Ik heb eigenlijk niet zo'n speciale pijpen. Ik zit eens even mijn foto's door te neuzen.
Een japanse waterpijp:

.
Misschien de verkorte gouwenaar? Dat is eigenlijk meer en grap-pijp.
Ah, hier heb ik geloof ik wel wat: Weense koffiehuis pijp.

In Wenen ooit in koffiehuizen net zo'n vast onderdeel van het koffiedrink gebeuren als suiker, melk en een rek vol dagbladen. Ik heb deze eind jaren '70 nog gewoon in een winkel kunnen kopen: één steel en 6 koppen.
Uiteraard de Kalabas-pijp, bekent van Sherlock Holmes boekomslagen en films (maar niet van de verhalen zelf):

In afmetingen en samenstelling is dit toch wel een opvallend ouderwest rookinstrument.
Voor mij nog min of meer een normale pijp, gewoon in de winkel gekocht, als zul je er nu wel naar moeten zoeken: de Duitse pijp
En voor mijn meer exotische dagen natuurlijk de Nargileh:
In mijn ogen blijft dit ook wel een buitenmodel, al is het dan niet bepaald oud (eerder 'nieuwlichterij eigenlijk zou ik zo zeggen...).
Hmmm, als ik het zelf zo op een rijtje zet heb ik toch nog wel wat buitenmodellen... Maar geen imker pijp, geen boswachterpijp, geen... Oh ja, toch wel:

Goed, dit is geen echte studentenpijp, maar dat ligt voornamelijk aan de decoratie op de porceleinen kop. Als dat nu Schiller, Goethe of Erasmus was geweest, dan had dit een studentenpijp mogen zijn.
Groet, Janneman