Janneman, is er eigenlijk iets dat je niet weet? :p Er staat inderdaad op de ketel enkel bruyere en geen merk. Dit liet me eigenlijk vermoeden dat het gewoon namaak is, aluwel de pijp er wel echt uitziet dat ze wel eens van 1940 kan zijn... Ze ziet er best verweert uit, maar ze is wel ongerookt, ik betwijfel dan ook of ik ze ooit ga inroken. Het is een mooi verzamelstukjanneman schreef:In Duitsland (en vele andere landen) was voor de 2e wereldoorlog pijproken vooral de goedkoopste manier van roken. In Duitsland waren zogenaamde groschen-pfeifen (zeg maar 'stuiver-pijpen') heel populair. Een van de voordelen van een pijp was dat je er zo ongeveer alles wat brandde in kon roken, niet alleen tabak maar ook peuken, uit elkaar gewreven sigaren stompjes en noem maar op.
De pijpen hadden een paar gemeenschappelijke kenmerken: er stond altijd wel bruyere op, maar geen ander merk. Het waren doorgaans pijpen met een erg kleine kop, in de meeste die ik gezien heb kon je amper een wijsvinger steken. En heel veel van die pijpen waren, zoals die van jou, gerusticeerd; met gutsen en zo van een relief voorzien.
Ik heb wel eens kartons uit die tijd gezien, waarop dan een stuk of 10 heel goedkope bruyere pijpen staken, een beetje vergelijkbaar met hoe nu nog wel maiskolf-pijpen verkocht worden. Zulke kartons werden ook bij de hulppaketten gedaan die naar het oostfront gingen.
Dit zou zo'n pijp kunnen zijn...
De kartonnen verpakking zat er in dit geval niet bij, hoewel ze wel mee op de afbeelding stond. Dus daar baal ik enorm van.annie69 schreef:Deze pijpen heb ik vaker op ebay gezien.
En vaak ook ongebruikte, met een kartonnen verpakking.
Zou je er eventueel een foto van kunnen nemen?Victor Baarn schreef:In diverse D-day musea heb ik pijpen zien liggen. Viel me inderdaad op het soortgelijke kleine pijpen waren.
Ook is er een bekende foto van enkel dagen na D day dat Duitse soldaten bij tanks staan voor een tegenaanval. De man die op de foto bevelen staat uit te delen heeft een soortgelijke pijp in zn mond. De foto staat in bijna elk boek maar kan ik niet vinden op internet.
Bedankt voor de moeite, de foto is niet heel duidelijk, maar ik denk toch wel inderdaad een soortgelijke vorm te ontrafelen. Wat niet betekend dat ik 100% zeker een authentieke pijp heb gekocht. Maar ik vermoed van wel...Victor Baarn schreef:Voor wat het waard is:
Tjonge, voor nog geen 500 us dollars?Vandaahl schreef:En ze zijn ook nog eens erg prijzig, ik had ze al eens vaker op Ebay gezien. Er staan er overigens genoeg op!
http://cgi.ebay.nl/WW2-German-Waffen-El ... 5638e7d79c
Potverdorie, had ik dat geweten...Bommel schreef:Tjonge, voor nog geen 500 us dollars?Vandaahl schreef:En ze zijn ook nog eens erg prijzig, ik had ze al eens vaker op Ebay gezien. Er staan er overigens genoeg op!
http://cgi.ebay.nl/WW2-German-Waffen-El ... 5638e7d79c
Vorig jaar stond er op Marktplaats zo'n zelfde soort setje maar dan rijkelijk bijversiert met nazi symbool en dubbel s voor een slordige 50 euries.
Ik denk, en Heeren schiet mij niet af als ik het mis heb, dat in 'die tijd' waarover je spreekt, van voor de 1e Wereldoorlog, dus rond 1900/1910, er veel meer pijpen waren die gewoon als gebruiksvoorwerp waren. Dus niet met extra detail, zeer fijn afgewerkt etc zoals bijvoorbeeld de Winsløw's, en andere prijzige merken. Destijds zal 't veel meer gewoon een rookhout geweest zijn, omdat de meeste rokers geen beurs hadden voor een dure luxe pijp. Dus ik denk dat er wel veel 'onbekende' pijpmakers/pijpfabrikantjes waren ja.VikingRedBeard schreef:Is het zo dat er in die tijd veel 'onbekende' pijpmakers waren?