+1Paasei schreef: Ik reinig mijn pijpen eigenlijk steeds vlak voor het stoppen
Wanneer reinig jij de pijp?
-
-
Kijk, daar let ik nou ook op! Ik merk dat vooral het gedeelte bij de tige (2) en de flok(4, ben aan het oefenen op de namen van de onderdelenrobvoorburg schreef:Ondergetekende erna, aangezien de binnenzijde nog "nat" is en daardoor makkelijker en grondiger schoon wordt.
Ik rook de pijp weer nadat deze weer aangenaam ruikt (ongeveer 2 dagen)

Zijn er mensen die hun pijp laten rusten met het mondstuk losgekoppeld van de pijp?
Dit onderwerp even afgesplitst van http://pijprokersforum.forum2go.nl/wie- ... t1555.html
- St Patrick
- Bommel
Ik laat de pijp na het roken even een uurtje rusten en haal dan de ketel leeg.
Pas als de pijp goed afgekoeld is haal ik haar uit elkaar en maak ze schoon.
Na minimaal 1 dag maak ik de pijp weer gereed voor een volgend gebruik.
Bijna elke maand worden ze grondig onderhanden genomen en geïnspecteerd.
Als nodig krijgen ze een extra schoonmaak beurt.
Pas als de pijp goed afgekoeld is haal ik haar uit elkaar en maak ze schoon.
Na minimaal 1 dag maak ik de pijp weer gereed voor een volgend gebruik.
Bijna elke maand worden ze grondig onderhanden genomen en geïnspecteerd.
Als nodig krijgen ze een extra schoonmaak beurt.
-
- teunis
De laatste tijd ben ik verslingerd aan de Falcons.
Na het roken even laten afkoelen, kop eraf, reservoir schoonvegen met tissue, rager door de steel vanaf mondstuk naar reservoir en klaar!
Gewone pijpen krijgen na afkoeling alleen een rager en elke zondag een schoonmaakbeurtje met alcohol, zoals al vaker in draadjes is vermeld. Ik heb alleen steeds minder tijd hiervoor nodig, omdat de Falcons steeds vaker worden gerookt....
Na het roken even laten afkoelen, kop eraf, reservoir schoonvegen met tissue, rager door de steel vanaf mondstuk naar reservoir en klaar!
Gewone pijpen krijgen na afkoeling alleen een rager en elke zondag een schoonmaakbeurtje met alcohol, zoals al vaker in draadjes is vermeld. Ik heb alleen steeds minder tijd hiervoor nodig, omdat de Falcons steeds vaker worden gerookt....

Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.
- Mus
- janneman
- Contacteer:
Normaal: na het roken heel even (5 minuten) laten liggen dat er eventueel nog wat vocht in de as kan trekken, dan leegmaken. Pijpenrager erdoor en terug in het rek (pijp niet uit elkaar, ik rook meestal zonder filter, en bij de meeste pijpen kan ik via het mondstuk tot in de kop steken).
Soms na het roken en de pijpenrager ook even met een oude sok de bovenkant en ketel uitvegen, heel soms ook even met een doekje waaraan een heel klein beetje was zit de pijp en steel opwrijven.
Ik haal pijpen lang niet elke keer uit elkaar, eigenlijk alleen als er reden voor is (rookkanaal wordt wat nauw, verstopping door een stukje tabak). Als een pijp na het roken uit elkaar moet blijft hij op z'n minst tot de late avond en vaak tot de volgende dag even buiten het rek liggen. Goed afkoelen is echt belangrijk voor het uit elkaar halen!
Grootscheeps onderhoud doe ik vaak maar één keer per jaar, of als een pijp er duidelijk om vraagt (reutel, stink). Met een heel natte vinger zou ik zeggen dat ik tussen die grote beurten een pijp wel 100 keer of zo rook.
Soms na het roken en de pijpenrager ook even met een oude sok de bovenkant en ketel uitvegen, heel soms ook even met een doekje waaraan een heel klein beetje was zit de pijp en steel opwrijven.
Ik haal pijpen lang niet elke keer uit elkaar, eigenlijk alleen als er reden voor is (rookkanaal wordt wat nauw, verstopping door een stukje tabak). Als een pijp na het roken uit elkaar moet blijft hij op z'n minst tot de late avond en vaak tot de volgende dag even buiten het rek liggen. Goed afkoelen is echt belangrijk voor het uit elkaar halen!
Grootscheeps onderhoud doe ik vaak maar één keer per jaar, of als een pijp er duidelijk om vraagt (reutel, stink). Met een heel natte vinger zou ik zeggen dat ik tussen die grote beurten een pijp wel 100 keer of zo rook.
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
- Burrey
Sinds kort laat ik de tabak nog eventjes in de pijp zitten voordat hij schoongemaakt wordt. Dit om, zoals al aangegeven, het as wat vocht op te laten nemen.
Vervolgens maak ik de pijp leeg en wacht dan geduldig tot hij is afgekoeld. Ragger er doorheen en daarna tast ik in mijn collectie oude lapjes om de ketel schoon te maken.
Als de pijp door de visuele keuring komt, mag hij terug in het rek.
Vervolgens maak ik de pijp leeg en wacht dan geduldig tot hij is afgekoeld. Ragger er doorheen en daarna tast ik in mijn collectie oude lapjes om de ketel schoon te maken.
Als de pijp door de visuele keuring komt, mag hij terug in het rek.
Werkwijze in Huize Collector:
Binnen enkele uren de restanten as en tabak uit de ketel.
Dan ongeveer een dag laten drogen. Pijp uit elkaar, 1 rager voor het mondstuk, 1 rager voor de ketel (ook binnenzijde rookpot). Meestal een nieuw 9 mm filter, op de pijpen na die uitzonderlijk droog roken en waarvan het filter nauwelijks verkleurd is. Met zo'n filter durf ik gerust nog een keer te roken.
Het meer dan 1 x met een filter roken, komt eigenlijk alleen maar bij rechte pijpen voor. Niet alleen bij Winsløws, maar ik heb ook een rechte Stanwell waar ik gemakkelijk 2 x met hetzelfde filter rook.
2 of 3 keer per jaar gaat een aantal pijpen voor grondige reiniging, o.a. koollaag schrapen, zwarte aanslag op bovenkant ketel verwijderen, ragertjes met alcohol door de pijp, enz.
Ben nu bezig met een polijstmachine te zoeken/aanschaffen (heb al een mooie gezien via adressen op dit forum, waarvoor dank) zodat de oudste pijpen eens grondig opgekalefaterd kunnen worden. Inclusief de methode om met zout en alcohol de ketel te neutraliseren. Heb ik tot nu toe nog nooit gedaan, maar via onderstaande link kom je op een artikel dat ik vertaald/geschreven heb, waar ik die methode voor het eerst las.
http://www.pijprokenzeeland.nl/Pennenvr ... pijpen.htm
Oh ja, regelmatig het zilver oppoetsen. Dat hoort ook bij het schoonmaken van de pijpen.
Binnen enkele uren de restanten as en tabak uit de ketel.
Dan ongeveer een dag laten drogen. Pijp uit elkaar, 1 rager voor het mondstuk, 1 rager voor de ketel (ook binnenzijde rookpot). Meestal een nieuw 9 mm filter, op de pijpen na die uitzonderlijk droog roken en waarvan het filter nauwelijks verkleurd is. Met zo'n filter durf ik gerust nog een keer te roken.
Het meer dan 1 x met een filter roken, komt eigenlijk alleen maar bij rechte pijpen voor. Niet alleen bij Winsløws, maar ik heb ook een rechte Stanwell waar ik gemakkelijk 2 x met hetzelfde filter rook.
2 of 3 keer per jaar gaat een aantal pijpen voor grondige reiniging, o.a. koollaag schrapen, zwarte aanslag op bovenkant ketel verwijderen, ragertjes met alcohol door de pijp, enz.
Ben nu bezig met een polijstmachine te zoeken/aanschaffen (heb al een mooie gezien via adressen op dit forum, waarvoor dank) zodat de oudste pijpen eens grondig opgekalefaterd kunnen worden. Inclusief de methode om met zout en alcohol de ketel te neutraliseren. Heb ik tot nu toe nog nooit gedaan, maar via onderstaande link kom je op een artikel dat ik vertaald/geschreven heb, waar ik die methode voor het eerst las.
http://www.pijprokenzeeland.nl/Pennenvr ... pijpen.htm
Oh ja, regelmatig het zilver oppoetsen. Dat hoort ook bij het schoonmaken van de pijpen.
- magicmarcello
Mijn werkwijze is als volgt;
Eerst laat ik de pijp ca. 10 minuten wat afkoelen.
Daarna ga ik met de lepel van de driepoot in de ketel het laatste beetje as en een mogelijk achtergebleven plukje vochtige tabaksrest even los- en omroeren en tik met een vinger tegen de kop zodat het geheel wat door elkaar heen raakt.
Dit laat ik 5 minuten zo staan waarbij de as ook in de bodem van de ketel komt want dat helpt volgens mij nog wel iets om het vocht te absorberen.
Daarna kieper ik de as eruit (ik klop nooit een pijp leeg tegen kurk of iets anders!) en gaat er een rager in.
Die laat ik tussen 1 en 2 uur erin zitten, haal de pijp dan uit elkaar als ze voldoende is afgekoeld en maak daarna het hele rookkanaal schoon met 1 of 2 nieuwe ragers, net zolang totdat er geen vieze resten zichtbaar meer zijn.
Ook blaas ik de laatste restanten as uit de ketel en ga er met een doekje of stukje keukenrolpapier nog even doorheen om de ketelwand schoon te maken.
Met de reiniging van het rookkanaal pak ik alle hoekjes en buigingen grondig mee, de rager wordt ook wel dubbel gevouwen om in bredere delen ook overal goed bij te kunnen.
De pijp wordt dan weggelegd en pas de volgende dag weer in elkaar gezet.
Meestal rook ik eenzelfde pijp maar eens in de 2 dagen om alles goed te laten luchten en fris te houden.
Tuf en doekje voor de rand van de ketel om de zwarte aanslag te verwijderen.
Grote beurt krijgen ze allemaal eens per jaar.

Eerst laat ik de pijp ca. 10 minuten wat afkoelen.
Daarna ga ik met de lepel van de driepoot in de ketel het laatste beetje as en een mogelijk achtergebleven plukje vochtige tabaksrest even los- en omroeren en tik met een vinger tegen de kop zodat het geheel wat door elkaar heen raakt.
Dit laat ik 5 minuten zo staan waarbij de as ook in de bodem van de ketel komt want dat helpt volgens mij nog wel iets om het vocht te absorberen.
Daarna kieper ik de as eruit (ik klop nooit een pijp leeg tegen kurk of iets anders!) en gaat er een rager in.
Die laat ik tussen 1 en 2 uur erin zitten, haal de pijp dan uit elkaar als ze voldoende is afgekoeld en maak daarna het hele rookkanaal schoon met 1 of 2 nieuwe ragers, net zolang totdat er geen vieze resten zichtbaar meer zijn.
Ook blaas ik de laatste restanten as uit de ketel en ga er met een doekje of stukje keukenrolpapier nog even doorheen om de ketelwand schoon te maken.
Met de reiniging van het rookkanaal pak ik alle hoekjes en buigingen grondig mee, de rager wordt ook wel dubbel gevouwen om in bredere delen ook overal goed bij te kunnen.
De pijp wordt dan weggelegd en pas de volgende dag weer in elkaar gezet.
Meestal rook ik eenzelfde pijp maar eens in de 2 dagen om alles goed te laten luchten en fris te houden.
Tuf en doekje voor de rand van de ketel om de zwarte aanslag te verwijderen.
Grote beurt krijgen ze allemaal eens per jaar.

-
In plaats van een rager gebruik ik voor de hals altijd een oorwatje omdat deze bij de meeste pijpen prachtig past en nauwkeuriger schoonmaakt.
Soms draai ik nog een tissue in een punt en haal deze nog door de hals.
Vaak opmerkelijk wat er nog aan vuiligheid mee naar buiten komt.
Aangezien ik filters gebruik is de steel hooguit wat vochtig en volstaat een rager.
Soms draai ik nog een tissue in een punt en haal deze nog door de hals.
Vaak opmerkelijk wat er nog aan vuiligheid mee naar buiten komt.
Aangezien ik filters gebruik is de steel hooguit wat vochtig en volstaat een rager.
Zo sanitair mogelijk roken is voor mij steeds meer een prioriteit, omdat ik meen dat het allerlei nare bijwerkingen in en om de mond helpt voorkomen.
Ik reinig de steel tegenwoordig eigenlijk elke keer met een rager met een beetje alcohol. Daarna nog een keer met een droge rager erdoor en als die schoon genoeg blijft is het voldoende, anders nog een rager.
Die wattenstaafjes tip neem ik mee voor de tige.
Ik reinig de steel tegenwoordig eigenlijk elke keer met een rager met een beetje alcohol. Daarna nog een keer met een droge rager erdoor en als die schoon genoeg blijft is het voldoende, anders nog een rager.
Die wattenstaafjes tip neem ik mee voor de tige.
- multiballs
de meeste van mijn winslows,rook ik maximaal 1 keer per dag,
dan halfuurtje afkoelen,en dan filter eruit,as eruit,en twee ragers erdoor,
en bovenrand van de ketel even met trui/shirt napoetsen,
de winslows ben ik zuinig op,en leg ik niet zomaar overal neer...
de andere pijpen,ben ik niet zo nauwkeurig mee,
snel filter eruit,en wisselen en een rager erdoor,
en dan weer vullen,
bij een klusje doen,of even naar de winkel,of onderweg,
gebruik ik de pijp enkele malen achter elkaar door...
met soms slechts een kwartiertje / halfuurtje ertussen...
gewoon gemakzucht...
mijn standpunt is,dat de boeren vroeger dagen achtereen met slechts 1 zelfde pijp rookten...zal niet de optimale smaak geven,maar branden doet hij wel
dan halfuurtje afkoelen,en dan filter eruit,as eruit,en twee ragers erdoor,
en bovenrand van de ketel even met trui/shirt napoetsen,
de winslows ben ik zuinig op,en leg ik niet zomaar overal neer...
de andere pijpen,ben ik niet zo nauwkeurig mee,
snel filter eruit,en wisselen en een rager erdoor,
en dan weer vullen,
bij een klusje doen,of even naar de winkel,of onderweg,
gebruik ik de pijp enkele malen achter elkaar door...
met soms slechts een kwartiertje / halfuurtje ertussen...
gewoon gemakzucht...
mijn standpunt is,dat de boeren vroeger dagen achtereen met slechts 1 zelfde pijp rookten...zal niet de optimale smaak geven,maar branden doet hij wel

-
Ik rook elke pijp met mixture, flake e.d. max. eenmaal per dag en pijpen met baai max. tweemaal per dag voordat de rager erdoor gaat. Na het roken wordt direct de as eruit gehaald met het driepootje. Aan het einde van de dag voor het slapen gaan heb ik een stuk of 5 pijpen liggen die op die dag gerookt zijn. Dan gaat door elke gerookte pijp een rager. De volgende dag neem ik een pijp waar ik op dat moment zin in heb en dat kan een pijp zijn die ik de vorige dag ook gerookt heb. Ik heb niet zoiets van: die pijp laat ik een paar dagen rusten. Als ik vind dat de koollaag te dik wordt, haal ik de pipestreamer tevoorschijn en wordt de koollaag een stukje weggeboord.
Nu signaleer ik een probleem wat ik nog wel eens gehad heb. In de loop van een aantal jaren wordt de koollaag onderin de kop te dik. De pipestreamer boort boven en midden in de kop de koollaag prima weg, maar de koollaag onderin de kop wordt daarmee niet bereikt. Onderin wordt de kop dan behoorlijk nauw. Zijn er meer mensen die dat probleem herkennen? En hoe los ik dat op? Ik heb dat probleem nog wel eens met pijpen die een smalle vrij hoge ketel hebben.
Nu signaleer ik een probleem wat ik nog wel eens gehad heb. In de loop van een aantal jaren wordt de koollaag onderin de kop te dik. De pipestreamer boort boven en midden in de kop de koollaag prima weg, maar de koollaag onderin de kop wordt daarmee niet bereikt. Onderin wordt de kop dan behoorlijk nauw. Zijn er meer mensen die dat probleem herkennen? En hoe los ik dat op? Ik heb dat probleem nog wel eens met pijpen die een smalle vrij hoge ketel hebben.
Welk type pipereamer heb je? Dat type met die drie messen die je door draaien uit elkaar zet? Die pakt inderdaad de bodem niet mee.Bert van Hell schreef: Nu signaleer ik een probleem wat ik nog wel eens gehad heb. In de loop van een aantal jaren wordt de koollaag onderin de kop te dik. De pipestreamer boort boven en midden in de kop de koollaag prima weg, maar de koollaag onderin de kop wordt daarmee niet bereikt. Onderin wordt de kop dan behoorlijk nauw. Zijn er meer mensen die dat probleem herkennen? En hoe los ik dat op? Ik heb dat probleem nog wel eens met pijpen die een smalle vrij hoge ketel hebben.

Onderstaande set doet dit wel:

-
- dr. Watson
Bijvoorbeeld deze:Bert van Hell schreef:Ik heb inderdaad het bovenste type dat de bodem niet meeneemt. Welk type kan ik dan het beste kopen en waar?
http://www.danpipe.de/Pfeifen-Zigarren- ... 16547.html
Voor de prijs hoef je het niet te laten. Een beetje tabakszaak heeft deze of kan deze voor je bestellen. Anders via www.tobaccoshop.nl en daar een mailtje aan Rudi. Kwam jij ook naar Zutphen? Dan kun je eventuele verzendkosten besparen als Rudi deze tijdig bestelt (of Willem Schimmel deze heeft of kan bestellen). EDIT: ik zie net dat je niet op de lijst staat voor Zutphen, jammer.
Ik gebruik dit setje al jaren en bevalt prima. Die op de bovenste foto heb ik ook, maar daarvan gebruik ik alleen het boortje en heel soms voor de bovendiameter van een grote pijp de reamer zelf, i.v.m. de grote diameter.
Wat betreft die 4x4 reamer: altijd met de kleinste diameter beginnen en zo langzaam steeds groter tot de gewenste overblijvende koollaag-dikte bereikt is. Dus niet meteen de "juiste" diameter in de pijpenkop rammen, maar voorzichtig en langzaam de diameter opbouwen.
-
-
Re: Wanneer reinig jij de pijp?
Ik heb vanmiddag een aantal pijpen eens heel grondig gereinigd. Met een oorwatje, gedrenkt in alcohol het begin van het rookkanaal bij de aansluiting van het roer schoongemaakt. Daarna een in alcohol gedrenkte pijpreiniger er doorheen. Vervolgens met een schone pijpreiniger opnieuw. Dan blijkt er enorm veel viezigheid in de pijp te zitten, hoewel ik wel trouw dagelijks een pijpreiniger er doorheen jaag. Ik lees wel eens dat alcohol uit den boze is voor een pijp, maar het heeft een goed effect en de tabak smaakt uit een op deze wijze grondig gereinigde pijp is een stuk beter.
Weet iemand trouwens waarom alcohol in de pijp slecht zou zijn?
Weet iemand trouwens waarom alcohol in de pijp slecht zou zijn?
Voorzichtig de binnenkant reinigen met alcohol lijkt me geen probleem. Doe ik altijd als het nodig is.
- Burrey
Reinigen met alchohol doe ik alleen tijdens mijn grote "Pijpen-apk".
Dan poets, smeer, druppel, veeg en wrijf ik alles zo schoon dat de pijpen weer om door een ringetje te halen zijn.
Verder reinig ik de pijp meteen na het afkoelen; raggertje erdoorheen en daarna nog even met een oud stukje stof de kop van binnen vegen.
Dan poets, smeer, druppel, veeg en wrijf ik alles zo schoon dat de pijpen weer om door een ringetje te halen zijn.
Verder reinig ik de pijp meteen na het afkoelen; raggertje erdoorheen en daarna nog even met een oud stukje stof de kop van binnen vegen.
- janneman
- Contacteer:
In een aantal gevallen kan alcohol slecht zijn voor de buitenkant van pijpen. Traditioneel waren de beitsen voor pijpen op basis van alcohol, en dus kon je met alcohol ook later de beits oplossen. Doorgaans niet de bedoeling bij normaal onderhoud... Slechtere pijpen waren vroeger met lijnolie-vernis afgewerkt, dat iets beter tegen alcohhol kon, maar de poriën van een pijp totaal afsloot. Daar gingen pijpen op den duur nat van roken. Tegenwoordig zijn er verschillende producten om pijpen aan de buitenkant mee af te werken, en ik weet niet welke wel, en welke niet tegen alcohol kunnen.
Voor de binnenkant van een pijp (ketel, steel, filterruimte) is alcohol ideaal. Gewone alcohol (dus geen drank) is smaak- en geurloos. Het lost teer goed op, zodat je een pijp echt beter schoon krijgt. En hoe hoger het alcohol percentage, hoe sneller na afloop de pijp ook weer droogt.
Als ik met alcohol de binnenkant schoonmaak, doe ik gewoon een beetje voorzichtig, zodat er geen alcohol op de beits komt. Zoals ik al eerder schreef, groot onderhoud doe ik niet te vaak; als een pijp helemaal schoon is verliest hij voor mijn gevoel tijdelijk wat smaak. Vandaar dat de alcohol er ook niet zo vaak aan tepas hoeft te komen.
Voor de binnenkant van een pijp (ketel, steel, filterruimte) is alcohol ideaal. Gewone alcohol (dus geen drank) is smaak- en geurloos. Het lost teer goed op, zodat je een pijp echt beter schoon krijgt. En hoe hoger het alcohol percentage, hoe sneller na afloop de pijp ook weer droogt.
Als ik met alcohol de binnenkant schoonmaak, doe ik gewoon een beetje voorzichtig, zodat er geen alcohol op de beits komt. Zoals ik al eerder schreef, groot onderhoud doe ik niet te vaak; als een pijp helemaal schoon is verliest hij voor mijn gevoel tijdelijk wat smaak. Vandaar dat de alcohol er ook niet zo vaak aan tepas hoeft te komen.
Groet, Janneman
-
Heldere uitleg, Janneman. Bedankt.
- Upper Ten
Ik heb wat andere ervaringen met het reinigen van de pijp.
Vlak na het reinigen met een rager rookt de tabak niet zo lekker als ik gewend ben.
Pas na 1 lading komt voor mij de tabak kwa aroma het best tot zijn recht.
Na ongeveer 4 rooksessies gaat bij mij de rager erdoor.
Is er iemand die dezelfde ervaring heeft?
Vlak na het reinigen met een rager rookt de tabak niet zo lekker als ik gewend ben.
Favorieten; Charles Fairmorn Lancer' s slices, C & D Pirate Kake, C & D Star of the East, John Patton Latakia Junction. Captain Earle' s Stimulus Package en Ten Russians, S.G. Brown no. 4. G & H Brown Irish Twist, G & H Dark Bird 's Eye G & H Brown Bogie
-
Die ervaring deel ik beslist niet. Als ik een pijp na een jaar gebruikte hebben van binnen grondig reinig met alcohol, komt er enorm veel zwarte viezigheid uit. Teer die zich aan de binnenkant van het rookkanaal vastzet. Als die eruit is, proef ik bij het roken weer de tabak, zonder bijsmaak van ongerechtigheden in de pijp. De koollaag in de kop blijft daarbij intact en dat geeft ook een goede smaak aan de pijp. Deze koollaag mag niet te dik worden, want dan werkt het averechts.Upper Ten schreef:Ik heb wat andere ervaringen met het reinigen van de pijp.