Een beetje ingeslapen, met een zekere weemoed. zoals Waalse dorpjes horen te zijn.
Le Semois is een rivier, de streek heet "Semois", en de tabak dus ... ook.
Semois is eigenlijk geen tabaksmerk maar een handelsbenaming voor een specifieke verwerkingswijze.
De tabak wordt plaatselijk geteeld.
Van de zestig "fabrikanten" die de streek rijk was blijven er momenteel nog een zestal over.
Waarvan Vincent Manil er dus éen is.
Een uitnodigende gevel herbergt een stemmig winkeltje

een beetje omzichtigheid is aangewezen, zo vol staat het;
een meer dan aardige verzameling pijpen, waaronder Winslow ...
en ik moet zeggen : Poul kan zich geen betere ambassadeur wensen;
Vincent Manil praat met zoveel begeestering over de uniciteit, het rookgemak en de perfectie van Winslow's pijpen;
hij heeft nog nooit een Winslow met een fout gezien, en met wat ik in mijn handen gehouden heb wil ik dat graag aannemen .. onmiskenbaar topkwaliteit
enfin, niet getalmd
... de keldertraf af, naar het atelier-annex-museum.

Een inleidende video, in 't kort een cursus zaaien, planten, oogsten en verwerken, en dan een kijkje in 't museum zelf.
Eveneens overvol, een massa voorwerpen; metalen uithangborden
tabak van allerlei merken uit de semoisstreek, affiches, reclamemateriaal

en verder pijpen en aanverwante uit zowat alle beschavingen

Voilà, rope: de bijhorende spoel doet me aan een handspintolletje denken ... zou dit de truc zijn om mooie tabakstouwtjes te draaien ?

Een houten foudraaltje om kleipijpjes te beschermen

Een pijphangertje

Daarna passeerden we langs het atelier ... de tabak ligt daar op een stapel van formaat.
Allez, na de uitnodiging om een pijp te stoppen ben ik m'n Longchamp uit de auto gaan halen ... de eerste teugen verse Semois Grove Snede zijn onvergetelijk ... na drie stevige halen weet je toch al dat dit niet voor kleuters is.
mais : il y a du Semois en du Semois ... en gesausde Semois is geen Semois maar tabak die eventueel uit de Semoisstreek komt.
De tabak wordt na het snijden boven een houtvuur gerookt en gedroogd, en daarna vrij droog in een papieren wikkel verpakt.
Geen sealing, geen smaakmakers of bewaarmiddelen.
C'est si simple.
Puur dus.
En hij kan de vraag naar "grove snede" amper bijhouden.
Er zijn dus nog pijprokers.
tot slot : de mitbringsels ...
enkele bouchons ; de smaak schijnt heel zacht en zoet te zijn omdat het vuur niet in de pijp zit maar erboven.
'k Ben benieuwd.

en, vanzelfsprekend ... een pakje Semois Grove Snede

Online bestellen kan, maar ga beter zelf langs ... een omweg waard, en 't is een zeer aimabele man met een passie voor tabak
S