Brand: Mac Baren
Tin Description: A ready rubbed blend manufactured from carefully blended, matured Burley tobaccos, giving Golden Blend a mild and pleasant aroma which has made it popular with pipe smokers all over the world.
Country of Origin: DK
Curing Group: Sun Cured
Contents: Burley
Cut: Ready Rubbed
Packaging: 50g Tin
Blend Notes: Introduced in 1954. Sold in the US previously as Golden Extra.
http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... =G&TID=701
De recensie zoals IK die beleef:
MacBaren, golden blend, 100gr blik.
Blikinfo: Het is een ready rubbed, ontstaan in 1952(?) brown burly met een touch of golden virginia, zorgvuldig gepressed en bewaard. Traag brandend en makkelijk te stoppen.
De geur van chocola is onmiskenbaar aanwezig als je het blik open doet, maar ook degelijk een kenmerkende tabaksgeur; de tabak is in het blik geperst, dus moet je wat 'krabbelen' als je wil gaan stoppen. Dit stoppen gaat inderdaad gemakkelijk. niet te vast stoppen, het is immers een flake en die zet nog uit tijdens het roken.
De smaak is zoet maar de chocola is weg (typerend voor MB), met een iets prikkelend randje op de tong. In vergelijking met Troost slices (mijn dagelijks brood) iets minder zoet, lichter en niet zo "rond" als Troost.
Rustig roken is verstandig, als ik vlotter rook komt het scherpe randje nadrukkelijker op de voorgrond. Veel tampen is niet nodig, sterker nog, je drukt het snel te vast. De tabak blijft goed branden, ik hoef niet of nauwelijks bij te vuren.
Of er voldoende nicotientje in zit weet ik niet, maar als 1e pijpje in de morgen voldoet deze tabak uitstekend. Op TR wordt het een simpele, één-dimensionale tabak genoemd, weinig diepgang; een beginners-tabak. Voor € 12,00 per 100gr mag je misschien ook niet meer verwachten. Wellicht te scharen onder 'terasjestabak'.
Voor mij een blijvertje, zeker op dit moment.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.