Tabak langs de rand brand slecht

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Basje

Tabak langs de rand brand slecht

Bericht door Basje »

Beste pijprokers,

Ik rook nu een jaar of 2 geregeld de pijp waarvan het laatste halfjaar dagelijk een paar pijpjes. En zo nu en dan rook een pijp in 1x leeg zonder bij te vuren. Bij het roken pak ik graag een boek er bij, alleen heb ik nog een dingetje wat mij niet helemaal naar de zin is.
Tijdens het lezen is het fijn om zo min mogelijk gestoord te worden. Echter, bij de tabak gebeurt het nagenoeg altijd dat de tabak langs de randen alleen zwart kleurt maar niet grijs zoals de rest in het midden. De cirkel met gloeiende tabak word steeds kleiner en uiteindelijk gaat de pijp uit of smaakt de tabak geheel anders, doordat maar een select gedeelte van de blend gloeit.

Ik trekt aardig door en als ik harder/sneller ga roken krijg ik brand op de tong. Ook stop ik de tabak (volgens mij) los genoeg.

Is dit een bekend probleem wat gewoon geaccepteerd moet worden of zijn er dingen die ik kan proberen om dit op te lossen?
'A pipe gives a wise man time to think and a fool something to stick in his mouth' - C.S. Lewis

Sidekickelvis

Re: Tabak langs de rand brand slecht

Bericht door Sidekickelvis »

Een tamper met een schuine kant is daar erg goed voor maar met een Tsjech lukt het ook. Duw de tabak vanaf de rand een beetje naar het mideen en rook rustig door. Zal het nog niet altijd perfect gaan maar dat heeft iedere pijproker nog steeds wel eens. Je zal zien dat het je steeds beter afgaat na eewn tijdje.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

oehoe

Bericht door oehoe »

Goede uitleg van SKE. Misschien ook iets meer aandacht voor het tampen vanaf het begin. Stevig trekken is not done. Overweeg ook de diameter van de ketel.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Paasei

Bericht door Paasei »

Het is ook niet echt noodzakelijk dat de gehele oppervlakt constant gloeit, zelfs niet wenselijk ivm koel roken.
Bij het aansteken wel uiteraard, maar dan moet je het bekijken als (zoals Janneman ergens schreef) 'een lopend vuurtje dat zich een eigen weg baant door je tabak'. En daarbij kan de door SKE beschreven methode inderdaad assisteren.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Basje

Bericht door Basje »

Bedankt voor de reacties heren!

Ik ga vandaag proberen bij het roken om de tabak wat naar binnen te duwen met de tamper. Ik heb alleen een paar van die Tsjechische tampers. Op een paar websites zag ik zo nog geen tampers met een schuine onderkant. Wel dat het schuine naar boven afliep zoals deze Rattrays tamper: https://www.haddockspipeshop.com/nl/pip ... arbon.html
Is een model als deze wat je bedoelt SKE?

Oehoe, wat bedoel je met 'overweeg de diameter van de ketel? Bedoel je dat een Engelse tabak overwegend beter brand in een wijdere ketel en een flake beter in een smallere?

oehoe

Bericht door oehoe »

Ikzelf vind 'n wat kleinere diameter wat beter te "controleren" bij het tamperen.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Basje

Bericht door Basje »

Ah oké, goed om te horen. Ik ga er op letten door binnenkort een wijdere ketel na een smallere ketel te gebruiken.
'A pipe gives a wise man time to think and a fool something to stick in his mouth' - C.S. Lewis

oehoe

Bericht door oehoe »

Met wat aandacht is 'n wijdere ketel overigens best te doen hoor. Gewoon SKE's raad volgen :D

Die door jou voorgestelde tamper voldoet uitstekend overigens. De koollaag in je pijp niet beschadigen mind.

Mark Twain

Beginneling

Bericht door Beginneling »

Basje schreef: 02 sep 2025 10:22 Bedankt voor de reacties heren!

Ik ga vandaag proberen bij het roken om de tabak wat naar binnen te duwen met de tamper. Ik heb alleen een paar van die Tsjechische tampers. Op een paar websites zag ik zo nog geen tampers met een schuine onderkant. Wel dat het schuine naar boven afliep zoals deze Rattrays tamper: https://www.haddockspipeshop.com/nl/pip ... arbon.html
Is een model als deze wat je bedoelt SKE?

Oehoe, wat bedoel je met 'overweeg de diameter van de ketel? Bedoel je dat een Engelse tabak overwegend beter brand in een wijdere ketel en een flake beter in een smallere?
Paar keer een tabaksblikje open wrikken met een Tsjechisch 3pootje en voila je hebt een tamper met een schuine kant. Die op de foto heb ik al eens terug moeten buigen... Zo simpel kan het zijn.

Afbeelding
De Beginneling: Liever dom dan kunstmatig intelligent

oehoe

Bericht door oehoe »

Tjech mishandelaar. :mrgreen:

Mark Twain

Basje

Bericht door Basje »

Kijk! Een mooie toevoeging!
Ik zal mn Tsjechisch driepootje zometeen even een paar graden de juiste kant op duwen met een punttang. Openen van een blik is natuurlijk wat eleganter, maar ik heb voor nu nog even geen blik die open hoeft.

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Prutsers ;)

Je kan zo'n tsjech ook gewoon een beetje schuin houden tijdens het tampen...
Pijproker des forums

oehoe

Bericht door oehoe »

Of de tamper recht en de pijp schuin. :mrgreen:

Mark Twain

Basje

Bericht door Basje »

Na een aantal pijpjes kan ik nu zeggen dat het schuine tampen een aanzienlijke verbetering is! Of het nu is door een schuine Tsjech te gebruiken, de tamper schuine te houden of de pijp zelf schuine te houden, het werkt allemaal super! :sherlock:
Ik rook nu regelmatig een pijp in 1x leeg zonder bij te vuren, bedankt heren!
Ik ga nu verder door te oefenen met wat rustiger roken, zodat ik langer van mn pijpjes kan genieten.

oehoe

Bericht door oehoe »

Goede bezig en nog vele perfecte pijpjes toegewenst. :D

Mark Twain

Ducheyne

Bericht door Ducheyne »

Basje schreef: 06 sep 2025 21:04 Na een aantal pijpjes kan ik nu zeggen dat het schuine tampen een aanzienlijke verbetering is! Of het nu is door een schuine Tsjech te gebruiken, de tamper schuine te houden of de pijp zelf schuine te houden, het werkt allemaal super! :sherlock:
Ik ga nu verder door te oefenen met wat rustiger roken, zodat ik langer van mn pijpjes kan genieten.
Niet te veel belang hechten aan het feit dat je een pijp moet uitroken zonder bij te vlammen . Het is soms beter deze te laten uitdoven en even te laten rusten . En er zijn bepaalde tabakken ( zoals een SG Balkan flake die ik nu rook ) die je constant moet bijvlammen om deze aan de praat te houden .
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Beginneling

Bericht door Beginneling »

Basje schreef: 06 sep 2025 21:04 Na een aantal pijpjes kan ik nu zeggen dat het schuine tampen een aanzienlijke verbetering is! Of het nu is door een schuine Tsjech te gebruiken, de tamper schuine te houden of de pijp zelf schuine te houden, het werkt allemaal super! :sherlock:
Mooi dat het allemaal goed uitpakt. Zoals al gezegd: geen punt als de pijp uit gaat. Zelf heb ik die fase ook gehad dat het doel was zonder bijvlammen leeg te roken. Maar ja hoe langzamer je rookt hoe beter de smaak van de tabak tot zijn recht komt. En als de smaak de maatstaf wordt gaat ie wel eens uit. So what. Tis geen wedstrijd.
De Beginneling: Liever dom dan kunstmatig intelligent

Basje

Bericht door Basje »

Helemaal eens! Rustig roken zorgt voor de betere rookbeurten

oehoe

Bericht door oehoe »

Ik heb zelfs geregeld meerdere pijpen tegelijktijd in gebruik. "Pufje hier, pufje daar soms 'n shagje apenhaar." Aanvulling op de Dodenrit van drs. P.

Mark Twain

Basje

Bericht door Basje »

Puf je dan net zo lang aan een pijp tot ie uit gaan en pak je dan de volgende er bij? Of wat is het systeem bij het rouleren?

oehoe

Bericht door oehoe »

Ik doe gewoon wat me op het moment uitkomt. Alle pijpen gaan wel meerdere malen uit. Ik ben niet iemand die 'n zeer geruime tijd aan tabak kan lurken. Zowel pijpen als sigaren. 'n Pijp of sigaar kan bij mij best blijven liggen tot de volgende dag.
De brandstofkosten van de aanstekers rijzen dan ook de pan uit hier. :D

Kortom: Rook naar je behoefte. In de hoeveelheid tabak, de gewenste trekjes en pufjes. Meer gaat 'n mens vaak tegenstaan wanneer die men als must ervaart. Die pijp komt ooit ergens wel leeg hoor. Pijproken heeft niet te maken met wetten en plichten, 't is gewoon genieten op de manier die je zelf als prettig ervaart. Ieder zijn eigen manier.

Mark Twain

Plaats reactie