Semois Dix Cors Brame aromatisé

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Semois Dix Cors Brame aromatisé

Bericht door Liebaart »

De tabakken van de Semois hebben hier wel enkele fans onder onze leden. Zelf ben ik vooral een aromaten roker, met een voorliefde voor Oud-Brugge. Dat is helemaal geen Semois en ik heb toch wel graag een smaakje extra wanneer ik mijn pijpen rook.
Een jaartje geleden heb ik eens de Réserve du Patron van Manil geprobeerd. Een klassieke Semois met een ietwat fijnere snede. Ik gebruikte deze vooral om een 50-50 mengeling te maken met een Duitse aromaat die ik te zeer gesausd vond. Een mierzoete aromaat die ik zelfs er ver over vond. Maar met de Semois ertussen gemengd was het resultaat meer dan rookbaar. Puur vond ik deze Semois niet mijn smaak. Zeker niet slecht, maar ik miste dat extra smaakje. Met Dix Cors Brame van Couvert echter, ben ik zeer tevreden. Het is een echte Semois, maar er is een subtiele smaak aan toegevoegd.
De Dix Cors Brame wordt in twee versies aangeboden. Een puur natuur versie en de licht gearomatiseerde versie. Ik heb dus enkel deze laatste geprobeerd. De aromatisering schijnt een goed bewaard geheim te zijn van Jean-Paul Couvert. Sommigen zeggen dat het een kruidenmegeling zou zijn, anderen dat het een tonkaboonaroma is. Dat laatste lijkt volgens mij de meest waarschijnlijke. Wikipedia zegt dat het pure gebruik van de tonkaboon in de EU verboden is, tenzij in gebruik van aroma's wanneer het actieve bestanddeel coumarine voldoende laag is.
Sommigen hier hebben misschien al eens kennis gemaakt met de tabak "Vieux-Semois" of "Oude Semois" van Florina, die enkel in België te koop is. Ook deze heeft dezelfde aromatisering, maar is GEEN Semois. In vergelijk met de Dix Cors Brame komt die Oude Semois wel wat in de buurt, maar mist duidelijk de volheid en het smaakpallet ervan.
De Dix Cors Brame wordt in dezelfde papieren verpakkingen geleverd als andere Semois. Ik heb zo twee pakken van 250 gram besteld. Een pak kost 74 Euro (medio 2024). Van Semois wordt dikwijls gezegd dat dit gortdroge tabakken zijn en best ook zo gerookt worden. Voor de Réserve du Patron was dit zeker waar. Maar de Dix Cors Brame heeft een relatief grove smede en is niet zo droog als andere Semois en voelt zelfs een beetje plakkerig aan. Anderzijds is ze wel onmiddellijk rookbaar, hoewel een beetje luchtdroging voor het stoppen aan te raden is.
Tijdens het roken let je op kleine pufjes te nemen en dan blijft deze lang branden. Terwijl kan je genieten van het speciale aroma, zowel in de mond waarin je de natuurlijke tabak duidelijk terug vindt, bijna als met een zachte, smakelijke sigaar, als met de neus waarmee je naast de rijke tabaksgeur ook een notige ondertoon met de tonkageur terug vindt.
Je zal deze tabak niet vinden in Nederlandse winkels. Wil je deze proberen? Neem dan contact met een Belgische kennis die voor jou de tabak rechtstreeks bij Couvert kan bestellen en laten leveren.

Ducheyne
Berichten: 375
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Re: Semois Dix Cors Brame aromatisé

Bericht door Ducheyne »

Leuk te vernemen dat deze tabak in je smaak valt .
Een heel mooie recensie over een Semois tabak van Couvert die velen misschien niet kennen .
Waar je de meer bekende Manil als meer rokerig en sterk zou kunnen omschrijven is de Couvert tabak meer “ subtiel “ .
Tesamen met de Cordemoy een blijvertje in mijn rotatie , en vooral gerookt in een
Pot .
.
Afbeelding

Afbeelding
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Plaats reactie