Het losmaken van de steel

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
jarnogab

Het losmaken van de steel

Bericht door jarnogab »

EDIT MOD: Afgesplitst van: http://pijprokersforum.forum2go.nl/verv ... t2471.html
Dirk Bauwens schreef: Als dat eventueel toch eens nodig blijkt te zijn, dan haal ik tijdens het roken gewoon even de pijp uit elkaar, zodat ik met een rager doorheen het mondstuk kan gaan (daarin bevindt zich het meeste vocht).
Dirk, mag je tijdens het roken een pijp uit elkaar halen? Ik dacht dat je een warme pijp niet uit elkaar mocht halen? Of ben ik hier verkeerd geïnformeerd?
Groeten,
jarnogab

Dirk Bauwens

Bericht door Dirk Bauwens »

Winslow Collector schreef:En tijdens het roken de pijp loshalen? Gaan ze daar niet losser van zitten? Dat loshalen van een warme pijp wordt namelijk sterk ontraden.
Volgens mij wordt vooral het uiteen laten van een pijp na een rookbeurt ontraden.
Dat is logisch omdat dan de kop en het mondstuk van de pijp, onafhankelijk van elkaar, langdurig kunnen gaan krimpen, met maatverschillen tot gevolg.
Ik ervaar tot op heden geen losser zittende onderdelen, integendeel zou ik zelfs durven zeggen.
Na een rookbeurt draai ik het mondstuk in de eventueel iets meer onder spanning staande positie en laat de pijp zo traag mogelijk afkoelen.
Daartoe draai ik iedere pijp, na de rookbeurt, in een isolerende doek.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Dirk Bauwens schreef:
Winslow Collector schreef:En tijdens het roken de pijp loshalen? Gaan ze daar niet losser van zitten? Dat loshalen van een warme pijp wordt namelijk sterk ontraden.
Volgens mij wordt vooral het uiteen laten van een pijp na een rookbeurt ontraden.
Dat is logisch omdat dan de kop en het mondstuk van de pijp, onafhankelijk van elkaar, langdurig kunnen gaan krimpen, met maatverschillen tot gevolg.
Ik ervaar tot op heden geen losser zittende onderdelen, integendeel zou ik zelfs durven zeggen.
Na een rookbeurt draai ik het mondstuk in de eventueel iets meer onder spanning staande positie en laat de pijp zo traag mogelijk afkoelen.
Daartoe draai ik iedere pijp, na de rookbeurt, in een isolerende doek.
Dit vind ik wel erg interessant. Het komt doordacht op me over, maar kan het niet zo zijn dat in 'gezwollen' toestand wrikken aan het hout slijtage meer bevordert zodat het in afgekoelde toestand losser gaat zitten (ik denk aan houten deur/deurpost).

Dirk Bauwens

drfretboard schreef:...kan het niet zo zijn dat in 'gezwollen' toestand wrikken aan het hout slijtage meer bevordert zodat het in afgekoelde toestand losser gaat zitten (ik denk aan houten deur/deurpost).
Al mijn "pijpverbindingen" heb ik ondertussen intensief behandeld met grafietpoeder.
(Deze tip kreeg ik trouwens op de voorbije pijprokersforum-meeting in Antwerpen!)

Met grafietpoeder wordt slijtage door wrijving tot een absoluut minimum herleid.
En verder open ik iedere pijp altijd langzaam en erg voorzichtig draaiend .

Dirk Bauwens

drfretboard schreef:...'gezwollen' toestand wrikken...afgekoelde toestand losser gaat zitten (ik denk aan houten deur/deurpost)...
Naar mijn ervaring zit na het roken de steel maximaal los (relatief gesproken).
Wanneer de pijp daarna een paar dagen heeft gerust, zit de steel maximaal vast (weer relatief gesproken).

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Dirk Bauwens schreef:... verder open ik iedere pijp altijd langzaam en erg voorzichtig draaiend .
Bij de aanshaf van mijn BB New Horizon (toch niet de eerste pijp die ik kocht) is mij iets (voor mij) nieuws verteld.
Ik draaide de steel los met een heen en weer draaiende beweging, dat leverde me een ietwat geirriteerde blik op, dat schijnt slecht te zijn !

Natuurlijk trek je de steel er niet, rechtstandig uit, maar ook deze manier bleek niet de juiste,... zowel de steel los halen, alswel wel terug plaatsen altijd in dezelfde draairichting, dus bijv. met de klok mee, in één richting los, en eveneens met de klok mee, in één richting weer vast.

Dat was voor mij nieuw,.... ervaringen / meningen anyone ?!
Afbeelding

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik draai inderdaad altijd in dezelfde richting, maar eerlijk gezegd weet ik niet bof iemand me dat ooit geleerd heeft of zo.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Ik heb hetzelfde gehoord/gelezen. Daarom heb ik mij aangeleerd het zo te doen, maar welke natuurkunde daar achter steekt is mij niet duidelijk.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

robvoorburg schreef:Ik heb hetzelfde gehoord/gelezen. Daarom heb ik mij aangeleerd het zo te doen, maar welke natuurkunde daar achter steekt is mij niet duidelijk.
Ook zo geleerd: een richting open draaien, zelfde richting dicht.
Nooit heen en weer wringen, nooit recht eruit trekken.

Maar blijkbaar werkt het bij anderen op magische wijze wel. :wink:

jarnogab

Bericht door jarnogab »

interessant weetje ivm die draairichting!
Groeten,
jarnogab

drfretboard

janneman schreef:Ik draai inderdaad altijd in dezelfde richting, maar eerlijk gezegd weet ik niet bof iemand me dat ooit geleerd heeft of zo.
+1 hierzo, omdat het logisch 'voelt' voor mij, maar kan het niet beredeneren. Heen en weer lijkt voor mij op wrikken en dat doet eigenlijk altijd afbreuk aan 'iets'...

tweetakt [*RIP*]

Bericht door tweetakt [*RIP*] »

Ik haal al mijn pijpen warm of koud (voorzichtig en draaiend) uit elkaar en had nog nooit een probleem.
R.I.P. 08/04/2013

- Aangepast door Nekker

Bommel

Bericht door Bommel »

Het draaien van het roer uit de pijp, na afkoelen of niet, met een rustige trek voorkomt het wrikken en daarmee scheuren van de roer.
Zeker nu er veel pijpen gemaakt worden met filterruimte kan dit belangrijk zijn.
Met het indraaien van de roer in de kop, met zachte druk, zorgt men er voor dat alles goed sluit en er geen valse luchtstroom kan ontstaan.
Of dit nu waar is weet ik niet, maar het lijkt wel of de meeste die deze manier toepassen dit aan geboren is.
Ook Heer Bommel gebruikt deze manier zeer tevreden.
Afbeelding

tweetakt [*RIP*]

De eerlijkheid gebied mij toe te voegen dat elke pijp die strak in elkaar gaat direct met grafietpoeder gesmeerd wordt.
R.I.P. 08/04/2013

- Aangepast door Nekker

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Doe ik al jaren, ik gebruik er het zachtste potlood voor, dus een grafietstift met een plastic/kunststof omhulsel.

Pitoe [*RIP*]

Bericht door Pitoe [*RIP*] »

is een houtskoolstift ook ok?

drfretboard

En zo leer ik telkens weer wat bij! (CL)

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Houtskool is echt wat anders dan grafiet. Door de moleculaire vorm (plaatjes) heeft grafiet daadwerkelijk smerende eigenschappen, houtskool heeft dat niet. Een gewoon potlood doet wonderen in deze, een zacht ( B3 of B6) potlood is nog beter.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Pitoe [*RIP*]

Bericht door Pitoe [*RIP*] »

ow ok, dan kan ik deze beter voor m'n tekeningen bewaren :wink:
thx, ik had het hier bij de hand en ik dacht dat dit op hetzelfde neerkwam.
ff zoeken naar m'n potloodjes dan :wink:

Dirk Bauwens

Pitoe schreef:ff zoeken naar m'n potloodjes dan :wink:
Ikzelf gebruik puur grafietpoeder dat men in zowat iedere gereedschapszaak voor weinig geld kan kopen.
Daar wordt het in hoofdzaak verkocht voor het droog smeren van sloten.
Het poeder bevindt in een klein plastic flaconnetje met fijne spuitmond.

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Mij is geleerd altijd met de klok mee draaien en dan langszaam eruit halen. Dit ook met het terug doen van het mondstuk. Dus ik volg dit maar gewoon op en het bevalt mij perfect...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Dirk Bauwens schreef:
Ikzelf gebruik puur grafietpoeder dat men in zowat iedere gereedschapszaak voor weinig geld kan kopen.
Inderdaad Dirk, ik ook. Toevallig vanmiddag nog een flacon gehaald. Perfect spul voor slechts € 2,10. Dus voor de kosten hoeft niemand alternatieven te zoeken, lijkt me.

tweetakt [*RIP*]

Winslow Collector schreef:
Dirk Bauwens schreef:
Inderdaad Dirk, ik ook. Toevallig vanmiddag nog een flacon gehaald. Perfect spul voor slechts € 2,10. Dus voor de kosten hoeft niemand alternatieven te zoeken, lijkt me.
Yep geldt 100% ook voor mij :)
R.I.P. 08/04/2013

- Aangepast door Nekker

Dirk Bauwens

tweetakt schreef:Yep geldt 100% ook voor mij :)
Hé, tweetakt. Zoals ik hierboven al schreef had ik deze prachtige tip van iemand op de PRF-meeting in Antwerpen. Misschien kwam die wel van jou? (ik zat toen onder andere naast jou)
Alles was toen zo nieuw en zo overweldigend dat ik echt niet meer weet welke goede raad van wie kwam.

oldgreenfield

Re: Het losmaken van de steel

Bericht door oldgreenfield »

beste mede pijp rokers. Ik heb van een oude ex (van wege gezondsheids redenen) pijproker een aantal (4) mooie pijpen gekregen. Maar nu zitten er twee tussen waarvan de steel niet uit de kop wil. Ik wil daar niet met brute handkracht aan draaien want voor ik het weet ruineer ik de boel. Ik heb hier al heel wat tips gelezen om de steel los te houden =D> maar hoe maak ik zo`n steel los?

alle goeds,
oldgreenfield.
Problemen zijn zo opgelost, wonderen duren wat langer.

Eliminator
Moderator

Let wel, tip uit logisch oogpunt, GEEN ervaring,..... voor ervaringen beter andere tipgevers afwachten !

Gezien warmte materiaal doet uitzetten zou ik proberen de kop wat te verwarmen met een haarföhn, de pijp bij de steel beetpakken en alleen de kop verwarmen, zodra die wat warmer wordt en de steel niet, voila, lijkt me ?!?
Afbeelding

dewitte

Bericht door dewitte »

Dat zou ik net niet doen. Te vaste steel zou je de pijp volgens mij even in de vriezer moeten leggen.
Maar ben ook geen expert.

Eliminator
Moderator

Hahaha, da's nogal tegenstrijdig inderdaad, wellicht toch beter even wachten op ervaren versterking :D
Afbeelding

oldgreenfield

ja, dat dacht ik ook. Pak de fohn en appeltje eitje of eigenlijk kopje steeltje maar helaas dat ging dus niet. Of nog warmer maken :-T maar dat lijkt me niet gezond.

oldgreenfield

dewitte schreef:Dat zou ik net niet doen. Te vaste steel zou je de pijp volgens mij even in de vriezer moeten leggen.
Maar ben ook geen expert.
Dan het gezicht van moeder de vrouw :shock: een pijp in de vriezer, nadat haar fohn gebruikt is. Misschien maar even dag wachten, het is het proberen waard. Wel in een plasticzakje voor het vocht denk ik.

Plaats reactie