Herkent iemand deze Peterson pijp?
-
Herkent iemand deze Peterson pijp?
Hoi Pijprokers,
Ik heb een gebruikte Peterson pijp op de kop getikt en het lijkt me leuk om deze te gaan opknappen. Ik zou graag willen weten welk model het is, maar ik kan deze exacte pijp nergens vinden. Volgens mij is het een van de spigot modellen... Herkent iemand hem?
Ik ben benieuwd!
Groeten, Arie
Ik heb een gebruikte Peterson pijp op de kop getikt en het lijkt me leuk om deze te gaan opknappen. Ik zou graag willen weten welk model het is, maar ik kan deze exacte pijp nergens vinden. Volgens mij is het een van de spigot modellen... Herkent iemand hem?
Ik ben benieuwd!
Groeten, Arie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Re: Herkent iemand deze Peterson pijp?
Ik herken de pijp niet maar vindt het wel vreemd dat het metaal of zilveren onderdeel zo verkleurd is. Is het zilver dan kan de verkleuring eigenlijk niet.... Is het gepolijst metaal waar komt die verkleuring dan vandaan?
Als ik toen al wist wat ik nu weet was ik er waarschijnlijk nooit aan begonnen.
-
Zilver kan flink oxideren in mijn ervaring, ik zal eens kijken wat zilverpoets voor effect heeft!
- oehoe
Ik denk ook aan oxidatie van het zilver in combinatie met smurrie of andere ongewenste en onbedoelde aanslag. 't Blijft 'n interessante pijp in de categorie Acropolis, Colosseum en Hunebedden vooralsnog. A long way to go. Jozef heeft ervaring met het opknappen van Petersons en is 'n liefhebber van het merk. Misschien dat zijn input hier wat helderheid kan verschaffen.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.
Mark Twain
Mark Twain
- Paasei
Haal m eens uit elkaar, dan zie je gelijk of het een spigot is of niet...
Koninklijke Eikel Des Forums.
- Sidekickelvis
Zilver oppoetsen met as en een ouwe sok! Op het zilver staan wat merkjes en ook op de pijp zelf zal wel wat info staan.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!
-
Is het beter te zien zo?
-
Ik heb mijn zilverpoetsdoek er even overheen gehaald, dat werkt goed. Als ik er wat meer tijd in steek komt dat wel goed denk ik. De info op de pijp is helaas erg weggesleten en niet meer leesbaar.Sidekickelvis schreef: ↑17 mei 2024 14:26 Zilver oppoetsen met as en een ouwe sok! Op het zilver staan wat merkjes en ook op de pijp zelf zal wel wat info staan.
- Ribbon
Leuk projectje hoor.
Flinke uitdaging, maar aan de andere kant doet het me altijd wel deugd om pijpen te zien die zo intensief gebruikt zijn. Petersons zijn echte werkpaarden, maar deze lijkt zelfs te zijn uitgeklopt op het zilverwerk...
Als het goed is kun je aan de hand van de zilvermerken het jaartal achterhalen. Van het zilverwerk althans, wat niet direct betekend dat de pijp als geheel in hetzelfde jaar geproduceerd is, maar het geeft een goede richting. Misschien dat de nomenclatuur ook wat meer zichtbaar wordt bij het opknappen. Aan de naam Peterson in het zilverwerk te zien vermoed ik een wat jongere pijp (jaren '90, of begin 2000). Model lijkt op een B53, maar eigenlijk zou je daarbij de ketels wat hoger en de ketelranden wat strakker (zonder schuinlopend stuk) verwachten.
Interessant is ie zeker. Voor het betere graafwerk:
https://petersonpipenotes.org/
Succes ermee.
Flinke uitdaging, maar aan de andere kant doet het me altijd wel deugd om pijpen te zien die zo intensief gebruikt zijn. Petersons zijn echte werkpaarden, maar deze lijkt zelfs te zijn uitgeklopt op het zilverwerk...
Als het goed is kun je aan de hand van de zilvermerken het jaartal achterhalen. Van het zilverwerk althans, wat niet direct betekend dat de pijp als geheel in hetzelfde jaar geproduceerd is, maar het geeft een goede richting. Misschien dat de nomenclatuur ook wat meer zichtbaar wordt bij het opknappen. Aan de naam Peterson in het zilverwerk te zien vermoed ik een wat jongere pijp (jaren '90, of begin 2000). Model lijkt op een B53, maar eigenlijk zou je daarbij de ketels wat hoger en de ketelranden wat strakker (zonder schuinlopend stuk) verwachten.
Succes ermee.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)
-
Bedankt voor deze informatie; ik heb gisteravond veel doorzocht maar nog steeds niets kunnen vinden over deze pijp. Het gekke is ook dat er maar 1 zilvermerkje in staat, 'zittende hibernia'. Overige symbolen, inclusief degene waar het jaartal uit te halen is, ontbreken.Ribbon schreef: ↑17 mei 2024 20:35 Leuk projectje hoor.
Succes ermee.
Qua zilver lijkt het bijna of het met de hand beslagen/aangebracht is. Of er moet extreem veel op het zilver uitgetikt zijn... Ik vind het een mysterieuze pijp!
- Paasei
Lijkt mij inderdaad een spigot.
Koninklijke Eikel Des Forums.
-
Volgens mij heb ik hem: deze pijp komt uit de Peterson Limited Edition "Pipe of the Year 2000" set. Origineel een set van 2.
https://www.smokingpipes.com/pipes/esta ... t_id=62499
- GR69
Dat wordt zoeken naar nr 2 en het rekje...Arie schreef: ↑18 mei 2024 17:55 Volgens mij heb ik hem: deze pijp komt uit de Peterson Limited Edition "Pipe of the Year 2000" set. Origineel een set van 2.
“In times of change, learners inherit the earth, while the learned find themselves beautifully equipped to deal with a world that no longer exists.”
Eric Hoffer
Eric Hoffer
- oehoe
Bingo dus en Ribbon had 't goed ook.
Maar wat is ie in die 24 jaar oud en versleten geworden. Pijpen lijken soms net mensen.
Maar wat is ie in die 24 jaar oud en versleten geworden. Pijpen lijken soms net mensen.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.
Mark Twain
Mark Twain
-
Ik zet het op mijn emmerlijstGR69 schreef: ↑18 mei 2024 18:10Dat wordt zoeken naar nr 2 en het rekje...Arie schreef: ↑18 mei 2024 17:55 Volgens mij heb ik hem: deze pijp komt uit de Peterson Limited Edition "Pipe of the Year 2000" set. Origineel een set van 2.
https://www.smokingpipes.com/pipes/esta ... t_id=62499life goals..
![]()

Ribbon zat inderdaad precies goed! Bedankt nog voor de info, Ribbon! Via jouw link kwam ik uiteindelijk op het juiste spoor.
Ik schatte deze pijp ook vele malen ouder in toen ik hem vond! Vind het wel een mooi idee dat iemand er intensief van genoten heeft.
- vdmoorg
IK kijk met volle belangstelling uit naar een vervolgverhaal in dit mooi project om een "oude" glorie te restaureren.
Ik ben benieuwd naar je plan van aanpak.
Succes
Ik ben benieuwd naar je plan van aanpak.
Succes
- Ribbon
Goed gevonden. Lijkt me exact die pijp idd.Arie schreef: ↑18 mei 2024 17:55 Volgens mij heb ik hem: deze pijp komt uit de Peterson Limited Edition "Pipe of the Year 2000" set. Origineel een set van 2.
Overigens denk ik dat de hallmark wel degelijk uit meerdere (drie) merktekens bestaat, maar dat de laatste twee niet te zien zijn omdat ze beschadigd zijn/om de hoek zijn meegeslagen. Van de tweede zijn nog net wat contouren te zien lijkt me.

Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)