Mooi betoog, Tati60.
Helaas is het feit dat de tabakswinkelier zo'n slecht assortiment heeft te danken aan het feit dat er zo weinig pijprokers meer zijn. Die tabaksleverancier heeft rekening te houden met zijn omzet, kosten en winst. Hoeveel hij per jaar per meter winkelruimte kan omzetten. Een enkeling in die branche die een goede basis heeft weten te leggen, zoals Schimmel in Zutphen, kan het specialisme, de hobby, er nog bij doen.
Ik weet uit betrouwbare bronnen (de importeurs en fabrikanten) dat NL en B maar kleine pijprooklandjes zijn. Hier gaan merken tabak van de markt als een importeur er minder dan 40-50 kg per jaar van verkoopt. Merken die in Duitsland gewoon te koop zijn, maar in Nederland niet meer leverbaar zijn.
Omdat wij, als consument, enerzijds die speciaalzaken opzoeken en anderzijds via internet in buitenland bestellen, loont het niet om in elke regio winkels met dik bezaaide en gevarieerde assortimenten aan te bieden.
Behalve dat wij hier met een stel hobbyisten op dit forum zitten (waarvan er minder dan 50 man van de ruim 350 regelmatig reageren/schrijven) en dat ik zelf daarnaast ook nog eens veel pijprokers ken in het wedstrijdwereldje en lid ben van 2 pijprookclubs, moeten we wel eerlijk zijn en erkennen, dat er buiten "ons wereldje" maar bar weinig pijp gerookt wordt. Jaarcijfers in de branche zijn nu niet direct reden voor een groot feest ter viering van de rookhobby die wij delen. Helaas, helaas.
Daarom is het protesteren bij fabrikanten echt niet effectief. Dunhill is kwalitatief niet meer wat het vroeger was en wie heeft er tegenwoordig meer dan 500 euro over voor een mooie pijp? Peterson heeft geen zilversmeden meer en moet het zilverwerk uitbesteden aan Frankrijk, ook ontvangen ze maar de helft van de voorgevormde koppen uit Italië (ze bestellen er per jaar 85.000, ze krijgen er 40.000) en ook dat merk is niet meer wat het vroeger was. Peterson werkt in Ierland alleen de voorgevormde koppen nog af, ze MAKEN daar geen volledige pijpen meer. Stanwell zit ook met zijn fabricage in Italië, de meeste fabrikanten leveren massaproductie.
En de consumenten hebben steeds minder geld te besteden. Ik ken veel pijprokers, maar geen enkele die nog eens een paar nieuwe pijpen van een paar honderd euro per stuk per jaar koopt. (Zef ben ik wel zo'n achterlijke hobbyist

, maar dat is niet representatief voor "de pijproker"). Voor kwaliteitspijpen moet je al naar een goede artisane pijpenmaker. En waar zitten die nog? En vooral: welke winkelier koopt jaarlijks nog een paar dozijn pijpen die voor de consument meer dan 500 euro moeten kosten? Ik zie het op de beurzen waar ik kom. Waar de Belgische importeur van Winslow minder pijpen VOOR AL ZIJN WINKELIERS koopt, dan een Nederlandse handelaar samen met een of andere malloot uit Nederland die het merk toevallig mooi vindt.
Deense pijpenmakers en enkele Franse artisane pijpenmakers zijn er nog wel. Maar al eens gekeken wat een beetje pijp kost, van die jongens? Ik kijk weleens bij Amerikaanse pijpenmakers. Mooi spul, maar voor 1200 USD en meer wil ik het stukje handwerk graag even van dichtbij bekijken.
Dan hebben we, geheel terecht, dus zonder oordeel, de mensen die hier tweedehands pijpen kopen en deze opknappen. Nogmaals: helemaal prima hoor, maar hoe wil je enerzijds fabrikanten aansporen, terwijl een deel van de markt gewoon in de recycling zit omdat mensen niet meer dan een paar tientjes voor een pijp over hebben? Als een handelaar in tweedehands auto's een grote mond heeft naar een autofabrikant over zijn nieuwe modellen en dat hij eens wat bijzonders moet uitbrengen, hoe serieus denk je dat die handelaar nog genomen wordt?
Dus prima als je een vuist wilt maken naar die fabrikanten. Maar wie trekt de portemonnee om enkele duizenden euro's per jaar aan die pijpen uit te geven? Die mensen zijn er nu nauwelijks, zitten die mensen nu allemaal op dit forum met dikke bankrekeningen te wachten op die nieuwe lichting pijpen? Om dan opeens wél massaal pijpen te gaan kopen? Ik ben bang, dat de meeste mensen er geen geld voor hebben. Of het er niet voor over hebben, dat andere zaken prioriteiten hebben. Wat ieders goed recht is, natuurlijk, dus geen veroordeling van mijn zijde. Maar een constatering.
Of we het leuk vinden of niet, wij pijprokers zitten in een moeilijke hoek. Een klein deel is fervent hobbyist (al dan niet met de bijbehorende zak geld) en voor dat kleine deel hobbyisten mét geld is het echt de moeite niet om hele industrieën naar Nederland of België te laten omzien. Het loont simpelweg de moeite niet, de kosten zijn te hoog, de verkoopaantallen te klein.
Sensibilisering van de tabaksbranche die je noemt... ik vrees dat de tabaksbranche alles doet om uit de rode cijfers te blijven. Misschien op een verkeerde koers, maar omdat veel bedrijven opgeslokt zijn in grotere (STG, tientallen fabrikantjes in Saint Claude zitten nu onder 2 of 3 grote namen, enz) raken we het specialisme kwijt. Het nadeel van schaalvergroting, zoals dit op alle vlakken een nadeel is. Gemakkelijke link naar de schaalvergroting EU die nu het rookbeleid dicteert aan meerdere landen tegelijk.