hier ga ik spijt van krijgen :-D
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
hier ga ik spijt van krijgen :-D
Zonder goed en wel te weten waarom en nog minder hoe en wat, heb ik me zonet al het nodige besteld om zelf een pijp te maken.
Leverancier van dienst is natuurlijk DanPipe.
Ik zag hier de eerdere topics van Vandaahl, werd geïntrigeerd en heb het erop gewaagd! De bestelling kwam alles samen ongeveer even duur uit als een nieuwe Big Ben kopen, dus dat lijkt me wel in orde.
Ik hou jullie alvast op de hoogte over de vorderingen. In afwachting tot mijn pakketje arriveert: wie heeft er nog ervaringen op dit vlak, of onontbeerlijke tips?
Leverancier van dienst is natuurlijk DanPipe.
Ik zag hier de eerdere topics van Vandaahl, werd geïntrigeerd en heb het erop gewaagd! De bestelling kwam alles samen ongeveer even duur uit als een nieuwe Big Ben kopen, dus dat lijkt me wel in orde.
Ik hou jullie alvast op de hoogte over de vorderingen. In afwachting tot mijn pakketje arriveert: wie heeft er nog ervaringen op dit vlak, of onontbeerlijke tips?
- Terpentijn
- janneman
- Contacteer:
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
goh, met bestellen heb ik anders ook ervaringen in beide richtingen hoor.janneman schreef:Dat bestellen zal we goed gaan, ik ben vooral benieuwd naar wat daarna komt... Ik heb geen ervaring met zelf een houten pijp maken, maar er is hier op het forum wel wat te vinden...
Groet, Janneman
Vorig jaar rond kerst op vrijdagavond in de VS een snowboard met boots en bindingen besteld, maandagmiddag waren ze hier voor de deur, voor maar 40$ shipping. (goede ervaring uiteraard)
Anderzijds liggen mijn nieuwe snowboardbindingen nu al 12 dagen bij de belgische douane te niksen.
En als kers op de taart is mijn verlichtingscontroller voor m'n aquarium , die op 12 juli vertrok in Engeland al sinds 19 july door "country of destination" Nederland aan het dwalen, terwijl ik in België woon.
"onjuist adres" zeggen ze dan... En om het op te lossen laden ze het ding op het vliegtuig! Waarschijnlijk waren ze sneller te voet hier.
Maar goed, het is inderdaad niet het bestellen waar ik nerveus over ben

Als jullie de komende weken niets horen, dan zit ik vermoedelijk te vloeken in m'n kelder met een stukje Bruyerehout in de hand

- multiballs
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
een voorgeboord 60° blokmultiballs schreef:heb je wel een model gekocht,waar de steel al in het hout zit?
of alleen het blokje hout voor de ketel?

Boren van de ketel zou mij nog wel lukken, goed sluitend boren van het mondstuk en rookkanaal gaat me voorlopig nog iets te ver. Ik heb ook geen draaibank trouwens... (hoewel een kennis die wel heeft, maar dat is de beste vriend van mijn ouders en die weten niet dat ik pijp rook, en dat wil ik zo houden voorlopig)
Het model op zich begint zich al langzaam te vormen in mijn hoofd. Het wordt een afgeplat model aan de onderzijde zodat ik mijn pijp rustig neer kan zetten, en verder iets heel speciaals dat goed in de hand ligt hoop ik :p (ik heb wel een idee, maar dat hou ik nog even voor mezelf

- multiballs
ziet er goed uit zo,
ben benieuwd naar het vervolg....
ben benieuwd naar het vervolg....
Laatst gewijzigd door multiballs op 03 aug 2010 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
zo, dat is pas service!
mijn pakketje stak vanochtend in de post, geleverd met DHL priority!
Ik vind het altijd jammer dat verzendkosten uit het buitenland zo ongelofelijk hoog liggen (net nog 50$ betaald voor een pakketje uit de usa). Bij DanPipe viel dat best nog mee (13 euro geloof ik), en daar krijg je tenminste waarvoor je betaald.
Bovendien steekt er zowel de pijpencatalogus als de sigarencatalogus bij, genoeg literatuur om de juiste inspiratie op te doen voor mijn eigen pijp
De komende weken zal er zich in mijn hoofd en hopelijk ook in mijn kelder (mijn werkruimte) een mooie pijp vormen, ik hou jullie op de hoogte.
mijn pakketje stak vanochtend in de post, geleverd met DHL priority!
Ik vind het altijd jammer dat verzendkosten uit het buitenland zo ongelofelijk hoog liggen (net nog 50$ betaald voor een pakketje uit de usa). Bij DanPipe viel dat best nog mee (13 euro geloof ik), en daar krijg je tenminste waarvoor je betaald.
Bovendien steekt er zowel de pijpencatalogus als de sigarencatalogus bij, genoeg literatuur om de juiste inspiratie op te doen voor mijn eigen pijp

De komende weken zal er zich in mijn hoofd en hopelijk ook in mijn kelder (mijn werkruimte) een mooie pijp vormen, ik hou jullie op de hoogte.
- multiballs
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
alsjeblieft:
van links naar rechts:
lijnolie - werkstuk om de pijp op te schuiven - zwarte beits, felle mahoni-beits, de pijp, 3 soorten was (voorwas, polierwas en carnaubawas )
op de achtergrond de 2 catalogi van danpipe

Zoals je kan zien is de blok ruim groot genoeg om er iets leuks van te kunnen maken. De kop is ietsje smaller dan die van m'n Big Ben Bruyere Deluxe 440, maar wel een stuk dieper (voorlopig :p). Hij is qua binnenmaat even groot als de eerste 2 kootjes van m'n wijsvinger (al zegt dat natuurlijk helemaal niets)
van links naar rechts:
lijnolie - werkstuk om de pijp op te schuiven - zwarte beits, felle mahoni-beits, de pijp, 3 soorten was (voorwas, polierwas en carnaubawas )
op de achtergrond de 2 catalogi van danpipe

Zoals je kan zien is de blok ruim groot genoeg om er iets leuks van te kunnen maken. De kop is ietsje smaller dan die van m'n Big Ben Bruyere Deluxe 440, maar wel een stuk dieper (voorlopig :p). Hij is qua binnenmaat even groot als de eerste 2 kootjes van m'n wijsvinger (al zegt dat natuurlijk helemaal niets)
- janneman
- Contacteer:
- multiballs
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
hele set heeft me, inclusief verzending, zo'n €73 gekost, evenveel als een nieuwe pijp dus.
Bovendien zit er volgens mij genoeg was en beits bij om 3 of 4 pijpen af te werken of te herstellen. Het houtblok zelf kost amper €22...
Verder nog €12 uitgegeven aan vijlen en er komt nog een uitgave aan schuurpapier.
Ik denk dat je beter zelf nu kan beginnen, want anders gaat je moet waarschijnlijk in je schoenen zakken eens je mijn geklungel ziet
De eerste aantekeningen op de pijp zijn alvast gemaakt, alleen ga ik ze wel wat assymetrisch moeten maken om te vorm te behalen die ik graag wil. Dit vanwege de schuine onderkant links op het blok (zie foto's). Men raadt namelijk aan, zeker in het begin, om de wanden van de kop 1cm of dikker te laten.
Deze schuine rand:

Bovendien zit er volgens mij genoeg was en beits bij om 3 of 4 pijpen af te werken of te herstellen. Het houtblok zelf kost amper €22...
Verder nog €12 uitgegeven aan vijlen en er komt nog een uitgave aan schuurpapier.
Ik denk dat je beter zelf nu kan beginnen, want anders gaat je moet waarschijnlijk in je schoenen zakken eens je mijn geklungel ziet

De eerste aantekeningen op de pijp zijn alvast gemaakt, alleen ga ik ze wel wat assymetrisch moeten maken om te vorm te behalen die ik graag wil. Dit vanwege de schuine onderkant links op het blok (zie foto's). Men raadt namelijk aan, zeker in het begin, om de wanden van de kop 1cm of dikker te laten.
Deze schuine rand:

- Massis
- Administrator
- Contacteer:
het lijkt idd erg goedkoop, maar ik denk eigenlijk dat het hetzelfde eboniet/vulcaniet (weet het ff niet) is dat je meestal ziet op pijpen, het moet gewoon nog goed geschuurd en gepolijst wordenKynikos schreef:Dat kan best wat moois worden, alleen het mondstuk doet mij een beetje goedkoop aan met die naad erin en die plastic-achtige textuur. Is het bedoelt dat die ook nog afgewerkt wordt?

- Vandaahl
- Contacteer:
Als je het monstuk netjes afwerkt, ziet het er ongeveer zo uit. Deze pijp, was mijn eerste zelfgemaakte pijp en komt uit hetzelfde type 'hobbyblok'.Kynikos schreef:Dat kan best wat moois worden, alleen het mondstuk doet mij een beetje goedkoop aan met die naad erin en die plastic-achtige textuur. Is het bedoelt dat die ook nog afgewerkt wordt?

http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)
- Terpentijn
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
De werken zijn begonnen. Ik heb me nu een uurtje of 2 bezig gehouden met het ontwerp en het eerste vijlwerk.
Verder ben ik ook tot het besluit gekomen dat ik alles met de hand ga doen. De vorm die ik wil bereiken laat het niet toe om met grof materiaal het blok hout te lijf te gaan.
Dat betekent echter ook dat het allemaal wat langer gaat duren, maar zoals het een pijproker betaamt heb ik tijd
Het doel is een amfoorvorm die uitloopt in 4 punten. De kop zal dus aan de onderzijde afgevlakt zijn zodat de pijp kan staan, en dan naar boven toe eerst breder worden,
vervolgens weer smaller om dan naar de bovenzijde toe te eindigen in 4 punten (1 op elke "hoek").
Het is iets heel speciaals, maar ik wilde dan ook een uniek resultaat. Als ik enkel zou werkte naar een klassieke vorm, kan ik beter gewoon een pijpje uit de catalogus bestellen lijkt me.
de eerste foto's zijn gemaakt, maar daar het geheel momenteel meer lijkt op een hoogzwangere Rubensiaanse dame houd ik die nog even voor mezelf
Verder ben ik ook tot het besluit gekomen dat ik alles met de hand ga doen. De vorm die ik wil bereiken laat het niet toe om met grof materiaal het blok hout te lijf te gaan.
Dat betekent echter ook dat het allemaal wat langer gaat duren, maar zoals het een pijproker betaamt heb ik tijd

Het doel is een amfoorvorm die uitloopt in 4 punten. De kop zal dus aan de onderzijde afgevlakt zijn zodat de pijp kan staan, en dan naar boven toe eerst breder worden,
vervolgens weer smaller om dan naar de bovenzijde toe te eindigen in 4 punten (1 op elke "hoek").
Het is iets heel speciaals, maar ik wilde dan ook een uniek resultaat. Als ik enkel zou werkte naar een klassieke vorm, kan ik beter gewoon een pijpje uit de catalogus bestellen lijkt me.
de eerste foto's zijn gemaakt, maar daar het geheel momenteel meer lijkt op een hoogzwangere Rubensiaanse dame houd ik die nog even voor mezelf

- Dan
- Contacteer:
Ik ben echt benieuwd naar het resultaat. Vooral als je alles met de hand gaat doen, daar zal veel werk in kruipen. Misschien kan je, terwijl je nu toch bezig bent, het geheel goed documenteren met vele foto's (filmpjes) ed. Kan je deze achteraf publiceren? 

Cogolin Courrieu
Alsbo Vanilla, Mac Baren Vanilla Cream, Peterson Sunset Breeze
Alsbo Vanilla, Mac Baren Vanilla Cream, Peterson Sunset Breeze
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
bij nader inzien heb ik toch besloten elektrisch gereedschap in te schakelen, met name mijn dremel met een nieuw freeskopje.
De reden hiervoor was dat ik met zo'n grote vijl nooit het stuk tussen mondstuk en kop kon uithollen naar wens.
Het resultaat van die extra €4 (voor het freesje) mag er wezen. Het blok weegt nog ongeveer de helft van toen ik hem kreeg denk ik
Speciaal voor jullie zal ik nu alvast beginnen met mijn verslag
Na een uurtje werken met de vijl en de dremel slijpschijf, stonden we hier:

Nog weinig te zien. Het zwarte vlak in het midden bovenaan is verbrand hout door het werken met een slijpschijf op m'n dremel. Geen goed plan...
Nog een uurtje later, het merendeel werd gevijld, al heb ik ook aan de onderzijde ongeveer 0.5cm in 1 maal afgehaald met de decoupeerzaag.

Hier hebben we ook de Rubensiaanse dame waarover ik eerder sprak:

Komen we aan vanochtend, na een uurtje werken met de nieuwe dremelfrees:

Tijd voor middagpauze en een bord cornflakes. Na de middag nog een goede 40 minuten kunnen verderwerken, met onderstaande als resultaat:

De vorm begint er goed in te komen. Elegantie is onderweg, maar het blijft voorlopig nog een behoorlijk plomp gevaarte.
De belangrijkste stukken die nog weg moeten zijn de bovenkant van het mondstuk tot aan de kop, een stuk van de onderzijde en de bovenkant van de kop. Die bovenkant ga ik wat uithollen zodat de 4 punten hoger liggen dan de rand van de kop zelf.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen!
De reden hiervoor was dat ik met zo'n grote vijl nooit het stuk tussen mondstuk en kop kon uithollen naar wens.
Het resultaat van die extra €4 (voor het freesje) mag er wezen. Het blok weegt nog ongeveer de helft van toen ik hem kreeg denk ik

Speciaal voor jullie zal ik nu alvast beginnen met mijn verslag

Na een uurtje werken met de vijl en de dremel slijpschijf, stonden we hier:

Nog weinig te zien. Het zwarte vlak in het midden bovenaan is verbrand hout door het werken met een slijpschijf op m'n dremel. Geen goed plan...
Nog een uurtje later, het merendeel werd gevijld, al heb ik ook aan de onderzijde ongeveer 0.5cm in 1 maal afgehaald met de decoupeerzaag.

Hier hebben we ook de Rubensiaanse dame waarover ik eerder sprak:

Komen we aan vanochtend, na een uurtje werken met de nieuwe dremelfrees:

Tijd voor middagpauze en een bord cornflakes. Na de middag nog een goede 40 minuten kunnen verderwerken, met onderstaande als resultaat:

De vorm begint er goed in te komen. Elegantie is onderweg, maar het blijft voorlopig nog een behoorlijk plomp gevaarte.
De belangrijkste stukken die nog weg moeten zijn de bovenkant van het mondstuk tot aan de kop, een stuk van de onderzijde en de bovenkant van de kop. Die bovenkant ga ik wat uithollen zodat de 4 punten hoger liggen dan de rand van de kop zelf.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen!
- janneman
- Contacteer:
Dat begint al een goed idee te geven van waar je naartoe wilt! Ik gelood dat die frees op de dremel wel een strak plan is, schiet niet alleen op, maar maakt ook 'losser' vormen mogelijk. Ik denk dat het, door die 'bolle' onderhelft, altijd een ferme pijp zal worden, maar wel mooi.
Hou ons op de hoogte!
Groet, Janneman
Hou ons op de hoogte!
Groet, Janneman
- Paasei
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
misschien wel een ideetje voor een volgende pijp, als je interesse hebt?Paasei schreef:Moet bekennen dat ik die Rubens-dame wel mooi vind...
Naveltje creëren, borsten wat uitwerken, en die kant is klaar.
![]()
Maar het is/wordt uw pijp he, dus ga vooral uw gang met uw eigen plannen...

En wat je zegt klopt volledig Janneman, met de dremel kan ik véél makkelijker ronde vormen e.d. bereiken. Vooral de "inkeping" in het midden is zo veel makkelijker af te werken.
Wat het formaat betreft, de onderkant wordt nog wel een behoorlijk stukje smaller, maar ik heb graag een pijp die goed in de hand ligt, en niet aanvoelt alsof je ze doormidden gaat knijpen. Toen ik m'n eerste pijp kocht heb ik ook de bruyere deluxe gekozen boven de mustang (ook van big ben) omdat die laatste zo breekbaar aanvoelde...
- multiballs
- Joey Peters
Netjes. Apart in een goede mannier.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils