WEHRMACHTPIJP (WOII)

Alles over de pijp zelf...
Nekker
Erelid

WEHRMACHTPIJP (WOII)

Bericht door Nekker »

Ik heb dit pijpje kunnen kopen voor 10 euro, volgens de verkoper is het een pijp die werd geleverd aan het front voor de wehrmacht. Klopt dit en weet iemand iets meer hier over?

Afbeelding

Afbeelding
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

pim123
Erelid

Bericht door pim123 »

zou kunnen hoor, maar de bewerkte kop lijkt me nogal luxe voor militair materieel ...

Kynikos

Bericht door Kynikos »

Ik hoop dat 't waar is voor je, klinkt wel heel tof.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

In Duitsland (en vele andere landen) was voor de 2e wereldoorlog pijproken vooral de goedkoopste manier van roken. In Duitsland waren zogenaamde groschen-pfeifen (zeg maar 'stuiver-pijpen') heel populair. Een van de voordelen van een pijp was dat je er zo ongeveer alles wat brandde in kon roken, niet alleen tabak maar ook peuken, uit elkaar gewreven sigaren stompjes en noem maar op.

De pijpen hadden een paar gemeenschappelijke kenmerken: er stond altijd wel bruyere op, maar geen ander merk. Het waren doorgaans pijpen met een erg kleine kop, in de meeste die ik gezien heb kon je amper een wijsvinger steken. En heel veel van die pijpen waren, zoals die van jou, gerusticeerd; met gutsen en zo van een relief voorzien.

Ik heb wel eens kartons uit die tijd gezien, waarop dan een stuk of 10 heel goedkope bruyere pijpen staken, een beetje vergelijkbaar met hoe nu nog wel maiskolf-pijpen verkocht worden. Zulke kartons werden ook bij de hulppaketten gedaan die naar het oostfront gingen.

Dit zou zo'n pijp kunnen zijn...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

janneman schreef:In Duitsland (en vele andere landen) was voor de 2e wereldoorlog pijproken vooral de goedkoopste manier van roken. In Duitsland waren zogenaamde groschen-pfeifen (zeg maar 'stuiver-pijpen') heel populair. Een van de voordelen van een pijp was dat je er zo ongeveer alles wat brandde in kon roken, niet alleen tabak maar ook peuken, uit elkaar gewreven sigaren stompjes en noem maar op.

De pijpen hadden een paar gemeenschappelijke kenmerken: er stond altijd wel bruyere op, maar geen ander merk. Het waren doorgaans pijpen met een erg kleine kop, in de meeste die ik gezien heb kon je amper een wijsvinger steken. En heel veel van die pijpen waren, zoals die van jou, gerusticeerd; met gutsen en zo van een relief voorzien.

Ik heb wel eens kartons uit die tijd gezien, waarop dan een stuk of 10 heel goedkope bruyere pijpen staken, een beetje vergelijkbaar met hoe nu nog wel maiskolf-pijpen verkocht worden. Zulke kartons werden ook bij de hulppaketten gedaan die naar het oostfront gingen.

Dit zou zo'n pijp kunnen zijn...
Janneman, is er eigenlijk iets dat je niet weet? :p Er staat inderdaad op de ketel enkel bruyere en geen merk. Dit liet me eigenlijk vermoeden dat het gewoon namaak is, aluwel de pijp er wel echt uitziet dat ze wel eens van 1940 kan zijn... Ze ziet er best verweert uit, maar ze is wel ongerookt, ik betwijfel dan ook of ik ze ooit ga inroken. Het is een mooi verzamelstuk
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

annie69
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Deze pijpen heb ik vaker op ebay gezien.
En vaak ook ongebruikte, met een kartonnen verpakking.

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

annie69 schreef:Deze pijpen heb ik vaker op ebay gezien.
En vaak ook ongebruikte, met een kartonnen verpakking.
De kartonnen verpakking zat er in dit geval niet bij, hoewel ze wel mee op de afbeelding stond. Dus daar baal ik enorm van.
Groet, Nekker

Sven

Bericht door Sven »

Van wat is het mondstuk gemaakt? In een aantal boeken zie je wel eens soldaten die pijp roken maar nooit duidelijk genoeg om te vergelijken met de jouwe.
Afbeelding
anti-rook propaganda uit het Derde Rijk.

Harmen

Bericht door Harmen »

Dit soort pijpjes werden na '42 richting het oostfront gestuurd als "kerstpijp". Een soort kerstpakket dus, meestal kreeg de soldaat er ook een miniem pakketje echte tabak bij (dit werd aan het einde van de oorlog steeds minder, tot aan surrogaat tabak). Zo als de alwetende Janneman (:lol:) beschrijft was een pijp ideaal aan het front omdat er alles uit gerookt kan worden.

De enige manier om zeker te weten of het hier een officiële Wehrmacht pijp betreft is om de verpakking te bemachtigen. De Wehrmacht pijpen die ik tot nu toe heb gezien zijn eigenlijk wel uitsluitend gestempeld met een jaartal en WEHRMACHT... Mocht je nog interesse hebben in iets dergelijks, ik heb nog een doos van 10 ( uit '44, Noord Frankrijk) liggen bij een vriend al het goed is!

Victor Baarn

Bericht door Victor Baarn »

In diverse D-day musea heb ik pijpen zien liggen. Viel me inderdaad op het soortgelijke kleine pijpen waren.

Ook is er een bekende foto van enkel dagen na D day dat Duitse soldaten bij tanks staan voor een tegenaanval. De man die op de foto bevelen staat uit te delen heeft een soortgelijke pijp in zn mond. De foto staat in bijna elk boek maar kan ik niet vinden op internet.

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Victor Baarn schreef:In diverse D-day musea heb ik pijpen zien liggen. Viel me inderdaad op het soortgelijke kleine pijpen waren.

Ook is er een bekende foto van enkel dagen na D day dat Duitse soldaten bij tanks staan voor een tegenaanval. De man die op de foto bevelen staat uit te delen heeft een soortgelijke pijp in zn mond. De foto staat in bijna elk boek maar kan ik niet vinden op internet.
Zou je er eventueel een foto van kunnen nemen?
Groet, Nekker

keesie75
Contacteer:

Bericht door keesie75 »

Harmen schreef:Mocht je nog interesse hebben in iets dergelijks, ik heb nog een doos van 10 ( uit '44, Noord Frankrijk) liggen bij een vriend al het goed is!
ik heb ook wel interesse. (wel leuk als ik re-enactment ga doen)

Vandaahl
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

En ze zijn ook nog eens erg prijzig, ik had ze al eens vaker op Ebay gezien. Er staan er overigens genoeg op!

http://cgi.ebay.nl/WW2-German-Waffen-El ... 5638e7d79c

Afbeelding
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Victor Baarn

Bericht door Victor Baarn »

Voor wat het waard is:

Afbeelding

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Victor Baarn schreef:Voor wat het waard is:

Afbeelding
Bedankt voor de moeite, de foto is niet heel duidelijk, maar ik denk toch wel inderdaad een soortgelijke vorm te ontrafelen. Wat niet betekend dat ik 100% zeker een authentieke pijp heb gekocht. Maar ik vermoed van wel...
Groet, Nekker

Bommel

Bericht door Bommel »

Vandaahl schreef:En ze zijn ook nog eens erg prijzig, ik had ze al eens vaker op Ebay gezien. Er staan er overigens genoeg op!

Afbeelding
Tjonge, voor nog geen 500 us dollars?
Vorig jaar stond er op Marktplaats zo'n zelfde soort setje maar dan rijkelijk bijversiert met nazi symbool en dubbel s voor een slordige 50 euries.
Afbeelding

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Bommel schreef:
Vandaahl schreef:En ze zijn ook nog eens erg prijzig, ik had ze al eens vaker op Ebay gezien. Er staan er overigens genoeg op!

Afbeelding
Tjonge, voor nog geen 500 us dollars?
Vorig jaar stond er op Marktplaats zo'n zelfde soort setje maar dan rijkelijk bijversiert met nazi symbool en dubbel s voor een slordige 50 euries.
Potverdorie, had ik dat geweten... :(
Groet, Nekker

Bommel

Bericht door Bommel »

Ja en had ik maar mijn slagje geslagen. :twisted:
Afbeelding

pijpliefhebberrobin

Kenmerken Wehrmachtpijpen.

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Voor de genen (mag??) die een klein en handig pijpje hebben gekocht en een merk niet kunnen vinden.

Afbeelding

De meesste zijn kleiner dan een normale "gemiddelde" pijp. Hier die van mij met mijn big-ben smokey.

Afbeelding

Overview voor verhouding kop mondstuk

Afbeelding

Het merkje waar je ze aan herkent. Tot zover in de duitse militaria kringen en bij mij bekent het enige Amt merk die gebruikt werd.
The eagle flies alone!

Bart Iron
Moderator

Re: Kenmerken Wehrmachtpijpen.

Bericht door Bart Iron »

Goeie aanvulling Robin, bedankt!

Berend72

duitse pijp 2e wereldoorlog

Bericht door Berend72 »

Ik ben net terug van vakantie Normandië en kwam bij de duitse begraafplaats in t bijgebouwtje deze pijp tegen. Misschien een 'merkloze' pijp, maar weet iemand misschien meer van pijpen uit periode WO II?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nulla Tenaci Invia Est Via

robvoorburg

Re: duitse pijp 2e wereldoorlog

Bericht door robvoorburg »

Wat ik ervan weet is dat ze massaal ter hand gesteld werden aan de soldaten.
(ter verhoging van het moreel?)

Het gaat over pijpen van nul of generlei waarde, hooguit verzamelaars waarde.

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Volgens mij bestond er zoiets als de Wehrmacht-pijp. Kregen ze denk ik bij hun sokken en helm en Schmeisser :wink: . Google zal het wel weten :mrgreen: .

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Waar is Robin als je hem nodig hebt :mrgreen:
Afbeelding

VikingRedBeard

Bericht door VikingRedBeard »

interessant, mijn erfenis (die ooit komt, opa en oma zijn gelukkig nog in orde) bestaat o.a ook uit een pijp van me over overgrootvader, pijpje is van voor de eerste W.O, merkloos, maar wel unieke graveringen van waar me over overgrootvader is geweest tijdens de 1e W.O

Is het zo dat er in die tijd veel 'onbekende' pijpmakers waren?
Beware of the Viking

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker »

VikingRedBeard schreef:Is het zo dat er in die tijd veel 'onbekende' pijpmakers waren?
Ik denk, en Heeren schiet mij niet af als ik het mis heb, dat in 'die tijd' waarover je spreekt, van voor de 1e Wereldoorlog, dus rond 1900/1910, er veel meer pijpen waren die gewoon als gebruiksvoorwerp waren. Dus niet met extra detail, zeer fijn afgewerkt etc zoals bijvoorbeeld de Winsløw's, en andere prijzige merken. Destijds zal 't veel meer gewoon een rookhout geweest zijn, omdat de meeste rokers geen beurs hadden voor een dure luxe pijp. Dus ik denk dat er wel veel 'onbekende' pijpmakers/pijpfabrikantjes waren ja.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Ik bezit zelf een originele Wehrmacht pijp, van WOII. Veel meer als wat hierboven al werd vermeld, kan ik er ook niet over zeggen. Ondanks Hitler's grote afkeer van roken, werden de pijpen in grote getallen verdeeld over het front.

Mijn pijp zou van een gesneuvelde officier zijn afgenomen, door een Canadese soldaat. Via zijn dochter heb ik de pijp gekocht.

Afbeelding
Groet, Nekker

Immler

Bericht door Immler »

Hier staat nog een artikel over WOII pijpen:
http://pipesmagazine.com/forums/topic/ww-ii-pipes
Afbeelding
Afbeelding

Berend72

Bericht door Berend72 »

Interessant! in die link stond ook dit :) During WW II soldiers used to smoke their pipe upside down to avoid being spotted by enemy aircraft in night time.
Heb ik nog nooit geprobeerd....
Nulla Tenaci Invia Est Via

Immler

Bericht door Immler »

Er is momenteel ook weinig te vrezen van enemy aircraft. :roll:
Afbeelding

Plaats reactie