Mac Baren STG overname

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
M.R.

Mac Baren STG overname

Bericht door M.R. »

Het is officieel: STG koopt Mac Baren en sluit de fabriek in Svendborg tegen 2027. Zie Cigarworldforum. Waar gaat het heen?.Gawith Hoggarth/ Charatan komt naar Duitsland en Mac Baren gaat? Kan het niet geloven dat het sterkste pijptabakmerk ter wereld gaat stoppen.

Funky Bunky

Re: Mac Baren STG overname

Bericht door Funky Bunky »

M.R. schreef: 12 nov 2024 21:37 Het is officieel: STG koopt Mac Baren en sluit de fabriek in Svendborg tegen 2027. Zie Cigarworldforum. Waar gaat het heen?.Gawith Hoggarth/ Charatan komt naar Duitsland en Mac Baren gaat? Kan het niet geloven dat het sterkste pijptabakmerk ter wereld gaat stoppen.
Lijkt mij een zaak van de kosten omlaag brengen en productie herstructureren. :wink:

Rutger uit Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Rutger uit Amsterdam »

Per George Jensen was aan het klagen dat de productielocatie van Mac Baren te klein was
en dat men op zoek moest naar een grotere locatie.
Per is inmiddels ontslagen en de procuctie wordt naar STG gebracht.

Problem solved... Sherlock

:sherlock:

Afbeelding

Rutger uit Amsterdam
Contacteer:

No more Sutliff...? en dus ook no more Seattle Pipeclub?
Niet dat deze Amerikanen perse hoog op mijn verlanglijstje staan, maar toch...
Wederom een mokerslag.

Sherlock

Rutger uit Amsterdam
Contacteer:

En hoe doet STG dat dan ... ?
Nou, gewoon zo:

en zo:

Rutger uit Amsterdam
Contacteer:

Dat was dan ... R.I.P. Mac Baren
(Zonder PGJ) Verkocht voor 76 meloenen.
Sherlock

Laatst gewijzigd door Rutger uit Amsterdam op 24 nov 2024 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Rutger uit Amsterdam
Contacteer:

De eenheidsworst zal regeren, en de schaarste zal alleen maar toe gaan nemen vrees ik.
Het goede nieuws is blijkbaar wij ons tot 2027 geen zorgen hoeven te maken.
Mac Baren Stockton is voorlopig nog bij onze oosterburen in stock.

https://www.schneiderwind.de/Pfeifentab ... :4931.html

Dus Schnell... Sherlock :sherlock:
Er gaat een einde komen aan 400 jaar Deense tabakstraditie

Afbeelding

Rutger uit Amsterdam
Contacteer:

Rutger uit Amsterdam
Contacteer:

Einde Mac Baren, Einde Sutliff.
Dan blijven in de wereld van pijptabak nog twee partijen over, STG en Cornell & Diehl

junksculp

Bericht door junksculp »

Rutger uit Amsterdam schreef: 21 nov 2024 11:59 Einde Mac Baren, Einde Sutliff.
Dan blijven in de wereld van pijptabak nog twee partijen over, STG en Cornell & Diehl

En Kopp dan?

Rutger uit Amsterdam
Contacteer:

Tsja... Hoe is het met Kopp ....?

Sherlock :sherlock:
Laatst gewijzigd door Rutger uit Amsterdam op 22 nov 2024 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

junksculp

Bericht door junksculp »

Rutger uit Amsterdam schreef: 21 nov 2024 13:17 Tsja... Hoe is het met Kopp ....?

Kopp raakt zijn tabak aan de straatstenen niet kwijt, en verkoopt zijn special edition
van vorig jaar als factory overrun, via Schneiderwind.

Sherlock :sherlock:
Bijna alles wat ik rook komt bij Kopp vandaan, ik ben er erg tevreden over.

Rutger uit Amsterdam
Contacteer:

Kopp heeft inderdaad heerlijke tabakjes.... en zit stevig in het kamp van C&D.

Funky Bunky

Jammer dat er hier klaarblijkelijk niemand van de "Hoed en de Rand" weet. :mrgreen:

Rutger uit Amsterdam
Contacteer:

Dat is nou precies het punt, Bunky

Funky Bunky

Rutger uit Amsterdam schreef: 21 nov 2024 16:12 Dat is nou precies het punt, Bunky
Dat betekent dus afwachten geblazen! :roll:

Rutger uit Amsterdam
Contacteer:

Een handjevol blends zullen naar STG verhuizen.
De rest zal gewoon niet meer gemaakt worden.

Luister en huiver:

https://pipesmagazine.com/blog/radio-ta ... isode-636/

De belangrijkste takeaway: this is bad.

NoneNicer

Bericht door NoneNicer »

Ook ik hoorde en huiverde bij deze podcast aflevering. Brian luister ik al lang naar, heb hem ontmoet en ken hem als een mild en fijn persoon. Om hem zo te horen fulmineren, daar is veel voor nodig.
Helaas zag ik de mismatch dit jaar bij de tabaksbeurs in Dortmund. De Duitse oude wereld is heel oud aan het worden. Tabak is een slecht begrepen product door de wetmaker, onze hobby wordt beknot door de sigaretten en smaakjes van de vapes. Rookloze producten komen op, die door snel geld mannetjes en spreadsheet klikkers weer overstuurd worden. En weer krijgt onze hobby een tik.
Graag trek ik in het verlengde van Brian's statement nog de volgende conclusie: voor diepgang en verfijnde smaak, gecultiveerd en doordacht, daar is nu geen tijd en waardering meer voor.
Voor de aantallen nieuwe aanwas pijprokers is het volume gewoonweg te laag om een industrie op de oude manier lonend te houden. En met de herformulering die elke zichzelf respecterende kleine producent moet doorstaan is er weer een kans op verlies van (vaste) klanten. Het zijn donkere tijden.
Brian's advies trek ik dan ook graag uit de audio hier naar het forum:
- koop voor februari 2025 je favoriete MacBaren / Sutliff producten, zo lang reiken de voorraden tenminste nog
- bereid je voor op een drastische inkrimping van alle producten uit deze huizen, STG schijnt slechts te werken met batches van 4000 pond per ronde, wat instelbaar is en past in de bestaande lijnen
- mijn vermoeden: cubes, ropes en flakes gaan een tik krijgen, deze kosten tijd in rijpen, persen en verpakken slechter (zie Forumtabak van enkele jaren geleden Flatlander Flake) vanwege snijverlies
Investeer daarom in je eigen voorraad, goedkoper dan nu wordt het niet.

Funky Bunky

NoneNicer schreef: 23 nov 2024 01:21 .....................................................................................................
Helaas zag ik de mismatch dit jaar bij de tabaksbeurs in Dortmund. De Duitse oude wereld is heel oud aan het worden.
Tabak is een slecht begrepen product door de wetmaker, onze hobby wordt beknot door de sigaretten en smaakjes van de vapes.
Rookloze producten komen op, die door snel geld mannetjes en spreadsheet klikkers weer overstuurd worden. En weer krijgt onze hobby een tik.
Denk dat U hier de spijker op zijn kop raakt. Vapes ed hebben de toekomst klaarblijkelijk. Pijptabak is een niche handel vandaag de dag, helaas maar ......
Kijk dus uit naar wat er naar uw goesting blijft en ga er vervolgens tot over uw ellebogen in dat wat tot begin 2025 nog te koop is.
Mooier wordt het echt niet.

oehoe

Bericht door oehoe »

NoneNicer schreef: 23 nov 2024 01:21 Ook ik hoorde en huiverde bij deze podcast aflevering. Brian luister ik al lang naar, heb hem ontmoet en ken hem als een mild en fijn persoon. Om hem zo te horen fulmineren, daar is veel voor nodig.
Helaas zag ik de mismatch dit jaar bij de tabaksbeurs in Dortmund. De Duitse oude wereld is heel oud aan het worden. Tabak is een slecht begrepen product door de wetmaker, onze hobby wordt beknot door de sigaretten en smaakjes van de vapes. Rookloze producten komen op, die door snel geld mannetjes en spreadsheet klikkers weer overstuurd worden. En weer krijgt onze hobby een tik.
Graag trek ik in het verlengde van Brian's statement nog de volgende conclusie: voor diepgang en verfijnde smaak, gecultiveerd en doordacht, daar is nu geen tijd en waardering meer voor.
Voor de aantallen nieuwe aanwas pijprokers is het volume gewoonweg te laag om een industrie op de oude manier lonend te houden. En met de herformulering die elke zichzelf respecterende kleine producent moet doorstaan is er weer een kans op verlies van (vaste) klanten. Het zijn donkere tijden.
Brian's advies trek ik dan ook graag uit de audio hier naar het forum:
- koop voor februari 2025 je favoriete MacBaren / Sutliff producten, zo lang reiken de voorraden tenminste nog
- bereid je voor op een drastische inkrimping van alle producten uit deze huizen, STG schijnt slechts te werken met batches van 4000 pond per ronde, wat instelbaar is en past in de bestaande lijnen
- mijn vermoeden: cubes, ropes en flakes gaan een tik krijgen, deze kosten tijd in rijpen, persen en verpakken slechter (zie Forumtabak van enkele jaren geleden Flatlander Flake) vanwege snijverlies
Investeer daarom in je eigen voorraad, goedkoper dan nu wordt het niet.
Duidelijk maar triest verhaal.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

junksculp

Bericht door junksculp »

Heel jammer voor diegene die Macbaren tabakken lekker vinden, de keuze wordt steeds kleiner. Ik ben geen liefhebber van MacBaren maar vindt het dieptriest.

Faab

Bericht door Faab »

Ik ben ook geen adept van Mac Baren, maar ik zal wellicht snel een blik Presbyterian moeten proberen en eventueel daar nog iets van proberen te kopen.

Ik was dit jaar juist zo positief over een mogelijke mondiale doorstart van onze hobby. De laatste maanden is dat stukken minder geworden.

Funky Bunky

Ach, de enige Mac Baren welke ik de laatste 10 jaar heb gekocht HH Vintage Syrian is al jaren niet meer in productie. Gelukkig heb ik daar des tijds ruim van ingekocht. :)

NoneNicer

Bericht door NoneNicer »

Het is een aanrader om deze podcast aflevering te luisteren.
Begrijp goed dat het niet alleen om de merktabakken (130 volgens Tobacco reviews dot com, inclusief wat al niet meer wordt gemaakt vandaag) gaat, maar ook om de voorraad tabak en de basis materialen voor alle merken die onder MacBaren vallen. O.a. alles wat Per Jensen de afgelopen jaren weer tot leven heeft gewekt, zoals de nieuwe edities van Three Nuns, Presbyterian, Capstan, St. Bruno, Amphora, Erik Stokkebye 4th generation, Savinelli lijn, Friesche Heerebaai enzovoort, enzovoort. Volgens de website van Tobacco reviews dot com zijn dat er meer dan 160.
Evenzo betekent dit dus voor de Sutliff lijn en diens ondergeschikten een flinke klap.

Rutger uit Amsterdam
Contacteer:

R.I.P. Mac Baren.

24:00

Ralli wordt er zelfs een beetje aggressief van.... :oops:

26:55

oehoe

Bericht door oehoe »

NoneNicer schreef: 23 nov 2024 22:50 Het is een aanrader om deze podcast aflevering te luisteren.
Begrijp goed dat het niet alleen om de merktabakken (130 volgens Tobacco reviews dot com, inclusief wat al niet meer wordt gemaakt vandaag) gaat, maar ook om de voorraad tabak en de basis materialen voor alle merken die onder MacBaren vallen. O.a. alles wat Per Jensen de afgelopen jaren weer tot leven heeft gewekt, zoals de nieuwe edities van Three Nuns, Presbyterian, Capstan, St. Bruno, Amphora, Erik Stokkebye 4th generation, Savinelli lijn, Friesche Heerebaai enzovoort, enzovoort. Volgens de website van Tobacco reviews dot com zijn dat er meer dan 160.
Evenzo betekent dit dus voor de Sutliff lijn en diens ondergeschikten een flinke klap.
Ouch! Toch nog maar wat Capstan en Amphora inkopen dan.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Beginneling

Bericht door Beginneling »

Overweeg vanaf heden alleen nog maar MB te roken. Zolang de voorraad thuis strekt. Die is matig zie ik net tot mijn grote schrik. Aanvullen moet ik dus. Wie is er niet begonnen met een MB tabakje? Den Beginneling drukt dan veelal net iets te stevig aan, zuigt aan de pijp als een kind van 2 aan een verstopt rietje en klaagt dan op tobacco reviews dat het zo bijt. Tja.
Voor een ieder die niet zo een fan is van MB heb ik de volgende tip. Sla zoveel mogelijk in nu het nog kan, maar rook het niet op (zal niet veel moeite kosten toch?). De kans is groot dat over een jaar of 5 de door u gekelderde MB tabakjes met ster gestegen zijn op de bekende review website en inmiddels het dubbele waard zijn geworden.
Kan geen kwaad om tegen die tijd toch nog eens een blikje te openen en te proberen. Een eventuele echte-man-midlife-latakia-crisis is dan misschien ook wel wat tot bedaren gekomen. Komt u dan, gesteund door de bekende reviews, toch nog tot de conclusie dat het uistekende tabak is? Tel uw zegeningen. Is het nog steeds nix? Verpatsen die handel en tel uw euro's.
Zomaar een beetje bewaren om het bewaren ga ik niet doen, daar vind ik het veel te lekker voor. Ik steek er nog 1 op nu het nog kan. Mac Baren Dark Twist wordt het. Heerlijk!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kan redelijk lezen, tellen en schrijven. Maar heb eigenlijk nergens verstand van. Beter zo dan andersom..

Robbie-san

Bericht door Robbie-san »

Ah well, life sucks. Or does it!!!
In de bier wereld is/ gaat het net zo.
Met als gevolg veel kleine onafhankelijke brouwers die volgens ingewijden goed bier maken.
STG gaat, zoals Brian in zijn podcast vertelde grote partijen maken, hele lijsten met blends stoppen, dat is welhaast een gegeven.
Helaas gaat dat zo zijn. De pijproker/ pijprookster ligt van alle kanten onder vuur politici, lobbygroepen, gezondheidsfreaks en alle toetsenbordridders die hun twee centen willen bijdragen op het wereldwijdeweb. Echter standvastigheid is een pijproker/ pijprookster niet vreemd, het vergt tenslotte standvastigheid om een Peterson’s pijp te temmen🙃😁, dus ik ben van mening dat we onze hobby kunnen blijven houden, zij het niet met tabbakken van die STG groep. Die worden vanaf nu geboycot, althans in Merica……….. hier in Europa zullen we onze weg daarin nog dienen te vinden vrees ik.

Hoe dan ook, een of andere chagrijnige troubadour zong ooit; and the times, they are a changing
Non sum qualis eram

oehoe

Bericht door oehoe »

De video van Rallis Pfeifenkino nog 'ns bekeken en er gaat wel 'n heel groot deel van mijn favorieten verdwijnen. Ik schrok daarbij wel van de regelgeving en de enorme overhead.

Met de reactie van Robbie-san ben ik het volkomen mee ééns. Zoals ooit in 'n slechte SF serie genaamd Star Trek:

We are the Borg. You will be assimilated. Resistance is futile.

Vapen, weed en coken wordt langzamerhand steeds meer gedoogd. Het is wachten op de "uithalers" of dieven op de zolder van Faab.

Mark Twain

Faab

Bericht door Faab »

oehoe schreef: 24 nov 2024 19:29 Vapen, weed en coken wordt langzamerhand steeds meer gedoogd. Het is wachten op de "uithalers" of dieven op de zolder van Faab.
Ik heb zojuist een snijmachine besteld om tabaksbladeren mee te kunnen snijden.

De oogst van dit jaar moet eerst nog lekker rijpen, maar de plannen voor het kweken van tabak in het volgende jaar worden alweer gemaakt.

Ik zal de wacht houden om eventuele dieven voor te zijn.

Plaats reactie