Te strak gestopt?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Luys
Moderator

Te strak gestopt?

Bericht door Luys »

Handige tip die ik zelf bedacht heb (waarmee ik niet wil zeggen dat 'ie origineel is!):

Het komt wel eens voor dat ik merk dat ik een pijp te strak gestopt heb voordat ik hem aangestoken heb. Een optie is dan om de tabak er weer uit te halen en opnieuw te beginnen. Een andere, vlotte manier is de volgende (let op: alleen gebruiken als de pijp koud is, dus niet nadat je hem al aangestoken hebt!):

Haal de steel van de pijp. Prik nu met met de 'prikker' van je pijpgereedschap door het rookkanaal tot in de tabak. Hiermee creeer je een klein luchtkamertje waardoor de pijp weer goed trekt. Zet de steel er weer aan, en zuig aan het mondstuk. Je zult zien dat de pijp nu veel makkelijker trekt.

Nu kan je de pijp roken op de manier waarop het bedoeld is. De reden dat je dit alleen kunt/mag doen als de pijp nog niet aangestoken is, is simpel: een warme pijp uit elkaar halen is uit den boze. De verschillende materialen hebben afwijkende uitzettingscoefficienten wat betekent dat de kans op breuk erg groot is!

Meer mensen die deze techniek toepassen?
Pijproker des forums

Paasei

Re: Te strak gestopt?

Bericht door Paasei »

Yep
Vooral van toepassing als je voelt dat je het rookkanaal hebt toegepropt...
Koninklijke Eikel Des Forums.

culann

Bericht door culann »

Zeker, die truc pas ik zelf ook af en toe toe, of als ik de pijp al aangestoken heb, en er dan achter kom dat de pijp te vast getopt is, dan wil een rager door de steel tot in de kop ook nog wel eens werken.
Echter hoewel ik in het begin steevast de pijp te vast stopte, stop ik de laatste tijd juist vaak te los, maar dat is gelukkig makkelijker te verhelpen.

frakke

Bericht door frakke »

Had het eens ergens gelezen dacht bij Janneman zijn pijpboek :idea:

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Inderdaad bekend. Meestal als er een tabakstukje voor het rookkanaal zit.
Als de pijp té warm is en hij "slaat dicht", dan prik ik met de priem van het pijpbestekje een gat van bovenaf door de tabak, langs de wand van de ketel zodat ik bij het rookkanaal uitkom. Dan weer even de tabak aandrukken en meestal werkt dat ook wel na 1 of 2 pogingen.

Forza1961

Bericht door Forza1961 »

Ja, ook ik maak hier wel eens gebruik van. En iedere keer als ik de pijp te vast heb gestopt ben ik boos op mezelf. Want het is vaak puur een kwestie van aandacht. Even snel een pijp stoppen denk ik dan en dan ´zit je met de gebakken peren´. Ook is het soms een gevolg van te natte tabak.

De truc van WC gebruik ik eigenlijk als eerste redmiddel.
Succes hebben is één keer vaker opstaan dan het aantal keren dat je valt......

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Ik houd een pakje lucifers op de kop en blaas dan in het mondstuk. Daarna even zachtjes aandrukken en dan rookt de pijp meestal wel wat losser.

zorro

Bericht door zorro »

Winslow Collector schreef:Inderdaad bekend. Meestal als er een tabakstukje voor het rookkanaal zit.
Als de pijp té warm is en hij "slaat dicht", dan prik ik met de priem van het pijpbestekje een gat van bovenaf door de tabak, langs de wand van de ketel zodat ik bij het rookkanaal uitkom. Dan weer even de tabak aandrukken en meestal werkt dat ook wel na 1 of 2 pogingen.
JA hoor ,deze priemtechniek van boven langs de ketelwand werkt bij mij ook
naar tevredenheid(n.l bijna altijd)

ZORRO.

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Hier ook met de priem een gaatje prikken tot aan het rookkanaal... 2 a 3 trekjes en weer even aantampen. Werkt altijd.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Joey Peters

Bericht door Joey Peters »

yep ook ik doe dit
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Gypscoprotheres schreef:Ik houd een pakje lucifers op de kop en blaas dan in het mondstuk. Daarna even zachtjes aandrukken en dan rookt de pijp meestal wel wat losser.
Dat is ook een goede tip! Dan ben je waarschijnlijk ook wat gepruttel kwijt.

Ik doe meestal de priem langs de door de tabak heen richting rookgat. Maar als het echt te vast komt te zitten, probeer ik de tabak met de priem wat omhoog te trekken of heel voorzichtig wat te roeren onderin.

wimclaessen

Bericht door wimclaessen »

Gewoon even met een pijpenrager erdoor lukt ook, moet je je pijp niet uiteenhalen.

Kynikos

Bericht door Kynikos »

Ik gebruik de pijprager of de priem van boven als hij al aan is. Anders stop ik hem gewoon opnieuw. Maar gelukkig gebeurt het me zelden meer. De eerste tabak die in een pijp gaat gooi ik er zo losjes in dat het haast onmogelijk is dat het daar te dicht op elkaar gaat zitten.

Dopey

Bericht door Dopey »

Is het niet zo dat je geen warme pijp uit elkaar mag halen??

Niet dat ik er nou zoveel verstand van heb, maar ik ben aan het leren... :D

Bommel

Bericht door Bommel »

Dopey schreef:Is het niet zo dat je geen warme pijp uit elkaar mag halen??

Niet dat ik er nou zoveel verstand van heb, maar ik ben aan het leren... :D
Je maakt hier een goed punt Dopey, dat is inderdaad waar.
Door de warmte gaat het een en ander uitzetten en klemmen de delen van de pijp goed aan elkaar.
Bij het dan uit elkaar halen bestaat de kans dat de steel vervormd en daarna niet meer goed past.
Alleen als je net de pijp aan hebt gestoken is het nog mogelijk om redzaam de steel uit de pijp te draaien en de verstopping te verhelpen.
Anders is alleen de bovenstaande trucje met de priem nog goed werkzaam en als men zonder filter rookt de pijpenrager.
Lukt dit niet, laat de pijp uitgaan en goed afkoelen voordat je de pijp uit elkaar haalt.
Afbeelding

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Ik dacht ook altijd van niet, maar er zijn mensen die dit wel doen blijkbaar.
Een enkele keer probeer ik tijdens het roken hoe vast de steel zit. Als dit zonder wrikken lukt los te halen, zal het volgens mij geen probleem zijn.

Bommel

Bericht door Bommel »

Bart Iron schreef:Ik dacht ook altijd van niet, maar er zijn mensen die dit wel doen blijkbaar.
Een enkele keer probeer ik tijdens het roken hoe vast de steel zit. Als dit zonder wrikken lukt los te halen, zal het volgens mij geen probleem zijn.
Toch is het gevaar dat er iets beschadigd wordt, dat moeilijk te herstellen is, heel groot.
Afbeelding

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Beter niet dan wel. Dat is duidelijk!

Pieter

Bericht door Pieter »

Gewoon je pijp niet te strak stoppen zou ik zeggen...
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Pirx

Bericht door Pirx »

ik heb bij het aansteken steeds de gewoonte om heel zachtjes op de as te blazen (na de tweede aansteekbeurt) , is een goede manier om het vuur mooi gelijkmatig te verspreiden en, indien hierdoor geen rook door het rookkanaal komt, is de pijp sowieso te vast gestopt.

Plaats reactie