ik twijfel nog steeds over een pijp zippo. Het schijnt dat als je je zippo naar de fabriek stuurt in de VS en vraagt om een pijp binnenwerk dat dit door zippo gratis geleverd wordt. Het oude binnenwerk sturen ze gewoon mee terug.
Ik heb een zippo die al sinds mijn diensttijd, '86 tot '90, in mijn bezit is, met opdruk van het Korps Mariniers. Vond het altijd nogal een gok om deze op te sturen. Ben er nogal aan gehecht. Ik kreeg laatst van mijn ouders een zippo die ze hadden gevonden tijdens het wandellen. Ik denk dat ik deze maar eens op ga sturen...
Ik had ook wat twijfels over de bijsmaak die een zippo kan geven. Heb dit nagezocht op een Amerikaanse forum en daar zegt men dat dat absoluut niet het geval is, mits je de zippo even laat branden alvorens hem boven je pijp te houden.
Het grote voordeel van de pijpzippo is dat de kans op verbranden van de rand van de ketel minimaal is, je legt hem als het ware op de pijp en zuigt de vlan door het gat in de zijkant naar binnen. En natuurlijk het feit dat hij buiten niet snel uitwaait.
Minpuntje is wel dat je van die vervelende rode plekken op je been krijgt als je hem te ver hebt gevult en daarna direkt in je broekzak hebt gestopt...