Waar mag je nog roken?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Fossiel

Waar mag je nog roken?

Bericht door Fossiel »

De afgelopen 20 jaar zijn de plekken waar je nog mocht roken bijna allemaal afgeschaft. Als ik het juist heb, mag in Nederland echter in kleine cafés weer gerookt worden. In België is echter in juli een algemeen rookverbod in de horeca van kracht geworden, behalve dan voor horecazaken die een afzonderlijke rookruimte hebben.

Als ik het juist heb, kan je in België dus enkel nog op de volgende plaatsen een pijp opsteken:

- thuis
- in de open lucht
- in de rookkamer van een café of restaurant

Hoe zit het in Nederland?
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic

metaltommy

Re: Waar mag je nog roken?

Bericht door metaltommy »

volgens mij is dat afgezien van wat je al schreef in nederland niet anders.
Groet,
Tom

Mus

Bericht door Mus »

Er geldt in Nederland een rookverbod in alle openbare gebouwen, op de werkplek inclusief (tabaks)winkels en horeca, in alle openbaar vervoer, op alle spoorweg- en metrostations en in taxi's. In kleine café's zonder personeel geldt geen rookverbod.

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Overigens wordt het verbod in meer en meer cafe's aan de spreekwoordelijke laars gelapt, steeds vaker zie ik weer asbakken op tafel (al of niet met een boete-pot, in enkele cafe's is een spaarpot aanwezig waar je, als je wilt roken, een eurootje in gooit, als je dat doet mag je de hele avond roken, zo groeit de pot en bij een controle wordt de bekeuring uit de spaarpot betaald, klanten blij en uitbater blij :mrgreen: )
Afbeelding

Toon

Bericht door Toon »

Eén van de twee café's bij ons in het dorp was bij de voorhoede van het gevecht voor de kleine kroeg (samen met café de Kachel, ook al in Groningen 8) ). In dit café en in het andere café bij ons in het dorp zijn de asbakken nooit weggeweest.
(zijn ook geen hele bijzondere café's hoor, gewone volkskroegen).
De eerste verdieping van mijn vaste Ierse pub in de stad Groningen is omgetoverd tot smokers lounge.
Daar dus ook geen probleem. Eigenlijk heb ik niet zo heel veel te klagen, dus :D

Ook bij ons op kantoor wordt nog regelmatig gerookt, en anders vinden we wel een plekje.

Tja, regels zijn misschien niet onze sterkste kant hier in het Hoge Noorden, maar het is wel lekker makkelijk. :D :mrgreen:
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Mooi om te lezen Toon! :) Ach ja, over een paar maanden ga ik lekker een paar dagen in de week thuis werken en dan kan ik ook een pijpje opsteken ^^
Afbeelding

St Patrick

Bericht door St Patrick »

In Aken (duitsland) ken ik nog wel een heel leuk restaurant waar je lekker goedkoop kan eten, en daarna gewoon mag roken...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Eliminator schreef:Overigens wordt het verbod in meer en meer cafe's aan de spreekwoordelijke laars gelapt, steeds vaker zie ik weer asbakken op tafel (al of niet met een boete-pot, in enkele cafe's is een spaarpot aanwezig waar je, als je wilt roken, een eurootje in gooit, als je dat doet mag je de hele avond roken, zo groeit de pot en bij een controle wordt de bekeuring uit de spaarpot betaald, klanten blij en uitbater blij :mrgreen: )
Ik had van dit verschijnsel al gehoord. Dus toen ik gisteren met de heer Sven op café zat, even mijn stoute schoenen aangetrokken en dit aan de uitbater voorgesteld. Dat werd een koude douche... Blijkbaar bedraagt de eerste boete 1400 euro, wanneer je een tweede keer betrapt word gaat die al in de 2000. Dus zelfs met de goodwill van de klanten zal het niet lukken. Ik weet niet wat de tabaksindustrie de overheid ooit heeft misdaan, maar het moet toch iets ernstig zijn. Dit heeft al lang niets meer met volksgezondheid te maken. (Inperken der vrijheden?)
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Eliminator
Moderator

Nekker schreef:Blijkbaar bedraagt de eerste boete 1400 euro, wanneer je een tweede keer betrapt word gaat die al in de 2000
:shock: Wow, dan neem ik aan dat de bekeuringen hier lager zijn want anders lukt het hier ook niet met de rookpot,... absurd dat soort bedragen, een peuk opsteken is tegenwoordig blijkbaar heftiger dan dronken achter het stuur 150 km/h rijden op een woonerf (om maar iets te noemen, waar de bekeuring volgens mij opgeteld geen 1400 tot 2000 euro zal zijn)
Afbeelding

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Wanneer je in een kroeg niet meer mag roken,
hoeft de kroeg voor mij niet meer.
Lullig wanneer je een kroeg hebt. Ik vraag me
af hoe het in Belgie gaat het komende jaar, in
Nederland zijn de nodige van het toneel
verdwenen of leiden een armzalig bestaan.

jurgen
Contacteer:

Bericht door jurgen »

In de kroeg waar ik altijd kom blijft het toch een mooi verschijnsel, de helft van de kroeg is rookruimte geworden dus dat is al geen echt probleem meer, afgezien van het feit de je een opsplitsing in je kroeg hebt, maar 's avonds door de week (zo-ma-di-wo) staat er 1 barman per avond en de barmannen van ma. di. en wo. roken alle drie .... ze moeten dus pauze nemen en weg achter de bar om een peukje te kunnen roken.

ik heb mij vaak zitten afvragen wat nou het doel is van een rookverbod in de kroeg, ja er komen mensen die niet roken, ik heb het aan ze gevraagd en het enige wat je hoort is "m'n kleren stinken niet meer" niet gelukkig want nu ben ik een stuk gezonder.
ze lopen ook allemaal probleemloos de rookruimte in om met iemand te praten.
Kroeg bezoekers zijn volgens mij voornamelijk bourgondisch aangelegd en hebben een broertje dood aan gezonde levens stijlen,
genieten van het leven is belangrijker dan gezond leven.
Die antirokers die het voor mekaar hebben gekregen onder het motto wij willen ook weleens de kroeg in zie je nooit, of zoals de eigenaar van m'n stamkroeg het zegt; die mensen gaan 1 keer per jaar naar het cafe op hun trouwdag of verjaardag en dan drinken ze 2-3 biertjes/wijntjes en ze gaan weer weg, nou ik mis ze niet als ze niet komen, de mensen die (dagelijks) wekelijks komen drinken en roken daar betaal ik de rekeningen van.

Geloof

Bericht door Geloof »

Als die niet rokers er wel zijn dan stinken mijn kleren.
Ja naar die misselijk makende ongezonde parfum van 5 euro die ze zichzelf geschonken hebben.
Geef mij maar tabakslucht. Ruikt lekker als je smorgens je wolle trui terug aan doet.

Harmen

Bericht door Harmen »

Eliminator schreef:
Nekker schreef:Blijkbaar bedraagt de eerste boete 1400 euro, wanneer je een tweede keer betrapt word gaat die al in de 2000
:shock: Wow, dan neem ik aan dat de bekeuringen hier lager zijn want anders lukt het hier ook niet met de rookpot,... absurd dat soort bedragen, een peuk opsteken is tegenwoordig blijkbaar heftiger dan dronken achter het stuur 150 km/h rijden op een woonerf (om maar iets te noemen, waar de bekeuring volgens mij opgeteld geen 1400 tot 2000 euro zal zijn)
Gisteren even gecheckt, schijnt eerst 300 te zijn en daarna ook van dat soort bedragen...

Fossiel

Bericht door Fossiel »

Dit kwam ik tegen op een cruiseschip:
Afbeelding

Er staat dus dat het roken van sigarétten verboden is, maar over sigaren en pijp wordt in zeven talen gezwegen. Letterlijk gezien ben je dus niet in overtreding als je op dat balkon van een pijp of sigaar geniet. :twisted:

Ik vind het behoorlijk irritant dat men zo vaak het woord "sigaret" gebruikt als roken in het algemeen bedoeld wordt, bijvoorbeeld: "Amerika bant sigaret op stranden". Natuurlijk zijn sigaren en pijp dan ook verboden, maar er wordt gedaan alsof enkel sigaretten geweerd worden. Ik vraag me af of men het ook zo vaak zou hebben over "de sigaret" indien pijpen, sigaren en sigaretten elk ongeveer evenveel gerookt zouden worden, in plaats van dat er bijna uitsluitend vuiligheid gerookt wordt, zoals momenteel het geval is.
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic

lestat

Bericht door lestat »

velen zullen het niet weten en daarom maar eens een waarschuwing. In belgië mag je niet roken in een tram of bus hokje. Dit is ook beboetbaar.

Nog even en ook het roken in open lucht mag niet meer. Er zijn al landen waar dit al zo is of toch bijna (kan niet van buiten zeggen waar) en heb al van een aantal winkeliers gehoord dat tegen eind 2013 tabak niet meer openlijk verkocht mag worden. Dit doet mij denken aan een periode die de drooglegging genaamd werd. Hoe lang voor de mafia weer eens feest mag gaan vieren
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Japa

Bericht door Japa »

Volgens mij mag je in New York zelfs in het park niet meer roken.
Mag toch hopen dat het hier niet dezelfde kant op gaat... :shock:

Fossiel

Bericht door Fossiel »

lestat schreef:velen zullen het niet weten en daarom maar eens een waarschuwing. In belgië mag je niet roken in een tram of bus hokje. Dit is ook beboetbaar.
In een gesloten hokje uiteraard, maar ook in een volledig open?

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Fossiel schreef:
lestat schreef:velen zullen het niet weten en daarom maar eens een waarschuwing. In belgië mag je niet roken in een tram of bus hokje. Dit is ook beboetbaar.
In een gesloten hokje uiteraard, maar ook in een volledig open?
Ehm, als het volledig open is, is het volgens mij geen hokje ;)

Zit me wel te bedenken (weinig ervaring mee, ga nooit met de trein): Op open perrons (al dan niet met een dak) mag je in NL volgens mij alleen roken bij zo'n afzuigpaal (heet zo'n ding geloof ik :roll: ). Volgens mij werkt een stevig briesje veel beter om de rook te verdrijven dan zo'n paal die de rook moet afzuigen vanuit een open ruimte, maar goed...

Kan me dus goed voorstellen dat bij tram- en bushaltes zelfs zonder huisje niet gerookt mag worden (er kan immers iemand naast je staan die dat niet fijn vind). Misschien nu nog niet het geval, maar zal me niet verbazen als dat binnenkort ingevoerd word...
Laatst gewijzigd door Luys op 19 jun 2012 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Pijproker des forums

Paul Tummers

Bericht door Paul Tummers »

En dan gaan de accijzen op rookwaren weer omhoog met als reden het ophogen van de drempel zodat men er niet meer aan zal beginnen cq. er mee zal stoppen.
Men weet uit jarenlange ervaring dat dit nog nooit gewerkt heeft en het iedere keer weer op deze manier verkopen van ordinaire geldgraaierij vind ik langzamerhand ronduit beledigend.
Of de volksgezondheid met het rookverbod op werkplekken gediend is vraag ik me ook af;
een rustig roken lijkt mij als leek minder schadelijk als het buiten onder een afdak op volle toeren roken van een sigaret met een vuurkegel van 2 centimeter omdat hij wel binnen 2 minuten opgerookt moet zijn en dus de rook gloeiend heet naar binnen gepompt moet worden om in die tijd het beoogde nicotinequantum binnen te krijgen.
We worden volgens mij gewoon besodemieterd, evenals met de crisis waardoor men impopulaire maatregelen die al heel lang op de plank lagen er door kan jassen met als label economische crisis waarbij bij mij wel sterk de indruk is ontstaan dat er alleen crisis op de werkvloer heerst; enkele echelons hoger kan alles nog zoals voorheen.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Generaal

Bericht door Generaal »

Ik heb het volgende verhaal gehoord over die euro bijdrage in 'n pot:
Diegene die de inspecteur op z'n bek slaat, krijgt de pot!!

'n Andere oplossing kan zijn, dat je er 'n privé club van maakt..ieder 'n lidkaart en ze moeten je er met rust laten..(geen openbare zaak meer).
Hier is er zelfs ophef geweest over 'n man die z'n boterham at, achter 't stuur en 'n boete hiervoor kreeg!!!
Op 'n openlucht bouwwerf hebben ze er al 'n inspecteur boven de afgrond gehouden...het rook er..naar broekvulsel!

Ook het thuis roken heeft hier onder vuur gelegen, vooral als je nog kids in huis hebt.
Binnenkort mag je ook thuis niet meer roken, als je bv 'n goudvis hebt...

Kort door de bocht..WE ZIJN 'n VEEEEEEEEL te BRAAF volkje aan 't worden, en slikken al die betuttelende regeltjes als 'n zoete pap.
En het Europa vingertje is nooit ver weg..en onze centen eveneens.
En uit voorzorgsmaatregelen heb ik in m'n auto al 'n mistlicht geplaatst i.v.m. de rook!
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

lestat

Bericht door lestat »

ook in een open hokje mag je niet roken. Je mag nog wel roken op de verhoging waar de tram stopt.
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

magicmarcello

Bericht door magicmarcello »

Op basis van het bovenstaande zou ik alle forumleden willen aansporen tot het uittesten van de grenzen die ons worden opgelegd door deze doorgedraaide randdebielen en regelneefjes!
Waar zijn de tijden gebleven dat wij ons nog weerbaar opstelden tegen al die overheidsbetutteling en daardoor te kennen gaven dat de dwangbuisneurose en ubercontrolle niet meer werden getolereerd?
Terug naar de tijd van burgerlijke ongehoorzaamheid mijne waarde Heeren des Forum!
Aan ons de verantwoordelijkheid om hiermee aan de slag te gaan.
;p
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

maboc

Bericht door maboc »

magicmarcello schreef:Op basis van het bovenstaande zou ik alle forumleden willen aansporen tot het uittesten van de grenzen die ons worden opgelegd door deze doorgedraaide randdebielen en regelneefjes!
Waar zijn de tijden gebleven dat wij ons nog weerbaar opstelden tegen al die overheidsbetutteling en daardoor te kennen gaven dat de dwangbuisneurose en ubercontrolle niet meer werden getolereerd?
Terug naar de tijd van burgerlijke ongehoorzaamheid mijne waarde Heeren des Forum!
Aan ons de verantwoordelijkheid om hiermee aan de slag te gaan.
;p
Ik zie je proefproces en/of bodemprocedure met interesse tegemoet.
--
Cheers maboc

magicmarcello

Ben al tijden bezig met het openbaar solliciteren hiernaar middels het in volle glorie dragen van de pijp op stations en perrons, tot dusverre zonder resultaat.
Eerlijkheidshalve moet worden vermeld dat mijn pijp ook niet de signatuur van een stoomboot achter zich aan sleept waardoor ik uit het oogpunt van discutabele beschuldigingen nog altijd kan volhouden dat de pijp in kwestie niet rookt/brandt.
Ik wil de eerste zwaailichtsmurf graag tegenkomen die mij gaat bekeuren voor het openlijk dragen van een niet brandende pijp...
;p
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

maboc

Bericht door maboc »

magicmarcello schreef:Ben al tijden bezig met het openbaar solliciteren hiernaar middels het in volle glorie dragen van de pijp op stations en perrons, tot dusverre zonder resultaat.
Eerlijkheidshalve moet worden vermeld dat mijn pijp ook niet de signatuur van een stoomboot achter zich aan sleept waardoor ik uit het oogpunt van discutabele beschuldigingen nog altijd kan volhouden dat de pijp in kwestie niet rookt/brandt.
Ik wil de eerste zwaailichtsmurf graag tegenkomen die mij gaat bekeuren voor het openlijk dragen van een niet brandende pijp...
;p
:-D
Je zou de kansen op een proces/procedure wat kunnen vergroten door al pijpend het kantoor van de plaatselijke veldwachter in te wandelen.
--
Cheers maboc

Paul Tummers

maboc schreef:
magicmarcello schreef:Ben al tijden bezig met het openbaar solliciteren hiernaar middels het in volle glorie dragen van de pijp op stations en perrons, tot dusverre zonder resultaat.
;p
:-D
Je zou de kansen op een proces/procedure wat kunnen vergroten door al pijpend het kantoor van de plaatselijke veldwachter in te wandelen.
Inkoppertje?
Ben bang dat je dan toch een andere aanklacht krijgt waarmee wij als rokers geen ter zake doend proefproces mee kunnen aanspannen :wink:
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

magicmarcello

Heeren, u brengt mij op ondeugende ideetjes omtrent een nieuwe pijpvorm, ik moet binnenkort toch even naar Christine leDuc...
;p
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Paul Tummers

"A dirty mind is a joy forever!". :lol:

Fossiel

Bericht door Fossiel »

magicmarcello schreef:Eerlijkheidshalve moet worden vermeld dat mijn pijp ook niet de signatuur van een stoomboot achter zich aan sleept waardoor ik uit het oogpunt van discutabele beschuldigingen nog altijd kan volhouden dat de pijp in kwestie niet rookt/brandt.
;p
Nu je het zegt, is het eigenlijk toegestaan een niet-brandende pijp in de mond te hebben op een plaats waar roken verboden is? Hoe wordt "roken" in deze context eigenlijk gedefinieerd? Als er niets is dat rook produceert, ook al is het bedoeld om dat te doen, kan men je toch moeilijk beboeten voor roken? Dan kan je evengoed iemand die een geluidsinstallatie bezit bekeuren wegens geluidsoverlast terwijl zijn installatie helemaal niet aan staat, want die KAN wel geluidshinder veroorzaken.

Eliminator
Moderator

Moeilijke discussie, zo MAG een auto best 300 km/h rijden, zolang je het meer niet doet,... maar wordt je brommer/scooter op de rollenbank gezet en KAN hij harder dan toegestaan (los van het feit of je er ooit te hard op rijdt) krijg je echt een bekeuring !!
Altijd al een vreemd verhaal gevonden maar zo werkt het wel,... geen flauw idee hoe dat werkt met een niet rokende pijp,... misschien een PRF potje maken en een proefproces afdwingen :wink:
Afbeelding

Plaats reactie