Bonton schreef: β21 mar 2019 22:03
NoneNicer schreef: β21 mar 2019 17:44
Welkom! Dat het een groots genieten mag worden... Welke pijp en tabak heb je gekocht?
Hallo, een beginnerspijp volgens mij montana, en hij heeft me Havezaethe Minstreel aangeraden.
Maar het lukt niet erg brand niet goed op gaat heel veel uit , vandaag al van iemand gehoord dat deze niet zo geschikt is de tabakswinkel hier heeft niet zo veel als je een tip hebt welkom.
Dag Bonton, het merk Montana zegt mij niet zoveel, maar dat hoeft niets te betekenen. Bij PipePhil zie ik helaas ook niets over een Montana merk:
http://www.pipephil.eu/logos/en/logo-m6.html echter waar het om gaat, is dat het een fijne pijp voor jou kan zijn.
Goed om te weten is of er een filter in zit, of niet. Dit is een smaak/gevoelsonderwerp, alle pijprokers zijn hier verdeeld in, wel gebruiken, niet gebruiken, alle soorten roken. Als je de pijp uit elkaar haalt, zit er dan iets in? Een wit of bruinkleurig kartonachtig staafje, iets van hout of een metalen stukje? Dat zijn allemaal filters. Bij het reguliere onderhoud van de pijp moet dit vervangen of schoongemaakt worden (metaal), de meesten laten een metalen filter weg.
Als een filter er niet in zit, kun je eens de test doen met pijprager, steek deze van het mondstuk, als het mondstuk op de pijp zit, door naar de ketel. Als dit makkelijk, zonder 'zoeken' gaat, is de pijp goed uitgelijnd met boren. Dat voorkomt een boel ellende.
Voor de tabak, ik heb ook met dit merk geen ervaring. Wat ik kan lezen is het een gesausde, zoete tabak. Dat kan heel lekker zijn, echter is dit iets moeilijker om mee te beginnen met roken. In Nederland is het, afhankelijk van waar je woont, moeilijker om een breed aanbod te vinden aan tabak. Waar ik meestal mee begin om te vragen aan een startende pijproker is wat ze het liefste drinken, van warme dranken tot alcoholische dranken. Dat helpt mij met nadenken over welke smaakrichting goed zou kunnen passen. Er is een significant verschil tussen thee met melk en een dubbele espresso, en een standaard pils t.o.v. een zware malbec rode wijn.
Wat je beter iets later kunt proberen is een flake tabak, aangezien die wat nukkiger kan zijn. Al zijn er enkele leden die zweren bij flake tabak en enkel dit nog roken. Het is dus een beetje je eigen reis! Dus, waar houd je van qua dranken, dan zal ik eens kijken wat voor samples ik bijeen kan zoeken.