ervaren. De grootste boosdoener is zonder meer de sigaret, zo zegt de man, want deze ontneemt ons elke kans van tijd te steken in wat we roken en het daarbij te appreciëren. Voor alle geneugten der aarde is veel tijd nodig. Het gehele boek lang klaagt deze man dit aan in de meest fantastische grammatica.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

lestat

Bericht door lestat »

ik ben begonnen met pijp roken om exact die reden. Stoppen met sigaretten. Het probleem is dat ik een gewoontemens ben en ik op de fiets altijd rook. En een pijp roken en fietsen op dezelfde moment is toch niet handig. Dus het is mij nog niet gelukt. De tips die binnen komen zal ik dus met veel interesse lezen
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

culann

Bericht door culann »

Een pijp roken is veel meer het moment kiezen dan shag of sigaretten. In het begin heb ik ook wel een enkele keer op de fiets een pijp proberen te roken. Was ook gewend altijd een sjekkie te roken op de fiets. Echter het roken van een pijp is anders dan het roken van shag of sigaretten. Heb er mezelf bij neergelegd dat fiets en pijp geen combi is.

teunis

Bericht door teunis »

Ik ben om de zelfde reden begonnen met pijproken.... 8)

Ik rook nu minder sigaretten (alleen nog voor de nicotine), maar gestopt nog steeds niet! :twisted:

Voor mij zou de 'cold turkey' het beste werken, maar tot nog toe is de ruggengraat nog wat te flexibel gebleken :oops:

Ooit gaat het me wel lukken, waarschijnlijk als het idee zich heeft vast gezet dat ik niet gestopt ben met roken, maar dat ik op een andere manier rook... :lol:
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Hier idem dito... Ik ben pas vanaf mijn 28e levensjaar sigaretten gaan roken door de stress van een echtscheiding. Nu bijna 7 jaar verder wil ik van de sigaretten af.
Het blijkt nl dat als ik een aantal dagen thuis ben ik niet naar een peuk taal, alleen als ik werk. Dus ik kan dan of stoppen met werken...:) of voor de kauwe kalkoen van Paasei gaan. Dus vorige week de peuken aan de kant gedaan en de pijp wat vaker ter hand gehad, en het gaat perfecto...:) Soms nog wel eens een sigaretje met moeders, maar geen eigen pakjes meer. (en bietsen kan ik hier op het werk niet omdat ik als een van de weinige rook) Moet je zeggen dat het mij (en Mevr St Patrick) perfect bevalt.
Succes ermee....
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

St Patrick schreef:Hier idem dito... Ik ben pas vanaf mijn 28e levensjaar sigaretten gaan roken door de stress van een echtscheiding. Nu bijna 7 jaar verder wil ik van de sigaretten af.
Het blijkt nl dat als ik een aantal dagen thuis ben ik niet naar een peuk taal, alleen als ik werk. Dus ik kan dan of stoppen met werken...:) of voor de kauwe kalkoen van Paasei gaan. Dus vorige week de peuken aan de kant gedaan en de pijp wat vaker ter hand gehad, en het gaat perfecto...:) Soms nog wel eens een sigaretje met moeders, maar geen eigen pakjes meer. (en bietsen kan ik hier op het werk niet omdat ik als een van de weinige rook) Moet je zeggen dat het mij (en Mevr St Patrick) perfect bevalt.
Succes ermee....
:B
Goed zo, volhouden!
Afbeelding

lestat

Bericht door lestat »

knap van je. Volhouden! En bij stress een pijp opsteken

Roan Barré

Bericht door Roan Barré »

Collegae,

Alweer een herkenbare struggle. Ook ondergetekende is ironisch genoeg ooit begonnen met pijp roken (zie elders op dit prachtge forum) maar door werk overgestapt op zware shag...en ingaleren niet meer normaal.
Sinds vorig jaar het pijproken herontdekt tot mijn groot genoegen en ik ben geheel van de shag af, wat niet wil zeggen dat ik niet meer inhaleer maar toch vele malen minder. Bij shag is het iedere haal, bij de pijp maar af en toe. Ik (er)vaar hier wel bij en heb geen behoefte meer aan een shaggie.
Des te meer aan een lekkere pijp gekozen bij een heerlijke tabak (Latakia o.a.)

Geniet ze verder want dat is wat ik met pijproken elke dag weer doe,

Roan

Puchu

Bericht door Puchu »

Zo'n 30 jaar een zware halfzware shagroker geweest, jaarwisseling 2008/2009 cold turkey gestopt maar ondanks dat ik sindsdien geen shaffie meer heb aangeraakt bleef de behoefte aan roken (zowel de nicotine als het ritueel er omheen) bestaan, ik werd er doodongelukkig van :roll:
In november 2011 begonnen met pijproken en eigenlijk is de behoefte aan shag nu geheel weg terwijl ik niet inhaleer, in het begin gebeurde het wel eens dat ik per ongeluk inhaleerde maar dat werd direct afgestraft met een hoestbui. In verhouding rook ik ook veel minder dan in mijn shag periode.

Groet

lestat

Bericht door lestat »

een dikke proficiat aan al diegene bij wie het al gelukt is. Dat geeft nieuwe moed aan hen die het nog proberen.

Generaal

Bericht door Generaal »

Ik ben eveneens gestopt met sigaren roken, omdat ik vooral merkte dat het 'n bij alles en nog wat gebeuren gepaard ging, dus veel te veel en van echt genieten was er geen sprake meer.

Mijn persoonlijke mening is, als je ooit gerookt hebt, (ik heb 2 periodes in m'n leven, 5jr en 10jr gehad zonder rook), blijft het je achtervolgen, ik praat geregeld met mensen die al 10 jaar gestopt zijn en me vertellen dat ze de geur en smaak nog altijd beleven en de lijn flinterdun is en blijft.

Enkel wilskracht is de juiste ingesteldheid. Maar als je het gemis kan aanvullen met 'n zaaaalige pijp, mag je het toch meer gaan aanschouwen als 'n positievere en meer gevarieerde vorm van roken, en als je eenmaal beseft dat je smaak in je mond zich vormt en niet in je longen, lukt het je zeker en vast om de inhaleer behoefte af te bouwen.
Misschien 'n tip: steek gewoon 'n pijp op en inhaleer de eerste tijd nog even en bouw het zo af. En haal geen shag meer in huis, zodat je geen andere keuze hebt.

Succes ermee!
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Onbedoeld geeft de omgeving vaak het verkeerde advies.
Door dit op te volgen, volhouden dus, heb je levenslang gekregen!

Stoppen met de sigaret is eenvoudiger dan je denkt, de ontwennings-
verschijnselen zijn mild.
Bij de meesten is het vervelendste na een dag of drie achter de rug.
Per dag komen er een paar kleine "aanvalletjes" van je lichaam, waar
geroepen wordt om nicotine. Deze houden een minuut of vijf aan.
Al snel wordt de interval groter en wordt de roep zwakker en
verdwijnt uiteindelijk, maar dat heb je niet eens meer in de gaten.

Pas de eerste tijd op met gezelligheid, alcohol, koffie en stress.
Informeer de omgeving niet, ze hebben het niet eens in de gaten
hoe knap je jezelf vindt.

Belangrijk: plan een stopmoment en leef/werk daar naartoe. Een
paar weken, een maand, dat maakt niet uit.

Laat de sigaret los, je H O E F T niet meer!

Ter lering en vermaak, ik ben twee maal zonder al te veel problemen
gestopt met sigaretten, de eerste keer trapte ik in de val op een gezellig
feestje, waar ik dacht wat pinten te kunnen drinken en dacht die avond
wel een sigaret te kunnen roken.
De tweede maal was toen ik afgleed naar een burn-out.

Driemaal is scheeprecht!

En de pijp rook ik met opgeheven hoofd.
(inverband met nat roken)

Plaats reactie