Ik volg het forum reeds ongeveer een jaar, maar heb me weinig met de inhoud bemoeid. Ik weet het, een slechte eigenschap: alleen maar consumeren van andermans wijsheden en zelf niets toevoegen.

Ik zal pogen mijn leven te beteren.
Hier eerst even het officiële stukje over deze mens zelf:
Ik ben 37 jaar en reeds zo'n 13 jaar werkzaam als uitvaartverzorger in het hoge noorden des lands. Een baan die ruimte laat tot rust en contemplatie (goed te combineren met het roken van een pijp

Daarnaast heb ik mijn hobby in muziek in de snarenhoek, dus gitaren, banjo, bouzouki, mandoline, contrabas, piano en wat verder voor handen is (vooral ierse en schotse folkmuziek, maar ik mag graag wat afwijken richting jazz, americana, rock en schuw bij vlagen het ruigere werk ook niet).
Verder toer ik graag op mijn 24 jaar oude BMW motor door neder- en buitenland, en meng ik mij af en toe in discussies op diverse fora over het ouderwets scheren voor mannen; zowel het open scheermes als de double-edge kunnen zich verheugen in mijn dagelijkse aandacht, evenals de kunst van het slijpen ervan.
Overige liefdes vallen in de categorie goede boeken, fijne single malt whiskey's, wijnen, etc. Kortom, de fijnere zaken des levens.
Zo, nu even over het pijproken. Ik rook reeds pijp sinds mijn studententijd, maar rook zeer weinig. Ik kan mijzelf dus geen doorgewinterde pijproker noemen.
Ik verdeel mijn tabak tussen een Big Ben en een Falcon. Beide bevallen goed, maar in mijn hebberigheid is nog zeker plaats voor meer; ik denk aan een mooie churchwarden, een lekkere forse Peterson of een .... of een .... of een..... aaargh, er is gewoon teveel om te hebben.
Gelukkig is het belangrijkste een fijne pijp om gewoon te roken. De rest is gewoon extra.
Ik heb een voorkeur voor niet of nauwelijks gesausde tabakken, engels of balkan. Vooral flakes trekken mij, omdat ze dwingen tot rustig roken.
Ik beperkt me niet graag tot één soort tabak, maar blijf graag proberen. Heb nog niet veel via internet besteld, maar zal zeker eens de amerikaanse tabakken willen proberen, als een Cornell en Diehl, McClelland (Frog Morton-reeks), etc.
Oh ja, de pijprookwereld is nog een grotendeels onontgonnen gebied, waar nog heerlijk veel in te ontdekken valt.
Het roken zelf doe ik meestal buiten i.v.m. vrouw, kinderen en dieren.
Echter zijn we net verhuisd naar een veeel groter huis met meerdere zolders, waardoor er een hele zolder voor mijzelf overschiet, dus kan ik eindelijk mijn "heren-kamer" claimen.

Nou, ik geloof dat ik drFretboard ruimschoots ter wille ben geweest en jullie allemaal lang genoeg vermoeid en verveeld heb met deze beschrijving. Als mijn kennis en kunde van het pijproken toeneemt zal ik mij zeker vaker mengen is de diverse topics.