De pijp in of juist uit elkaar 'laten rusten'.

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
diego

De pijp in of juist uit elkaar 'laten rusten'.

Bericht door diego »

hey pijprokers
ik zit met een vraagje,
misschien lijkt het dom of pietluttig maar
na het roken van een filterpijp en een nachtje rusten haal ik de pijp uit elkaar
en haal het filter uit
dan laat ik de pijp open liggen tot ik ze weer gebruik(met uiteraard een nieuwe filter)
kan dat eigenlijk kwaad van een pijp open te laten tot men ze opnieuw gebruikt
ik denk aan de passing tussen kop en steel
savinelli,winslow,bigben,dirk claessen
greetz diego

Bart Iron
Moderator

Re: open of niet

Bericht door Bart Iron »

Of dat echt kwaad kan of juist goed is weet ik niet. Daar zullen de meningen over verdeeld zijn.

Ik denk zelf dat het de passing ten goede komt, omdat het hout goed kan krimpen als het zijn vocht uit de tige verliest. Ook het gedeelte van de steel wat in de tige geschoven zit zorgt er mijn inziens voor dat het vocht tegen gehouden wordt uit het hout te kunnen verdampen. Gewoon omdat het de oppervlakte afsluit door de klempassing.

Aan de andere kant loop je het risico dat de steel niet meer past, juist omdat de tige teveel krimpt.
Dat heb ik in mijn korte pijprook leventje nog niet bij de hand gehad.

Na schoonmaken laat ik ze een paar daagjes uit elkaar en zet ze dan weer in elkaar.

eendrieenzestig
Contacteer:

Bericht door eendrieenzestig »

ik doe eigenlijk hetzelfde, schoonmaken en dan tot de volgende ochtend open laten liggen.
Afbeelding

Het leven dat de natuur ons geeft is kort,
Maar de herinnering aan een welbesteed leven duurt eeuwig.

Cicero

diego

Bericht door diego »

dus ben zeker de enige niet
daarom deze vraag omdat ik mijn eerste winslow niet wil kapot maken uit onwetendheid (ze kost mij dan ook iets te veel om ze naar de kl.... te helpen)
savinelli,winslow,bigben,dirk claessen
greetz diego

eendrieenzestig
Contacteer:

Bericht door eendrieenzestig »

diego schreef:dus ben zeker de enige niet
daarom deze vraag omdat ik mijn eerste winslow niet wil kapot maken uit onwetendheid (ze kost mij dan ook iets te veel om ze naar de kl.... te helpen)
Dat zou ook een ware DOODZONDE zijn. :cry:
Afbeelding

Het leven dat de natuur ons geeft is kort,
Maar de herinnering aan een welbesteed leven duurt eeuwig.

Cicero

Toon

Bericht door Toon »

Zeker, wees zuinig op uw Winsløws.
Daar zijn ze echt te goed en mooi voor.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Mus

Bericht door Mus »

Ik haal mijn pijp pas uit elkaar als ik hem schoon ga maken en zet hem direct daarna weer in elkaar. Uiteraard laat ik 'm na het roken lang genoeg afkoelen voordat ik hem uit elkaar haal.

jurgen
Contacteer:

Bericht door jurgen »

volgens mij kan het alleen kwaad als de pijp uit elkaar haalt als deze nog warm is

Mus

Bericht door Mus »

Zowel pijp en mondstuk zullen slijten van vaak uit elkaar halen en weer in elkaar zetten, maar die slijtage lijkt me ten eerste zeer beperkt omdat daar normaal gesproken geen grote krachten bij komen kijken en ten tweede omdat de flok van een mondstuk dat wat los zit vrij eenvoudig te stuiken is.

superpelic
Contacteer:

Bericht door superpelic »

Ik doe het volgende al jaar en dag...
Na het roken en afkoelen haal ik de pijp uit elkaar en gooi de filter weg.
Ik laat bv nooit de filter een nacht in de pijp zitten...een filter kan erg nat zijn en daardoor droogt de pijp niet goed.
Daarna laat ik de pijp en mondstuk uit elkaar tot ik ze wil roken...Soms moet ik zoeken achter het juiste mondstuk...Alles ligt hier wat door mekaar.
In principe kan het geen kwaad maar ik vermijd hier mee dat ik de pijp terug uit mekaar moet halen voor er een filter in te steken.(dubbel werk wil niemand doen he' :wink: )

Dus als je het mij vraagt...yep mondstuk en pijp uit mekaar laten...komt het droog proces alleen maar ten goede..
“If you are going through hell, keep going.”

Bommel

Bericht door Bommel »

Na het schoonmaken van de pijp, laat ik ze nog nadrogen, maar zet ze altijd voor dat ik mijzelf te rusten leg weer in elkaar met een vers filter.
Mijn pijpen kunnen dan nog heerlijk rusten tot dat ik ze weer gebruik.
Ik rook nl niet al te vaak de zelfde pijp de volgende dag.
Afbeelding

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Ik laat de pijp eerst even een half uur rusten, dan maak ik het mondstuk los, gooi de filter weg, maak de pijp schoon met een rager en laat haar uit elkaar tot de volgende dag liggen. Dat lijkt heel streng, maar eigenlijk is het luiheid. :)

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Mus schreef:Ik haal mijn pijp pas uit elkaar als ik hem schoon ga maken en zet hem direct daarna weer in elkaar. Uiteraard laat ik 'm na het roken lang genoeg afkoelen voordat ik hem uit elkaar haal.
Same here !

p.s. topicnaam even iets duidelijker omschreven dan "open of niet", zodat deze info ook voor toekomstige forumleden wat beter terug te zoeken valt.
Afbeelding

Winslow Collector

Re: De pijp in of juist uit elkaar 'laten rusten'.

Bericht door Winslow Collector »

Hey Diego,

Heb zelf enkele Winsløws en rook dat merk al bijna 25 jaar. Met filter (= dus een vochtvanger IN de pijp).

Wat ik al tijdens mijn gehele "rookcarrière" doe is na het roken de pijp inderdaad een dagje laten rusten, gewoon in elkaar, met het filter erin. Het enige dat ik weleens wil doen is een uurtje of 2-3 ná het roken de ketel leegmaken zodat de as en tabaksresten eruit zijn. Mits deze er met de laatste asbakhandeling al niet zijn uitgeploft. Ik heb het idee hiermee een langzamere en geleidelijkere droging te krijgen dan het boeltje zo snel mogelijk (na afkoeling vand e pijp) uit elkaar te halen en met relatief groot luchtvolume sneller te laten drogen. Maar dit is een idee, geen harde bewijzen, dus open voor kritiek.

Pas na het dagje rusten (nogmaals: mét filter erin), gaat de pijp uit elkaar, wordt grondig gereinigd met 2 of meer ragertjes en dan gaat er meteen een verse filter in en de pijp weer terug in elkaar. Een enkele keer gaat die de dag van reiniging weer gerookt worden, meestal een dagje ná de reiniging, dus totaal een dagje rust, dicht, met oud filter én een dagje rust, dicht met nieuw filter.

Mijn conclusie/redenatie/argumentatie/praktijk:
Dat filter rook ik niet in 1 rookbeurt zeiknat, in tegendeel, een enkele keer rook ik de pijp een tweede keer met hetzelfde filter. Dus ik verwacht/hoop, dat het filter nog genoeg capaciteit heeft om nog wat vocht op te nemen uit de pijp tijdens het dagje drogen.
Ik ben een roker van zoete, gesausde tabak die bij mij niet té nat moet zijn, maar ook niet te droog. Percentage vochtigheid van de tabak weet ik niet, dus ik noem het maar even "gemiddeld vochtig". Misschien dat dit verschil maakt met mensen die niet-gesausde tabakken roken en/of hun tabakken veel vochtiger of juist gortdroog in de pijp stoppen. Ik heb alleen maar mijn eigen ervaringen, die natuurlijk open zijn voor discussie en aanvulling.
Heb hierdoor nog nooit problemen met de passing gehad, geen vreemde bijsmaakjes en -aroma's, en geen andere vervelende zaken.

Plaats reactie