Geloof

Voor dat broodnodige 'ons-kent-ons' gevoel...
Geloof

Geloof

Bericht door Geloof »

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken hier, maar zal me nu ook even voorstellen.
Ik ben Ad en kom uit Brabant.
Op mijn veertiende of vijftiende mijn eerste pijp gerookt, maar dat was van zeer korte duur.
Hooguit een pakje tabak, en terug naar de shag, welke ik nu overdag nog steeds rook.
Later getrouwd, en op mijn dertigste opnieuw aan de pijp, maar door een te hectisch leven weer niet echt aan mij besteed.
Ben nu ondertussen 49 en Afgelopen januari een nieuwe poging, en tot op heden gaat dit erg goed.
Rook deze overigens alleen in de avonduren, en liefst als ik helemaal alleen ben.
Heb al verschillende soorten tabak geprobeert, maar de vanille smaakjes bevallen me tot op heden het best.
Heb er wel moeite mee om in het openbaar, of in het bijzijn van anderen een pijp op te steken, omdat pijproken voor oude mannetjes is, en voel mezelf beslist niet oud.

Heb overigens gelijk een vraagje.
Hoe houd je een pijp in je mond met losse handen.
Dit is voor mij namelijk best een probleem.
Maakt het hierbij uit of je een lange zwaardere pijp neemt, of een heel korte?
Mijn pijpencolectie bestaat op dit moment uit een drietal Big Bens ( mustang gebogen, een onbekend rechte pijp maar zeer licht, en een lombok leespijp) en verder heb ik ook een Peterson gebogen pijp met een iets grotere kop.

Voor nu even genoeg verteld.

Hoop hier nog vele leuke uren met pijp te kunnen en mogen doorbrengen.

Kynikos

Re: Geloof

Bericht door Kynikos »

Welkom! Wat is het verhaal achter die nickname?

frakke

Bericht door frakke »

Welkom ;p

metaltommy

Bericht door metaltommy »

welkom ! op dit fijne forum
Groet,
Tom

Forza1961

Bericht door Forza1961 »

Welkom!
Succes hebben is één keer vaker opstaan dan het aantal keren dat je valt......

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Wederom een hartelijk welkom op dit mooie forum...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Welkom Ad!
Geloof schreef: Heb er wel moeite mee om in het openbaar, of in het bijzijn van anderen een pijp op te steken, omdat pijproken voor oude mannetjes is, en voel mezelf beslist niet oud.
Die schaamte raak je vanzelf kwijt vermoed ik. Vrienden en collega's keken eerst ook vreemd op toen ik met een pijp kwam aanzetten, maar het went snel (zowel voor jezelf als je omgeving :) ). In kroegen/terasjes krijg je wel eens een opmerking ("zo, aan het pijpen?"), maar ook dat gaat zo over (dat blijft echt geen uren doorgaan).

En 'dat het voor oude mannetjes zou zijn' zit tussen de oren; d'r zitten op dit forum mannetjes die nog bij d'r ouders wonen en als die eens wisten... Zie jezelf desnoods als trendsetter ;)
Geloof schreef: Hoe houd je een pijp in je mond met losse handen.
Dit is voor mij namelijk best een probleem.
Maakt het hierbij uit of je een lange zwaardere pijp neemt, of een heel korte?
Aan het uiteinde van de steel zit een opstaand randje. Steek de steel tussen de tanden zodat het randje achter de tanden haakt. Dan hoef je niet heel hard op de steel te bijten om de pijp in de mond te houden. Uiteraard zal een lange, zware pijp meer kracht vergen (krijg je sterke kaken van!) dan een korte, lichte pijp. Nadeel van de pijp met tanden vastklemmen is dat je tandafdrukken in de steel krijgt. Die zijn overigens met veel poetswerk wel weer weg te krijgen.
Geloof schreef: Mijn pijpencolectie bestaat op dit moment uit een drietal Big Bens ( mustang gebogen, een onbekend rechte pijp maar zeer licht, en een lombok leespijp) en verder heb ik ook een Peterson gebogen pijp met een iets grotere kop.
Heb zelf ook een BB Mustang; vermoedelijk heb jij ook een 449? Erg fijn pijpje!

Veel rookgenot toegewenst.
Pijproker des forums

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

En nog een hartelijk welkom.

Een pijp in de mond houden -met losse handen roken?- is in de allereerste plaats een kwestie van wennen denk ik. In het begin heb je het gevoel dat je al snelle lamme kaken van het bijten krijgt, maar dat went en verdwijnt. Kortere en sterker gebogen pijpen zijn hierbij in het voordeel omdat het zwaartepunt dichter bij de mond komt; bij een rechte pijp heeft de kop in feite een langere hefboom om kracht op je tanden te zetten.
Verder zijn er wel twee manieren waarop mensen de pijp in de mond houden; de ' losse bungel' en de ' ferme beet'. Voor een groot deel is dat geen bewuste keuze, maar vooral een gevolg van de manier waarop je tanden en mond zijn ingericht, in combinatie met welke pijpen je hebt, en wat je doet terwijl je de pijp in de mond houdt. En in de meeste gevallen zit het natuurlijk ergens tussen de twee uitersten in.

De 'losse bungel' betekent vooral dat je de pijp niet echt vastklemt, maar dat hij met het randje van het mondstuk net achter je tanden blijft hangen. Als je je hoofd wat sneller beweegt -bijvoorbeeld nee schudden-dan zwaait de pijp losjes heen en weer, met een kans op vallen. De losse bungel gaat in feite veel gemakkelijker met een gebogen pijp, met een rechte pijp is dat bijna niet te doen.
Het risico is dat een pijp sneller valt en je voorzichtiger moet bewegen, en er komt gek genoeg iets meer kracht op tanden te staan dan bij de andere manier (iets nauwekeuriger; er wordt een kracht op tanden uitgeoefend waarmee ze meer moeite hebben). Het voordeel is geen lamme kaken en geen beschadigingen in het mondstuk. Bungelaars geven vaak de voorkeur aan mondstukken met een wat grotere ' knop' op het uiteinde, zoals de Peterson P-lip.
De losse bungel werkt het beste als je rustig en zittend bezig bent; lezen, wat op de computer kloppen, dat soort werk.

De ferme beet laat een pijp onwrikbaar tusen de kaken staan; je kunt lopen, ja en nee schudden, en de pijp blijft vast zitten. De nadelen zijn duidelijk; kaakspeieren moeten ontwikkeld worden, tanden moeten stevig zijn (maar worden in een betere richting belast) en mondstukken krijgen zichtbare bijtschade en kunnen op den duur zelfs gaatjes krijgen. Vroeger, toen de ferme beet nodig was om tijdens alledaagse handelingen toch nog pijp te kunnen roken, waren kapot gebeten stelen een betrekkelijk veelvoorkomend probleem.
De ferme beet gata zowel met recht als met gebogen pijpen, al is het bij rechte pijpen wel raadzaam om kortere exemplaren en/of kleinere koppen te kiezen. De meeste ferme bijters geven de voorkeur aan mondstukken die breed en plat zijn, zodat meer tanden de pijp vasthouden.
De ferme beet is voornamelijk nodig als je wat meer beweegt tijdens het roken; heen en weer lopen, draaien en dergelijke.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Hartelijk welkom.

Ik herken het wel een beetje, die schroom om je in het openbaar te begeven met een pijp omdat je verkeerdelijk denkt dat dit iets voor oude mannetjes is. Ook ik had er wat last van.
Wat ik gedaan heb: mijzelf eerst even in de spiegel bekeken :oops: zodat ik zélf al aan het beeld kon wennen.
Dan nadien in tuin, terras, of in een hoekje in een rokerscaféetje. Vervolgens tijdens wandelingen met de hond of in
de wagen, en nu gewoon open en bloot. En de schroom verdwijnt hoor, neem dat maar van me aan!
Groeten,
jarnogab

drfretboard

Bericht door drfretboard »

janneman schreef:De ferme beet laat een pijp onwrikbaar tusen de kaken staan; je kunt lopen, ja en nee schudden, en de pijp blijft vast zitten. De nadelen zijn duidelijk; kaakspeieren moeten ontwikkeld worden, tanden moeten stevig zijn (maar worden in een betere richting belast) en mondstukken krijgen zichtbare bijtschade en kunnen op den duur zelfs gaatjes krijgen. Vroeger, toen de ferme beet nodig was om tijdens alledaagse handelingen toch nog pijp te kunnen roken, waren kapot gebeten stelen een betrekkelijk veelvoorkomend probleem.
De ferme beet gata zowel met recht als met gebogen pijpen, al is het bij rechte pijpen wel raadzaam om kortere exemplaren en/of kleinere koppen te kiezen. De meeste ferme bijters geven de voorkeur aan mondstukken die breed en plat zijn, zodat meer tanden de pijp vasthouden.
De ferme beet is voornamelijk nodig als je wat meer beweegt tijdens het roken; heen en weer lopen, draaien en dergelijke.
Ah, dat is precies wat ik doe! Mental note: Ferme Beet. :lol:

St Patrick

jarnogab schreef:Hartelijk welkom.
........ en nu gewoon open en bloot. En de schroom verdwijnt hoor, neem dat maar van me aan!
Wat bedoel je met BLOOT JarnoGab...??? :-T

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Enne, WELKOM, trouwens! =D>

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Welkom op dit forum !

Voor wat betreft het in de mond houden van de pijp kan ik niets meer toevoegen dan wat de mensen hierboven al hebben gemeld.
Het buiten roken went snel, in het begin lijkt het net of de hele wereld je aankijkt, komt omdat je er op let en dan lijkt elke blik in eens op jouw gericht.
In principe komt dat meer omdat je er ZELF niet aan gewent bent, rook gewoon lekker buiten als je dat wilt, zodra je dat wat vaker doet wen je er aan en zie je de blikken van anderen ook niet meer, omdat ze a) er steeds minder zullen zijn maar vooral b) omdat je er zelf niet meer op let.

En de "hee, aan 't pijpen" of "hahaha, twee lelijke koppen op één steel" opmerkingen zul je vast een keer te horen krijgen, maar trek je ze niet aan, die hebben we allemaal al wel een keer gehoort en verteld meer over de kortzichtigheid van de schreeuwers dan over de zichzelf respecterende pijproker !
Afbeelding

St Patrick

Ik sluit mezelf aan bij hetgeen Eli hierboven schrijft. =D> Denk aan jezelf en niet aan anderen. En geniet, geniet, geniet...

Terpentijn

Bericht door Terpentijn »

vanwaar deze nickname? en natuurlijk welkom, maar de vraag was prangender. groeten, t.
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Bommel

Bericht door Bommel »

En weer een welkom.

Het is inderdaad in het begin wennen om in het openbaar pijp te roken.
De toegeworpen kreten zijn al genoemd dus zal ik niet herhalen.
Het is gewoon doorzetten, vergelijk het met dragen van een bril voor de eerste keer, een beugel of eindelijk gewoon je eigen persoonlijkheid tonen bij het volwassen worden.
In het begin gaat dat schromelijk maar al snel ben je zelf gewent en de rest van de wereld ook.

Succes en veel plezier in het roken van de pijp.
Afbeelding

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Van harte welkom.

multiballs

Bericht door multiballs »

welkom hiero
WINSLOW Waarom niet ?

multiballs

Bericht door multiballs »

die was zo onder de indruk vd nickname :lol:
drfretboard schreef:Enne, WELKOM, trouwens! =D>
WINSLOW Waarom niet ?

diego

Bericht door diego »

en nog een welkom
savinelli,winslow,bigben,dirk claessen
greetz diego

jarnogab

Bericht door jarnogab »

St Patrick schreef:
jarnogab schreef:Hartelijk welkom.
........ en nu gewoon open en bloot. En de schroom verdwijnt hoor, neem dat maar van me aan!
Wat bedoel je met BLOOT JarnoGab...??? :-T
lol :D

gewoon" in het openbaar" , typisch lokale uitdrukking hier
Groeten,
jarnogab

Martin Romijn
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Welkom !!! Pijproken in het openbaar..... Gewoon doen. Zo'n 22 jaar geleden toen ik ermee begon voelde ik me met mijn pijp niet op mijn gemak in het openbaar.tegenwoordig weet ik, en mijn omgeving, niet beter. Okay..af en toe een opmerking zoals door de anderen al beschreven, maar regelmatig ook positieve reacties. Die pijp hoort gewoon bij mij, en mag gezien worden :D
Afbeelding pijpmaker

Kapitein Haddock

Bericht door Kapitein Haddock »

Welkom. :wink:
Eliminator schreef:En de "hee, aan 't pijpen"
God allemachtig, dat debiele mopje heb ik zo vaak moeten aanhoren, toen ik begon pijp te roken. :roll:

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

En hij wordt helaas nog steeds geplaatst,... gelukkig ook opmerkingen als "zo, dat ruikt lekker", "doet me aan vroeger denken", "leuk man" tot zelfs "stoer" of "stijlvol" dat je pijp rookt.

Maar beste 'Geloof' eigenlijk boeit het niks, zowel de negatieve als positieve opmerkingen niet, geniet er gewoon lekker van (net zoals de rest van 't leven for that matter).
Afbeelding

Geloof

Bericht door Geloof »

Allemaal hartelijk dank voor jullie opbeurende woorden. Zal er aan denken als ik in het openbaar( in de auto vooralsnog) mijn pijp opsteek.
Mijn mustang heef nummer 042 . Heb deze ongeveer twintig jaar terug nieuw gekocht.
Wat betreft nickname???
Dit is mijn achternaam.
Kan er ook niks aan doen toch.
Hoop inderdaad nog veel plezier te beleven aan het pijproken, en dit heeft zich de laatste drie kwartier weer ruimschoots bewezen.
Zit op dit moment aan een bruin pakkie troost, wat niet mijn 100 procent faforiet is, maar ondanks dat is ook deze een betere als mijn normale pakkie brandaris zware shag.
Laatst gewijzigd door Geloof op 30 jun 2011 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Kynikos

Bericht door Kynikos »

Hehe, en ik maar denken dat je een evangelist was! Ik mag hopen dat je wel gelovig bent want voor een atheïst is zo'n naam een constante last lijkt me. :P

Whitesnake

Bericht door Whitesnake »

Ik ben er ook nog maar pas bij (forum). Dikke welkom.

Wees gewoon jezelf en lap desnoods de wereld aan je laars. :-P
Nog veel plezier met het pijproken tijdens de "stille uurtjes", daar geniet ik ook van. Alleen, pijp, achtergrondmuziekje, lekker streekbiertje, boek...

Burrey

Bericht door Burrey »

En nog een warm welkom, Geloof!

culann

Bericht door culann »

Welkom!

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »